Portionsstorlekar på restaurang

Jag bor inte i en storstad. Har aldrig gjort och har ingen större lust att göra det heller. Bor i en mindre stad med ett antal intressanta restauranger.

Samma har. Jag har ocksa bott pa landet, med fa riktiga restauranger i narheten och var da tvungen att lara mig laga "spannande god" mat sjalv. Det var svarare forr nar man var tvungen att skaffa kokbocker, nu nar google finns ar det ju hur enkelt som helst att, inte bara googla recept, utan att ocksa lara sig nya tekniker i koket utan att ha nagon kulinarisk anlaggning nara.
 
Det finns ju massa anledningar till att man inte kan ta med sig maten där det vaore najs att kunna välja storlek.

För min del så klumpar jag ofta ihop sociala grejer pga är oftast bara i stallet/på jobbet och inte iväg så ofta (trots nära flera större städer). Så då är det ofta andra aktiviteter efter maten där man inte har möjlighet att ta med en oftast otät låda mat.

Edit: så jävla mycket ofta 😂
 
@sjoberga nu verkar du ta för givet att alla bor i storstad med mängder av fina restauranger. Den maträtt du beskrev har jag aldrig (och skulle inte vilja testa) ens sett något i närheten av. Här i närheten är det thai/kina/indiskt, Blackstone, Basta, "pubar" som pitchers och olearys, Pinchos, sushi och vanliga snabbmatskedjor (max, chop chop, donken, osv) i princip.
Självklart vill jag äta något gott på restaurang, det är ju inte så att jag skulle välja korv och pommes på en restaurang med "såna rätter" som du beskriver utan skulle försöka hitta något jag inte behöver känna att jag kastar pengar i sjön för men ändå gillar.
Mängden mat jag äter är liksom I nivå med tre nuggets och en halv liten pommes från donken och sen är jag proppmätt om man ska göra en jämförelse som många kanske kan se framför sig.

Och det hade vart trevligt att kunna njuta av en fin middag, bli lagom mätt och inte känna sig "dum" som frågar efter en låda att ta med hem. Jag blir och känna mig som en riktig jäkla lantis om jag är i storstan, äter på fin restaurang och sen ber om en låda på finaste dalmål för att ta med till hotellrummet jag bor på som inte har några uppvärmningsmöjligheter eller ens ett vettigt kylskåp på rummet 😒
Nä, jag bor inte i nån stad alls. Hela resonemanget byggde på (förutsatte jag) att man var på en restaurang som erbjöd middag med för- huvud- efterrätter på en meny och som komplement för de yngsta en enkel barnmeny med de där ”rätterna” jag nämnde för många sidor sen.

Om man nu inte går till en sån restaurang, utan aktivt väljer att besöka ett gatukök är det inte så konstigt att välja korv med pommes - även om de flesta gatukök brukar kunna göra det till mer av en maträtt än de där barnmenyerna på restaurangen, med lite gurksallad, sallad, nån god majonnäs och rostad lök.
 
Vitlök är och har alltid varit löken från helvetet 😒
Jag har inget emot vitlök så länge det inte är för mycket, men jag tycker det är vanligt att allt alltid ska smaka vitlök. Vill jag ha en pastasås som bara smakar vitlök kan jag göra det snabbt och billigt hemma liksom.

Jag avskyr chili. För mig har det ingen smak utan är bara starkt. Och jag avskyr stark mat.
 
Absolut ligger känslan hos mig, men jag kände att jag behövde förtydliga att det inte "bara är att ta hem maten".
Vissa har inte restaurang besök i sin vardag utan det är ihopkopplat med andra aktiviteter och därför är det inte lämpligt att ta med maten hem och man önskar då att man kunde välja en god vällagad maträtt i en mer lämplig storlek utan att vara hänvisad till barnmenyn för att slippa kasta flera hundra i sjön...
Men jag får känslan att man har svårt att se utanför sin storstadsbubbla i denna tråd.
På en restaurang betalar du för service, tillagning och lokal, förutom själva maten då. Visst kastar man pengar i sjön om man inte äter upp. Visst det är resursslöseri, men så värst mycket billigare med en halvportion blir det inte och man kan alltid be om en mindre portion.
 
You and me both. Det känns tyvärr rätt meningslöst att försöka diskutera längre för det är så tydligt att jag skriver från ett helt annat universum än många andra i tråden. :(

Känner igen mig i det du skriver, känner inte alls igen alla konstiga maträtter... förstår inte heller "finrestaurang", de gånger jag gått har jag blivit missnöjd.
Chopchop är för mig exotiskt, pinchos gravt överskattat, dyr översaltad mat som verkar ha värmts i mikron direkt ur förpackningen...

Jag gillar "rena" smaker, som potatis som smakar potatis, som inte är dränkt i någon läskig rödvinssås osv....

Känner mig verkligen som "lågklass" när jag läser svaren här...
 
Känner igen mig i det du skriver, känner inte alls igen alla konstiga maträtter... förstår inte heller "finrestaurang", de gånger jag gått har jag blivit missnöjd.
Chopchop är för mig exotiskt, pinchos gravt överskattat, dyr översaltad mat som verkar ha värmts i mikron direkt ur förpackningen...

Jag gillar "rena" smaker, som potatis som smakar potatis, som inte är dränkt i någon läskig rödvinssås osv....

Känner mig verkligen som "lågklass" när jag läser svaren här...
Tycker verkligen inte att du ska känna så! Enligt min erfarenhet och bakgrund (övre medelklass) så skiter de från högre samhällsklasser fullständigt i vad andra äter. :D Det är liksom ohyfsat att diskutera.
 
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?

Visa bifogad fil 90345

Dagens restaurant portioner är redan gjorda för barn i 10-12 års åldern men priset är gjord för de som tjänar mer än 40.000 tusen i månaden efter skatt.

För oss som jobbar ute på vägarna hela veckan oh andra fysiskt krävande jobb är det inte ovanligt att vi ber om påfyllning både 2 och 3 gånger för att tillfredsställa behovet av kalorier då samtliga restauranter utefter vägarna minskat sina portioner med drygt 50% de senaste 2-3 åren men behållit och även höjt sina priser på en dagens.

Var du glad att du får en sådan där barnportion till lunch och ät upp den så orkar du även med eftermiddag och kväll.
 
Dagens restaurant portioner är redan gjorda för barn i 10-12 års åldern men priset är gjord för de som tjänar mer än 40.000 tusen i månaden efter skatt.

För oss som jobbar ute på vägarna hela veckan oh andra fysiskt krävande jobb är det inte ovanligt att vi ber om påfyllning både 2 och 3 gånger för att tillfredsställa behovet av kalorier då samtliga restauranter utefter vägarna minskat sina portioner med drygt 50% de senaste 2-3 åren men behållit och även höjt sina priser på en dagens.

Var du glad att du får en sådan där barnportion till lunch och ät upp den så orkar du även med eftermiddag och kväll.
:confused:
Låt mig bara säga att jag absolut inte delar din bild av verkligheten. Skulle vilja se den 12-åring som orkar med lasset pyttipanna jag fick på en vägkrog häromveckan.
 
:confused:
Låt mig bara säga att jag absolut inte delar din bild av verkligheten. Skulle vilja se den 12-åring som orkar med lasset pyttipanna jag fick på en vägkrog häromveckan.

I princip alla vägkrogar har minskat sin tallriks diameter med 3-4cm senaste 3 åren, Vilket gör att den portion som får platts är minskat till hälften fast priset är det samma eller högre.

Är antagligen trenden med 5-6 mellanmål och fika som gör att svensken inte klarar av normala portioner till frukost, lunch och middag och att fetman breder ut sig.
 
Är antagligen trenden med 5-6 mellanmål och fika som gör att svensken inte klarar av normala portioner till frukost, lunch och middag och att fetman breder ut sig.
Vadå trenden med 5-6 mellanmål och fika? Har inte märkt av nån sån trend övht och vet ingen som äter så många mellanmål och fika. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat vet jag folk som äter men de flesta av dessa är väldigt vältränade.

Vad som är en "normal portion" är olika för olika personer. Fetman "breder inte ut sig" pga mellanmål. Tycker det är olyckligt att du uttrycker dig som du gör.
 
Jag har inget emot vitlök så länge det inte är för mycket, men jag tycker det är vanligt att allt alltid ska smaka vitlök. Vill jag ha en pastasås som bara smakar vitlök kan jag göra det snabbt och billigt hemma liksom.

Jag avskyr chili. För mig har det ingen smak utan är bara starkt. Och jag avskyr stark mat.

Jag älskar vitlök! Men min mage mår inte alls bra av det så jag undviker det. En del restauranger går knappt att äta på längre då de har vitlök i ALLT!
 
Tycker verkligen inte att du ska känna så! Enligt min erfarenhet och bakgrund (övre medelklass) så skiter de från högre samhällsklasser fullständigt i vad andra äter. :D Det är liksom ohyfsat att diskutera.

Skulle det vara så ohyfsat att se ner på de som lever "enklare" skulle jag inte ha känt så av att läsa denna tråd :angel:
Jag har accepterat att jag är arbetarklass liksom, ingen ide att låtsas vara något som jag inte är... hatar dessutom att klä upp mig och sitta still på ett ställe med högt bakgrundsbrus i timmar...
Men ibland när man blir påmind så skaver det lite eftersom de från en annan klass ofta har lite andra möjligheter att göra val i vardagen, speciellt när det jag klassar som mat fnyses åt....
 
Skulle det vara så ohyfsat att se ner på de som lever "enklare" skulle jag inte ha känt så av att läsa denna tråd :angel:
Jag har accepterat att jag är arbetarklass liksom, ingen ide att låtsas vara något som jag inte är... hatar dessutom att klä upp mig och sitta still på ett ställe med högt bakgrundsbrus i timmar...
Men ibland när man blir påmind så skaver det lite eftersom de från en annan klass ofta har lite andra möjligheter att göra val i vardagen, speciellt när det jag klassar som mat fnyses åt....

Ja, alltså. Hade jag varit på Nobelmiddagen hade jag börjat bygga torn av bestick i ren tristess 😅
Hatar att sitta still länge.
Älskar att gå ut och äta med sambon, vi sitter bägge och vrider oss på stolarna tills maten kommer, kastar i oss på tio minuter, betalar och drar 😁
 
Skulle det vara så ohyfsat att se ner på de som lever "enklare" skulle jag inte ha känt så av att läsa denna tråd :angel:
Jag har accepterat att jag är arbetarklass liksom, ingen ide att låtsas vara något som jag inte är... hatar dessutom att klä upp mig och sitta still på ett ställe med högt bakgrundsbrus i timmar...
Men ibland när man blir påmind så skaver det lite eftersom de från en annan klass ofta har lite andra möjligheter att göra val i vardagen, speciellt när det jag klassar som mat fnyses åt....
Jag tänker att det är mer ”matsnobb” än klassförakt..
 
Känner igen mig i det du skriver, känner inte alls igen alla konstiga maträtter... förstår inte heller "finrestaurang", de gånger jag gått har jag blivit missnöjd.
Chopchop är för mig exotiskt, pinchos gravt överskattat, dyr översaltad mat som verkar ha värmts i mikron direkt ur förpackningen...

Jag gillar "rena" smaker, som potatis som smakar potatis, som inte är dränkt i någon läskig rödvinssås osv....

Känner mig verkligen som "lågklass" när jag läser svaren här...
Just det här med att koppla ihop med ”klass” och ”landsbygd vs storstad” direkt känns för mig konstigt. Är inte ett smak- och matintresse lite som många andra intressen? Vissa har det, andra i mindre grad, och ytterligare fler inte alls? Mest mat lagar man ändå hemma och livsmedelsaffärer finns nästan överallt? Att ha ett stort matintresse kräver inte mer ekonomi än att exempelvis ha hund, även om det är med fördelen att det är ett måste att ta in föda och inte att ha hund. Sen kan man givetvis spendera hur mycket som helst på att gå på ”finrestaurang” om man kan och önskar, precis som man kan spendera hur mycket som helst på sitt hundintresse.

Jag tycker Chop-Chop Express serverar god mat, men det är väldigt lite av restaurang för mig där de ligger längs vägen, alla som är där stressar för att köra vidare och man hämtar maten själv efter att ha beställt på en skärm. Pinchos är ett slags motsvarande variant fast med tapas men mer restaurangkänsla i miljön - och för att återkoppla till trådens ämne - ganska dyra små tapas som ”lagas” på helfabrikat. Kedjor bygger för övrigt på att väldigt många vill kunna veta vad de ska förvänta sig, i motsats till min mer kanske ovanliga vilja. Det verkar inte vara en obskyr egenskap att vilja veta i förväg, istället byggs många matföretag på att möta den egenskapen.

Tillgången på restauranger varierar givetvis stort med plats, men tillsammans med någon med lokalkännedom finns det pärlor nästan överallt jag varit. Om det nu är vad man vill ha. Annars kan man grabba ett enklare alternativ, vilket jag ofta gör. Särskilt om man annars sitter där på fin restaurang och sneglar och längtar efter att få beställa från barnmeny-delen trots sin ålder utanför spannet. (Sen tänker jag att en restaurang med kunden i fokus serverar det kunden vill ha inom rimlighetens gräns som varierar, även om man får ta annat betalt än de subventionerade barnrätterna)

Rena smaker är något som jobbas ganska hårt med av vissa matlagare, så det är absolut inte så att alla jobbar mot målet att varje tugga ska innehålla allt. Då kan man ju stoppa sin Big Mac i blendern som vissa gör på Youtube…

Jag sällar mig absolut inte till något överklassgäng.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 275
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 744
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 041
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp