Det är nog ingen slump att de varit cirkushundar i alla tider?Ja, du har kanske rätt. Jag har bara så svårt att se att pudlarna skulle vara SÅ förträffliga till allting![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog ingen slump att de varit cirkushundar i alla tider?Ja, du har kanske rätt. Jag har bara så svårt att se att pudlarna skulle vara SÅ förträffliga till allting![]()
Njaej, dels tilltalar de mig inte riktigt och så vore nog en sådan till och med svårare att få tag på här än en Kai.Du ville inte ha dansk-svensk gårdshund och sticka ut lite?
Haha - ja jag får väl erkänna att jag tycker krullpälsen är hemsk! Och att jag är starkt färgad av att ha vuxit upp med en storpudel... Jag längtade intensivt efter en "riktig", söt hund som ville leka med mig och hänga med mig (vår pudel var väldigt mycket en värdig "vuxenhund" som inte nedlät sig till vad som helst - leka med barn var INTE hans grej).
Mina föräldras goda vänner hade dock en cairnterrier - och hon var allt jag ville ha! Lyckan var total när jag fick "låna" henne och ta med på skogspromenad. Så väldigt mycket på grund av henne blev min första egna hund en cairn!
Så på grund av egna erfarenheter har jag väl positiv bias gentemot carinterriers (eller alla små terriers egentligen) och negativ bias gentemot pudlar![]()
Vi har ju alla vår bias förstås, och jag tänker att standard/storpudeln är en helt annan ras än de mindre varianterna med lite mer gravitas i personligheten ibland. De små jag umgåtts med har typ uteslutande varit rätt lekfulla, pigga och simpla!Det roliga är att i min värld låter inte det här ovanligt eller konstigt alls. Majoriteten jag känt som haft pudel eller de jag har träffat, har varit åt det hållet. Ändå så rekommenderas de högt och lågt. Så håller med dig om att jag har svårt att se att pudlar ska vara så förträffliga att de passar till allt så väl som de ofta framställs. Det finns ju många andra raser som också passar perfekt till det folk ofta frågar efter när de blir rekommenderade pudlar, men på något sätt har väl pudlar ofta blivit det folk tar till som tips om man vill ha en aktiv sällskapshund eller dylikt. Default-tipset.![]()
Nej, tilltalas du inte så är det ju inget att sukta över.Njaej, dels tilltalar de mig inte riktigt och så vore nog en sådan till och med svårare att få tag på här än en Kai.![]()
Så är det ju absolut! Och ja, jag lyfter ju de små terrierraserna så ofta jag kan där jag tycker de passar - självklart för att jag själv haft trevliga erfarenheter av dem. Både min egen cairn och andra som jag träffat har varit väldigt trevliga, lätta och glada individerVi har ju alla vår bias förstås, och jag tänker att standard/storpudeln är en helt annan ras än de mindre varianterna med lite mer gravitas i personligheten ibland. De små jag umgåtts med har typ uteslutande varit rätt lekfulla, pigga och simpla!
Det har så gott som alla sällskapsterriers varit också och jag tycker de rekommenderas rätt ofta. Jag brukar försöka lyfta yorkien men få verkar nappa.![]()
@Sel, jag kom att tänka på den här tråden för någon dag sedan. Då kom en shiba in på mitt jobb. Jättecharmig såklart. Förutom att tänka "Åh, kul att se shiba, det var länge sedan!" så blev fortsättningen: "Sel borde verkligen skaffa shiba igen"De är ju underbara. Klart du ska ha en sådan. Vad ska du annars ha?
Det är väl dessutom en typ av hund folk är lite "rädda" för. När folk söker sällskapshund och hör terrier kan de lätt dra öronen till sig. Det är bra att de uppmärksammas tycker jag!Så är det ju absolut! Och ja, jag lyfter ju de små terrierraserna så ofta jag kan där jag tycker de passar - självklart för att jag själv haft trevliga erfarenheter av dem. Både min egen cairn och andra som jag träffat har varit väldigt trevliga, lätta och glada individer(gällande just yorkien så tycker jag personligen att de är lite FÖR små även om det såklart också kan vara väldigt praktiskt i rätt sammanhang)
@Sel, jag kom att tänka på den här tråden för någon dag sedan. Då kom en shiba in på mitt jobb. Jättecharmig såklart. Förutom att tänka "Åh, kul att se shiba, det var länge sedan!" så blev fortsättningen: "Sel borde verkligen skaffa shiba igen"De är ju underbara. Klart du ska ha en sådan. Vad ska du annars ha?
Bukemajoriteten är rörande överens här i tråden verkar det som.Instämmer till 110% här @Sel![]()
Russlar är typ världens bästa hundar!Jag tycker verkligen jack russell.Jag har ingen personlig erfarenhet av raserna du gillar, men jag tänker bara på en norsk tjej/influencer på instagram som vandrar i fjällen, åker skidor och tältar med sin jack russell. Den är så tuff! Och sen kryper den ner i sovsäcken.
Och så känns det som att du bor på rätt ställe för att både skaffa och ha en jack russell.
Hade jag velat ha terrier i UK hade jag nog bara traskar runt tills jag hittade enRusslar är typ världens bästa hundar!![]()
Min tant var hands down typ den mest fantastiska förstahund någon kunde önska sig, det var nästan precis som på film (förutom att hon åt upp min hamster då.). Här känner jag också att jag kan välja hund från random gårdsparning och ändå få en riktigt skön individ. Man vet liksom vad man köper så länge man inte går ut och letar exotiska färger eller något annat skumt.
Lite så är det ju, det är därför jag inte tänker välja KCregistrerat om jag bestämmer mig för en russel, pattis (Hade jag velat ha terrier i UK hade jag nog bara traskar runt tills jag hittade entrevligaste hundarna jag vet där är random gårdsterriers (ras: terrier) och lurchers
Jag tror inte att Astor, som har den kenneln, har en väntelista på det sättet utan väljer utifrån vem som passar valpen bäst. Han kan också förmedla kontakt till en kennel på Irland om det hade funkat? De kommer ha kull snart på kullsystern till min Miranda.Oooh, spännande! Jag har kikat in på hemsidan! Nu lär de ju redan ha en rejäl väntelista så den kullen tror jag knappast skulle gå att hoppas på, men jag kan i alla fall ta kontakt med dem inför framtiden.
Jag tror inte jag vill importera, jag har inte möjlighet att bila för att hämta valp och jag gillar inte tanken på att skicka dem i lastutrymmet.
Fantastiskt roligt att läsa om dina vackra hundar!
Man får inte flyga med djur i kabinen till UK, tyvärr. Det är en av anledningarna till att min hemresa blir så kort, planen var annars att ta med kisse och bli hemma någon månad. Han kan resa med mig ut, men inte in.@Sel Du kan ju också råka få med dig en valp i handbagaget när du åker tillbaka hem från Sverige...
Du kan ju kolla om det finns några valpar ... hittade två tikar:
https://www.kopahund.se/#/annons/47216
https://www.kopahund.se/#/annons/47002
Tänkte på det du skrev att många är utställningsavlade i UK. Jag har ingen aning hur aveln ser ut i Sverige. Men, en liten valp kan du absolut ha som handbagage på flyget...
(Det största problemet är ju att valpen måste ha pass. Vet inte hur tidigt man kan ge första rabiesvaccinationen. Sen måste man vänta några veckor efter vaccinationen innan man får resa utomlands. Sen om UK har andra regler då de inte är med i EU vet jag inte heller.)
Men visst är valparna söta?
Jag ska absolut kontakta kenneln men med mycket vaga förhoppningar. UK generellt är väldigt anti-lägenhet.Jag tror inte att Astor, som har den kenneln, har en väntelista på det sättet utan väljer utifrån vem som passar valpen bäst. Han kan också förmedla kontakt till en kennel på Irland om det hade funkat? De kommer ha kull snart på kullsystern till min Miranda.![]()
Ah, det visste jag inte. Synd att det är så.Man får inte flyga med djur i kabinen till UK, tyvärr. Det är en av anledningarna till att min hemresa blir så kort, planen var annars att ta med kisse och bli hemma någon månad. Han kan resa med mig ut, men inte in.
Det är också anledningen till att jag inte vill importera valp, de måste åka med bagaget som "cargo".
Jag vet att det finns gott om valpar som transporteras runt i världen, jag har bara inte hjärta att göra det med min.Ah, det visste jag inte. Synd att det är så.
Då förstår jag att du inte vill importera.
Finns det uppfödare som inte är utställningsfixerade?
Sen förstår jag att det också är en kostnadsfråga, samt kanske också att du egentligen kanske inte vill ha utställningsavlad valp?
Köpte du din förra Shiba i Sverige? Eller köpte du henne i UK? Du skulle ju kunna se om hennes linjer finns kvar. Kanske någon av hennes kullsyskon fick valpar och de är fortsatt avlade på?
Sen pratade jag med min förra hundvakt som föder upp taxar. Hon har exporterat en hanvalp till Australien (från Skåne). Han skulle bli avelshane där. Allt gick jättebra. Han knatade ur sin bur efter en lång flygning och "ägde" sitt nya hem. Kommer inte ihåg hur gammal han var 12 eller 16 veckor tror jag. Absolut inte äldre. Så det behöver inte vara några problem att importera. Sen tillkommer ju alla kostnader också.