Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Alexandra_W

Trådstartare
Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller.

Här har han ätit hösilage. Blev lätt lite gasig på blötare, så har ätit lite torrare. Inga problem, ätit upp allt han fått.

Sen vid nyår förlorade han en kompis, slutade i samband med detta att äta några dagar och kom inte igång ordentligt med ätandet och fick magsår. Behandlades för det. Veterinären vill/e han skulle äta hö/hötorrt. Hästen vägrade och ville äta blött silage. Han fick göra det, magen blev bra (tycks inte ha de problem med blött som han haft som yngre) Blandade succesivt in torrt, han ratade det torra helt.

Jag ringde leverantören och fick annat silage, med finare strån, mer klöver etc. Godare helt enkelt. Det är 57% TS enligt analys men känns betydligt torrare.

I början gick det bra och hästen åt när jag smög in det bland det blöta. När jag bytt över helt så började han lämna. Först lite (inte äta upp riktigt allt) och sen mer och mer. Jag höll ut ett tag och blev när magen började svaja nervös och fixade fram blötare av samma sort. Ponnyn åt och magen stabiliserades. Över lång tid smög jag in det torra, ett hekto i taget. När jag nådde 50-50 började han sortera ut det blöta. Jag stålsatte mig, och fortsatte succesivt vänja över. Gick okej med bara torrt i någon vecka, sen började han lämna. Och för var dag lämnar han mer. Senaste dygnet har han lämnat ungefär 30% av maten, och siffran ökar dag för dag.

Magen håller än, ponnyn är (har han varit hela tiden) pigg och glad. Tappar i vikt dock, men inget alarmerande än.

Om jag bara kunde ge honom blött skulle jag kasta in handduken och ge upp, men årets skörd blev torrare än den skulle (jag vill ha kring 50 - 55% TS normalt, årets är torrare än så). Så jag måste då försöka tilläggsköpa, och det är en B-ponny som äter bara i så fall så det blir praktiska utfodringsproblem med.

Det är inget fel hygieniskt på det torrare, han bara tycker inte torrt är gott. Jag vill å ena sidan vänta ut honom, det är en ponny, han äter väl tillslut. Samtidigt vill jag inte han ska få magsår igen. Jag kan verkligen inte räkna ut varför han så bestämt tycker att han vill bara ha det jättegoda, inget annat. Tuggar normalt etc, och kan äta full giva torrt (han gör det ju ibörjan efter en övervänjning men inte sen). Det är samma skörd som är torr och blöt, bara TS som skiljer så blir inte - tack och lov - ett våldsamt foderbyte.

Jag provade med lite hö med, knallgrönt jättefint hö. Jättegott första dan (nyhetens behag?) och han åt som aldrig förr. (Han fick det bredvid vanliga maten). Dag två nja, dag tre äckligt och nej.

Och ja, jag har anpassat givorna mellan det blöta och det torra så det blir samma mängd TS, så inte att han är mätt av det torra.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Och det hjälper inte att blötlägga?

Vårat vinterhösilage har till slut blivit dissat (av oss människor, det är fan inte friskt och hästarna reagerar) men nu när vi börjat ge vår/höstsilaget, som var sjukt poppis i höstas och som känns väldigt friskt så vill de inte äta. Knäppdjur...
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Inte provat blöta men tanken har slagit mig. Jag är lite nojig över hygienen när man blöter, och sen blir det lite opraktiskt med då jag när jag är borta laddar automater med mat för x mål framåt. (De får sex ggr/dygn)

Ja knäpphästar är ordet. Kompisen äter som han hade betalt för det i alla fall..
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Ja det är opraktiskt att blöta och jag förstår att det blir ännu knepigare i ditt fall (men en stor eloge till dig som lägger ned så mycket jobb på dina små :bow:).
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Behövs ingen eloge - behövde jag inte skulle jag ju inte lägga ner så mkt tid/trixa ;)
Men satt faktiskt i bilen i morse och tänkte jag skulle prova blöta - så ska absolut prova det.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Inte provat blöta men tanken har slagit mig. Jag är lite nojig över hygienen när man blöter, och sen blir det lite opraktiskt med då jag när jag är borta laddar automater med mat för x mål framåt. (De får sex ggr/dygn)

Ja knäpphästar är ordet. Kompisen äter som han hade betalt för det i alla fall..
Prova att bara duscha på det. Du behöver ju inte lägga det i blöt så att det dryper. Det skiljer ju inte jättemycket i vattenhalt från det hästen normalt tycker om.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Fast det torkar ju innan nästa portion sen då. Men ska prova :)

Det skiljer dock en hel del mellan det blöta och torra. Analysmässigt är det 52 vs 57 % men det är osant. Det som är 57% känns torrt för handen. Som hö. När jag kollade TS i mikron på ert par balar låg det på ca 68%.

Men har man tur så räcker duscha/blöta lite. Även om jag inte kan göra det alltid så äter han upp hela det målet så.

Hjälper det inte så vetefan. Spontant vill jag bara vänta ut honom. Herregud hur många friska ponnyer har svultit ihjäl med mat framför näsan liksom? Samtidigt vill jag inte han ska få magsår igen - och känns som han banne mig är "envis" nog för att det ska riskera att gå dit
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Är du säker på att det är vattenhalten som är problemet?

Det finns hästar som inte tycker om när grovfodret är för finstråigt och ratar foder som vi tycker ser "jättegott" ut.

Jag tyckte t ex att jag var jättesmart när jag köpte hö med mjölkkovärden när jag fick hem Tristan som halvt utmärglad fölunge. Finstråigt och lätt att äta. Men han blåvägrade att äta det medan det grövre "ponnyhöet" slank ner utan problem.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Säker kan man inte vara på nåt när det är hästar inblandat ;)
Men med tanke på att det är exakt samma foder men bara olika TS så. Och det första han vägrade äta var det "gamla" torra jag gav, dom var mer grovt. Bytte ju då till nuvarande, som är finstråigt och exakt samma som det blöta.

Så jag känner mig relativt säker på att det är blött som är "tricket". Han har alltid tyckt det är otroligt gott. När han flyttade hit vägrade han äta ett strå till av sitt hö. Dock gick det ju då an med torrare silage (han reagerade ju på blött då så fick byta ut det).

Nu när jag tragglat med honom så han har kunnat gå som katten kring het gröt och överväga att få stryk kring äldre herrns blöta silage. Bytte åt äldre herrn med (med tungt hjärta) för att se om det hjälpte. Om det bara finns torrt och även kompisen äter torrt. Fast så lätt var det inte.

Det enda jag inte riktigt förstår är att han i 1.5 år ätit torrt utan knot. Kanske för att han då åt ihop med kompis. Dvs lite konkurrens. Han åt i minsta laget då med (så kompisen åt mer än han borde) men det var ändå bättre. När han stod inne nattetid åt han ju upp maten i sin Box utan konkurrens å andra sidan, vilket talar emot.

Kan ponnyer få fixa idéer har han fått en, och jag börjar nu förstår hur föräldrar som ger barnen pannkaka 7 dagar/v resonerar när de ger efter för "annars äter barnet ju inte".

Jag bytte förresten strö i lösdriften åt honom för någon månad sen. Till halm, för att se till att han alltid har något att pilla med om han vill med tanke på magen. Han åt kopiöst första veckan, hellre halm än silage. Sen var det inget roligt med halm och nu kan han noppa lite ibland när jag ströat nytt men inte annat.

Så känns som om jag kunde ge honom en ny sorts mat var tredje dag skulle han äta vad som helst i rena nyhetens behag. Det tyder ju också på att han inte här problem med att äta/tugga olika sorters mat etc.

Skrälle!
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag har balar kvar av det grövre torra. Kan offra en sån (kommer ju få kasta större delen men det får jag ju som det ser ut nu i alla fall) och testa om han ändrat åsikt kanske. Blir ju dock ett hattigt byte så får fundera lite. Man får ju ställa ett icke exemplariskt foderbyte mot att han kraschar magen pga TS-brist liksom. (Han täcker inte sitt minimibehov av TS just nu, sen 1.5 dygn ungefär).
Samtidigt skulle jag vilja härda ut och se om han ifall magen ballar ut själv ökar TS-intaget för att korrigera. Men jag vet inte om jag törs..
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Provat om hönät gör skillnad? Pilla ut strån=roligare=mer går åt?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Provat om hönät gör skillnad? Pilla ut strån=roligare=mer går åt?

Några dagar, som allt annat med andra ord. Allt "nytt" funkar en stund så att säga, men när nyhetens behag försvinner så slutar det fungera =/
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Han gick inte på varken duschning eller blötläggning (4 h) tyvärr.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Han gick inte på varken duschning eller blötläggning (4 h) tyvärr.

Vi har haft samma problem i vårt stall, finstråigt torrt. Äts av ingen i stort sett, möjligen storhästar som står inne på natten. Jag fick slänga varje dag det som inte ätits upp och lura nån gick inte. >Blöta hjälpte inte heller eller betforvatten på. Nu har vi hittat balar med tjocka bruna blöta strån och det finne inte ett strå kvar när det är slut.:)
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag står ju oxå med en magsårshäst och jag har precis samma problem!

Jag har hållt på o trixat hela hösten med olika hö för att hitta ngt som är gott och som han mår bra i magen av O_o

Hans mage mår definitivt bäst av torrt hö och har hittat ett som luktar och ser så gott ut att jag skulle kunna blanda en sallad av det och äta själv :D

Men det gick lite si och så med ätandet av det så jag blandade lite och höll på. Min andra häst fick ensilage för det torra var rätt dyrt och bökigt att få hem.

När ensilaget tog slut så började jag ge även den andra av torrhöet, det var inte så populärt för den andre hästen som egentligen är matvrak men nu lämnade massa. Till slut efter ett par veckor så slank det ner iaf, och nu började även magsårshästen äta mer o mer av det torra! Det var inga problem alls att äta det torra!

Jag tror att de är så smarta rackare att de vet att det finns ensilage, ja de känner ju lukten o ser det hos grannen så vill de ine äta det torra, men när det inte finns något annat hö i stallet och matte inte kommer o blandar in en massa annat godare hö, då jäklar gick det bra att äta. Känner mig manipulerad och är säker på att de är smartare än vi tror. :meh:

Alldeles nyss köpte jag hem lite ensilage till den andre igen för att snåla på torrhöet, vad tror du hände? Båda två började rata och lämna torrhöet som gick alldeles utmärkt att äta för ett par veckor sedan!

Så jag tror att man måste ha bara ett sorts hö i stallet och håll ut!!
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Det här har ju ätits bättre av innan, och den andra äter det. Har ätit både grovt och fint tidigare år, verkar då valt det fina men kan sitta i andra anledningar än stråna.
Och exakt samma foder med lägre TS äts.

Så jag tror inte det har att göra med grovt/fint. Utan TS spelar in - men jag undrar om det inte är mer med. Typ magen igen eller så :S Samtidigt är det obegripligt varför den plötsligt skulle blivit knas hux flux.

Han verkar tugga utan problem, men ska kolla tänderna idag. Händer ju en del i munnen i den åldern, så har man "tur" kanske man hittar nåt där
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag har ju bara ett nu (eller ja jag har kvar typ 10 bal av det grova torra han helt vägrade äta, men de märker han ju inte)

Men kände som dig, att ge den andra blött (han är hosthäst) gick inte, den lilla skulle då prompt ha det. Så bytte ju över till torrt, de får precis samma mat och finns inget annat. (De blöta balar av samma jag hade är slut). Men lilla ponnyn äter sämre och sämre och inatt har han inte ätit alls *suck*

Men känns som viljornas kamp ja. Samtidigt så kan man ju inte driva det hur långt som helst heller, då kommer ju nytt magsår. Om det inte redan har det
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Klurigt värre :(

en tanke som slog mig, kan det torra höet vara "rivigare" i slemhinnor i mage och hals och det börjar göra ont i magen efter några dagar och därför slutar han äta?
Torrhö är ju "vasst" att ta i medan blöta silagebalar är mjuka strån.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Ja man vill ju få i dom så mycket som möjligt, jag gav upp nu när de bara ville äta ensilaget och nu ger jag båda ensilage :crazy: och han äter jättebra nu och peppar peppar så har magen hållt sig fin.
Kan bero på att de har börjat gå hela dagarna på gräset som växer för fullt här nu.
Men nu står jag med jättemycket torrhö som vi just har bökat med att få hem och in. Aja, bara de äter så får man väl vara glad.
Min har för ngra veckor sedan fått ett litet anfall av magsår tror jag. Blev lös i magen o sur o grinig. Vet inte varför för inget ändrades. Undra om en gång magsårshäst alltid magsårshäst? Snart kommer veterinären och ger akupuntur som hjälpte jättebra förra gången.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Klurigt värre :(

en tanke som slog mig, kan det torra höet vara "rivigare" i slemhinnor i mage och hals och det börjar göra ont i magen efter några dagar och därför slutar han äta?
Torrhö är ju "vasst" att ta i medan blöta silagebalar är mjuka strån.

Kanske, jag har funderat lite åt det hållet men mer tuggmässigt. Att blött är mjukare och lättare. Samtidigt så det torra är ju inte alls som torrhö och stickigt, utan det är mjukt och fint det med - bara torrare.

Vet varit här, och inga konstigheter med tänderna som kan förklara. Tyvärr. Ny magsårsdiagnos, och nytt recept på svindyr gastrogard. Brasklappen att det kanske är en sådan häst som måste stå på underhållsdos gastro hela tiden.

Om han inte svarar eller svarar men får ett nytt "anfall" har jag två val, valfritt i vilken ordning jag vill ta dem, gastroskopi med både koll och provtagning och/eller kastrering.

Lindsen - tror det beror på varför de fick magsår. Min andra fick ju också, behandlades i 7 dagar och bra sen och bra sen dess. Men där fanns en klar utlösande faktor och inte så känslig eg. Medan t ex den här har en känslig liten mage, och helt uppenbart är en sån som har "nära" till magsår. Verkar vara sjukt lite som krävs - om det här är magsår igen då. Gissar att liten "inte gott, jag vill inte ha" eller "kolla det finns gräs, jag ska leta strån istället för att äta mitt grovfoder" för honom skulle kunna räcka för att trigga ett magsår och då blir det ju en ond cirkel då magsåret gör han inte vill äta mer.

Det är fö arbetsteorin just nu, att han av en eller annan anledning ätit sämre, typ "inte så gott just idag, jag ska leta grässtrån, det är vår" och att det lilla äta sämre någon dag räckt för att få magsår och då vill han inte äta för magsåret, det blir värre och here we go. Men vi får väl se, svarar han på gastrogarden vet vi ju. Svarar han inte så är vi på noll...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 154
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 406
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp