Ok jag är för kärnkraft och jag håller helt med @Rumpnissen analys.Det låter som att du är motståndare till kärnkraft och försöker hitta på olika skäl till varför det inte går. Som jag skrev är Vattenfall ett statligt bolag och riksdagen beslutar helt vad det bolaget skall göra, att ändra en bolagsordning i ett bolag med flera ägare om de inte är överens tar fyra veckor, tiden för kallelsen till en extra stämma, om det bara finns en ägare går det att besluta om på studs om man så vill. Det handlar enbart om vad regering och riksdag vill.
Den här diskussionen ger inte mycket tycker jag. Det kan finnas skäl till att låta beslut om att bygga ny kärnkraft ta längre tid än en mandatperiod men det finns inget som hindrar att det går fortare om bara viljan finns hos regering och riksdag.
(så jag har inte gett mig in i den debatten iom att jag håller med om att allt låter precis som de analyser jag läst i pressen om detta. Så allt skrivet av R låter mycket påläst för mig.)
(Jag är för kärnkraft, gillar kärnkraft, jag är mycket ledsen över att Tyskland lagt ned sin kärnkraft, men jag är också helt övertygad om att det är alldeles för långsamt för att rädda våra utsläpp nu, vilket är det absoluta kravet. För 30 år sedan hade de kanske kunnat rädda oss nu. Men nu är inte för 30 år sedan. Så för nu spelar de ingen som helst roll. Om 30 år, absolut! -just nu har vi inte 30 år... Men om vi gör någonting nu kanske vi har 30 år sedan
Jag har till och med läst artiklar i pressen om varför Vattenfall inte vill ta den smällen och inte tänkte bygga kärnkraft. Jag tror de iom den senare utvecklingen har lurat ut en väg för smällen att delas.
(och även jag anser att självklart är det idiotiskt att Vattenfall och div kommunala bostadsbolag och whatever är vinstdrivande. Jag tror vi förlorar pengar på det.)
Senast ändrad: