Bukefalos 28 år!

Portionsstorlekar på restaurang

Går aldrig på restaurang med barnmeny 😅

Tycker dock inte att det är skämmigt heller att inte orka äta upp, brukar bara säga det då att det var gott men för mycket/att jag är för mätt.
Hade jag inte kunnat äta mycket pga en operation eller liknande hade jag sagt till innan och frågat hur stor rätten jag vill ha är.
 
Jag får väl vara maximalt chockerande då som både äter som en hel häst trots mitt juridiska kön och är kräsen nog att bara gilla ett urplock av sakerna från barnmenyn och nästan inget från vuxenmenyn på de flesta ställen. Nej, jag går inte ut och äter speciellt ofta som ni förstår. :cool:

Det här har avhandlats många gånger förut på Buke men jag blir fortfarande lika förvånad över att det görs en grej av vad andra inte äter. Jag har svårt för både smaker och konsistenser pga NPF, men jag tycker att folk inte ska behöva det som "ursäkt" för att slippa ifrågasättande. Varför är det så störigt att vuxna människor inte äter allt som vuxna människor Skall Göra? Är det en frustration över normbrytandet som uttrycks, eller vad? :confused:
 
Jag får väl vara maximalt chockerande då som både äter som en hel häst trots mitt juridiska kön och är kräsen nog att bara gilla ett urplock av sakerna från barnmenyn och nästan inget från vuxenmenyn på de flesta ställen. Nej, jag går inte ut och äter speciellt ofta som ni förstår. :cool:

Det här har avhandlats många gånger förut på Buke men jag blir fortfarande lika förvånad över att det görs en grej av vad andra inte äter. Jag har svårt för både smaker och konsistenser pga NPF, men jag tycker att folk inte ska behöva det som "ursäkt" för att slippa ifrågasättande. Varför är det så störigt att vuxna människor inte äter allt som vuxna människor Skall Göra? Är det en frustration över normbrytandet som uttrycks, eller vad? :confused:
Inte ett dugg störande, bara så långt från den egna verkligheten att det till och med kan vara ”chockerande”. Även om jag själv inte skulle välja det ordet.

Jag tycker inte att man behöver någon ursäkt för att få beställa det man vill eller för att man har något annat än matupplevelse som syfte till besöket. Man kan dock inte förvänta sig barnpriser, bara för att rätten står på den delen av menyn.
 
Min bild är snarare tvärtom: Ofta rätt små portioner, och det är vanligare att jag inte blir mätt än att jag lämnar. 250 kr för middagen, och fortfarande hungrig när jag går därifrån är inte jättekul. Sen tycker jag också konceptet med mellanrätter har blivit vanligt, alltså ställen där portionerna är i den storleken att de rekommenderar att man tar 2-3 per person för att bli mätt. Men överlag är min upplevelse att restauranger är flexibla. Är man väldigt liten i maten eller inte så hungrig så brukar det inte vara något problem att beställa enbart en förrätt, t ex.

Jag tänker att de flesta vuxna orkar äta upp en förrätt i alla fall. Så det är ju en lösning om man är liten i maten och har problem med att portionerna är för stora. En förrätt kan ju ofta vara bara 2-3 tuggor, det kan väl ändå inte vara för mycket?
 
Jag får väl vara maximalt chockerande då som både äter som en hel häst trots mitt juridiska kön och är kräsen nog att bara gilla ett urplock av sakerna från barnmenyn och nästan inget från vuxenmenyn på de flesta ställen. Nej, jag går inte ut och äter speciellt ofta som ni förstår. :cool:

Det här har avhandlats många gånger förut på Buke men jag blir fortfarande lika förvånad över att det görs en grej av vad andra inte äter. Jag har svårt för både smaker och konsistenser pga NPF, men jag tycker att folk inte ska behöva det som "ursäkt" för att slippa ifrågasättande. Varför är det så störigt att vuxna människor inte äter allt som vuxna människor Skall Göra? Är det en frustration över normbrytandet som uttrycks, eller vad? :confused:

Det undrar jag med 😅
Jag har inga diagnoser att "skylla på" jag är bara en kräsen jävel med barnslig smak.
Låt mig tycka att falukorv och hemlagat mos är det bästa som finns i hela världen, nej jag tänker inte bli vuxen och nej, jag vill inte ha några smakupplevelser.
Vitlök är och har alltid varit löken från helvetet 😒
 
Nu har jag ingen aning om vad korvor är för nåt men jag gissar att det är billigare ställen som beställer färdiga frusna hamburgerkött.

Gissningsvis är det just för att de billigare och enklare ställena beställer in färdiga frusna hamburgerkött som de tar direkt från frysen och lägger på stekhällen som de kan ha fler storlekar. Jag har t.ex. sommarjobbat för många år sen på ett hamburgerställe (snabbmatskedja) och där tog man köttet direkt från frysen och la på stekhällen. Ett snabbmatsställe behöver alltså inte gissa på morgonen hur många som kommer beställa stora resp. små. De som "blir över" ligger i frysen och kan utan problem användas upp till rätt många dagar senare. Medan på finare ställen som använder färskt kött måste de slänga de som inte blivit sålda efter mycket kortare tid och därför lönar det sig troligtvis inte att ha en storlek som få beställer. Bättre att ha en storlek till alla och så får de som inte orkar äta upp lämna kvar.
Korvor vet jag även kallas korvmoj på andra ställen. Kedjor som max, sibylla mm brukar även dom ha samma storlek utan tänker mer på lokala som här Ove's, Lasse på heden, lill Amandas och andra lokala.
 
Min bild är snarare tvärtom: Ofta rätt små portioner, och det är vanligare att jag inte blir mätt än att jag lämnar. 250 kr för middagen, och fortfarande hungrig när jag går därifrån är inte jättekul. Sen tycker jag också konceptet med mellanrätter har blivit vanligt, alltså ställen där portionerna är i den storleken att de rekommenderar att man tar 2-3 per person för att bli mätt. Men överlag är min upplevelse att restauranger är flexibla. Är man väldigt liten i maten eller inte så hungrig så brukar det inte vara något problem att beställa enbart en förrätt, t ex.

Jag tänker att de flesta vuxna orkar äta upp en förrätt i alla fall. Så det är ju en lösning om man är liten i maten och har problem med att portionerna är för stora. En förrätt kan ju ofta vara bara 2-3 tuggor, det kan väl ändå inte vara för mycket?
Äta förrätt så som vitlöksbröd, grillad grön sparris eller löjromstoast. Visst älskar vitlöksbröd men inte som huvudmålet.
 
Pubarna säljer väl proportionerligt färre hamburgare helt enkelt, några vill väl ha Bookmaker och några vårkyckling, andra dricker bara öl. Så de brukar väl ha större variation av rätter än korv, stor liten, burgare stor, liten.

De beställer sannolikt hamburgerköttet färdigt utplattat i lagom stora bitar.

På en pub reglerar man ju mängden man vill äta genom att skifta vad man äter och tillbehören? De brukar ju ha mindre rätter också, och burgarna har olika mängd och typ av tillbehör och så kan man skippa att äta översidan av brödet som någon ovan skrev. Det är ju ofta inte just hamburgerköttbiten som är problemet att få i sig, om man fokuserar bara på den så borde den rimligen slinka ned för de flesta.

Korvställen är ju mer platser för akut hunger medan pubar nog går mer på känsla av att sitta och njuta av något.

Om jag inte är hungrig på en pub kan jag ju gå rakt på apfel strudel eller ngt.
Bara äta själva köttet och lämna övrigt gott. Vitsen med en hamburgertallrik går ju bort om det bara är stekt köttfärs.

Antar att jag och mina bekanta är konstiga då som kan få för oss att åka till Lasse på heden (gatukök) för att äta deras smashburgare eller till en bra pizzeria.

Alltså för träffas och äta och inte bara för hunger.
 
Antar att jag och mina bekanta är konstiga då som kan få för oss att åka till Lasse på heden (gatukök) för att äta deras smashburgare eller till en bra pizzeria.

Alltså för träffas och äta och inte bara för hunger.

Jag tror att det skiljer sig mycket både beroende på var man är i landet och vilken samhällsklass man kommer ifrån. Här uppe i norr på industriorterna så är det betydligt vanligare att hänga på gatukök än på något "finare" ställe. I alla fall om man är arbetarklass, vilket den större delen av populationen är. Och ja, jag vågar påstå att de allra flesta äter där för att de tycker att maten är god.

Det blir alltid en kulturchock för mig när det kommer självsäkra uttalanden om vad olika sorters matställen är till för, som att det är vedertaget och inte något som har ett starkt samband till sociala faktorer. Jag vill inte kalla det klassförakt, men jag tror att det definitivt är något närbesläktat.
 
Bara äta själva köttet och lämna övrigt gott. Vitsen med en hamburgertallrik går ju bort om det bara är stekt köttfärs.

Antar att jag och mina bekanta är konstiga då som kan få för oss att åka till Lasse på heden (gatukök) för att äta deras smashburgare eller till en bra pizzeria.

Alltså för träffas och äta och inte bara för hunger.

Inte ett dugg konstiga.
Är ett gäng på mitt jobb som varje fredag åker och äter korv på lunchen. Samma gatuhak varje gång. Det finns en jäkla massa matställen så det är knappast för att stilla hungern utan för att de faktiskt gillar att äta korv 😁
 
Däremot har jag tänkt på det länge när det gäller kulglass. Kulorna är gigantiska numera så jag känner inte att jag så ofta kan beställa tre kulor till barnet (eller mig), haken är att när man bara beställer en så moffar de på så förtvivlat att det nära är som två kulor ändå. Så jag har bett om små kulor, men utan större effekt. Borde försöka utmana dem, om ni lyckas göra små kulor tar jag tre snälla.
Har de inte konceptet delad kula? Det kan man beställa i mina hemtrakter(Ottoglass). Då tar de två smaker men i storlek av en stor kula.
 
Jag tror att det skiljer sig mycket både beroende på var man är i landet och vilken samhällsklass man kommer ifrån. Här uppe i norr på industriorterna så är det betydligt vanligare att hänga på gatukök än på något "finare" ställe. I alla fall om man är arbetarklass, vilket den större delen av populationen är. Och ja, jag vågar påstå att de allra flesta äter där för att de tycker att maten är god.

Det blir alltid en kulturchock för mig när det kommer självsäkra uttalanden om vad olika sorters matställen är till för, som att det är vedertaget och inte något som har ett starkt samband till sociala faktorer. Jag vill inte kalla det klassförakt, men jag tror att det definitivt är något närbesläktat.
Tja, min samhällsklass som jag kommer ifrån är lite brokig. Bara på min farmors sida är det både hantverkare ihop med rikemansfolk och adel. Är väl därför som jag blev som jag blev🤣
 
Jag tror att det skiljer sig mycket både beroende på var man är i landet och vilken samhällsklass man kommer ifrån. Här uppe i norr på industriorterna så är det betydligt vanligare att hänga på gatukök än på något "finare" ställe. I alla fall om man är arbetarklass, vilket den större delen av populationen är. Och ja, jag vågar påstå att de allra flesta äter där för att de tycker att maten är god.

Det blir alltid en kulturchock för mig när det kommer självsäkra uttalanden om vad olika sorters matställen är till för, som att det är vedertaget och inte något som har ett starkt samband till sociala faktorer. Jag vill inte kalla det klassförakt, men jag tror att det definitivt är något närbesläktat.
Det finns gott om människor som uppskattar gatukök eller snabbmatskedjors mat mer än "finare" restauranger som serverar delikatessmat tror jag. Jag tillhör de ambivalenta, som ena dagen är sugen på en burgare eller en pytt i panna från gatukök, och andra dagen är jag kanske mer sugen på torskrygg med vitvinssås och nån fin jordärtskockpuré, en risotto eller dylikt. (Maträtterna här är bara exempel.) Det är ju sällan de serveras på samma ställen, och som sagt tycker jag att båda absolut kan vara goda, det beror helt på vad jag är sugen på! Så jag tycker också det blir konstigt att säga att den ena "bara är till för att bli mätt" för så tycker jag verkligen inte att det är. Då kan jag ju lika gärna laga maten hemma, så himla mycket längre tid tar det inte.
 
Alltså, är det bara jag som tycker att rätterna som finns på barnmenyerna låter jättetråkiga? Jag är lite chockad över att det finns vuxna som vill äta dem. Min dotter slutade beställa från barnmenyn när hon var 10 år. Om inte tidigare. För att hon ville ha lite godare och intressantare mat.

Men det är lite chockerande att man fastnar för något på den listan som godaste man kan välja när man går på restaurang (men det finns säkert restauranger där det relativt sett är ett bra val :p). Som korv med pommes. Det är ju inte ens en maträtt. Men det beror också på att man lätt utgår från sitt eget tänkande.
Vill och vill eller att fastna för det är väl att överdriva något? Nu finns det ju vissa som tycker korv och pommes är toppen, men att köpa från barnmenyn är knappast synonymt med att man VILL köpa nått från den.
Sett till mig själv så älskar jag pasta, gärna med lax eller kyckling massa sås och kryddor, någon annan fiskrätt som tonfisk, eller varför inte en god köttbit. Men det är så jäkla mycket bortkastade pengar om möjligheten att ta en doggybag inte finns.
 
Jag inser att den har traden definitivt visar kulturella skillnader, och forstar, och minns, hur det ar i Sverige. Har finns inte nagra av de problem ni tagit upp ... utom att en normalportion oftast ar ofantligt stor. Jag fragar ibland om jag kan fa en forratt som hel middag. Jag har aldrig fatt ett nej, men servitoren brukar fa fraga kocken och ibland kommer han/hon tillbaka med en liten annan "twist" pa ratten som jag hittills alltid tyckt lyft den ett steg till. Jag har till och med tagit tva olika forratter som middag :D och ingen har reagerat mer an att jag ibland har fatt kommentaren att det ar ett ovanligt klokt val.

Det har funnits på alla ställen jag och folk jag ätit med frågat om det.

Det är nog mest att svenskar skämms för att fråga för restaurangen verkar alltid ha en låda tillgänglig.

Ja, det finns ju undersökningar som visar att vi generellt tycker det är skämmigt. Tyvärr.

Jag minns fortfarande min mor's fasa nar jag fragade om "nagonting att ta hem resterna i" pa ett stalle i Stockholm. Jag trodde i och for sig att det var mer hennes generation och ar lite overraskad att inse att det ar mer generellt att man skamms for att fraga om en doggybag (box, or whatever).
 
Vill och vill eller att fastna för det är väl att överdriva något? Nu finns det ju vissa som tycker korv och pommes är toppen, men att köpa från barnmenyn är knappast synonymt med att man VILL köpa nått från den.
Sett till mig själv så älskar jag pasta, gärna med lax eller kyckling massa sås och kryddor, någon annan fiskrätt som tonfisk, eller varför inte en god köttbit. Men det är så jäkla mycket bortkastade pengar om möjligheten att ta en doggybag inte finns.
Jag har aldrig blivit nekad doggybag och är det mat som går att spara så frågar jag. Jag tyckte att flera inläggare skrev att de helst valde rätter som är vanliga på en barnmeny, vilket är helt främmande för mig och skapar förundran, men absolut inte störande. Jag tänker just att läsa en hel meny på restaurang på kvällstid och sedan fastna för att en av rätterna på barnmenyn är den jag allra helst vill ha. Som ofta är på gränsen att kunna kallas maträtt, som korv med pommes.

När det finns halstrad sparris med pocherat ägg, nyslagen hollandaise, zestad citron, rostade hasselnötter och riven gravad äggula 2 cm bredvid på menyn. Som exempel. Som en kock ägnat kraft och tid åt att designa för kundens njutning.
 
Senast ändrad:
Jag brukar beställa vuxenmat till barnet när vi äter ute (barnmaten är oftast väldigt onyttig) och jag har aldrig någonsin fått en konstig blick när jag bett om låda att ta hem resterna i. Varför skulle det vara något konstigt?

Själv har jag en enorm aptit och kan med lätthet äta en hel portion hämtad thaimat.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 859
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 046
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp