Bukefalos 28 år!

Premiering i Sverige

moholmarabs

Trådstartare
Da jag aldrig har gjort dylikt men nu har en 4 aring (sto) och en 2 aring (hingst) maste man kanske gora det om jag har tankt att avla pa hingsten. Mer for att fe reda pa hur han ligger till sa att saga i utseende i forhallande till andra unghingstar i Sverige (de ar bada importerade).

Jag har tittat pa Svehast.se och hittade 2 olika stallen dar jag kan ta dem. Bada stallena sager det alla raser, sa formodar att det ar just det.. Alla raser.

OK, sa langt har jag forstatt allt, MEN ingen stans star det hur hasten skall visas. Tex hur man gar in, ar det andra hastar dar, vilken pattern man har och om hasten maste ha trans/bett.

Sen ar det hur ar den som leder hasten kladd, far de bara spo/piska, far man ha godis i fickorna och tja, hur lang tid tar det framfor domaren.

Sen ar det den har delen om man placerar. Vilket jag formodar alla gor om de far poang. Hur raknas det ut och vad ar bra, battre bast?

Nagon sa till mig att mitt sto 4ar skall ha fol pa sidan lol.. Hon ar ju inte ens inriden annu,knappt hanterad pga tidigare levnadsforhallanden. Kan man visa henne i alla fall och fa bedomning. Ar sto och hingst visning det samma? alltsa visar man dem pa samma satt i olika klasser forstas?

Da jag inte borjar rida mina hastar forrann de ar 4 1/2 eller aldre beroende pa deras utveckling, skall man visa dem under sadel ngn gang for att fa "battre" poang? Nar gors det i sa fall..

OK massor av fragor, om ngn har tid och lust att forklara pa normal svenska, som jag forstar det mesta av, vore tacksam
 
Sv: Premiering i Sverige

Hur du ska göra och vilka regler det är beror på vilken ras som hästarna har. Olika raser har lite olika regler med allt från att de måste visas innan de ska vara i avel till att de "bara" behöver uppfylla kraven för rasens stambok.

Utan att veta rasen är det också svårt att veta vad som är en bra poäng. Vad som är max poäng beror på vilka saker som bedöms t ex om galopp ingår eller inte. Men varje del moment har 10 som max och ju högre ju bättre. Om vi tar halvblodshingstar som exempel så kan de få max 50 poäng när det gäller exteriör (utseende). Men de bedöms samtidigt efter sina egenskaper som dressyr resp hopp förmåga. De som 40 eller mer bedöms som väldigt bra. Bruksprovsvinnaren i år när det gäller dressyr hingstar var JJ RayBan och han fick poängen 9 9 7 8 8 totalt 41 på sin exteriör (utseende). Den första nian är för typen på hästen, den andra är huvud hals och kropp, tredje är benen, fjärde är skritten och den sista traven.

Om stoet ska ha föl vid sidan eller ej beror också på rasen. Men t ex halvblodsston kan inte bli premierade förrän de har en registrerad avkomma.

Ridning alt bruksprov beror också på rasen inom vissa raser spelar det ingen roll om stoet är riden eller ej . I andra är det ett krav att hon antingen gör ett godkänt prov eller kan visa upp tävlingsresultat. I de allra flesta raser krävs någon form av bruksprov för hingsten, det behöver inte alltid vara ridning kan vara körning också. För unga hingstar i vissa raser finns också krav på att de kan hoppa och de visas antingen i löshoppning eller under ryttare.
 
Sv: Premiering i Sverige

ERmmm jag tror det star pa min avatar..

Moholm ARABS, bor i rottneros med mina crabbet ARABER... Hur mkt klarare kan det vara??
 
Sv: Premiering i Sverige

Fast jag läser aldrig texten vid avataren, jag håller mig till löptexten.

Jag tror att det är väldigt fritt att avla med araber i Sverige, men det vet säkert en arabexpert bättre. Men jag tror det räcker med att hingsten är frisk och har godkänd stam. Vet inte ens om det fortfarande går att visa araber på premiering.
 
Sv: Premiering i Sverige

Du kan visa på sommarpremiering i SH:s regi, se datum här. Det finns ju även utställningar speciellt för araber, mer information borde finns på http://sahf.se/. Om jag har förstått det rätt måste inte en arabhingst visas och godkännas för att användas i avel, men SH håller även avelsvärdering för hingstar om du vill ha en officiell bedömning.
 
Sv: Premiering i Sverige

Jo det har jag for mig ocksa.. Men det later battre och ser battre ut om de har en massa poang lol..
Mestadels vill jag ta Mirri dit for att fa en jamforelse mellan honom och svenskfodda arabhingstar. Han ar av bloodlines som inte finns i Sverige och om han skulle fungera i den svenska aveln. Och om han utvecklas till "stallion potential". Ar han inte 'bra nog' kommer jag att kastrera honom. Dock jag har inte gjort SCID och CA och han ar inte rontgad annu for cystor sa det har ju en del med det att gora.. Men om han ar U/A pa det men domare tycker han ar for djavlig i utseende blir han en "great gelding" istallet.

Tja, jag far val bara invanta arab folket da. Och se om de har ngn idea..
 
Sv: Premiering i Sverige

Om en arabhingst ska användas för andra raser så ska den visas och bedömmas enligt deras rasregler som exempel ASVH. Det man kan göra med en arab är att ställa ut den på deras RIKS utställning.
Nu håller jag inte på med araber längre med vet att man håller på att se över reglerna för avel och tar fram en avelsplan men jag tror inte att det är riktigt klart ännu.
Men det som behövs för att avla med sin arab är minst att den är med stamboken, att den är frisk och att man för språngrulla som redovisas till SAHF.
Tror att efter som det har varit lite turbulent inom den svenska arabaveln att det bästa är att söka information om hur det ska vara hos avelsförenignen. Vissa delar av deras hemsida går att få engelska men det verkar vara röra även på hemsidan och inte bara inom föreningen. http://www.sahf.se/
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 334
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 380
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 536
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp