Reklamera häst?

Barbabelle

Trådstartare
Jag köpte en häst i slutet av mars i år och funderar på att häva köpet.

Vart hittar jag info om vad som gäller?
 
Så här står det beskrivet i Agria:

Köparen får inte åberopa att hästen är felaktig om köparen inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Begreppet ”skälig tid” varierar och hur lång tid som avses bestäms efter omständigheterna i det enskilda fallet. Enligt konsumentköplagen gäller dock att meddelande som lämnas inom två månader efter att köparen märkt felet alltid ska anses ha lämnats i rätt tid. Om köpet förmedlats av en näringsidkare (förmedlingsköp) kan reklamation framställas antingen till säljaren eller till förmedlaren.
Förutom kravet på att reklamation ska ske inom skälig tid innehåller punkten ett förtydligande om att reklamationen bör framställas skriftligen då detta är att föredra ur bevissynpunkt. En skriftlig reklamation medför en säkerhet för säljaren då köparen, för att kunna göra gällande rättsliga påföljder i anledning av eventuellt fel, bör informera säljaren om felet skriftligen.

Köplagen är tillämplig vid köp mellan privatpersoner, näringsidkare eller då privatperson säljer till näringsidkare. Köplagen är dispositiv vilket innebär att parterna i princip kan avtala om vad som helst utan att reglerna i köplagen inskränker på avtalet.

Konsumentköplagen är tillämplig i de fall när näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet säljer en häst till en privatperson. Exempel på näringsidkare är hästhandlare, vissa tävlingsryttare, ridskolor, travtränare, uppfödare och galopptränare men även andra personer som driver någon form av näringsverksamhet med hästar. Konsumentköplagen gäller även då säljaren inte själv är näringsidkare men hästköpet förmedlas för säljarens räkning av en näringsidkare i dennes professionella verksamhet (förmedlingsköp). Vid förmedlingsköp blir både förmedlaren och säljaren gemensamt ansvariga och köparen kan välja vem han eller hon vill rikta anspråk mot.
Konsumentköplagen innehåller flera tvingande minimirättigheter till köparens fördel och lagens tillämplighet kan innebära bland annat att effekten av eventuella friskrivingar minskas eller sätts ur spel.
 
Jag köpte en häst i slutet av mars i år och funderar på att häva köpet.

Vart hittar jag info om vad som gäller?
Var du hittar information om detta har du fått svar på.
Min rekommendation är att du meddelar säljaren skriftligt att du önskar att häva köpet på grund av, vad det nu är.

Sedan får du se vad säljaren säger.

Jag sålde min ponny i vintras (som privatperson), och skulle köparen nu vilja häva köpet, så hade jag fått begrunda vad anledningen är, och ta ställning till om jag går med på det.

I mitt fall, som ju inte driver handel med hästar professionellt, så hade det krävts lite arrangemang.

Kanske hade ett återköp för mig, beroende på orsak, varit bäst för alla parter.

Så min poäng är att det kan bli en smidig lösning, om du har lite tur.
 
Måste väl bero på hur läget är? Vad jag kan se så har inte ts skrivit något om varför hen vill reklamera?
Kan ju bero på många saker.
Absolut! Men jag tycker det är viktigt att väga in, innan man börjar reklamera. Vi har ju som sagt ingen aning om orsakerna.
 
Om det är något fel som gör att hästen sjunkit i värde i samband med att man upptäckte felet så tycker jag absolut man ska försöka reklamera först så man har en chans att få tillbaka pengarna innan man säljer med förlust.
 
Om det är något fel som gör att hästen sjunkit i värde i samband med att man upptäckte felet så tycker jag absolut man ska försöka reklamera först så man har en chans att få tillbaka pengarna innan man säljer med förlust.
Självklart, fast det är viktigt att reflektera över alla aspekter. Vi vet fortfarande inte TS anledningar…
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.
Köpt privat el försäljningsstall?

Om privat kan du höra om säljaren kan tänka sig att köpa tillbaka då det inte funkade.
Försäljningsstall kan du säkert ha en dialog med för att komma fram till en bra lösning för alla inblandade.

Att reklamera i detta fall tror jag blir svårt.
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.
Har du kontaktat säljaren och berättat om problemen?
Jag tror det blir svårt att reklamera i det här läget. Är nog bättre att försöka sälja vidare.
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.
Att reklamera på grund av "taskig mentalitet", eller vad man ska kalla det, är skitsvårt. Du måste hitta ett fysiskt fel på hästen som du sen ska påstå fanns vid köpet. Plus att du som köpare har undersökningsplikt. Sen finns det naturligtvis säljare som i ren goodwill köper tillbaka hästen, till ett reducerat pris. Jag hade börjat att kontaktat säljaren och sagt att hästen inte passar dig och frågat om hen kunde tänka sig att köpa tillbaka.
Som alt. B hade jag sålt den själv.
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.

Tror det blir väldigt svårt att reklamera i detta fall.
Inte om du provridit, veterinärbesiktigat osv.
Jag hade sålt vidare, alt lämnat honom på försäljning.
 
Just beteendeförändringar är supersvårt att få igenom reklamation på eftersom hästar ju är levande varelser och inte maskiner. Om hästen var lugn på provridningen så blir det svårt för dig att bevisa att hästen hade detta beteendet redan innan. Säljaren kan alltid hävda att det är den nya miljön och den nya ryttaren som gör hästen osäker och stressad och så kan det mycket väl vara också. Vissa hästar tar väldigt lång tid på sig att landa i en ny miljö och kan ibland upplevas som "förbytta" ett tag efter en flytt. Min egen häst är lite åt det hållet, inte lika extremt dock.

Om säljaren inte är tillmötesgående ang återköp/byte så kanske du kan ta hjälp av en tränare, antingen hemma eller skicka iväg hästen, för att se om man kan komma fram till vad beteendet beror på och om det går att rida till hästen så att den funkar bättre. Om inte annat så kan det hjälpa en framtida försäljning ifall hästen rids till lite så att den iaf går att provrida vid en försäljning.
 
Jag har inte ridit honom sen början av maj, då blev han rädd och jag for av. Han är rädd för det mesta. Gtanntjejen har ridit honom några gånger, hon ramlar av honom hon med för att han blir rädd. I går hade han rest sig och snott runt och hon hade åkt av, detta när hon skulle sitta upp. Han kan oftast inte stå still utan far runt och blir rädd. Han är rädd för höns, självgående gräsklippare, drakar, han blir rädd när någon annan häst river ett hinder vid hoppning.
Situationen stressar mig något otroligt och jag vet inte vad jag ska göra. Nu longerar jag mest för han måste ju röra sig.
Du vill alltså häva köpet hästen för att du är rädd? Det funkar inte riktigt så. 🤦‍♀️
Lämna till försäljningstall istället. Har du tur kan dom ta hästen i inbyte mot en annan typ av häst men bli inte förvånad om du måste lägga till pengar.
 
Har du försökt leka med honom i paddoken? Genom försiktig lek med sånt som han tycker är läskigt kan han få bättre självförtroende. En del hästar blir mer behärskade om dom inte får havre och morötter pga det ger för högt energipåslag. Många har oavsett en massa överskottsenergi som de har svårt att få utlopp för.
 
Köpt privat el försäljningsstall?

Om privat kan du höra om säljaren kan tänka sig att köpa tillbaka då det inte funkade.
Försäljningsstall kan du säkert ha en dialog med för att komma fram till en bra lösning för alla inblandade.

Att reklamera i detta fall tror jag blir svårt.
Jag har köpt honom privat från en ridskola.
 
Du vill alltså häva köpet hästen för att du är rädd? Det funkar inte riktigt så. 🤦‍♀️
Lämna till försäljningstall istället. Har du tur kan dom ta hästen i inbyte mot en annan typ av häst men bli inte förvånad om du måste lägga till pengar.
Nej för att jag inte tror att jag kommer kunna träna och tävla dressyr med honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om...
21 22 23
Svar
452
· Visningar
26 592
Senast: Görel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 361
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 966
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp