Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu finns ju förslag om ny elbilspremie till nästa år som ska bara ska gå till personer i landsortskommuner, bor i ett hushåll med en årsinkomst på upp till 80 procent av medelinkomst och inte redan äger eller leasar en elbil/laddhybrid. Det kan vara det bästa förslaget nuvarande regering lagt.
Ah ja det är rimligt kanske.

Men -upp till 80% av medelinkomst, i hushållet, då ska det vara ett väldigt rejält bidrag om de ska springa iväg och köpa ngt nytt för 500 000 kr och en minimodell är kanske inget för landet. För antar att det inte gäller om det är begagnat. Det kanske inte blir någon jätterusning på den bollen.

Och lite tvärtomigt :) vi vill ju ha bort bensinarna ur städerna pga barns astma osv. Blir lite knas om man speciellt ska köra bensin i städer.

Jag hade kunnat tänka mig ngt slags styrd hård skatt på fossilbilar som slår om man bor i tätort (jag bor i tätort och har bensinbil btw) eller om man inte har X mil utan kollektivtrafik till jobbet. Eller ngt slags motbok för bensin som gör det billigare med bensin på landsbygden. Och ett pendlingsavdrag som är transportneutralt.

Nja. Du har rätt i att det (nödvändigtvis) inte finns något motsatsförhållande mellan fungerande samhälle, vård skola, kultur och företagande. En del företag skapar absolut välstånd.

Men man ska inte sticka under stol med att företagande också skapar ekonomisk ojämlikhet, massutrotning av biologisk mångfald, förgiftade vattendrag, att samhällen och människor dör.

Det är ju liksom hela spektrat. Företag består ju av människor, och kommer i alla varianter med alla olika drivkrafter.
Tror jag ser företagare bredare än du? Jag tänker på alla de företag som t.ex finns i min kommun. Kommunen är rätt liten men har runt ett halvt tusen företag
Två stora finns, med några hundra anställda. Men det är inte de stora som skapar välståndet. Det allihop tillsammans

Så för dig handlar alltså politik om att få hjälp av andra?
Du har inte funderat på hur livet är för dessa andra som skall tillhandahålla hjälpen och vad politik är för dem?
Jag får alltid så ont i magen när du skriver så här. Varför är det så fult att vara i behov av hjälp från andra? Gör det en mindre värd? Om man inte behöver hjälp från andra, är man en bättre människa då? Bättre samhällsmedborgare, mer värd för samhället?

Förstår du ens vad inlägg som ditt ovan signalerar till människor som inte har något annat val än att behöva hjälp från andra? Förstår du ens vad det gör med dem? Förstår du ens hur det får en att må, när man sitter där och vet att man behöver hjälp och inte klarar sig helt själv som andra gör?

Fattar precis.
Förutom det här med unga, jag tycker att man ser väldigt olika delar. Delsa grupper av unga som du beskriver, arga unga män, fokus på att tjäna pengar, extremt individualiserat. Men sen tycker jag också att man kan se motsatsen. Den syns ju inte lika mycket för algoritmerna och kapitalismen vinner inte på den, men en mycket mer solidarisk rörelse med demokrati, miljö och människor som drivkraft. Eller så är det önsketänkande från mig :).

Jag kan tycka att det som jag värderar, som jag tycker är sunt, det anses vara extremt idag. Men för 30 år sedan var det mer eller mindre vanlig sossepolitik som majoriteten höll med om. Och den förändringen skrämmer mig oerhört, hur otroligt trångsynta människor är som inte ser det. Ungefär som i den här tråden. Att personer som för ovanlighetens skull, står upp för grundläggande, rimliga värderingar, anses vara extrem. Det är riktigt, riktigt hemmablint.

Gillar du att läsa? Böcker som hjälpt mig är ex. Jag kan ha fel av Björn Natthiko Lindeblad, Vad ska vi ha samhället till av Birger Schlaug och En jord för alla : Ett manifest för mänsklighetens överlevnad av Johan Rockström m.fl.
Ja lite tycker jag att jag ser mindre av det än jag rent av hade trott.

Tex ett politikermöte om nästa val och miljö som studenterna ordnat. Det var nästan inte en människa där under 70. Det känns som att de enda som bryr sig och är aktiva är 70 + herrar och damer ibland. 40-talisterna, de är så engagerade och aktiva. De skapade eländet, men de verkar också försöka göra någonting.

Samtidigt å andra sidan i Charlotte i USA ska tydligen ungdomarna gått man ur huse, eller skola för att skydda sina kamrater från ICE.

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
Stickning är förresten bra mot ångest.

https://extinctionrebellion.se/event/vi-stickar-gransen-for-klimatet/

Den röda halsdukan är ju iofs klar, men de stickar på.

Så för dig handlar alltså politik om att få hjälp av andra?
Du har inte funderat på hur livet är för dessa andra som skall tillhandahålla hjälpen och vad politik är för dem?
Ja den klassiska striden mellan Liberaler och Socialdemokrater är väl vägen till att alla ska få samma möjligheter och mängden och placeringen av stödet. Inte att lämna folk vid vägkanten.

Nja. Du har rätt i att det (nödvändigtvis) inte finns något motsatsförhållande mellan fungerande samhälle, vård skola, kultur och företagande. En del företag skapar absolut välstånd.

Men man ska inte sticka under stol med att företagande också skapar ekonomisk ojämlikhet, massutrotning av biologisk mångfald, förgiftade vattendrag, att samhällen och människor dör.

Det är ju liksom hela spektrat. Företag består ju av människor, och kommer i alla varianter med alla olika drivkrafter.
Det är ju där blandekonomin står. Det måste finnas kapitalism, marknad och regler i samklang. Där regelverk, skatter, fackföreningar, garanti för en bra konkurrens osv är på plats. Och såklart skola både för individen, landet och företagandet.

Haken är att det känns som att många länder, USA mest, men även Sverige har blivit dåliga på att kontrollera oligopol, monopol, regler, regleringar, marknader och konkurrenslagstiftning på senare år. Och att släppa lös pensionsfonderna i aktiemarknaden var nog ingen bra grej.

Och i Sverige känns det som att politikerna viker sig och agerar ologiskt inför kraftfulla men inte speciellt betydelsefulla aktörer som fiskeindustrin (det är vad, 5 båtar som dammsuger haven på allt som rör sig och skickar resultatet utomlands som foder till djur, betalat med gigantiska subventioner från staten till kostnad för oss alla och vår livsmedelsförsörjning.) och skogsindustrin (en mycket låg del av export och BNP som inte längre gynnar landsbygden, eller ens små skogsägare, som förr). Gör att det känns som att man står på ett gungfly. (när man var liten och demonstrerade mot kalhyggen sa de att de slutade och gjorde trakthyggesbruk istället).

Senast ändrad:
Jag får alltid så ont i magen när du skriver så här. Varför är det så fult att vara i behov av hjälp från andra? Gör det en mindre värd? Om man inte behöver hjälp från andra, är man en bättre människa då? Bättre samhällsmedborgare, mer värd för samhället?

Förstår du ens vad inlägg som ditt ovan signalerar till människor som inte har något annat val än att behöva hjälp från andra? Förstår du ens vad det gör med dem? Förstår du ens hur det får en att må, när man sitter där och vet att man behöver hjälp och inte klarar sig helt själv som andra gör?
Håller 100% med i vad du skriver! Kan ibland bli frustrerad över vad man läser in i begreppet "behöva hjälp" också, för det utgår alltid från att hjälp är något dåligt och att det bara är "dåliga" människor som behöver det. För mig är själva grunden i ett samhälle att vi alla behövs och att vi alla behöver saker.
Jag behöver någon som kör bussen så att jag kan ta mig till jobbet. Jag behöver att elen fungerar på min arbetsplats. Jag behöver att någon driver en mataffär så att jag kan köpa mat, och det är folk som behöver att jag går till jobbet, köper mina matvaror osv osv. Det är liksom orimligt att tro att man aldrig behöver åka på en väg, besöka sjukvården, ha en skola att sätta ungarna i...
Ett samhälle är att vara behövd och att behöva. Så enkelt är det.

Visst men det måste ju finnas pengar och personal till det också.

Visa bifogad fil 177293

Det gäller liksom att se till att dessa andra människor har pengar att dela med sig av och att andra människor vill utbilda sig och jobba med den hjälp som man behöver.

Och jag tycker mest att hon står på olika ställen och skriker.
Det kommer faktiskt inte att göra någon skillnad alls.
För skillnad så behövs handling som blir resultat.

Skatt:D

Men vad skall du leva av då?
Hur skall den mat, de tjänster och de saker som du vill ha och behöver produceras?

Slipper bry mig om alla värsting höjningar på hyran, då jag köpt lägenhet. Min bostadsrättsförenings avgift + lån är billigare än vad det kostar att hyra en tvåa för.

Jag röstar fortfarande för att det inte ska bli nån form av marknadshyra.

Röstar för ett fungerande samhälle där alla ska ingå, alla ska kunna få sjukvård till rimlig peng och så vidare. Det är ungefär vad jag klarar av. För klimakteriet och autism är inte att leka med. Har extrema sensory issues, det gör ont att klappa katten. Så jag jobbar med det får vara bra så, även fast jag fått komentarer om att folk vill se mig i politikens värd. Tror aldrig jag skulle klara av att vara politiker.

För har jag alltid varit en person som inte önskar död på en annan person. Det har dessvärre ändrats numera. Ser bara mer och mer hur samhället inte stödjer folk som blir våldtagna (förövarna får inget straff, för det kan förstöra deras liv) och 10 åringar som tvingas födda barn.

"other peoples money"
Trodde jordklotet var något vi bodde på ihop.
Det kan inte vara meningen att en handfull rika ska behöva såpass att de även är de som orsakar mer av den globala uppvärmningen?
Nej det är ju väldigt onödigt.
Och sådant kan man faktiskt reglera med olika typer av ransonering.
Att man helt inte får konsumera gigantiska mängder bränsle till sin lyxyacht.

Handling är det Greta gör, hon använder sitt "kändisskap" för att belysa orättvisan. Hon riskerar sitt liv för att ge människor i krig mat t.ex. Du missade resan i båt över till Gaza?
"-Tanken är att få ihop så många båtar som möjligt för att ta sig via Medelhavet in i Gaza med humanitär hjälp, och på så sätt öppna upp för en humanitär korridor, sa hon då till tidningen"
Dels så är det osäkert om det alla fanns någon last på dessa fartyg.
Och dels så var omvärlden redan fullständigt medveten om problemet.
Svårigheten var ju att göra något åt det hela.
Vilket inte heller Greta lyckades med.

Trump har faktiskt lyckats bättre där och då är det illa.

Jag hade kunnat tänka mig ngt slags styrd hård skatt på fossilbilar som slår om man bor i tätort (jag bor i tätort och har bensinbil btw) eller om man inte har X mil utan kollektivtrafik till jobbet. Eller ngt slags motbok för bensin som gör det billigare med bensin på landsbygden. Och ett pendlingsavdrag som är transportneutralt.
Jag tycker nog att förbud mot att åka med fossilbil i städerna vore lämpligt.
Och så en bra infartsparkering där man kan ta en buss (eller spårbundet) in till stan.

Nu finns ju förslag om ny elbilspremie till nästa år som ska bara ska gå till personer i landsortskommuner, bor i ett hushåll med en årsinkomst på upp till 80 procent av medelinkomst och inte redan äger eller leasar en elbil/laddhybrid. Det kan vara det bästa förslaget nuvarande regering lagt.

Jag tror ju inte riktigt på elbilen som klimatets hjälte riktigt. Elbilar är bra i städer för att ordna bättre luft. Men där hade fungerande och pålitlig kollektivtrafik varit bättre. Men elnätet, elpriserna och laddningsställena är inte gjorda för att alla ska kunna köra elbil. Det är fortfarande den med eget hus och egen laddare som kan byta till elbil. Vi som bor i hyresrätt och inte kan ladda på natten på vär egen parkering har det svårare att byta till elbil. Vi har egen parkering men hyresvärden har inte installerat laddare. Tills jag har det håller jag hårt i min bensinare. Den vet jag att jag hinner tanka på rimlig tid. Jag kör så pass lite att det inte är några jättesummor jag lägger på bensin så en elbil hade behövt kosta likvärdigt min bensinare för att jag skulle spara så mycket att det hade varit värt att lägga så mycket mer tid på att ladda bil på bortaplan så att säga. Men det är säkert jättepraktiskt när man kan ladda hemma på natten!

Det finns absolut ingen mening med att diskutera politiken i den här tråden faktiskt. Det handlade om hur man hanterar ångesten som den här regeringen har en tendens att ge.

Det går utmärkt att hantera sin ångest i livet utan att hantera sakfrågorna osv. Det handlar som sagt inte om politiken i den här tråden utan om ångesten som den nuvarande regeringen ger och hur man ska kunna läsa om vad som händer utan att få den här ångesten och oron.

Det handlar om att hitta strategier och ett liv som gör att man kan ta sig runt i nyheterna utan att få så mycket ångest över det. Att tex engagera sig och umgås med människor som ger en hopp och det blir väldigt konkret att det inte är kört. Det är nog det bästa nästan tycker jag.
Jag är med på vad du säger, men så kommer ändå slutklämmen - det jag fetat.
Just sådana meningar ÄR att prata politik, det är det jag menar.

Ska man diskutera att hantera ångest så är det bra att lämna ALLA partipolitiska namn helt utanför, det är det jag försöker belysa.

Ditt andra stycke i sista inklippet håller jag helt och fullt med om! Det är ett konkret sätt att lösa en ångest t.ex :up:

Nej inte så.
Men de där andra som skall stå för hjälpen måste också få ha ett bra liv där deras ansträngningar lönar sig.
Annars så kommer det inte att finnas någon hjälp att få.

Det kommer inte att finnas inkomster att beskatta, förnödenheter att köpa eller tillhandahållas tjänster som behövs.
Människor kommer att skippa utbildning och ingen kommer att orka driva några företag.
När ingen gör något därför att det inte lönar sig så kommer det inte att finnas någon hjälp att få för någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka