Bukefalos 30 år!

Lite som min russel då. :)
Men varför vet jag inte att du har basenji?!

Hade numera. Min senaste fick somna in ganska nyligen. Just nu är jag mittimellan basenji. Kanske kommer dröja en stund innan en ny kommer in i mitt liv.

Men jag röstar helt klart på basenji. Är ett stort fan :love:. Och funderar på på de lite mer ovanliga japanska urhundarna så kommer basenjin inte vara några konstigheter med tanke på urhundighet så att säga. De är ju helt klart inte som en labrador, men de ska de ju inte vara heller.

Mina har alltid bott med andra hundar men kanske inte varit så förtjusta i alla andra okända hundar. Även om det med en bra introduktion inte har varit några större konstigheter. Tänker att det beror mycket på vad man lär dem från början. Umgås de enbart med egna flocken så blir de väldigt flockbundna.

Om du tar foxterrier, se till att vara noga med uppfödare. Jag är förvånad över hur de beskrivs här i tråden efter att tidigare ha jobbat med en uppfödare av rasen. Hennes hamnade lätt(!) i bråk med varandra och hon beskrev att på rasträffar/kennelträffar så var det alltid tjafs mellan hundarna. Hundarna var dock alltid snälla mot mina, men mina är ju också väldigt mjuka och respektfulla mot andra hundar. Vet inte om det är vanligt att terrier + terrier är en dålig kombo, bara att kollegan fick ha sina hundar åtskilda för att det inte skulle bli krig runt tuggben, vattenskål mm.
Min kollega har en fox terrier. Den är ganska vass (framförallt mot de andra hundarna) och har otroligt med energi. Den är en otrolig jakthund men inte lika chill när det inte händer så mycket som deras andra hundar (basset, tax och jämtar). Jag har träffat den några gånger och det är en rolig liten hund men den känns VÄLDIGT terrier :)

Hade numera. Min senaste fick somna in ganska nyligen. Just nu är jag mittimellan basenji. Kanske kommer dröja en stund innan en ny kommer in i mitt liv.

Men jag röstar helt klart på basenji. Är ett stort fan :love:. Och funderar på på de lite mer ovanliga japanska urhundarna så kommer basenjin inte vara några konstigheter med tanke på urhundighet så att säga. De är ju helt klart inte som en labrador, men de ska de ju inte vara heller.

Mina har alltid bott med andra hundar men kanske inte varit så förtjusta i alla andra okända hundar. Även om det med en bra introduktion inte har varit några större konstigheter. Tänker att det beror mycket på vad man lär dem från början. Umgås de enbart med egna flocken så blir de väldigt flockbundna.
Jag beklagar. <3

Det låter roligt, och nej det ska de absolut inte vara. Det finns en anledning till att min städkunds nyfödda labradorvalpar är helt och totalt säkra att besöka. Det finns inte en frestelse ens i lilltån hos mig. :D
Värt att tänka på, där är ju shiban lite likadan. Finns en del könsaggression där också. Hur har det gått med inkallning, har dina kunnat gå lösa alls?

Min kollega har en fox terrier. Den är ganska vass (framförallt mot de andra hundarna) och har otroligt med energi. Den är en otrolig jakthund men inte lika chill när det inte händer så mycket som deras andra hundar (basset, tax och jämtar). Jag har träffat den några gånger och det är en rolig liten hund men den känns VÄLDIGT terrier :)
Min uppfattning också men jag har inte träffat så många, kanske helt enkelt för att de flesta är jaktavlade. Må de så förbli! Sedan kan de ju passa ändå. :)

Jag beklagar. <3

Det låter roligt, och nej det ska de absolut inte vara. Det finns en anledning till att min städkunds nyfödda labradorvalpar är helt och totalt säkra att besöka. Det finns inte en frestelse ens i lilltån hos mig. :D
Värt att tänka på, där är ju shiban lite likadan. Finns en del könsaggression där också. Hur har det gått med inkallning, har dina kunnat gå lösa alls?
Inkallningen har väl varit ganska dålig. Eller rätt bra utan störning :laugh:. Men så la jag aldrig supermycket jobb på att få dem viltrena. Jaktinstinkten var rätt extrem hos mina i perioder. Så långlina, flexikoppel och inhängnade ställen var hur jag löste det.

• Gilla
Reactions: Sel
Det här är mest på kul, jag känner mig redan bekväm i mina spekulationer runt ras på nästa hund men det är alltid intressant att höra vad folk tycker!
Jag hoppas på valp någon gång under vintern i år, eventuellt våren nästa år. Jag vill ha en aktiv sällskapshund som hänger med på långpromenader, på resor, camping, lite träning inbakat då och då som nosarbete och agility men ingenting jätteorganiserat. Ingen tävling.
Jag önskar en liten till mellanstor hund (max femton kilo skulle jag vilja säga) med funktionell päls utan pälsvård utöver eventuellt en genomborstning då och då.
Jag har inga andra hobbies utan all min fritid är djuren.
Kattvänlig. :D
Jag kikar främst på en till Jack Russel och Shiba, men håller även ögonen på Basenji, Corgi (pembroke), alla övriga Nihon Ken (de japanska urhundarna, förutom Akita) och några andra terriers. Patterdale till exempel. Om de funnits tillgängliga i landet hade jag varit intresserad även av Västgötaspets, men eftersom jag bor i UK ser utbudet lite annorlunda ut. Jag vill inte gärna stå i kö för valp i flera år.

Har jag missat något roligt?
Kennel Ounoki Kensha planerar en kull med Kaivalpar(parning inte gjord än men tiken borde löpa snart). Jag vet att flera uppfödare i Europa är okej med att exportera till UK också. :)

• Hjärta
Reactions: Sel
Som i så många andra rasvalstrådar får jag slå ett slag för den rasen jag hade tidigare: Cairnterrier! :love: "Lagom mycket" terrier, hänger med på allt, tycker allt är kul, behändig storlek, trevligt utseende, behöver visserligen lämnas in för trimning 2-3 gånger per år, men däremellan väldigt enkel pälsvård och fäller inte nämnvärt - därtill väldigt funktionell päls (tror inte jag ägde ett täcke på de 14 ½ år jag hade min cairn)!

Inkallningen har väl varit ganska dålig. Eller rätt bra utan störning :laugh:. Men så la jag aldrig supermycket jobb på att få dem viltrena. Jaktinstinkten var rätt extrem hos mina i perioder. Så långlina, flexikoppel och inhängnade ställen var hur jag löste det.
Också värt att ha i beaktning. Jag måste erkänna att jag tycker det är viss frihet i att kunna ha hunden lös ibland. :)

Hur går det @Sel?

Har du någon valp på ingång?
Haha, nejnej så bråttom ska vi inte ha! :D
Först ska jag resa hem till Svea i September, och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för huruvida jag ska välja när det är lämpligast att ta lång ledighet och sedan välja hund efter vad som finns tillgängligt just då, eller om jag ska se mig om efter planerade kullar och anpassa ledigheten därefter. Det påverkar också mitt rasval. Jag tycker mest det är himla kul och spännande att spåna, och det blir ju förmodligen en hund till inom några år så där kan jag tänka mig en ras som kräver mer framförhållning. :)

Kennel Ounoki Kensha planerar en kull med Kaivalpar(parning inte gjord än men tiken borde löpa snart). Jag vet att flera uppfödare i Europa är okej med att exportera till UK också. :)
Oooh, spännande! Jag har kikat in på hemsidan! Nu lär de ju redan ha en rejäl väntelista så den kullen tror jag knappast skulle gå att hoppas på, men jag kan i alla fall ta kontakt med dem inför framtiden. <3
Jag tror inte jag vill importera, jag har inte möjlighet att bila för att hämta valp och jag gillar inte tanken på att skicka dem i lastutrymmet.

Fantastiskt roligt att läsa om dina vackra hundar!

Som i så många andra rasvalstrådar får jag slå ett slag för den rasen jag hade tidigare: Cairnterrier! :love: "Lagom mycket" terrier, hänger med på allt, tycker allt är kul, behändig storlek, trevligt utseende, behöver visserligen lämnas in för trimning 2-3 gånger per år, men däremellan väldigt enkel pälsvård och fäller inte nämnvärt - därtill väldigt funktionell päls (tror inte jag ägde ett täcke på de 14 ½ år jag hade min cairn)!
Alla kavata små terriers finns med som bubblare! 😊

Haha, nejnej så bråttom ska vi inte ha! :D
Först ska jag resa hem till Svea i September, och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för huruvida jag ska välja när det är lämpligast att ta lång ledighet och sedan välja hund efter vad som finns tillgängligt just då, eller om jag ska se mig om efter planerade kullar och anpassa ledigheten därefter. Det påverkar också mitt rasval. Jag tycker mest det är himla kul och spännande att spåna, och det blir ju förmodligen en hund till inom några år så där kan jag tänka mig en ras som kräver mer framförhållning. :)
Köp en pudel!

(Jag skämtar, jag lovar. Precis som labrador så rycker det väl inte ens i lilltånageln om du träffar en pudelvalp ...)

En liten Shibavalp skulle väl passa utmärkt, kan jag tänka mig...

Köp en pudel!

(Jag skämtar, jag lovar. Precis som labrador så rycker det väl inte ens i lilltånageln om du träffar en pudelvalp ...)

En liten Shibavalp skulle väl passa utmärkt, kan jag tänka mig...
Alltså jag gillar faktiskt käcka pudlar, särskilt standardvarianten.. men nej det känns inte rikitgt som "min" hund även om man skulle bortse från pälsen. :D

Jag skulle älska en liten shibavalp. <3

Alltså jag gillar faktiskt käcka pudlar, särskilt standardvarianten.. men nej det känns inte rikitgt som "min" hund även om man skulle bortse från pälsen. :D

Jag skulle älska en liten shibavalp. <3
Direkt jag såg tråden så tänkte jag skämta om en pudelvalp 😁

En pudel är väl nästan så längt ifrån en shiba som man kan komma, rent temperamentmässigt.

Jag älskar min pudel, men tycker personligen utställningsfrisyrena är gräsliga....

Min är sportklippt (eller vad det nu heter). En gång i månaden åker rakapparaten fram. 3 millimeter över hela kroppen.

Däremellan är det noll och ingen pälsvård. Inga hår heller att dammsuga bort...

Titta du efter en shiba uppfödare och ställ dig i kö. Hur är det där du bor, finns det gott om uppfödare?

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval: Vad passar?
  • Valp 2027
  • Vilken hundras passar mig?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn