Bukefalos 28 år!

Portionsstorlekar på restaurang

Men du får ju fortfarande samma problem med matsvinn, det är ju bara det att det inte når gästens ögon.

Jag tycker snarare att trenden inom resturang går åt mindre potioner, fler mellanrätter. Även på mer kvalitetsmedvetna snabbmatshak.

Jag förstår inte riktigt? Varför blir det mer svinn om det även finns en mindre storlek köttbit att välja?

Jag menar alltså att man skulle köpa 2 olika storlekar på bitarna från grossist. Och genom att välja just halva storleken på de mindre bitarna kan de även i nödfall serveras 2st som en stor.

Går det verkligen inte?

Förresten, menar ni att ni köper bitar som alla är exakt 180g och inte typ en köttbit som är skivad och därför har några mindre bitar i ändarna?

(Du vet så klart vad som är bäst för just er, menar inte att ni ska ändra på det!! Och jag förstår att alla alternativ man lägger till kostar. Jag blir bara nyfiken på varför det skulle leda till mera svinn. Alltid kul att diskutera med folk som vet lite mer om hur det fungerar bakom kulisserna liksom).
 
Tycker det är intressant att mindre fina ställen som pizzerior (liten, normal och familj) och hamburgare på korvor (säljs som 90 och 150g och även ibland i en tredje storlek här omkring). Finns fler exempel men var dessa jag kom på nu.

Så varför kan enklare matställen variera storlek men inte finare?
 
Tycker det är intressant att mindre fina ställen som pizzerior (liten, normal och familj) och hamburgare på korvor (säljs som 90 och 150g och även ibland i en tredje storlek här omkring). Finns fler exempel men var dessa jag kom på nu.

Så varför kan enklare matställen variera storlek men inte finare?

Det handlar nog inte om enklare matställen vs finare utan om typ av mat. På sushiställen kan man också alltid få olika storlekar. 8-bitars, 12-bitars, 15-bitars, 20-bitars, 30-bitars osv ända upp till jättestora på 100-bitars som är tänkta att delas på flera personer. Samt beställa nigiri styckevis eller i par. Det spelar ingen roll om det är ett enkelt sushiställe som är ett hål i väggen som bara har take away eller om det är ett dyrt och fint sushiställe där man sitter och äter. Det finns alltid olika storlekar.
 
Tycker det är intressant att mindre fina ställen som pizzerior (liten, normal och familj) och hamburgare på korvor (säljs som 90 och 150g och även ibland i en tredje storlek här omkring). Finns fler exempel men var dessa jag kom på nu.

Så varför kan enklare matställen variera storlek men inte finare?
Nu går jag sällan på de riktigt fina ställena, jag ser dock inte portionsstorleken som något problem där. De har ofta mindre storlekar och tanken verkar vara att man ska äta trerätters, åtminstone om man inte är liten i maten. Då kan man dessutom ofta välja en förrätt istället för huvudrätt. De finare ställena är oftast mycket tillmötesgående om önskningar (kanske köket svär dock men mer/mindre av kolhydraterna och såsen brukar aldrig vara problem.

På det mera "normal" (vad som nu är normalt) så kan man ofta välja storlek på sin köttbit såsom på Jensens Böffhus, jag tror de har två alternativ på salladsbuffén (fortfarande) med antingen en skål eller obegränsat. På många lunchrestauranger så är det dessutom antingen buffé eller någon som lägger upp medan man ser på och då är det lätt att åtminstone påverka mängden sås, potatis (etc) och grönsaker.

Jobbigast tycker jag det är med kina/thai/indisk där man får så förbaskat mycket ris och de blir lite förbryllade om man vill ha mindre, de har ju sin skål de fyller och vänder upp och ner på.
 
Känns som att man på restaurang bör ha en viss förmåga att inte låta ej perfekt formade köttbitar gå till svinn, även om värdet av råvaran går ned en del. Det går inte att förvänta sig att priset ska skalas ned i samma utsträckning som portionen dock. Råvarorna till en rätt utgör bara en del av priset.
Pyttipanna på ox- och fläskfilé kan jag stå ut med :)
 
Det handlar nog inte om enklare matställen vs finare utan om typ av mat. På sushiställen kan man också alltid få olika storlekar. 8-bitars, 12-bitars, 15-bitars, 20-bitars, 30-bitars osv ända upp till jättestora på 100-bitars som är tänkta att delas på flera personer. Samt beställa nigiri styckevis eller i par. Det spelar ingen roll om det är ett enkelt sushiställe som är ett hål i väggen som bara har take away eller om det är ett dyrt och fint sushiställe där man sitter och äter. Det finns alltid olika storlekar.
Om det är typen av mat så undrar jag varför hamburgertallrik på pubar och restauranger bara har en storlek på burgarna men korvorna flera?
 
Om det är typen av mat så undrar jag varför hamburgertallrik på pubar och restauranger bara har en storlek på burgarna men korvorna flera?
Kanske för att korvmojarna lever på hamburgare/korv mend på restauranger/pubar är det en rätt bland många och man dessutom säljer till folk som bara går förbi och vill ha något litet så de inte svälter ihjäl på vägen hem medan man på en restaurang/pub i allmänhet serverar folk som vill ha en måltid.
 
Jag förstår inte riktigt? Varför blir det mer svinn om det även finns en mindre storlek köttbit att välja?

Jag menar alltså att man skulle köpa 2 olika storlekar på bitarna från grossist. Och genom att välja just halva storleken på de mindre bitarna kan de även i nödfall serveras 2st som en stor.

Går det verkligen inte?

Förresten, menar ni att ni köper bitar som alla är exakt 180g och inte typ en köttbit som är skivad och därför har några mindre bitar i ändarna?

(Du vet så klart vad som är bäst för just er, menar inte att ni ska ändra på det!! Och jag förstår att alla alternativ man lägger till kostar. Jag blir bara nyfiken på varför det skulle leda till mera svinn. Alltid kul att diskutera med folk som vet lite mer om hur det fungerar bakom kulisserna liksom).
Jag tänker såhär; har du en storlek på köttbiten kommer låt oss säga 80-90% av personerna att äta upp den, och resterande kommer äta upp halva. Har du 2 storlekar kommer kanske 50% välja den ena respektive den andra. Köket står alltså kvar med mer kött som de kanske bara använder till just den rätten, men för gäst ser det ut som att svinnet minskar eftersom alla äter upp köttet.
Det gäller för restauranger att ha så få alternativ som möjligt för att inte stå med för mycket lager. Pommes till alla rätter utom en, istället för olika sorters potatis till alla liksom, för det blir alldeles för dyrt om det inte går åt och måste slängas.
 
Om det är typen av mat så undrar jag varför hamburgertallrik på pubar och restauranger bara har en storlek på burgarna men korvorna flera?
Pubarna säljer väl proportionerligt färre hamburgare helt enkelt, några vill väl ha Bookmaker och några vårkyckling, andra dricker bara öl. Så de brukar väl ha större variation av rätter än korv, stor liten, burgare stor, liten.

De beställer sannolikt hamburgerköttet färdigt utplattat i lagom stora bitar.

På en pub reglerar man ju mängden man vill äta genom att skifta vad man äter och tillbehören? De brukar ju ha mindre rätter också, och burgarna har olika mängd och typ av tillbehör och så kan man skippa att äta översidan av brödet som någon ovan skrev. Det är ju ofta inte just hamburgerköttbiten som är problemet att få i sig, om man fokuserar bara på den så borde den rimligen slinka ned för de flesta.

Korvställen är ju mer platser för akut hunger medan pubar nog går mer på känsla av att sitta och njuta av något.

Om jag inte är hungrig på en pub kan jag ju gå rakt på apfel strudel eller ngt.
 
Senast ändrad:
Om det är typen av mat så undrar jag varför hamburgertallrik på pubar och restauranger bara har en storlek på burgarna men korvorna flera?

Nu har jag ingen aning om vad korvor är för nåt men jag gissar att det är billigare ställen som beställer färdiga frusna hamburgerkött.

Gissningsvis är det just för att de billigare och enklare ställena beställer in färdiga frusna hamburgerkött som de tar direkt från frysen och lägger på stekhällen som de kan ha fler storlekar. Jag har t.ex. sommarjobbat för många år sen på ett hamburgerställe (snabbmatskedja) och där tog man köttet direkt från frysen och la på stekhällen. Ett snabbmatsställe behöver alltså inte gissa på morgonen hur många som kommer beställa stora resp. små. De som "blir över" ligger i frysen och kan utan problem användas upp till rätt många dagar senare. Medan på finare ställen som använder färskt kött måste de slänga de som inte blivit sålda efter mycket kortare tid och därför lönar det sig troligtvis inte att ha en storlek som få beställer. Bättre att ha en storlek till alla och så får de som inte orkar äta upp lämna kvar.
 
Jag som älskar att äta och kan äta nästan hur mycket som helst har aldrig stött på det problemet. Snarare tvärtom.
Min unge har lika stor aptit som jag och har i flera år beställt vuxenportion.
Tänker jag tillbaka så kan jag aldrig minnas att jag eller någon i min familj lämnat mat.
Vi är kanske helt enkelt hungriga :D

Jag kan dock absolut förstå poängen i att erbjuda två sorters storlekar på maten.
 
Blev lite bestört av att läsa att flera blivit nekade att beställa barnportion. Velat göra det flera gånger men inte vågat och nu lär det ju absolut inte hända... :( Hur kommer det sig att de nekar folk att beställa just barnportion? Det är ju ofta inte enorm skillnad i pris mot t.ex endast en förrätt?
 
Jag känner mig som ett freak nu men jag känner inte alls igen problemet! Förutom på thaiställen och jag går inte på såna längre för jag äter upp helt tvångsmässigt och mår sen skit. Har aldrig lyckats lägga undan halva portionen och spara till nästa dag.

Kvällstid går jag främst på mellanrättsställen men äter lunch ute en hel del och tycker det brukar vara lagom med mat.
 
Blev lite bestört av att läsa att flera blivit nekade att beställa barnportion. Velat göra det flera gånger men inte vågat och nu lär det ju absolut inte hända... :( Hur kommer det sig att de nekar folk att beställa just barnportion? Det är ju ofta inte enorm skillnad i pris mot t.ex endast en förrätt?

På många restauranger får man inte boka bord om inte alla beställer minst en varmrätt. Ofta är barnportioner dessutom prissatta som lockpriser och det brukar alltid stå "upp till 10/11/12 år" tydligt. De är alltså i princip subventionerade av att det finns en medföljande vuxen som beställer en vanlig vuxenvarmrätt.

Däremot tycker jag aldrig det är fel att fråga ändå och vill man verkligen ha det som kund så borde restaurangen kunna servera det, även om man får betala ett annat pris. Efter det kan man också lära sig vilka restauranger som är lite mer service-minded än andra.
 
Blev lite bestört av att läsa att flera blivit nekade att beställa barnportion. Velat göra det flera gånger men inte vågat och nu lär det ju absolut inte hända... :( Hur kommer det sig att de nekar folk att beställa just barnportion? Det är ju ofta inte enorm skillnad i pris mot t.ex endast en förrätt?
Tror restaurangerna vill tjäna mer pengar helt enkelt och barnportion därför enbart erbjuds till just barn.

Ungefär som att barn går in billigare på olika event.
 
Blev lite bestört av att läsa att flera blivit nekade att beställa barnportion. Velat göra det flera gånger men inte vågat och nu lär det ju absolut inte hända... :( Hur kommer det sig att de nekar folk att beställa just barnportion? Det är ju ofta inte enorm skillnad i pris mot t.ex endast en förrätt?

Alltså, är det bara jag som tycker att rätterna som finns på barnmenyerna låter jättetråkiga? Jag är lite chockad över att det finns vuxna som vill äta dem. Min dotter slutade beställa från barnmenyn när hon var 10 år. Om inte tidigare. För att hon ville ha lite godare och intressantare mat.
 
På många restauranger får man inte boka bord om inte alla beställer minst en varmrätt. Ofta är barnportioner dessutom prissatta som lockpriser och det brukar alltid stå "upp till 10/11/12 år" tydligt. De är alltså i princip subventionerade av att det finns en medföljande vuxen som beställer en vanlig vuxenvarmrätt.

Däremot tycker jag aldrig det är fel att fråga ändå och vill man verkligen ha det som kund så borde restaurangen kunna servera det, även om man får betala ett annat pris. Efter det kan man också lära sig vilka restauranger som är lite mer service-minded än andra.

Jag tror du har rätt. Det hade blivit för lite vinst för restaurangen om det satt 4 vuxna vid ett bord och beställde från barnmenyn. Om priserna varit högre på barnmenyn så att det blev tillräcklig vinst hade barnfamiljer med många barn istället klagat över att det var för dyrt för dem att gå ut och äta hela familjen.
 
Blev lite bestört av att läsa att flera blivit nekade att beställa barnportion. Velat göra det flera gånger men inte vågat och nu lär det ju absolut inte hända... :( Hur kommer det sig att de nekar folk att beställa just barnportion? Det är ju ofta inte enorm skillnad i pris mot t.ex endast en förrätt?
Som flera är inne på så handlar det mer om att köpa "vuxenbiljett" och "barnbiljett". Prissättningen handlar inte om att få kostnadstäckning för den enskilda måltiden utan om hela familjen/sällskapets mat.
 
Alltså, är det bara jag som tycker att rätterna som finns på barnmenyerna låter jättetråkiga? Jag är lite chockad över att det finns vuxna som vill äta dem. Min dotter slutade beställa från barnmenyn när hon var 10 år. Om inte tidigare. För att hon ville ha lite godare och intressantare mat.
Pannkakor som är så gott😋
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 303
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 966
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 051
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp