Portionsstorlekar på restaurang

Det är mycket sällan jag inte orkar äta upp maten på restaurang och jag är väl helt klart att klassas som ”normalstor kvinna”. Det är faktiskt bara en restaurang här där jag vet att man alltid får alldeles för mycket mat. Sen händer det iof ibland att jag inser att jag inte borde äta upp allt eftersom det är för mycket och ber om att få ta med resterna hem men det är inte speciellt ofta och har aldrig varit med om att det inte går bra. Är det ”finare” ställen med mat så tycker jag snarare portionerna är dimensionerade efter att man måste beställa även förrätt och efterrätt för att bli mätt.
Men jag är en sån som lätt klarar mig på att äta en gång om dagen och gillar inte att gå och småäta mindre portioner ofta.
 
Bara äta själva köttet och lämna övrigt gott. Vitsen med en hamburgertallrik går ju bort om det bara är stekt köttfärs.

Antar att jag och mina bekanta är konstiga då som kan få för oss att åka till Lasse på heden (gatukök) för att äta deras smashburgare eller till en bra pizzeria.

Alltså för träffas och äta och inte bara för hunger.
Men på en pizzeria är det väl inga problem att få halva med sig hem ändå? de har ju både kartonger och hemleverans och alla vet ju exakt hur stora pizzor är så redan från början lär man veta hur stor andel av den man orkar om man inte brukar orka en hel. Folk verkar ju verkligen vilja ha just den storleken som pizzor har och den har väl inte förändrats väldigt mycket på sistone. Utom att vissa stenugns pizzor har en mindre storlek.

Eller tyckte du det var ett konstigt uttalande om korvmojar? Alltså stånd som serverar korv och hamburgare från frysta puckar? och som har många olika storlekar på burgare. Tror inte det är jämförbart med en bra pizzeria.

Jag förstår nog inte alls vad du svarar på.

Lasse på Heden är ett gourmetgatukök, så ingen tycker väl det är konstigt om du vill äta deras speciella, handgjorda hamburgare. Ingen skulle tyckt du var konstig om det var ett annat gatukök heller. Frågan var bara om det gick att få olika portionsstorlekar på varje rätt.

Eller var det ett problem att pizzorna och Lasse På Hedens hamburgare inte gick att beställa i olika portionsstorlekar? Eller går de att beställa i olika portionsstorlekar?
 
Senast ändrad:
Pannkakor med sylt.
Korv med pommes.
Hamburgare med pommes.
Chicken nuggets med pommes.
Pizza.
Köttbullar med potatismos.

Har jag lyckats få med 95% av rätterna som brukar kunna finnas 3 eller 4 av?

(Det finns absolut restauranger med riktigt inspirerande barnmenyer också, men de är inte speciellt vanliga)
Ja vi har en här i stan, de har extremt stark mat och har på barnmenyn samma sak som för vuxna men de mindre starka rätterna. Dock är det lönlöst att beställa en för att få mindre mat, det är typ lika mycket mat till mindre pris bara. Blir väldigt uppenbart att priset liksom är en rabatt pga barn.
 
Nä, jag bor inte i nån stad alls. Hela resonemanget byggde på (förutsatte jag) att man var på en restaurang som erbjöd middag med för- huvud- efterrätter på en meny och som komplement för de yngsta en enkel barnmeny med de där ”rätterna” jag nämnde för många sidor sen.

Om man nu inte går till en sån restaurang, utan aktivt väljer att besöka ett gatukök är det inte så konstigt att välja korv med pommes - även om de flesta gatukök brukar kunna göra det till mer av en maträtt än de där barnmenyerna på restaurangen, med lite gurksallad, sallad, nån god majonnäs och rostad lök.

Så om man har smala preferenser när det gäller mat så ska man minsann skita i att gå på resturang? Man kanske vill gå med vänner och umgås? Alla älskar inte man och det är riktigt otrevligt av dig att bete dig så himla nedlåtande mot de som faktiskt inte kan äta allt.

Jag tycker själv att det är kul att gå på resturang och kan äta lite vad som helst så länge min mage är frisk, jag har noll problem med att mina vänner skulle äta korv och pommes om det är vad dom kan äta. Jag skulle enbart vara glad över deras sällskap. Att kritisera vad folk äter är översittarfasoner och det är jävligt trist.
 
Senast ändrad:
Så om man har smala preferenser när det gäller mat så ska man minsann skita i att gå på resturang? Man kanske vill gå med vänner och umgås? Alla älskar inte man och det är riktigt otrevligt av dig att bete dig så himla nedlåtande mot de som faktiskt inte kan äta allt.

Jag tycker själv att det är kul att gå på resturang och kan äta lite vad som helst så länge min mage är frisk, jag har noll problem med att mina vänner skulle äta korv och pommes om det är vad dom kan äta. Jag skulle enbart vara glad över deras sällskap. Att kritisera vad folk äter är översittarfasoner och det är jävligt trist.
För övrigt kritiserar jag inte vad någon äter. Det är jävligt trist att aktivt feltolka något som skrivs och sedan förklarats gång på gång. Jag har noll problem med att det finns många olika slags matställen och att människor går dit de önskar och beställer in det de vill ha.

Hela diskussionen startade i att barnmeny ofta hanteras på ett annorlunda och mycket sämre sätt än andra delar av menyn.
 
Jag var en gång för några år sedan på en restaurang där de hade ”typiska” barnrätter på barnmenyn men hade piffat till dem ordentligt och serverat på fint porslin - och med dryckestips till också precis som för de andra rätterna. Smart nog dryckestips som inte var de allra mest sockerstinna läskedryckerna. Och med text-tillägget att om man önskar välja bort någon ingrediens i rätten så är det bara att säga till så ordnas det. En nyckel till inkludering är också att rätterna finns i samma meny och inte ett slitet A4-papper som skrivits ut slarvigt bredvid.

Det var en väldigt positiv överraskning.
 
Kl för du har säkert redan läst om supersmakare men till er som förundras så har ca 25% av befolkningen väldigt myclet känsligare smaksinne än resten. Rent fysiskt alltså. Då blir det kanske inte så konstigt om man inte vill utsättas för diverse smakexperiment.

Bland annat har de/ni fler smaklökar.

Googla supersmakare eller läs länken nedan.

http://matalskaren.blogspot.com/2006/11/r-du-en-supersmakare.html?m=1
Tro nu inte att du automatiskt är en läckergom bara för att du är en fena på att urskilja grundsmakerna. Bland supersmakarna hittas både matnördar och fanatiska matvägrare.

Måste bara tillägga att folk som är supersmakare måste inte ha vissa väldigt exakta preferenser i mat allihop. Utan de kan ju också vara personer som älskar att prova nya smaker tydligen.

(Så vissa tycker nog tex helt enkelt att tex koriander smakar tvål, andra provar och tänker att tvål är ju en intressant smak ändå. (jag tex har vant mig och äter gärna koriander trots att den smakar tvål. Alltså ett orelaterat exempel, är bara lite känslig för bitterhet och uppskattar det. Det finns ju olika lager på hur känsliga för bitterhet folk är.)
 
Känner inte igen problemet. Jag äter alltid upp och brukar även beställa förrätt för att bli mätt. Jag äter få gånger om dagen men mycket till middag och har rätt hög förbränning. Tränar och rör på mig dagligen.
 
Jag var en gång för några år sedan på en restaurang där de hade ”typiska” barnrätter på barnmenyn men hade piffat till dem ordentligt och serverat på fint porslin - och med dryckestips till också precis som för de andra rätterna. Smart nog dryckestips som inte var de allra mest sockerstinna läskedryckerna. Och med text-tillägget att om man önskar välja bort någon ingrediens i rätten så är det bara att säga till så ordnas det. En nyckel till inkludering är också att rätterna finns i samma meny och inte ett slitet A4-papper som skrivits ut slarvigt bredvid.

Det var en väldigt positiv överraskning.
En av mina favoritrestauranger har alkoholhaltiga drycker som dryckesförslag till alla deras rätter, förutom köttbullar och potatismos.. Då är det "Arla röd" som gäller!
 
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?

Visa bifogad fil 90345

Har samma problem. Jag har en gång i tiden kunnat äta dessa jätte portioner och även äta upp en hel pizza. Men sedan några år tillbaka så är det som att magsäcken krympt. Jag är glad om jag får i mig en halv pizza, pommes efter att ha ätit burgare eller en stor portion mat som restauranger envisas med. Tycker därför det är bättre att åka dit där det är buffé. Jag håller med dig om att det skulle ha funnits fler storleksalternativ än vanlig stor portion eller barnportion.
 
Har de inte konceptet delad kula? Det kan man beställa i mina hemtrakter(Ottoglass). Då tar de två smaker men i storlek av en stor kula.
Jag har jobbat på café där vi hade kulglass. Vi tog betalt per smak, inte kula, så i en "smak" ingick två kulor glass. Och då var det helt okej om man ville betala typ 25 spänn (som var det som en smak kostade, det här är några år sen) att ta två smaker men bara en kula av varje. Var faktiskt väldigt populärt både hos mindre barn som kanske inte orkar äta fyra kulor glass eller vuxna som av olika anledningar inte kan eller vill äta så mycket heller. Den ordinära "två-smaks-glassen" var en hel middag.
 
Njae. Jag tycker barnmenyns rätter ska matcha restaurangens ambitioner i övrigt, inte bara när det gäller upplägg och tallriksval.
Jag tycker hela den här diskussionen om barnmenyn är rätt trist, men jag tänker att den stora majoriteten barn faktiskt inte vill äta saker från vanliga menyn. Barn är såklart olika, men väldigt många barn vill ha enklare mat som inte sticker ut så mkt. Själva poängen med att ha barnmeny är väl dels att folk ska känna att de kan gå på restaurang med sina barn utan att bli ruinerade (när barnen ännu inte orkar en normalstor portion) och för att folk ska kunna gå på restaurang även med barn som inte uppskattar den andra restaurangmaten. Dvs det är en extragrej som restaurangerna har för att fler ska kunna äta där.

Vill barnen inte ha mat från den "tråkiga" barnmenyn går det ju jättebra att beställa från vanliga menyn. Det är liksom enklare åt det hållet än tvärt om.
 
I princip alla vägkrogar har minskat sin tallriks diameter med 3-4cm senaste 3 åren, Vilket gör att den portion som får platts är minskat till hälften fast priset är det samma eller högre.

Är antagligen trenden med 5-6 mellanmål och fika som gör att svensken inte klarar av normala portioner till frukost, lunch och middag och att fetman breder ut sig.
Är det en ny trend?

Tycker gammelmormor inte gjorde annat än fikade, och det mellan alla måltider :rofl:
 
Alltså, är det bara jag som tycker att rätterna som finns på barnmenyerna låter jättetråkiga? Jag är lite chockad över att det finns vuxna som vill äta dem. Min dotter slutade beställa från barnmenyn när hon var 10 år. Om inte tidigare. För att hon ville ha lite godare och intressantare mat.
Min dotter håller med! Nu är hon vuxen, men beställde även som barn helst en köttbit medium rare (varför tror alla servitörer att barn vill ha well done??)! Tror aldrig vi beställt från barnmenyn åt henne. Någonsin. :D
 
Hm? Nej. Eller, så klart, fört är det på sin plats att poängtera att alla är individer och tycker olika och detta är ju rena generaliseringar. Man kan vara känslig för smak av flera olika anledningar också. Detta gäller just de som har fysiskt känsligt smaksinne/många smaklökar.

Och sådana personer reagerar med obehag på sura och beska smaker (återigen, generalisering). Kan t.ex. tycka att isbergssallad är riktigt otäckt beskt. Jag tycker att isbergssallad har en helt menlös smak. Men jag har träffat tillräckligt många som tycker att det är beskt för att se mönstret. Personer med känsligt smaksinne på det sättet brukar gilla just varmkorv och pommes. Barn har också fysiskt känsligare smaksinne, vilket förklarar varför en person som i tioårsåldern vägrar äta annat än korv och makaroner tio år senare kanske gillar experimentell mat.

Kockar och folk som älskar att testa olika slags mat har ofta mindre känsligt smaksinne. Kan verka motsägelsefullt först men det är allmänt accepterat (om man läser om supersmakare alltså. Finns även gott vetenskapliga undersökningar). Om smaksinnet inte är så känsligt blir det tråkigt med varmkorv. Om smaksinnet är superkänsligt blir man överstimulerad av saker med distinkt smak. Typ så.
Fast nej, jag tycker isbergssallad är besk (iofs undviker jag den också eftersom det inte är en besk jag brytt mig om att lära mig tycka om, även om jag såklart äter den) och som jag skrev ovan tror jag inte alls det finns någon regel som säger att om man är känslig för beskt måste man tycka om varmkorv. Det beror väl snarare på vad man lärt sig tycka om.

Pak Choi är också beskt och te och mörk choklad men man kan lära sig tycka om en besk smak man känner. Alla tycker ju Ruccola är beskt och pepprigt och brysselkål men folk äter det ändå (inte jag då om jag kommer undan men). Så jag äter gärna Pak Choi men dricker inte gärna öl som är jättebeskt. Men jag kan dricka det och en vacker dag kanske jag vant mig. Kaffe är ju en sådan där besk dryck som nästan alla lär sig dricka, men det är ju onekligen något de flesta lär sig vad jag har förstått, så tar det väl olika lång tid bara. Vit hård honung tex har en vansinnigt udda och speciell smak, men den verkar det inte vara vanligt att inte tycka om ändå, som sagt tror det är vad man vant sig vid som liten.

För folk som känner smaker lätt kan ju också vara tex känsliga för smaker som konstgjord umami som finns i grillkrydda och viss korv, eller de där köttbullarna i disken som inte varit frysta osv (släkting).

Sedan är jag inte supersmakare utan bara inte okänslig, hade en väninna som är supersmakare, men det var ju mest choklad, läsk, kaffe, alkohol och sådant som inte gick.
 
Senast ändrad:
Hm? Nej. Eller, så klart, fört är det på sin plats att poängtera att alla är individer och tycker olika och detta är ju rena generaliseringar. Man kan vara känslig för smak av flera olika anledningar också. Detta gäller just de som har fysiskt känsligt smaksinne/många smaklökar.

Och sådana personer reagerar med obehag på sura och beska smaker (återigen, generalisering). Kan t.ex. tycka att isbergssallad är riktigt otäckt beskt. Jag tycker att isbergssallad har en helt menlös smak. Men jag har träffat tillräckligt många som tycker att det är beskt för att se mönstret. Personer med känsligt smaksinne på det sättet brukar gilla just varmkorv och pommes. Barn har också fysiskt känsligare smaksinne, vilket förklarar varför en person som i tioårsåldern vägrar äta annat än korv och makaroner tio år senare kanske gillar experimentell mat.

Kockar och folk som älskar att testa olika slags mat har ofta mindre känsligt smaksinne. Kan verka motsägelsefullt först men det är allmänt accepterat (om man läser om supersmakare alltså. Finns även gott vetenskapliga undersökningar). Om smaksinnet inte är så känsligt blir det tråkigt med varmkorv. Om smaksinnet är superkänsligt blir man överstimulerad av saker med distinkt smak. Typ så.
Sedan verkade förresten inte det du skrev alltid stämma alls när jag kollade.

Här är om några som gjorde ett test på en matmässa

https://www.oru.se/nyheter/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-2018/studenter-testade-om-kockar-ar-supersmakare/

– Det var kul att få göra testet på branschfolk – två tredjedelar av deltagarna i vår studie jobbar med mat på ett eller annat sätt, säger Isaac Anjou Monero.

Vanligtvis är ungefär 25 procent super-tasters, 50 procent tasters och 25 procent non-tasters. I testet på matmässan visade sig över 42 procent vara super-tasters.

En super-taster tycker att lösningen är så starkt att de inte vill ha kvar den i munnen utan spottar snabbt – medan en non-taster tycker det smakar som vatten.

– Vi är inte så förvånande att så många var super-tasters. Vi vet sedan tidigare att många som är känsliga för smak väljer yrken som kock eller vinexperter, säger Johan Gelberg.

På matmässan var 40% super tasters och det borde varit 25% i en normal befolkning eller om det vore som du sa skulle bara någon enstaka % varit super tasters.

Till och med i den (tror jag?) första internet påträffandet av fenomenet jag gjorde så står det att man kan vänja sig att tycka om det beska

https://taffel.se/blog/vad-ar-en-supersmakare

De flesta kan också lära sig att tycka mer om bland annat bittra smaker.


 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 030
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp