Prisjämförarsajt-kraftfoder.

KungTulle

Trådstartare
För bensin finns det ju ett par olika sajter där de som tankar själva kan rapportera in priset per liter, datumet de tankade samt macken/orten de tankade på.

Min fundering är om det finns nåt liknande när det gäller kraftfoder för hästar?

Vad jag vet kan ju tex en säck av samma märke och sort variera rätt kraftigt beroende på vem som säljer och var i landet.

Visst det kanske inte blir jätte många kronor per säck men om man förbrukar en 5-10 säckar i månaden så blir det ju ändå en slant per år om låt oss säga säcken är 15:- billigare och det är ungefär lika lång sträcka att hämta den.

Just nu tar tex granngården här där jag bor över 5:-/kilot för krossat korn. :crazy:Men jag har en bonde jag köper av där jag betalar 2,50 per kilot. ( Bägge priserna inkl moms och med kvitto, och jag har marginellt längre att köra till sagda bonde). Sedan finns det några andra butiker som säljer foder som är lite dyrare än bonden men betydligt billigare än granngården...

Det är ju självklart att bonden som säljer av sin egen skörd tjänar mer på att sälja till konsumenten direkt än vad han tjänar på att sälja till nån uppköpare som sedan säljer det vidare. Men jag har i några fall sett stor skillnad på exakt samma foder från exakt samma leverantör.

Har ni tankar?
 
Sv: Prisjämförarsajt-kraftfoder.

Håller med, det vore jättebra!

Sen finns det ju fler saker att ta i beaktning. Nu för tiden köper ju många färdigfoder, alltså musli och pellets. Då måste man ta hänsyn till vad fodret innehåller och sen väga det mot kilopriset.

Jag fodrar mina hästar med foder från St Hippolyt sedan ett halvår tillbaka. Trots att jag läst en hel del negativa funderingar här inne om deras foder så tyckte jag själv att det verkade intressant och har inte ångrat en sekund att jag börjat använda det. Samtliga hästar, ponnyer, islandshästar och halvbloden är fina i hull, blanka och fina i pälsen och med lagom energi när de jobbar.

Detta fodret är en hel del dyrare per kilo än t.ex. kraft och hippos basutbud, men där rekomenderas att man ger flera kilo om dagen och då blir det ändå dyrare i slutändan. Av den muslisort jag nu ger mitt halvblod, som rids normalt och får ordentligt med grovfoder av bra kvalité, räcker det att jag ger ett kilo musli om dagen. Jag kompleterar för säkerhets skull med lite lucern.

Tidigare vintrar, med samma arbete och likvärdigt grovfoder har han ofta haft svårt att hålla hull, samt sett lite tråkigt ut i pälsen och rent allmänt. Jag har provat olika pellets och musli från andra tillverkare, och gett då rekomenderad mängd, upp emot fyra kilo om dagen som mest, men utan resultat.

Så det gäller att inte bara jämföra pris per kilo, utan snarare vad kostnaden i slutändan blir per dag.

Vet inte om det var denna typen av svar du var ute efter, men det var vad mina tankar direkt for in på :)
 
Sv: Prisjämförarsajt-kraftfoder.

Visst hade det varit bra!
Jag skulle också velat att affärerna själva satte ut sina priser på sina hemsidor så att man kunde kolla innan man åker och köper. Granngården tar tex nästan en tredjedel mer för en säck betfor än vad kvarnen gör. Likadant med både torv och annat strö. Det skiljer sig mycket i pris och i slutänden så blir det ju pengar man kan ha roligare för.
 
Sv: Prisjämförarsajt-kraftfoder.

Sen finns det ju fler saker att ta i beaktning. Nu för tiden köper ju många färdigfoder, alltså musli och pellets. Då måste man ta hänsyn till vad fodret innehåller och sen väga det mot kilopriset.

Precis. Men ofta har man ju fastnat för ett foder som man tycker fungerar bra till just ens egen/egna häst/hästar och då hade det ju kunnat vara bra att handla där det fodret var billigast.

Det går ju att slå sig ihop och "storköpa" med kompisar om det skulle visa sig att säck "X" & "Ö" finns förmånligt i affär "Y" i byn "P" som ligger nån mil bort. Det går ju in hyfsat mycket säckar i en hästtransport ju!:D

Under en period köpte jag foder rätt systematiskt i en affär som ligger 5,5 mil bort eftersom de var mycket billigare än här- Men då hade jag ändå andra ärenden på den orten och passade helt enkelt på att lasta bilen full med säckar på samma gång- och då hade jag ju ingen extrakostnad för transporten vare sig i drivmedel eller i tidsåtgång.

Sedan har ju vissa företag ett annat pris om man köper en hel pall med säckar. Det kan ju också vara något att tänka på om man förbrukar en del och har plats att förvara. Ibland kan man också förhandla om priserna- som när min nuvarande kornkrossleverantör sänkte sitt pris, efter att jag bytt till en annan som var billigare än han. Men då köper jag ju också mycket kornkross på ett år då både grisar och hästar får av det.

Vad som retar mig där är att Granngården har pallpriser på kraffts hästfoder men INTE på grisfodret "Klara" som jag använder till en del åt mina minigrisar...:mad:.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 199
Senast: Mabuse
·
Anläggning Alltså jag vet inte om jag är helt bakom flötet. Men räknade lite på vad man skulle behöva ta för att det ska "gå runt" med...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: Mariaauto
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 993
Senast: Marie_Ozzy
·
M
Foder & Strö Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd...
Svar
11
· Visningar
4 537
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp