Portionsstorlekar på restaurang

Och någon skulle garanterat bli kränkt om du som kvinna automatiskt fick en mindre portion än en man, det finns faktiskt kvinnor som äter rejäla portioner.
Jag, som är kvinna men äter mycket, skulle bli helt j-a skogstokig om jag fick mindre portioner än en man. När jag var gift åt jag oftast MER än maken, både hemma och ute på restaurang. Och jag vill inte ha någon "hjälp" att äta mindre heller, jag är normalviktig åt det smalare hållet och går ner i vikt om jag äter för lite.

@Mineur jag kan förstå ditt problem även om jag inte har samma! Och det är ju egentligen ganska rimligt att erbjuda rätter av olika storlek. Tror dock att traditionen väldigt mycket är att bygga upp en rätt kring en bit kött eller en bit fisk och de kommer ju kanske inte i olika storlekar på det sättet, utan det är liksom en skiva oxfilé = en portion. Ofta kan man ju dock be om mer av tillbehören, t.ex. ris, potatis osv. - svårare om det är för mycket från början!

Där jag bodde tidigare fanns en asiatiskt snabbmatskedja som heter Chop Chop - de har portioner i olika storlekar! I övrigt är väl just asiatisk take away och pizza den sorts restaurangmat som faktiskt blir för mycket även för mig.
 
Det beror på. Pizza och thaimat blir mer än en middag för mig så det tar jag alltid på take away och äter hemma och sparar resterna till dagen efter. På finare restauranger upplever jag portionerna som vettigare och där brukar jag äta upp. Ibland finns det även plats för förrätt och efterrätt.
 
Det beror på. Pizza och thaimat blir mer än en middag för mig så det tar jag alltid på take away och äter hemma och sparar resterna till dagen efter. På finare restauranger upplever jag portionerna som vettigare och där brukar jag äta upp. Ibland finns det även plats för förrätt och efterrätt.
På "finare" restauranger är oftast portionsstorleken avpassad för att man ska kunna få i sig tre rätter utan att sprängas :D

Är restaurangen ännu "finare" känns det som om portionerna blir ännu mindre - för många år sedan åt dåvarande maken och jag en typ femrätters meny på en restaurang med en stjärna i Guide Michelin (numera Guide Rouge). Visst smakade det bra, men vi tog vägen förbi Burger King på hemvägen för vi var hungriga....
 
Sen brukar jag ju välja rätt utifrån hur hungrig jag är. Är jag vrålhungrig blir det en matigare rätt t.ex. En rejäl köttbit. Men om jag inte är så hungrig väljer jag ofta fisk eller skaldjur som inte känns lika mättande.
 
Jag känner nog personligen inte igen det här som något större problem, åtminstone inte från den genomsnittliga mellanklassrestaurangen; på snabbhak och annan take away kan man ju däremot som sagt verkligen få helt enorma portioner men då har man ju å andra kvar till dagen efter. Däremot är det väl extremt få restauranger som t.ex. faktiskt öppet erbjuder att ta med eventuella rester hem? Det tycker jag är lite förvånande om något, med tanke på den allmänna diskussionen om matsvinn och att vara klimatsmart. Jag tror att det hade kunnat vara enklare för fler att ställa frågan om restaurangen var öppen med att det vore någonting de gärna erbjöd?
 
Jag känner nog personligen inte igen det här som något större problem, åtminstone inte från den genomsnittliga mellanklassrestaurangen; på snabbhak och annan take away kan man ju däremot som sagt verkligen få helt enorma portioner men då har man ju å andra kvar till dagen efter. Däremot är det väl extremt få restauranger som t.ex. faktiskt öppet erbjuder att ta med eventuella rester hem? Det tycker jag är lite förvånande om något, med tanke på den allmänna diskussionen om matsvinn och att vara klimatsmart. Jag tror att det hade kunnat vara enklare för fler att ställa frågan om restaurangen var öppen med att det vore någonting de gärna erbjöd?

Ja, det känns som om "doggy bags" är betydligt vanligare utanför Sverige vilket är jättesynd.
 
Jag tänker att de tar till ordentligt med portionerna för att INGEN ska klaga på att de inte blev mätta. Och någon skulle garanterat bli kränkt om du som kvinna automatiskt fick en mindre portion än en man, det finns faktiskt kvinnor som äter rejäla portioner. Jag skulle ge om att få ta med mig maten hem, jag hatar matsvinn! Jag äter nog ganska mycket på restaurang, men oftast blir det kvar till exempel pommes, jag äter det "godaste". :)
Fast det är väl ingen som sagt att man ska ha "kvinnoportioner"? Utan snarare hel/halv eller "stor/liten" portion.
 
Känner bara att jag vill förtydliga att jag främst förespråkar att kunden ska ha ett val, alltså att det ska finnas olika portionsstorlekar att välja på - inte att portionsstorleken ska minskas rakt av. Självklart förstår jag att somliga äter mer än andra av en massa olika skäl, kvinnor som män, och det är det verkligen inget fel på. Jag fattar ju att det finns behov för större portioner, och att klagomålen skulle bli många ifall man började ge alla lika lite mat som jag äter :D
 
Att ha stor/liten portion av huvudrätten innebär ju också att man kan välja att t.ex. äta förrätt, liten huvudrätt och efterrätt eller enbart stor huvudrätt och bli ungefär lika mätt :)
Åh, det här hade varit ett helt perfekt scenario för mig! Jag sneglar ofta på både förrättsmenyn och efterrättsmenyn men beställer sällan något, även om jag hade velat, eftersom det inte finns plats.
 
Här i trakten har det blivit superpoppis med "småtallrikar", man får ofta välja mellan tre eller fem och kombinera själv, det är verkligen Världens bästa upplägg! Jättebra för oss som har svårt att bestämma oss mellan allt gott, och mycket lättare att stämma av efter hur hungrig en är. :)
 
Känner bara att jag vill förtydliga att jag främst förespråkar att kunden ska ha ett val, alltså att det ska finnas olika portionsstorlekar att välja på - inte att portionsstorleken ska minskas rakt av. Självklart förstår jag att somliga äter mer än andra av en massa olika skäl, kvinnor som män, och det är det verkligen inget fel på. Jag fattar ju att det finns behov för större portioner, och att klagomålen skulle bli många ifall man började ge alla lika lite mat som jag äter :D

Ja, jag instämmer!
 
Här i trakten har det blivit superpoppis med "småtallrikar", man får ofta välja mellan tre eller fem och kombinera själv, det är verkligen Världens bästa upplägg! Jättebra för oss som har svårt att bestämma oss mellan allt gott, och mycket lättare att stämma av efter hur hungrig en är. :)

Älskar också att det kommer mer och mer! Och speciellt Pinchos pga man kan beställa några få rätter först och om man känner när som bara beställa fler.
 
Älskar också att det kommer mer och mer! Och speciellt Pinchos pga man kan beställa några få rätter först och om man känner när som bara beställa fler.
Här finns ju tyvärr inte Pinchos, men till och med våra lokala pubar har börjat med en meny för smårätter och jag är så glad! :D Äter sällan ute, så när jag gör det vill jag ju hinna med så mycket av menyn som möjligt innan de byter igen! Jättesmidigt när man är ute ett mindre sällskap också, alla får smaka. :)
 
Här i trakten har det blivit superpoppis med "småtallrikar", man får ofta välja mellan tre eller fem och kombinera själv, det är verkligen Världens bästa upplägg! Jättebra för oss som har svårt att bestämma oss mellan allt gott, och mycket lättare att stämma av efter hur hungrig en är. :)

Det är så bra! Är det ett bra ställe så är det ju flera rätter som ser goda ut så det är ju svårt att välja. Jag och särbon brukar köpa kanske tre olika rätter om vi äter thaimat, då får vi prova lite av varje och det finns kvar till nästa dag.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 697
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 032
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp