Reklamera häst?

Du har ägt hästen sen i mars och du skrev att du var rädd. Det är inget konstigt att en häst som varit ridskolehäst förändras mycket efter att den slutat gå på ridskola. Dom motioneras mycket mer och blir ofta knutna till sina kompisar. Tycker du om hästen så får du lägga lite tid och jobba på det. Ta hjälp av tränare(ridskolelärarna ställer säkert upp), motionera den mer, tömkör, longera, stoppa den i skrittmaskin om du har tillgång till det innan du sitter upp och minska eller ta bort kraftfodret en period. Du kommer inte att kunna vinna om det blir en tvist för att du är rädd för hästen och inte tror att du kan träna och tävla i dressyr med den. Det krävs mer än så.
Jag tycker mycket om honom och förstår att han kan behöva tid på sig att landa. Men det känns som om det går åt fel håll vilket gör mig orolig. En del menar att man ska se honom som en unghäst och jag har inga kunskaper skaper om unghästar och är rädd att jag kommer göra fel och att det ska bli mer skada än nytta. Han kommer från Irland och en del säger att där gäller det bara att rida in tillräckligt för att kunna sälja.
 
Var hästen privatägd eller ägd av klubben/ett företag? Det har betydelse. Det är betydligt bättre villkor (normalt) när köpet faller under konsumentköplagen än köplagen. Det är inte vad som står i kontraktet som spelar roll utan hur det tidigare ägarförhållandet såg ut. Konsumentköplagens villkor går inte att avtala bort.


Är hästen såld för att den inte passade i verksamheten eller av exempelvis åldersskäl? En häst som inte passar i verksamheten är troligen inte en häst "för alla", något man bör vara medveten om vid köp och ta reda på varför. Det kan vara att den inte tål belastningen, att den lärt sig kasta av ryttarna, att den är för pigg/hoppig mm.
Han var ägd av ridklubben som sålde honom för att han inte passade i deras verksamhet.
 
Avliva känns som ett väldigt drastiskt och inte ok beslut för att man själv är rädd. Anser du denna hästen vara en problemhäst? Snarare problemägare skulle jag säga.
Om hästen kastar sig i panik och flyger rundor så att även en erfaren ryttare åker av så är det ju uppenbarligen något problem som måste lösas på ett eller annat sätt och då är det ju en fördel om tränaren man tar hjälp av har erfarenhet av den sortens svårigheter helt oavsett om grundproblemet är hästen eller ryttaren.
 
Jag tycker mycket om honom och förstår att han kan behöva tid på sig att landa. Men det känns som om det går åt fel håll vilket gör mig orolig. En del menar att man ska se honom som en unghäst och jag har inga kunskaper skaper om unghästar och är rädd att jag kommer göra fel och att det ska bli mer skada än nytta. Han kommer från Irland och en del säger att där gäller det bara att rida in tillräckligt för att kunna sälja.
Jag tror att det beror på att ni hamnat i en ond cirkel där du inte litar på honom vilket gör att han inte känner sig trygg med dig. Du behöver hitta ett sätt att få honom att känna att han inte behöver vara på helspänn hela tiden för att du kan skydda honom mot faror. Hästar är olika, men jag var mycket ute och gick med min häst. Hon blev trygg i att jag skyddade henne mot grävmaskiner, skällande hundar och andra faror. Jag var också väldigt tydlig och konsekvent i min hantering av hästen så att hon skulle vara trygg i vad som hände och vad som förväntades av henne.
 
Att han inte passade i verksamheten borde varit en varningsklocla om du sökte en trygg häst för dressyr.
Hantering och ridning är väldigt annorlunda på Irland, hästarna är ofta känsliga och blir spända/osäkra/bakskygga i Sverige. Uppsittning är sällan ett problem på Irland men ett väldigt vanligt problem i Sverige just med irländare.
Det går absolut att lösa men kräver att man är trygg och konsekvent. Min mutade jag med godis och efter ett tag var han som en gammal get att sitta upp på 😁
 
Min häst har gått på ridskola i ett par månader innan jag köpte henne och dessförinnan stått hos hästhandlare, dvs det har alltid varit mycket hästar runt henne och troligen har det sett likadant ut innan hon kom till Sverige. Hon är definitivt flockbunden och vi har en hel del att jobba med när det gäller att kunna känna sig trygg trots att man går iväg från de andra hästarna.

En ren reklamation tror jag blir svårt i detta läget men om TS verkligen inte vill ha hästen längre så är det antingen sälja den själv eller kolla om ridskolan vill köpa tillbaka den igen, alt låta avliva den, men det känns som en sista utväg. Vill man ge det en chans hade jag skickat iväg hästen på tillridning hos någon duktig beridare som har vana av "problemhästar" sen innan, alt kollat om det finns någon dito som kan komma ut till stallet och rida hästen hemma.
Han kommer naturligtvis inte avlivas!
 
En till sak.
På Irland rider man mycket ute, hästarna får galoppera av sig ordentligt och göra av med energi.
Så kommer de hit, får gå i en liten hage, ridas på ridbana och lite lugnt ute, sen kraftfoder på det 💣
Min blev knasig om han inte fick galoppera ordentligt ute och då menar jag inte 100 meter i kort galopp utan verkligen galoppera i ett par kilometer.
Hans energi satte sig i huvudet, blev skvattig, såg spöken överallt, skyggade för saker han normalt sett inte brydde sig om osv.
 
Att han inte passade i verksamheten borde varit en varningsklocla om du sökte en trygg häst för dressyr.
Hantering och ridning är väldigt annorlunda på Irland, hästarna är ofta känsliga och blir spända/osäkra/bakskygga i Sverige. Uppsittning är sällan ett problem på Irland men ett väldigt vanligt problem i Sverige just med irländare.
Det går absolut att lösa men kräver att man är trygg och konsekvent. Min mutade jag med godis och efter ett tag var han som en gammal get att sitta upp på 😁
Det visste jag inte om då, det jag hade hört om det här stuteriet var att deras hästar hade gott rykte. Han är en Munsboro född -14.
 
Han kommer naturligtvis inte avlivas!
Känns tråkigt att du kallar mig problemägare. Jag försöker få hjälp för att situationen ska bli bättre.
Nja, här sökte du info om att reklamera hästen, du sökte inte hjälp. Jag håller inte med om att du är en problemägare, men du är själv delaktig i situationen. Det att det blivit värre efterhand pekar på att du och hästen inte matchar varandras behov. Och hästen har ju inte valt dig.
 
När ryttare med taskig balans red och blev framåtlutade sprang han fortare och de blev mer framåtlutade och han sprang ännu fortare och de blev räddare och räddare.
Då visste du ju att han hade någon form av "flyktbeteende" i ridningen redan innan du köpte honom? Har ett liknande fall i min närhet. Dock inte köpt från ridskola, men kommer från Irland och inte varit i Sverige så länge. Han är hur snäll som helst men hans ryttare har inte tillräcklig kunskap för att utbilda honom vidare själv och därför har beteendet eskalerat. Det blir springigt och stökigt när hon rider - de kommer aldrig till ro. Hon har nu tagit hjälp av en mer erfaren ryttare för att utbilda hästen.
 
Att han inte passade i verksamheten borde varit en varningsklocla om du sökte en trygg häst för dressyr.
Hantering och ridning är väldigt annorlunda på Irland, hästarna är ofta känsliga och blir spända/osäkra/bakskygga i Sverige. Uppsittning är sällan ett problem på Irland men ett väldigt vanligt problem i Sverige just med irländare.
Det går absolut att lösa men kräver att man är trygg och konsekvent. Min mutade jag med godis och efter ett tag var han som en gammal get att sitta upp på 😁

Jag sitter i styrelsen på en ridklubb så jag har under de sista åren fått lite insikt i hästköpen (och hästförsäljningarna) från ridskolan. Vi har haft några stycken irländare som vi haft just uppsittningsproblem på, jag hade ingen aning om att detta var vanligt innan jag fick insyn i detta. En del har skickats tillbaka till försäljningsstallen för vi har inte känt att det kommer att gå att få dem säkra nog inom en rimlig tidsrymd. Om vi hade stått i en situation där vi behövde sälja vidare själva hade det nog varit med det där lite ospecificerade "passade inte i verksamheten", men jag håller inte helt med att det alltid behöver betyda att det är en svår häst. En del av de vi skickat tillbaka eller sålt vidare har inte fixat miljön med en massa olika människor som rör sig i stallet och de har sen varit hur lugna som helst i ett mindre stall. Men ja, en varningsklocka, så klart.
 
Det ör inget stuteri, de köper in hästar lite varstans ifrån och ger dem prefixet Munsboro.
Att hästen inte fungerar hos dig betyder inte att det är en dålig häst.
Den verkar mer vara missförstådd.
Hon har väl inte skrivit att hästen är dålig?
Ibland tycker jag att några kommentarer blir snarstuckna och rent av otrevliga.

Ts frågade endast om hur man reklamerar och konstaterar att det inte blev en bra match mellan denne och hästen.

Nå, hur gör man då?

Överväger att lämna tillbaka, om det går, eller säljer till rätt person.

Jag ser bara två alternativ, om man inte har kunskap och ekonomi att ta sig an en omskolning/tillridning/egen ridutbildning.
 
Nja, här sökte du info om att reklamera hästen, du sökte inte hjälp. Jag håller inte med om att du är en problemägare, men du är själv delaktig i situationen. Det att det blivit värre efterhand pekar på att du och hästen inte matchar varandras behov. Och hästen har ju inte valt dig.
Jag har frågat folk om de kan hjälpa mig men antingen säger de låt köpet gå tillbaka eller så har de inte tid pga för många egna hästar.
Jag har inte ridit på slutet utan det har granntjejen gjort. Han reste sig i söndags vilket han inte gjort tidigare, alltså det har blivit värre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 594
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 361
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 966
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp