Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet du, jag tänker att här är vi av så olika åsikt att vi bara kan konstatera att vi tycker olika. Jag tycker inte heller Alla per se måste vara ”produktiva”, vi som kan vara det har skyldighet att hjälpa de som inte kan. De kan kanske bli ”produktiva”, annars kan jag glatt betala för sjukskrivningar, daglig verksamhet, lönebidragsanställningar mm.
Men just det här håller jag med om.

Så helt olika kan vi ändå inte tycka.

Att betala skatt och därmed betala för samhällsfinansierade hjälpinsatser är bara en del av att "hjälpa andra".
Det är den del som politiker kan styra över.
Den andra delen som du tar upp i inlägget är inget som jag har berört.

Men visst.
Dock behöver man först klara sig själv och sina egna behov.
Största hindret är att dygnet bara har 24 timmar och alla människor behöver vila också.

Det är dock viktiga saker som du skriver om.
Jag ser det som att samhället måste orka ta hand om allt som behöver tas om hand.
Och ser i nuläget att marginalerna är för små och att fler därför måste bidra med arbete.
Det räcker inte att hälla in pengar i verksamheter om det inte finns några människor att anställa för pengarna.
Det blir ingen hjälp eller samhällsservice av det.

Jo men de visste vad de höll på med.
Det gör inte Greta.
Hon hanterar bara sin egen ätstörning.

Det behövs mycket kunskap Och utbildning för att på riktigt kunna göra skillnad.
Och så är det en bra idé att inte utsätta andra för fara.
Hade inte Rosa Parks motsvarande en studentexamen och jobbade som sömmerska? Det var väl inte någon högre utbildning som gjorde skillnad där, det var hennes mod och hennes starka uppfattning om rätt och fel.

Lite på samma tema hoppade Malcolm X av skolan tidigt pga rasismen han möttes av, han gick nog inte ens ut högstadiet har jag för mig. Och man kan säga mycket om Malcolm X men att han inte gjorde någon skillnad hade varit magstarkt att hävda, han använde sig också av det faktum att han kom från arbetarklassen i sin kamp för rättigheter.

Så visst är det generellt förstås väldigt bra med högre utbildning men det verkar inte vara strikt nödvändigt för att göra ett visst avtryck i världen. Greta Thunberg har fortfarande en större plattform att agera utifrån än de flesta, oavsett vilken utbildning hon har eller inte har, och hon använder den plattformen just för att försöka göra skillnad. Bara den ansatsen är mer än vad många gör.

Nej men jag kan läsa.

Allt handlar om att kontrollera sin egen hälsa.
Det handlar inte alls om andra människor eller världen i övrigt.
https://www.mabra.com/halsa/malena-ernman-om-dottern-greta-thunbergs-psykiska-ohalsa/6508138
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/familjens-svara-tid-innan-livet-helt-vande-for-greta/

Och hon har inte fullföljt sina akademiska studier.
Det blev bara 30 hp.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1425023-greta-thunbergs-toppbetyg-pa-universitetet
Men vad spelar det för roll hur många poäng hon tagit på universitetet? Jag förstår inte ens varför det skrivs en artikel om det eller att folk tycker det är intressant att lösa om

Det är din uppfattning.
Och den behöver inte spegla det som verkligen vare sig menas eller arbetas med.

Min uppfattning är att du har missuppfattat alltihop.
Det vet jag inte om jag har gjort. När man utvisar folk som kan arbeta och samtidigt drar in stöd som hjälper människor i nöd och har ett socialt skyddsnät som man drar in på samt en sjukvård man drar in på så leder det inte till bra saker för utsatta människor- de som drabbas alltså.

Berätta gärna vad jag missuppfattat, jag har trots allt försökt få dig att berätta om du tycker att regeringen lyckats med vad de gör och du undviker frågan, både i denna tråden och tidigare. Det enda du upprepar är att de som jobbar ska ha något för sitt slit. Det kan jag förstå, men måste det betyda att man samtidigt sparkar så hårt på de behövande som man gör i dag? Där verkar vi inte vara överens.

Trots allt har jag en gång i tidernas begynnelse röstat på M, trots allt anser jag att det ska vara motiverande att gå och jobba, man ska få lön för mödan liksom. Den regering vi har i dag har dock svängt över totalt åt helt tokigt håll enligt mig, helt tappat den mänskliga synen på människor som inte är lika lyckligt lottade som andra. Jag tycker att man kan belöna de som jobbar samtidigt som man värnar om de sjuka och arbetslösa så ingen i vårt samhälle far illa.

Jag läste förresten för någon dag sedan att Arbetsförmedlingen ska gå tillbaka till att ta emot fysiska besök. Att de fått massiv kritik för att det inte går att besöka dem och att det inte fungerar som det varit samt att de fått massiv kritik för att de har tex 4 timmars kö i telefon...

Det kanske inte är så jävla lyckat att spara in på en myndighet som ska hjälpa folk i jobb när man är beroende av att folk jobbar i landet? Funderade man inte på det när man omorganiserade myndigheten och sa upp personal där?!
Hey You, här satsar vi pengar så vi får ut folk i jobb så att vi får fler som kan betala skatt och bidra till samhällsnätet! Men nej, så lät det inte. Det lät mer- här säger vi upp personalen, gör allt digitalt åt lata tonåringar, glömmer alla andra som inte är född med mobiltelefon i näven och som fortfarande vill och behöver träffa folk och inte resonera med an AI bot, ger jobbsökandet för funktionsnedsatta till vissa skumma företag till hutlösa priser där det bara är vuxendagis till samhällets bekostnad och inget vettigt sker och förtroendet för myndigheten sänks ännu mer än tidigare. Liksom siffran för antal ut i arbete.

Det finns vissa bitar i politik jag aldrig kommer att förstå, den ena är nedmontering av Arbetsförmedlingen. Jag sitter inte på en spåkula, men gick det här inte att förutse alls?

Det enda du upprepar är att de som jobbar ska ha något för sitt slit. Det kan jag förstå, men måste det betyda att man samtidigt sparkar så hårt på de behövande som man gör i dag? Där verkar vi inte vara överens.
Men vad är det nuvarande regering gör för att "sparka på behövande?" Rent konkret?

De som är krassligast har generellt flest läkemedel och låg inkomst.

Ett av argumenten var att men bara behövde betala lie i taget.
Den här pensionären betalade fullt vid ett apoteksbesök. Tur nog var det ingen annan stor räkning den månaden.
Jag förstår inte hur dom kan vara så okunniga när det gäller läkemedel, man betalar ju inte lite i taget. Det som är lite för dessa rika typer är verkligen inte lite när man har begränsad låg inkomst.

Jag får väldigt svårt att ha råd med mina mediciner nästa år när mitt högkostnadsskydd går ut. Får väl i värsta fall ta dom på avbetalningen men vet ju att det blir svårt att betala ikapp vilket blir en väldigt stress. Funderar på att avstå dom pga av det faktiskt, men det är ju ingenting dom bryr sig om dom som vill ha det så för dom drabbas ju inte av det.

Jag hoppas verkligen att dom ändrar tillbaka men det lär dom inte göra.

Kollade lite från SDs riksdagar. All deras politik går ut på att med en hatisk eller rasistisk underton sparka på vårt samhälles allra svagaste grupper. Det hela avslutades med att vår statsminister står framför denna hatade massa och låter sig hyllas. Så fruktansvärt osvenskt alltihopa.

Kollade lite från SDs riksdagar. All deras politik går ut på att med en hatisk eller rasistisk underton sparka på vårt samhälles allra svagaste grupper. Det hela avslutades med att vår statsminister står framför denna hatade massa och låter sig hyllas. Så fruktansvärt osvenskt alltihopa.
Men ändå inte mycket nytt under solen. Det är en väldigt konsekvent linje sedan 1990-talet, även om den blivit mer raffinerad senaste 10 åren.

Ger ändå kalla kårar, för alla de medmänniskor som drabbats och drabbas hårt och vad som kommer om det inte får ett slut.

Hade inte Rosa Parks motsvarande en studentexamen och jobbade som sömmerska? Det var väl inte någon högre utbildning som gjorde skillnad där, det var hennes mod och hennes starka uppfattning om rätt och fel.

Lite på samma tema hoppade Malcolm X av skolan tidigt pga rasismen han möttes av, han gick nog inte ens ut högstadiet har jag för mig. Och man kan säga mycket om Malcolm X men att han inte gjorde någon skillnad hade varit magstarkt att hävda, han använde sig också av det faktum att han kom från arbetarklassen i sin kamp för rättigheter.

Så visst är det generellt förstås väldigt bra med högre utbildning men det verkar inte vara strikt nödvändigt för att göra ett visst avtryck i världen. Greta Thunberg har fortfarande en större plattform att agera utifrån än de flesta, oavsett vilken utbildning hon har eller inte har, och hon använder den plattformen just för att försöka göra skillnad. Bara den ansatsen är mer än vad många gör.
Greta Thunberg har inte haft något riktigt arbete, ett sådant där som producerar vad andra människor behöver.
Så hon saknar den verklighetsförankring som de du nämner hade.

Just nu så skjuter hon litet urskiljningslöst på allt.
Det blir mer av att stilla sitt eget behov av att protestera, oavsett mot vad, än att faktiskt föra en fråga framåt. Litet "Okej, nu har de sett att klimatet behöver hanteras, vad kan jag skrika om då?"

Men vad spelar det för roll hur många poäng hon tagit på universitetet? Jag förstår inte ens varför det skrivs en artikel om det eller att folk tycker det är intressant att lösa om
Det spelar roll vad hon har för bakgrundskunskaper om det som hon skriker om.
Som det är nu så har hon varken någon akademisk utbildning i något ämne eller någon praktisk erfarenhet av det.
Så helt utan kunskap om hur saker egentligen fungerar så ägnar hon sig åt att protestera mot än det ena och än det andra.
Samt utsätter både sig själv och andra för fara.

På något sätt känns det litet meningslöst att skrika om ett problem som alla känner till när orsaken till att det inte är löst är bristen på själva lösningen.
Det vore mer konstruktivt att jobba på den saknade lösningen.

Vem eller vilka tänker hon skall tillhandahålla de lösningar som hon skriker efter?

Det finns vissa bitar i politik jag aldrig kommer att förstå, den ena är nedmontering av Arbetsförmedlingen. Jag sitter inte på en spåkula, men gick det här inte att förutse alls?
Den ena handen vet inte alltid vad den andra handen gör.
Och någon fick för sig att spara, kosta vad det kostar vill.
"Men min budget ser i alla fall fin ut."

Det är alldeles för många människor som inte kan se helheten.
Vi kallar det för "ärtgärdet", man drar litet i ena änden och vet inte riktigt vare sig vad som kommer att hända i andra änden, eller var det händer.

Just det här är ett reellt problem inom både politik och förvaltning.
Och ofta orsaken till att det blir fel i stort och smått.
Kort sagt är det bristande kompetens som ligger bakom.

(I just din kommun så har skolförvaltningen precis råkat ut för en katastrofal härva av bristande kompetens.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka