Bukefalos 28 år!

Portionsstorlekar på restaurang

På en annan hamburgerkedja kan man få för sig att det är prisvärt att plocka in sockerlösning och saltfettstärkelsepinnar (dvs standardtillbehör) . Men det är inte riktigt så. Att lägga till 0 eller 2 kronor (olika på olika ”restauranger” för en mugg med kranvatten är extremt mycket godare och mer prisvärt.

Visa bifogad fil 90354
Men jag vill ha bubblor i vattnet när jag äter hamburgare :)

Tja vill du inte fråga av en eller annan anledning så får du restaurangens normalportion. Hur ska de veta att du vill ha något annat om du inte upplyser om det?
Ja. Det fattar ju vem som helst. Tycker inte synd om mig själv för detta :p
Men kan inte låta bli att tänka på att man kunde spara på jordens resurser med att ha det som ett alternativ på menyn så man slapp hålla på att fråga. Mycket annat står ju faktiskt på menyn liksom.

Men skönt att du aldrig stöter på skeptiska miner när du frivilligt avstår från mat du ändå måste betala för.
 
Jag tycker det är ojämnt, ibland alldeles för mycket mat och ibland för lite. Tror jag har förstått en sak som blir problem: restauranger som erbjuder något enstaka veganskt alternativ som består mest av sallad och grönsaker, och så lägger de upp ungefär samma mängd som på tallrikar med kött, fet sås osv. Alltså inte samma mängd i vikt utan att de fyller tallriken lika mycket. Det blir väldigt lite i kalorier då, som att de inte alls har koll på det?

Hade också önskat att man kunde välja olika storlekar, äter ju mindre om jag suttit inne en hel dag jämfört med en hel dag på fjället (och just här går ju många på restaurang efter en dag på fjället). Pizza och pasta tycker jag alltid man får mycket av, men en quinoasallad kan vara väldigt liten.
 
Oj, så tycker jag inte alls att det är och då är jag ändå liten i mate . Men inser när jag läser tråden att Stockholm inte är resten av Sverige, och jag tycker att portionerna utomlands oftast är betydligt större än här.
Här har det sedan några år tillbaka varit oerhört populärt att servera flera olika små- eller mellanrätter tänkta att delas på i sällskapet.
Så jag har nog inte upplevt problemet då allt brukar bli uppätet. Har annars inga problem att be om ”doggy bag” om jag kan ta med maten.

Har heller inga problem att bli mätt på michelinkrog, det brukar snarare vara en mycket väl anpassad meny så att man blir perfekt och lagom mätt, eller möjligtvis lite för mycket men jag skäms inte alls för att säga det då, jag sitter inte och trycker i mig tills jag mår illa och jag tror inte att restaurangpersonalen vill att jag gör det heller. Att gå hungrig från en michelinrestaurang har jag aldrig gjort varken i Sverige eller utomlands, det känns extremt ovanligt nu för tiden.
 
Min särbo har också problem på andra hållet. Han är väldigt stor i maten och blir sällan mätt på den portion man får. Det tråkiga är att när/om han ber om större portion får han oftast sura blickar/miner eller till och med kommentarer i stil med att deras portioner minsann är stora från början. Detta trots att han är tydlig med att han vill betala extra för en större portion.
De blir alltså förolämpade för att han vill ha mer än de serverar, men som sagt alla är vi olika.
Själv äter jag aldrig upp utom på stammisrestaurangen för där har de lärt sig att jag vill ha mindre portion plus att de vet att särbon vill ha mkt så han får extra.
 
Om jag ska tillbaka till jobbet eller direkt hem när jag ätit så brukar jag förklara på restaurangen att jag är liten i maten och ber dem lägga halva portionen i en låda direkt och servera andra halvan på tallriken. Sen är det klart att det kan finnas vissa rätter som inte lämpar sig för det men för det mesta går det bra. Har aldrig mött några sura miner för att jag frågat om det. Tycker det är jättebra att ha mat även nästa dag och behöver aldrig lämna något på tallriken oftast.

Sen är det ibland jag ska vidare och då har jag oftast inte lust att gå vidare med en matlåda eftersom jag inte kan få in det i kyl tillräckligt snabbt och då får det vara.
 
Men jag vill ha bubblor i vattnet när jag äter hamburgare :)


Ja. Det fattar ju vem som helst. Tycker inte synd om mig själv för detta :p
Men kan inte låta bli att tänka på att man kunde spara på jordens resurser med att ha det som ett alternativ på menyn så man slapp hålla på att fråga. Mycket annat står ju faktiskt på menyn liksom.

Men skönt att du aldrig stöter på skeptiska miner när du frivilligt avstår från mat du ändå måste betala för.
Jag ser det som ett ickeproblem, alla jag har stött å är tillmötesgående, inklusive när jag bara vill ha burgare. Beställde ett tag whoper minus kött, funkade finfint Visst kan de fråga men ingen har haft några problem att acceptera. Skeptiska miner bryr jag mig inte ett dyft om, inte för att det är vanligt, bara jag får det som jag vill.

Om många börjar fråga efter mindre portioner så lär det dyka upp på menyn. Ju mer du folk frågar efter det dess mer sannolikt. Du motarbetar din önskan (eller i vart fall gör du inget för förändring) genom att inte framföra den :)
 
Jag ber ofta om en 'doggy bag' det kanske är vanligare utomlands? Och i Sverige har jag fått någon undrade blick. I andra länder har det däremot varit helt naturligt. Det var någon restaurang jag var på för många år sedan som hade gjort en elegant svan i aluminium folie som förpackning.
 
Jag ser det som ett ickeproblem, alla jag har stött å är tillmötesgående, inklusive när jag bara vill ha burgare. Beställde ett tag whoper minus kött, funkade finfint Visst kan de fråga men ingen har haft några problem att acceptera. Skeptiska miner bryr jag mig inte ett dyft om, inte för att det är vanligt, bara jag får det som jag vill.

Om många börjar fråga efter mindre portioner så lär det dyka upp på menyn. Ju mer du folk frågar efter det dess mer sannolikt. Du motarbetar din önskan (eller i vart fall gör du inget för förändring) genom att inte framföra den :)
Jag frågar betydligt oftare än de flesta tror jag allt så det är knappast mitt fel att dom slösar med maten. :P

Och skönt att du alltid orkar be om alternativ som inte finns på menyn när du beställer mat på alla ställen du äter på. 👍
 
Thai/Kina är alltid för mycket mat, vanliga restauranger tycker jag oftast har för lite mat 😅
Annars är ju buffé eller tapas praktiskt så man kan välja.
Jag vill äta massor om det är gott 🤤
 
Känner bara att jag vill förtydliga att jag främst förespråkar att kunden ska ha ett val, alltså att det ska finnas olika portionsstorlekar att välja på - inte att portionsstorleken ska minskas rakt av. Självklart förstår jag att somliga äter mer än andra av en massa olika skäl, kvinnor som män, och det är det verkligen inget fel på. Jag fattar ju att det finns behov för större portioner, och att klagomålen skulle bli många ifall man började ge alla lika lite mat som jag äter :D

Hur tänker du att den prissättningen skulle funka?
Om man har tex en kötträtt med 180 gram kött i vanliga fall. Ska man då dela den köttbiten på hälften och kasta andra halvan? Jag har runt 50-60 gäster per kväll i restaurangen och det är ytterst sällan jag får kommentaren att vi serverar för stora potioner. Det kanske är 1 person per kväll som de facto lämnar mat på tallriken. För att minska ner på grönsaker och potatis ģör i princip igen skillnad på råvarukostnaden.
Jag erbjuder halva potioner till personer som efterfrågar det men det gör ingen stor skillnad i pris.
 
På "finare" restauranger är oftast portionsstorleken avpassad för att man ska kunna få i sig tre rätter utan att sprängas :D

Är restaurangen ännu "finare" känns det som om portionerna blir ännu mindre - för många år sedan åt dåvarande maken och jag en typ femrätters meny på en restaurang med en stjärna i Guide Michelin (numera Guide Rouge). Visst smakade det bra, men vi tog vägen förbi Burger King på hemvägen för vi var hungriga....

Precis. Fast jag brukar saga att desto dyrare en restaurang ar desto mindre ar portionerna. :p

Ja, det känns som om "doggy bags" är betydligt vanligare utanför Sverige vilket är jättesynd.

Till min overraskning blev jag utskalld nar jag bad om en "doggy bag" (eller bara att fa nagot att ta hem "leftovern" i nar jag var i sverige fore pandemic) och servitoren forstod inte alls mitt argument att jag ju hade betalat for allt och darfor hade ratt att ta hem det jag inte at. Att jag tyckte att jag kunde betala for "ladan" eller vad de kunde komma pa for mig att forsla det i, gjorde ingen som helst skillnad.
 
Hur tänker du att den prissättningen skulle funka?
Om man har tex en kötträtt med 180 gram kött i vanliga fall. Ska man då dela den köttbiten på hälften och kasta andra halvan? Jag har runt 50-60 gäster per kväll i restaurangen och det är ytterst sällan jag får kommentaren att vi serverar för stora potioner. Det kanske är 1 person per kväll som de facto lämnar mat på tallriken. För att minska ner på grönsaker och potatis ģör i princip igen skillnad på råvarukostnaden.
Jag erbjuder halva potioner till personer som efterfrågar det men det gör ingen stor skillnad i pris.

Har har man ofta tva (eller i bland fler) olika storlekar pa kottbitarna. En NY Strip kan vara 2 inch tjock, en annan lite mindre omkrets och 1, eller 1.5 inch tjock. Samma sak med salad, de flesta har full och half storlek pa salad. Kottbiten refereras normalt till per vikt.

och nej, inte ens en halv portion ar halva priset, men priset ar rejalt lagre.
 
Senast ändrad:
Hur tänker du att den prissättningen skulle funka?
Om man har tex en kötträtt med 180 gram kött i vanliga fall. Ska man då dela den köttbiten på hälften och kasta andra halvan? Jag har runt 50-60 gäster per kväll i restaurangen och det är ytterst sällan jag får kommentaren att vi serverar för stora potioner. Det kanske är 1 person per kväll som de facto lämnar mat på tallriken. För att minska ner på grönsaker och potatis ģör i princip igen skillnad på råvarukostnaden.
Jag erbjuder halva potioner till personer som efterfrågar det men det gör ingen stor skillnad i pris.
Mindre köttbit, mer sallad, samma pris.

Men ni verkar ju inte ha problem med att mycket mat slängs så det är kanske inte just ni som borde börja.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker de flesta restauranger serverar rätt normala portioner. Thai och liknande serverar ofta normalstor portion om man äter på plats men take away brukar vara mer. Halv portion/barnportion är ju jättelitet, ser inte varför restaurangerna skulle anpassa sig efter så små matvanor.
 
Jag är inte direkt stor i maten men äter nästan alltid upp på finare restauranger. Beställer visserligen aldrig 3-rätters utan bara förätt/varmrätt eller typ tapas restaurang däe man kan köpa små olika rätter.

Pizza, Thai, hamburgerhak serverar oftast stora portioner för det är så de får gäster och där blir det oft aen eller två matlådor till övers.

Du kan be om mindre portioner på plats så slipper du känna att maten slängs :)

Min väninna gjorde en gastric bypass och kunde bara ta smakbitar när vi var ute och alla ställen gjorde mindre portioner utan att blinka. Dock kostade det lika mycket men portionerna blev mindre.
 
Jag går mot strömmen av alla kvinnliga kvinnor här och är ärlig med att jag alltid ätit stora portioner. Det har inte spelat någon roll om jag haft storlek 34 eller 44.

Efter medicinering har jag gått upp massor i vikt så jag går på Viktväktarna. Följer jag strikt börjar jag direkt få yrsel och har också hamnat på sjukhus pga det.
 
Mor min har problemet att om portionen ser för stor ut på tallriken rår hon inte med det, det händer rätt ofta på restaurang faktiskt. Hon beställer något hon är jättesugen på, men om det ser för mycket ut vet hon knappt var hon ska börja. Hon är inte "liten i maten" eller så utan blir helt enkelt överväldigad - och här i UK tar de verkligen i från tårna i portionsstorlek. De serverar ju till och med sina smörgåsar med pommes! :D jag ska försöka påminna henne om att nämna det när de är här nästa gång faktiskt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 813
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 046
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp