Rädda mitt hår efter bakteriedödande dusch!

Tja, hellre det än att dö av en infektion.

Jag gjorde ju som sagt en större bukoperation (4-5h( på Karolinska i vintras och där var råden att tvätta håret med sitt vanliga schampo och balsam. Jag behövde inte ens tvätta kroppen med det utan vanlig duschkräm gick bra.
Om det nu är så himla viktigt att tvätta både kroppen och håret med descutan för att inte få en infektion så kan man ju undra varför Karolinska då inte rekommenderar det? Antingen vet de något som andra inte vet eller så är de slarvigare? Kan ju inte tänka mig att de tar lättare på infektionsrisk än vad andra gör så min tes är att en del kliniker helt enkelt bara kör med de gamla råden för säkerhets skull.
 
Jag gjorde ju som sagt en större bukoperation (4-5h( på Karolinska i vintras och där var råden att tvätta håret med sitt vanliga schampo och balsam. Jag behövde inte ens tvätta kroppen med det utan vanlig duschkräm gick bra.
Om det nu är så himla viktigt att tvätta både kroppen och håret med descutan för att inte få en infektion så kan man ju undra varför Karolinska då inte rekommenderar det? Antingen vet de något som andra inte vet eller så är de slarvigare? Kan ju inte tänka mig att de tar lättare på infektionsrisk än vad andra gör så min tes är att en del kliniker helt enkelt bara kör med de gamla råden för säkerhets skull.

Det är ju upp till var och en men när jag gjorde en mindre operation var det heltvätt som gällde. Jag tänkte inte börja tjafsa med min läkare i det läget.
 
Det är ju upp till var och en men när jag gjorde en mindre operation var det heltvätt som gällde. Jag tänkte inte börja tjafsa med min läkare i det läget.

Såklart man inte börjar tjafsa men om man på eget bevåg skulle skippa descutanen i håret och istället noggrant tvätta med schampo och balsam så är förmodligen inte lika med att få en infektion och dö.
 
Jag, som har intresset och har flera piercingar etc, tänker att nej - självklart är det inte så att en per automatik får en infektion om en "fuskar" med tvätten. En får inte per automatik en infektion i en piercing heller, om piercaren slarvar med rutinerna (tvätta, sprita, handskar som byts så fort något annat vidrörts med dem, steril utrustning, väldigt steril och ren miljö osv). Inte heller om en själv slarvar, tar i den med otvättade händer osv.
Men det handlar väl inte om det. Handlar om att minimera riskerna så mycket som möjligt. För så fort huden penetreras, föreligger risk för att något som inte borde vara där slinker in och i förlängningen kan orsaka stora problem. Och en bukoperation är en betydligt högre risk än en piercing, eller den operation som gjordes i mitt finger för att åtgärda en dubbel (vriden) fraktur (inga direktiv innan utöver det som rörde narkosen). Jag tycker att TS resonerar klokt.
 
Angående håret. Jag har lockigt, tunt hår som lätt blir torrt. Har på känn att det skulle bli som svinto av tvätten, det kan det bli av ett schampo med mycket sulfater såatteh.. Mitt hår behöver fukt.
Jag skulle tvätta försiktigt, dvs noga men inte rufsa runt håret utan försöka massera in tvätten med håret som i en "hästsvans" tex. Skölja ur noga noga och sen torka försiktigt - vrida ur håret och liksom försöka låta handduken suga upp fukten, inte rufsa. Sen fläta och hoppas på det bästa.

Efteråt (hemma) skulle jag nog massera in arganolja i håret och låta sitta, utan att lossa flätan. Sen vid dusch schamponera, använda en ordentligt återfuktande inpackning som får sitta i en stund och så avsluta med balsam som också får sitta i en stund (detta är enligt instruktionerna för den serie hårvård som jag använder). Jag hade nog kört den rutinen för hårtvätt tills håret återhämtat sig. Jag hade nog behövt gå till frisören och få topparna klippta, som avslutning, men ja. Min hårbotten är kinkig och hade nog fått tid att återställa sig, helt enkelt - bråkar jag för mycket med den så lackar den ur. Arganolja kan jag ibland dra i några droppar av i håret efter dusch, så det hade jag nog gjort också.
 
Tänker också att vara försiktig vid tvätten så att du inte rufsar runt mer än nädvändigt. Kan nog också vara bra att först göra en vanlig rengöring med ditt vanliga schampo och balsam innan du har i descutan. På så sätt kommer det vara lättare att tvätta håret utan att rufsa runt.
Alltså: ditt vanliga schampo x2 för ordentlig rengöring följt av balsam. Sen direkt descutan som du masserar in väldigt försiktigt, nästan som att "smeka" in det snarare än massera kanske. Skölj, krama ur försiktigt, krama försiktigt med handduk utan att frottera, red ut med fingrar vid behov men annars fläta direkt.

När du väl får ha i andra saker igen så kör en riktigt bra inpackning som får sitta i länge!
 
jag har JÄTTELOCKIGT hår, använder jag hibiscrub i håret så kan jag lika gärna raka av allt 😂
Det har jag också. Dessutom är mitt hår tunt och skört. Att färga/ha i toning är bara att glömma för det sliter alldeles för mycket men hibiscrub går bra sålänge jag stryker och kramar in det i håret istället för att rufsa runt. Jag är dessutom en sådan där som opereras relativt ofta. En operation/år har det blivit i snitt i mitt 48 åriga liv på ett ungefär, jag minns faktiskt inte alla operationer jag har tvingats göra. Jag skulle aldrig slarva med rengöringen inför operationer, aldrig någonsin. Mitt liv är för viktigt för mig för att jag skulle göra det. Jag utgår ifrån att du faktiskt har behövt raka av dig håret efter operationer eftersom du skriver att det är vad som händer om du använder hibiscrub i håret men i normalfallet behövs inte det, inte ens med tunt, skört och lockigt hår.
 
Mitt hår har återhämtat sig på en vanlig tvätt efter hibiscrub, även efter GBP då jag först tvättade på onsdag morgon och sen igen på lördag pga risk för ny operation :crazy:

(Men samma sjukhus körde "bara" jod på magen när jag var inne för mitt första utomkveds, trots att jag lätt hade hunnit med en ordentligt dusch innan op).
 
Sist jag opererade mig blev jag sängliggande i 6 dagar, hade en sjukgymnast-student som hjälpte mig att borsta ur håret sista dagen medan jag gjorde andningsövningar. Det är henne jag minns allra mest, för vi skrattade åt hur hemskt det såg ut med EN dreadlock i nacken ^^
När jag kom hem använde jag bara balsam för att tvätta ur håret. Gjorde inget annat än att vara hemma, och använde inga andra hårprodukter så håret blev aldrig riktigt skitigt.
Så... Flirta med en student och använd massa balsam ^^ kanske även fläta om det går bra.
 
Sist jag opererade mig blev jag sängliggande i 6 dagar, hade en sjukgymnast-student som hjälpte mig att borsta ur håret sista dagen medan jag gjorde andningsövningar. Det är henne jag minns allra mest, för vi skrattade åt hur hemskt det såg ut med EN dreadlock i nacken ^^
När jag kom hem använde jag bara balsam för att tvätta ur håret. Gjorde inget annat än att vara hemma, och använde inga andra hårprodukter så håret blev aldrig riktigt skitigt.
Så... Flirta med en student och använd massa balsam ^^ kanske även fläta om det går bra.
Jag ska iaf bara ligga en natt! Och reda ut det sen borde gå, jag är nog mest orolig för hårbotten.
 
Jag ska iaf bara ligga en natt! Och reda ut det sen borde gå, jag är nog mest orolig för hårbotten.
Min gissning är att det är bäst att hålla sig till de produkter huden är van vid istället för att börja mixtra med oljor och grejer. Möjligtvis att du mer drar fingrarna över hårbotten löst istället för att gnussa för att undvika att irritera huden när du kör hibiscrub.
 
Min gissning är att det är bäst att hålla sig till de produkter huden är van vid istället för att börja mixtra med oljor och grejer. Möjligtvis att du mer drar fingrarna över hårbotten löst istället för att gnussa för att undvika att irritera huden när du kör hibiscrub.
Huden är inte van vid annat än shampoo och hårolja ibland.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 211
Senast: touche
·
Gnägg Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 245
Senast: aleksis
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 723
Kropp & Själ Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 271
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp