Sel
Trådstartare
Trots att profilbilden är en terrier?Ärligt talat, jag tror du ska ha en shibaJag har alltid förknippat dej med shiba.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trots att profilbilden är en terrier?Ärligt talat, jag tror du ska ha en shibaJag har alltid förknippat dej med shiba.
Haha, ja, jo det är de väl men det är trevliga allroundhundar generellt tycker jag! Även om jag nog vill ha lite mer... inte skärpa direkt, men attityd! De flesta av våra allra bästa promenadkompisar har varit pudlar och före detta svägerskan (som fortfarande är del av familjen) föder upp dvärgpudel så jag har haft en del omkring mig. I alla möjliga frisyrer!Direkt jag såg tråden så tänkte jag skämta om en pudelvalp
En pudel är väl nästan så längt ifrån en shiba som man kan komma, rent temperamentmässigt.
Jag älskar min pudel, men tycker personligen utställningsfrisyrena är gräsliga....
Min är sportklippt (eller vad det nu heter). En gång i månaden åker rakapparaten fram. 3 millimeter över hela kroppen.
Däremellan är det noll och ingen pälsvård. Inga hår heller att dammsuga bort...
Titta du efter en shiba uppfödare och ställ dig i kö. Hur är det där du bor, finns det gott om uppfödare?
Men det är ju för att folk ofta har preferenser där de passar in.Haha - jag hade samma tanke! Pudel kommer ju som förslag i varenda rasvalstråd tycker jag!![]()
Nör jag letade valp letade jag över hela Sverige. Hittade en uppfödare i närheten av där jag bodde. Var och hälsade på (uppfödaren hade både tiken och hanen hemma). Jag blev väldigt förtjust och bokade en valp.Haha, ja, jo det är de väl men det är trevliga allroundhundar generellt tycker jag! Även om jag nog vill ha lite mer... inte skärpa direkt, men attityd! De flesta av våra allra bästa promenadkompisar har varit pudlar och före detta svägerskan (som fortfarande är del av familjen) föder upp dvärgpudel så jag har haft en del omkring mig. I alla möjliga frisyrer!
Det finns rätt gott om uppfödare om man kikar i hela UK faktiskt, men de flesta är Väldigt showinriktade. Att hitta shibavalp vore förmodligen inte omöjligt.
Jag har sett många ta helt Hutlösa priser dock.
Jag är mer inriktad på att välja en mer speciell ras med väntetider och annat som andra hund... för jag vill ju ha hund NU! Eller ja, snart i alla fall. Helst inom halvåret.![]()
JappTrots att profilbilden är en terrier?Chika kanske gjorde större avtryck i forumet.
![]()
Jag älskar urhundarna!Jappnär du har nämnt Chika så har i alla fall jag fått intrycket att du är en shiba-människa
![]()
Nu börjar vi snacka riktigt obskyra raser, de där har nog väntetid på flera år om de ens finns att få tag på här i UK.Men en amerikansk Toy fox terrier?
Eller en pälsad american hairless terrier?
Eller en rat terrier?
Manchesterterrier?
Japansk terrier är ju lite fräna, fått upp ngn uppfödare utomlands i Facebook flödet
Jag finns däremot inte i Sverige.Japansk terrier finns i Sverige men är ovanliga.
Ja, du har kanske rätt. Jag har bara så svårt att se att pudlarna skulle vara SÅ förträffliga till alltingMen det är ju för att folk ofta har preferenser där de passar in.![]()
Sant, men de är liksom rätt bra och lättillgängliga små hundar. Pigga och glada utan jätteproblem med hälsan och massor med uppfödare att välja på - tänk om någon kunde uppfinna en utan krullpäls istället för att försöka få alla andra raser att bli krulliga.Ja, du har kanske rätt. Jag har bara så svårt att se att pudlarna skulle vara SÅ förträffliga till allting![]()
Äsch en liten toypudel kan inte ta mer än 10 min att raka slätSant, men de är liksom rätt bra och lättillgängliga små hundar. Pigga och glada utan jätteproblem med hälsan och massor med uppfödare att välja på - tänk om någon kunde uppfinna en utan krullpäls istället för att försöka få alla andra raser att bli krulliga.![]()
Samma här. 100 % shiba-person har jag tänkt.Jappnär du har nämnt Chika så har i alla fall jag fått intrycket att du är en shiba-människa
![]()
Sant, men de är liksom rätt bra och lättillgängliga små hundar. Pigga och glada utan jätteproblem med hälsan och massor med uppfödare att välja på - tänk om någon kunde uppfinna en utan krullpäls istället för att försöka få alla andra raser att bli krulliga.![]()
Det roliga är att i min värld låter inte det här ovanligt eller konstigt alls. Majoriteten jag känt som haft pudel eller de jag har träffat, har varit åt det hållet. Ändå så rekommenderas de högt och lågt. Så håller med dig om att jag har svårt att se att pudlar ska vara så förträffliga att de passar till allt så väl som de ofta framställs. Det finns ju många andra raser som också passar perfekt till det folk ofta frågar efter när de blir rekommenderade pudlar, men på något sätt har väl pudlar ofta blivit det folk tar till som tips om man vill ha en aktiv sällskapshund eller dylikt. Default-tipset.Haha - ja jag får väl erkänna att jag tycker krullpälsen är hemsk! Och att jag är starkt färgad av att ha vuxit upp med en storpudel... Jag längtade intensivt efter en "riktig", söt hund som ville leka med mig och hänga med mig (vår pudel var väldigt mycket en värdig "vuxenhund" som inte nedlät sig till vad som helst - leka med barn var INTE hans grej).
Mina föräldras goda vänner hade dock en cairnterrier - och hon var allt jag ville ha! Lyckan var total när jag fick "låna" henne och ta med på skogspromenad. Så väldigt mycket på grund av henne blev min första egna hund en cairn!
Så på grund av egna erfarenheter har jag väl positiv bias gentemot carinterriers (eller alla små terriers egentligen) och negativ bias gentemot pudlar![]()
Dom beige cairnterrierna är ju så söta så man smäller avHaha - ja jag får väl erkänna att jag tycker krullpälsen är hemsk! Och att jag är starkt färgad av att ha vuxit upp med en storpudel... Jag längtade intensivt efter en "riktig", söt hund som ville leka med mig och hänga med mig (vår pudel var väldigt mycket en värdig "vuxenhund" som inte nedlät sig till vad som helst - leka med barn var INTE hans grej).
Mina föräldras goda vänner hade dock en cairnterrier - och hon var allt jag ville ha! Lyckan var total när jag fick "låna" henne och ta med på skogspromenad. Så väldigt mycket på grund av henne blev min första egna hund en cairn!![]()
Så på grund av egna erfarenheter har jag väl positiv bias gentemot carinterriers (eller alla små terriers egentligen) och negativ bias gentemot pudlar![]()
Ja, jag tänker att jag ska ha en sån som "pensionärshund"Dom beige cairnterrierna är ju så söta så man smäller av![]()
Intressant! Jag har fått höra att min upplevelse minsann är unik och att pudlar faktiskt ÄR så helt förträffliga som alla sägerDet roliga är att i min värld låter inte det här ovanligt eller konstigt alls. Majoriteten jag känt som haft pudel eller de jag har träffat, har varit åt det hållet. Ändå så rekommenderas de högt och lågt. Så håller med dig om att jag har svårt att se att pudlar ska vara så förträffliga att de passar till allt så väl som de ofta framställs. Det finns ju många andra raser som också passar perfekt till det folk ofta frågar efter när de blir rekommenderade pudlar, men på något sätt har väl pudlar ofta blivit det folk tar till som tips om man vill ha en aktiv sällskapshund eller dylikt. Default-tipset.![]()
Du ville inte ha dansk-svensk gårdshund och sticka ut lite?Haha, ja, jo det är de väl men det är trevliga allroundhundar generellt tycker jag! Även om jag nog vill ha lite mer... inte skärpa direkt, men attityd! De flesta av våra allra bästa promenadkompisar har varit pudlar och före detta svägerskan (som fortfarande är del av familjen) föder upp dvärgpudel så jag har haft en del omkring mig. I alla möjliga frisyrer!
Det finns rätt gott om uppfödare om man kikar i hela UK faktiskt, men de flesta är Väldigt showinriktade. Att hitta shibavalp vore förmodligen inte omöjligt.
Jag har sett många ta helt Hutlösa priser dock.
Jag är mer inriktad på att välja en mer speciell ras med väntetider och annat som andra hund... för jag vill ju ha hund NU! Eller ja, snart i alla fall. Helst inom halvåret.![]()