Portionsstorlekar på restaurang

I branschen är detta ett ständigt problem. Många restauranger jobbar aktivt med att minska portionsstorlekarna för att minska matsvinn (och många gör det inte alls också). Men det kostar så lite för restaurangen att lägga på en skopa till och att det kostar ganska mycket att få dåligt rykte av att vara snåla i portionsstorlekarna. Ett problem är att många förväntar sig att halv portion = halva priset och så funkar det inte. Det dyra är personalen och det kostar nästan lika mycket i personalkostnad att laga en liten portion som en stor. Men ja, jag håller med om att det är trist med för stora portioner. Thai blir alltid två måltider för mig. Testade en ny restaurang och deras kritik på nätet var att portionerna var små och jag såg det som positivt att jag skulle få lagom mycket mat, men långt ifrån alla ser det som en bra grej.
Intressant, det var precis den här sortens input jag hade hoppats att någon skulle sitta på! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är personalkostnaden som är det dyraste, men så är det ju såklart. Personligen hade jag nog varit redo att betala fullpris, eller åtminstone 80%, för en mindre portion. Det hade varit värt det för att slippa ångesten och det dåliga samvetet. Ber jag självmant om en mindre portion räknar jag kallt med att få betala fullpris, men hade det varit något restaurangen själv erbjöd hade jag räknat med en prissänkning av något slag.

Känns ju lite som en missad PR-chans det här, tänk vad imponerade och glada många skulle bli om fler restauranger gjorde som den @tanten skriver om och använde det för att stärka sin miljöprofil :)
 
Det är så bra! Är det ett bra ställe så är det ju flera rätter som ser goda ut så det är ju svårt att välja. Jag och särbon brukar köpa kanske tre olika rätter om vi äter thaimat, då får vi prova lite av varje och det finns kvar till nästa dag.
På favoritpuben här har de verkligen lyckats, de har småtallrikar med allt från cheeseburger sliders, cauliflower buffalo wings, chicken bao buns och fish tacos liksom. :love:
Vi har även en finare restaurang om numera Bara kör på småtallrikar och där får man välja från hela menyn, från förrätt till efterrätt. :)
 
På favoritpuben här har de verkligen lyckats, de har småtallrikar med allt från cheeseburger sliders, cauliflower buffalo wings, chicken bao buns och fish tacos liksom. :love:
Vi har även en finare restaurang om numera Bara kör på småtallrikar och där får man välja från hela menyn, från förrätt till efterrätt. :)

Låter helt underbart plus att har en tur kan ju pubmat vara riktigt bra även om det inte är fine dining. En av de bäst stekta oxfiléer jag ätit var på en pub i Falun och tillbehören var också riktigt bra.
 
Intressant, det var precis den här sortens input jag hade hoppats att någon skulle sitta på! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är personalkostnaden som är det dyraste, men så är det ju såklart. Personligen hade jag nog varit redo att betala fullpris, eller åtminstone 80%, för en mindre portion. Det hade varit värt det för att slippa ångesten och det dåliga samvetet. Ber jag självmant om en mindre portion räknar jag kallt med att få betala fullpris, men hade det varit något restaurangen själv erbjöd hade jag räknat med en prissänkning av något slag.

Känns ju lite som en missad PR-chans det här, tänk vad imponerade och glada många skulle bli om fler restauranger gjorde som den @tanten skriver om och använde det för att stärka sin miljöprofil :)
Håller med om 80% för halv portion. Eller kanske drygt en halv om det inte är en jätteportion det handlar om.

Men jag hade valt liten portion för 90% av fullpris med om det fanns.
 
Sen brukar jag ju välja rätt utifrån hur hungrig jag är. Är jag vrålhungrig blir det en matigare rätt t.ex. En rejäl köttbit. Men om jag inte är så hungrig väljer jag ofta fisk eller skaldjur som inte känns lika mättande.
Fast det här tycker jag också blir så himla tråkigt. Jag älskar att beställa in en riktigt fint tillagad köttbit eftersom detta är något jag är dålig på själv och därmed sparar till tillfällen då jag är på restauranger som vet hur det ska göras. Överlag är jag ganska petig med vilken sorts mat jag vill äta på restaurang, jag gör det ganska sällan och vill liksom att det ska kännas värt de extra hundralapparna man ändå betalar för det. Då vill jag inte vara begränsad till vissa rätter bara för att portionerna är för stora.

Ett av mina favoritställen är t.ex. en köttrestaurang där man betalar per 100g. Där kan jag enkelt beställa in en köttbit på 100 gram vilket är precis lagom för mig, njuta av varenda tugga OCH äta upp tillbehören. Ibland dristar jag mig till och med till att beställa in efterrätt! :D
 
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?
Har inte tänkt så mycket på det på restaurang, och på Thaimat tycker jag ofta man får större portion om man tar hem än om man äter där.

Men hade det faktiskt på en pub häromveckan, en gigantisk portion fläsklägg, som jag fick med resterna hem av, personalen föreslog det.

Däremot har jag tänkt på det länge när det gäller kulglass. Kulorna är gigantiska numera så jag känner inte att jag så ofta kan beställa tre kulor till barnet (eller mig), haken är att när man bara beställer en så moffar de på så förtvivlat att det nära är som två kulor ändå. Så jag har bett om små kulor, men utan större effekt. Borde försöka utmana dem, om ni lyckas göra små kulor tar jag tre snälla.

Håller med dem som säger att det nog för restaurangen är ganska egalt hur stor portionen är kostnadsmässigt, utan man tar ju upp plats vid bordet osv från någon som skulle ätit mer tex. Så jag tror nog man får betala fullpris för en liten portion.
 
Vet att många gillar det men det är det absolut värsta sättet jag vet att äta på! Gillar smårätter, men har någon sorts behov av att veta vad som är min mat, så att dela går helt bort! Är nog faktiskt den enda hang-up jag har gällande mat :D
Samma här! Blir så sjukt stressad av att det ska hålla på att delas på mitten, skopas mellan olika tallrikar osv. Har egentligen inget emot tapas men jag vill ha mina rätter. 😅
 
Intressant, det var precis den här sortens input jag hade hoppats att någon skulle sitta på! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är personalkostnaden som är det dyraste, men så är det ju såklart. Personligen hade jag nog varit redo att betala fullpris, eller åtminstone 80%, för en mindre portion. Det hade varit värt det för att slippa ångesten och det dåliga samvetet. Ber jag självmant om en mindre portion räknar jag kallt med att få betala fullpris, men hade det varit något restaurangen själv erbjöd hade jag räknat med en prissänkning av något slag.

Känns ju lite som en missad PR-chans det här, tänk vad imponerade och glada många skulle bli om fler restauranger gjorde som den @tanten skriver om och använde det för att stärka sin miljöprofil :)

Jag tänker som du! Och hade ärligt talat varit fullt nöjd med 10-20 kr billigare för utskriven mindre portion på en rätt runt 100-200 (är det ens normalt för att äta ute på någon restaurang alltså bara typ inte lokal pizzeria?).
 
Jag är ju gbp-opad. De gånger jag ätit ute sen dess har jag oftast valt take away så ar jag lådan klar liksom. På alnarp i måndags fick jag en 20 cm lång chorizo, 6 potatisar, 2 dl tomatsås/röra, aioli och råa grönsaker. Det var nästan för mycket för två måltider. Ingen av dem jag åt med åt upp.
 
Det är inget fel med stor aptit... men det finns ju tex de som gjort en gastric bypass som helt enkelt inte kan äta en stor portion. Eller oss som faktiskt inte äter jättemål utan sprider ut maten över dygnet (äter jag för mycket vid ett tillfälle ballar min mage ur, pga sjukdom). Det vi efterfrågar är ju att det borde finnas en möjlighet att få både en mindre och en större portion, för att både minska matsvinnet och för att alla ska bli mätta. Det är ju ingen skam i att äta vare stora eller små portioner.
Jag har aldrig varit med om att det inte går att få en mindre portion (utom i skolmatsalen) bara man säger till. Ett annat alternativ är doggy bag.
 
Har inte tänkt så mycket på det på restaurang, och på Thaimat tycker jag ofta man får större portion om man tar hem än om man äter där.

Men hade det faktiskt på en pub häromveckan, en gigantisk portion fläsklägg, som jag fick med resterna hem av, personalen föreslog det.

Däremot har jag tänkt på det länge när det gäller kulglass. Kulorna är gigantiska numera så jag känner inte att jag så ofta kan beställa tre kulor till barnet (eller mig), haken är att när man bara beställer en så moffar de på så förtvivlat att det nära är som två kulor ändå. Så jag har bett om små kulor, men utan större effekt. Borde försöka utmana dem, om ni lyckas göra små kulor tar jag tre snälla.

Håller med dem som säger att det nog för restaurangen är ganska egalt hur stor portionen är kostnadsmässigt, utan man tar ju upp plats vid bordet osv från någon som skulle ätit mer tex. Så jag tror nog man får betala fullpris för en liten portion.

Jag stör mig också på det med glasskulorna! Jag tar hellre 3 mindre kulor med olika smaker än en gigantisk med en smak.
 
Jag har aldrig varit med om att det inte går att få en mindre portion (utom i skolmatsalen) bara man säger till. Ett annat alternativ är doggy bag.
Brukar du be om det?

Går oftast att ordna men jag får nog tjata oftare än att de bara accepterar.

På typ burger king har de otroligt svårt att förstå att man vill ha burgare och flaskvatten när man kan få med pommes för typ samma pris.

Jag har varken social fobi eller problem med maten men orkar ändå ofta inte ens fråga, fast jag vill för jag orkar inte göra en grej av det.
 
Jag tänker att de tar till ordentligt med portionerna för att INGEN ska klaga på att de inte blev mätta. Och någon skulle garanterat bli kränkt om du som kvinna automatiskt fick en mindre portion än en man, det finns faktiskt kvinnor som äter rejäla portioner. Jag skulle ge om att få ta med mig maten hem, jag hatar matsvinn! Jag äter nog ganska mycket på restaurang, men oftast blir det kvar till exempel pommes, jag äter det "godaste". :)
Jag har jätteofta fått mindre mat när jag och mitt ex köpte ute, och jag blev inte mätt. Efter ett tag hade vi som strategi att han ordnade med beställningar osv, så att de inte visste vem som skulle äta vad.

På finrestaurang blir jag sällan mätt.
 
Brukar du be om det?

Går oftast att ordna men jag får nog tjata oftare än att de bara accepterar.

På typ burger king har de otroligt svårt att förstå att man vill ha burgare och flaskvatten när man kan få med pommes för typ samma pris.

Jag har varken social fobi eller problem med maten men orkar ändå ofta inte ens fråga, fast jag vill för jag orkar inte göra en grej av det.
På en annan hamburgerkedja kan man få för sig att det är prisvärt att plocka in sockerlösning och saltfettstärkelsepinnar (dvs standardtillbehör) . Men det är inte riktigt så. Att lägga till 0 eller 2 kronor (olika på olika ”restauranger” för en mugg med kranvatten är extremt mycket godare och mer prisvärt.

11E8BB6A-1246-471C-A3A3-8CA7A83B3267.jpeg
 
Brukar du be om det?

Går oftast att ordna men jag får nog tjata oftare än att de bara accepterar.

På typ burger king har de otroligt svårt att förstå att man vill ha burgare och flaskvatten när man kan få med pommes för typ samma pris.

Jag har varken social fobi eller problem med maten men orkar ändå ofta inte ens fråga, fast jag vill för jag orkar inte göra en grej av det.
Tja vill du inte fråga av en eller annan anledning så får du restaurangens normalportion. Hur ska de veta att du vill ha något annat om du inte upplyser om det?

Jag krånglar ofta till det, ber om annan sås, mindre ris/potatis (eller kvällstid alternativ som blomkål/grönsaker) mer sås eller vad det nu kan vara och har aldrig stött på problem. På lunchrestauranger här omkring så lägger folk ofta upp maten medan man ser på och då är det lätt att påverka.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 697
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 032
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp