Bukefalos 28 år!

Plötsliga sjukdomssymptom

Nej, jag tror inte mina slemhinnor klarar det. De är otroligt känsliga och tunna, jag får näsblod otroligt lätt.


Jag har som sagt provat, flera gånger, med andnöd som resultat. Det fungerar helt enkelt inte för mig. Näsan öppnar inte upp sig. Är den täppt så är den täppt och inget kan få den att ändra sig. Visst kan jag prova nässpray, men då får jag näsblod istället så det är rätt ovärt.

Kl idag mår jag bra igen (förutom det vanliga då) . Det luktar åt att möglet i huset ökade massor av någon okänd anledning eftersom både jag och sambon blev dåliga samtidigt. Tur att vi snart ska flytta!
Men om det är mögelproblem i huset så är det inte konstigt att du blir dålig då och då. Du skulle ju ändå flytta så försök överleva nu och se om det blir bättre när du flyttar till det nya stället. Mögel kan ju ge en massa skumma symtom och dessutom olika för olika personer.
 
Jag har testat nozoil, med mentol är alldeles för starkt. Utan gör inget för mig riktigt. En tid efter förkylning kan det hjälpa lite, men inte i normalfallet.

Jag tror att ni skarpt underskattar nivån av min täppthet. Nu är jag förhållandevis otäppt. Då är ena näsborren helt täppt, ska jag få igenom luft så får jag ta i ordentligt.

Andra näsborren är halvtäppt. Då funkar det att andas genom näsan. Det ökar dock inte volymen jag har att andas igenom på minsta sätt.

När jag är riktigt täppt så får jag inte luft igenom någon av näsborrarna. Säg mig hur jag ska andas genom näsan då? Jag får ta i så att öronen ploppar om jag ska kunna överhuvudtaget få igenom luft. Det spelar ingen roll vad ni säger, det går inte att andas på det sättet.
Nej jag underskattar den inte. Jag har själv levt med nästäppa i många år och vet vilket helvete det är men faktum kvarstår, ju mer man andas genom munnen desto täpptare blir man. Det är ju det som är den onda cirkeln. Jag klarar inte av att andas genom munnen. Jag får panik och använder ständigt nasoferm.
 
Nej, jag tror inte mina slemhinnor klarar det. De är otroligt känsliga och tunna, jag får näsblod otroligt lätt.


Jag har som sagt provat, flera gånger, med andnöd som resultat. Det fungerar helt enkelt inte för mig. Näsan öppnar inte upp sig. Är den täppt så är den täppt och inget kan få den att ändra sig. Visst kan jag prova nässpray, men då får jag näsblod istället så det är rätt ovärt.

Kl idag mår jag bra igen (förutom det vanliga då) . Det luktar åt att möglet i huset ökade massor av någon okänd anledning eftersom både jag och sambon blev dåliga samtidigt. Tur att vi snart ska flytta!
Sköljningen återfuktar slemhinnorna och sköljer bort irriterande partiklar. Jag har upplevt lindring iaf 😊
 
Vad gör näsan täppt? Sätter den igen, svullnar slemhinnan eller är näsgången trång?
Jag vet faktiskt inte. Det är nog en kombination skulle jag gissa. Hela näsan är otroligt känslig för mig, min partner får tex aldrig någonsin röra vid min näsa. Det är big no no. Det gör ont om någon nuddar den. Det har blivit bättre med allergimedicin dock.
 
Nej jag underskattar den inte. Jag har själv levt med nästäppa i många år och vet vilket helvete det är men faktum kvarstår, ju mer man andas genom munnen desto täpptare blir man. Det är ju det som är den onda cirkeln. Jag klarar inte av att andas genom munnen. Jag får panik och använder ständigt nasoferm.
Det är möjligt, men när man inte får någon luft genom näsan så har man liksom inget val.
 
Jag vet faktiskt inte. Det är nog en kombination skulle jag gissa. Hela näsan är otroligt känslig för mig, min partner får tex aldrig någonsin röra vid min näsa. Det är big no no. Det gör ont om någon nuddar den. Det har blivit bättre med allergimedicin dock.

Hur länge har den varit täppt?
 
Sköljningen återfuktar slemhinnorna och sköljer bort irriterande partiklar. Jag har upplevt lindring iaf 😊
Vatten torkar ur, salt skulle jag inte våga ha i, vanligt snor svider som att någon har hällt syra i näsan på mig. Att vara förkyld är det värsta som finns, kan verkligen inte hantera känslan när något rinner i näsan. Det gör så fruktansvärt ont.

Skölja bort partiklar kan det säkert göra, men hur ska jag göra i den näsborren där jag inte ens får igenom luft? Blir nog lite knepigt där.

Hur länge har den varit täppt?
Gissningsvis typ 15 år. Blev lite bättre med allergimedicin, långt ifrån bra. Men nu kan jag iaf andas genom ena näsborren som är typ 50% täppt. Men då kvävs jag iaf inte. Även om jag får lägga in djupare andetag med jämna mellanrum för att få i mig tillräckligt med luft.


Finns det mögel i huset ska du bort illa kvickt Innan du får bestående men eller följdsjukdomar!
Livet är lite mer komplicerat än så. Det finns tex inte el i nya lägenheten för tillfället, tidigast den 15e kunde vattenfall sätta på det stod det på deras hemsida när jag skulle teckna avtal.
 
Vatten torkar ur, salt skulle jag inte våga ha i, vanligt snor svider som att någon har hällt syra i näsan på mig. Att vara förkyld är det värsta som finns, kan verkligen inte hantera känslan när något rinner i näsan. Det gör så fruktansvärt ont.

Skölja bort partiklar kan det säkert göra, men hur ska jag göra i den näsborren där jag inte ens får igenom luft? Blir nog lite knepigt där.


Gissningsvis typ 15 år. Blev lite bättre med allergimedicin, långt ifrån bra. Men nu kan jag iaf andas genom ena näsborren som är typ 50% täppt. Men då kvävs jag iaf inte. Även om jag får lägga in djupare andetag med jämna mellanrum för att få i mig tillräckligt med luft.



Livet är lite mer komplicerat än så. Det finns tex inte el i nya lägenheten för tillfället, tidigast den 15e kunde vattenfall sätta på det stod det på deras hemsida när jag skulle teckna avtal.
Tanken med isoton saltlösning är just att det är samma salthalt som i kroppen, och därför inte torkar ut eller så.

Själv har jag ofta problem med att ena sidan är mer eller mindre täppt. Har funderat på om det kan vara polyper, men inte sökt vård för det ännu.
 
Tanken med isoton saltlösning är just att det är samma salthalt som i kroppen, och därför inte torkar ut eller så.

Själv har jag ofta problem med att ena sidan är mer eller mindre täppt. Har funderat på om det kan vara polyper, men inte sökt vård för det ännu.
Snor är samma saltlösning som kroppen, svider som syra som sagt.
 
@SiZo om det inte utretts tidigare borde det nog göras det så snart det är möjligt iom corona mm.

Men så länge du bor med mögel tror jag allt du gör är bortkastade pengar. Har du mögel skulle jag absolut inte köra luftfuktare och vara väldigt försiktig med luftrenare med
 
@SiZo om det inte utretts tidigare borde det nog göras det så snart det är möjligt iom corona mm.

Men så länge du bor med mögel tror jag allt du gör är bortkastade pengar. Har du mögel skulle jag absolut inte köra luftfuktare och vara väldigt försiktig med luftrenare med
Ja vi blev ju dåliga efter att vi hade haft igång luftrenaren, kanske hade det något med saken att göra, att den rev upp skiten mer? Den får vara avstängd tills vi flyttar.

Luftfuktaren är ett måste, annars dör mina slemhinnor.

Förhoppningsvis kan jag övertyga vattenfall om att sätta på elen tidigare. Då flyttar vi nästa helg. Vi flyttar över lite grejjer redan idag så blir det mindre att göra då!
 
Jag vet inte om det är pga allergi som jag är konstant täppt i näsan. Jag vet bara att jag är konstant täppt i näsan.
Prova kortisonspray.
Min favorit är
0.jpg
 
Ja vi blev ju dåliga efter att vi hade haft igång luftrenaren, kanske hade det något med saken att göra, att den rev upp skiten mer? Den får vara avstängd tills vi flyttar.

Luftfuktaren är ett måste, annars dör mina slemhinnor.

Förhoppningsvis kan jag övertyga vattenfall om att sätta på elen tidigare. Då flyttar vi nästa helg. Vi flyttar över lite grejjer redan idag så blir det mindre att göra då!
Ring dem och säg att du behöver el idag typ.
De kan sätta igång det direkt
Jag fick göra det vid en flytt.
 
Ring dem och säg att du behöver el idag typ.
De kan sätta igång det direkt
Jag fick göra det vid en flytt.
Jag hittar inget nummer som de svarar på på helger.
Prova kortisonspray.
Min favorit är
0.jpg
Tack för tipset, men iomed att mina binjurar är under utredning så vore det inte jättebra att börja med kortison. Sådana nässprayer kan enligt min endokrinolog stänga av binjurarna om man har oflyt.

Jag ska dock köpa in nässpray med antihistamin och se om det gör skillnad.
 
Men har du äntligen hittat en ny bostad?
Det hade jag missat.
Så härligt att läsa.
Japp! Jag hade lite flyt, inflytt var två veckor efter att de la ut den, mitt i månaden, rivningskontrakt det också. 1,5 månad dubbel hyra blir det. Men det är ett boende som passar oss ganska bra. Förutom att det är mitt i stan då...
Vilket skit. Den sprayen är min räddning.


De fungerar också, men inte lika bra.

Addison?
Nej inte Addison, jag har perioder med VÄLDIGT lågt kortisol, men även alldeles för högt ibland, ihop med att mina binjurar inte svarar på acth-test som de ska riktigt. Så nu utreder de om jag en har sporadisk Cushings. Vilket faktiskt stämmer överens med min symptombild bättre. Men det suger att inte få äta kortison. Livet blir mkt svårare!

Bild på min minst sagt speciella kortisolkurva..
 

Bifogade filer

  • received_2932691226957749.png
    received_2932691226957749.png
    6,8 KB · Visningar: 18
Grattis! Glad jag blir för din skull.
1,5 månad dubbel hyra blir det. Men
Det borde du kunna krypa ur.
Om bostaden har mögel så är den inte användbar.
Har du anmält det?
Alltså du skall definitivt inte betala full hyra för en möglig bostad.
Och du skall definitivt slippa all uppsägningstid om du flyttar.
Orkar du driva det?

Bild på min minst sagt speciella kortisolkurva..
Det där ser ju inte klokt ut.
Vore det inte enklare att bara ge upp och käka kortison på en nivå som det går att ha kontroll på?
Du måste ju åka jojo i både prestation och humör.
Det verkar jättejobbigt.
 
Grattis! Glad jag blir för din skull.

Det borde du kunna krypa ur.
Om bostaden har mögel så är den inte användbar.
Har du anmält det?
Alltså du skall definitivt inte betala full hyra för en möglig bostad.
Och du skall definitivt slippa all uppsägningstid om du flyttar.
Orkar du driva det?


Det där ser ju inte klokt ut.
Vore det inte enklare att bara ge upp och käka kortison på en nivå som det går att ha kontroll på?
Du måste ju åka jojo i både prestation och humör.
Det verkar jättejobbigt.
Misstanken är alltså ett adenom på någon av binjurarna som producerar kortisol som det själv vill. Isf blir det operation för att få ordning på det och sedan är risken att jag måste äta kortison på livstid.

Och ja, min prestation är extemt ojämn. Från timme till timme. Det har hänt att jag i en butik helt plötsligt glömmer bort vart jag är, hur jag kom dit, vad jag skulle göra där... Jag har alltid kortison med mig ifall att jag kraschar totalt när jag inte är hemma.

Nej jag orkar nog inte driva det. Jag vill gärna vara välkommen tillbaka i det bostadsbolaget dessutom eftersom de har väldigt bra läge på sina lägenheter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 935
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 653
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 271
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 012
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp