Bukefalos 28 år!

Resultat databasen hos ridsportsförbundet

gylle

Trådstartare
Är det inte för dåligt att det saknas mängder av resultat i deras databas. De skyller på att det är klubbarna som inte rapporterat in dessa resultat men så är inte fallet i flera fall av de resultat som saknas på mina hästar. Dels har resultatlistorna från de aktuella tävlingarna legat ute på deras hemsida innan vilket vore lite svårt om klubben inte rapporterat in dem dit. Dels har jag några fall där vissa placeringar fattas på meeting där andra placeringar finns med.

Visst handlar det i vissa fall om just klubbar som slarvar men långt ifrån i alla. Har själv mailat och påpekat en del missade resultat där det är uppenbart att de verkligen har tillgång till resultatlistorna bla championatsresultat men får bara till svar att de inte kan redigera det i efterhand ???

Detta ställer ju till en hel del problem bla har jag en häst som skall säljas som saknar flera av sina placeringar/starter från både 2003 och 2004 i databasen har betydligt fler placeringar än de som anges där. Känns ju väldigt dumt som säljare att via telefon säga att tro inte på de uppgifterna som en officiell databas ger han har i själva verket betydligt fler placeringar än vad som anges där......... Hur många hade trott på något sådant ??
Har nu sedan det blev bestämt med försäljning börjat jaga gamla resultatlistor på internet vilket tyvärr inte många klubbar har liggande kvar utan många har bara de aktuella från 2005. Så mitt råd till er alla är att när hästen har blivit placerad skriv ut ett ex av resultatlistan när den publiceras på internet så slipper ni det bry jag hamnat i nu.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

klubbarna har skyldighet att spara uppgifter om tävlingar i 2 eller 3 år har jag för mig.. så de borde kunna gräva fram uppfgifterna.

angående SvrFs databas så har jag kritiserat dem förr om den. jag anser inte att det funkar som det ska.

min personliga uppfattning är att jag förstår inte allt dubbelarbete som det blir. SvRF har i sin datbas från regional och uppåt, Distriktet ända från lokal. plus resultat ska till båda ställen.

enklaste vore ju att anlita nån datakonsult och bygga upp en smidig databas (i dagens läge ligger den externt inte på n3sport) och att låta nån person från varje distrikt se till att alla proppar från lokal och uppåt och att resultat kommer in.

jag tror det är lättare ha en överblick på lokal nivå än på Riks, de är ju inte första gången det är problem där och det är nog lätt att det blir det, med hög arbetsbelastning, fast det egentligen inte FÅr hända.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Ridsprotsförbundet kan ju plagiera STCs eller Galoppförbundets sida!
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Håller fullständigt med dig. (har gnällt förut om detta). Just för att det skall gälla som en "officiell" sida. INGEN av våra ponnyer eller hästar har haft rätt resultat. Detta gäller även årsböckerna som skall liknas vid de nya hemsidorna. Det har ALLTID fattats tävlingar. Det är oerhört störigt som du säger när man skall sälja och MÅNGA resultat fattas.
Det kan också vara åt andra hållet. En vi känner hade fått poäng i MSV fast h*n aldrig blivit placerad :eek: Jag har mailat dit flera gånger men aldrig fått svar :confused:

Så nu har jag gnällt färdigt :smirk:
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Jag tycker att det är RIKTIGT dåligt av SvRF att ta bort kallendrarna för att ersätta dom med hemsidan... Och så fungerar inte ens hemsidan! Det hade varit en enkel och smart lösning om allt fungerat som det ska. Meeeeen...
Alla tävlingar från lokal och uppåt borde finnas med, alla blir ju som sag rapporterade till förbundet så det borde väl inte vara så svårt att ordna?!?
Tycker också det är konstigt att så många av de lite "större" tävlingarna inte finns med! Dom om några borde väl verkligen finnas där.
Dålig stil SvRF!
Förstår verkligen ditt problem och jag delar din irritation.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

det har alltid varit rörigt,även så länge "böckerna" kom ut... Ett år hade de "missat" 63 poäng på en av våra D-poonyer(givetvis vinsten i Msv A... :cry: ), det visade sig att de hamnat på en annan ponny med samma namn! (fast en C-ponny)... Vid påpekande om detta så lovades det att det inte skulle ske igen...året efter så hade vi fått 31 poäng för mkt på samma ponny...men då fattades det 31 poäng på C-ponnyn... :crazy:

vet inte vad man ska göra åt det hela. alla sådana register verkar ha problem med att få in rätt resultat...vårt fina prestationssto (halvblod) har inte fått med sina egna tävlingsresultat... :cry:
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Ja de där årsböckerna stämde dåligt!

Jag upptäckte att de sista tävlingarna jag red på året (september) aldrig var med!
Och jag kollade aldrig om de blev med i nästa års kalender heller, men det tvivlar jag på.
Lite konstigt, inte "tar de väl nyår" redan i september?! :confused: En tävling riden sent i dec känns ju ok om den kanske inte kommer med, men september?!
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Instämmer, och som sagt, det är väl sällan resultaten stämt för oss vanliga dödliga i årsböckerna.

Ett år red jag bara LA och MSV, det året var min häst registrerad på starter i LC och LB, utan plac, trots att vi placerat oss i varje start utom 2
:confused:
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

MaddeO skrev:
Jag tycker att det är RIKTIGT dåligt av SvRF att ta bort kallendrarna för att ersätta dom med hemsidan... Och så fungerar inte ens hemsidan! Det hade varit en enkel och smart lösning om allt fungerat som det ska. Meeeeen...
Alla tävlingar från lokal och uppåt borde finnas med, alla blir ju som sag rapporterade till förbundet så det borde väl inte vara så svårt att ordna?!?
Tycker också det är konstigt att så många av de lite "större" tävlingarna inte finns med! Dom om några borde väl verkligen finnas där.
Dålig stil SvRF!
Förstår verkligen ditt problem och jag delar din irritation.
lokala tävlingar rapporteras bara till distrikten..
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Ja just den biten med starter på högre nivå (130 och upp samt alla nationell el elit) stämmer ännu sämre. Min ena bla som gått 5 el 6 145-150 starter är registrerad på högsta start i 140 nu var han ju inte placerad i dessa men de skall ju ändå finnas med, dock har hans pappa numer honom med räknad som svårklass häst (är bara ett fåtal på denna hingst så därför lätt att hålla koll på) så någonstans måste det registreras även om det inte kommit med i databasen. Ett av stona saknar sina starter från breederschampionaten. Just sådan här starter som verkligen betyder något ser man gärna att de finns med. Och som den jag skall sälja nu, han har någon enstaka placering i 110 och en placering i 130 med i databasen men alla placeringar i 120 o 125 finns inte med samt inte en enda registrerad start på nationell eller ens hans 130 starter på regional (mer än då den som han var placerad i). Ser ju lite roligt ut i resultaten han har gått 110 med placering sedan går han en 130 med placering sedan startar han inte fler 130, en köpare som snokar fram via stammen vilken häst det är blir nog något förbryllad över hans tävlingsstarter. Och vad tror du om säljaren om säljaren säger att han ofta är placerad och hästen har någon enstaka placering där, jo du undrar direkt vad mer ljuger säljaren om, inte kul när man är seriös.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

gylle skrev:
Ja just den biten med starter på högre nivå (130 och upp samt alla nationell el elit) stämmer ännu sämre. Min ena bla som gått 5 el 6 145-150 starter är registrerad på högsta start i 140 nu var han ju inte placerad i dessa men de skall ju ändå finnas med, dock har hans pappa numer honom med räknad som svårklass häst (är bara ett fåtal på denna hingst så därför lätt att hålla koll på) så någonstans måste det registreras även om det inte kommit med i databasen. Ett av stona saknar sina starter från breederschampionaten. Just sådan här starter som verkligen betyder något ser man gärna att de finns med. Och som den jag skall sälja nu, han har någon enstaka placering i 110 och en placering i 130 med i databasen men alla placeringar i 120 o 125 finns inte med samt inte en enda registrerad start på nationell eller ens hans 130 starter på regional (mer än då den som han var placerad i). Ser ju lite roligt ut i resultaten han har gått 110 med placering sedan går han en 130 med placering sedan startar han inte fler 130, en köpare som snokar fram via stammen vilken häst det är blir nog något förbryllad över hans tävlingsstarter. Och vad tror du om säljaren om säljaren säger att han ofta är placerad och hästen har någon enstaka placering där, jo du undrar direkt vad mer ljuger säljaren om, inte kul när man är seriös.


Men vilken seriös köpare kan inte själv lista ut att ridsportförbundets databas inte stämmer till 100%? Personligen så tycker jag att det är bra konstiga spekulanter/köpare som tror att man ljuger om allt man har gjort om det inte är registrerat i Ridsportförbundets databas som så många gånger tidigare har blivit kritiserad för att den inte är tillförlitlig.

För övrigt så skrivs inte starter på regionalnivå i om man inte blivit placerad, så det är inte så konstigt att hans regionala 130-starter inte finns med.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Alla starter från 130 och uppåt skall finnas med oavsett nivå (alltså även regional), däremot i lägre klasser finns endast placeringarna. Nationell och elit skall alltid finnas med oavsett klass (alltså även tex 120 på dessa tävlingar) Dock finns inte en enda av hans nationella registrerade och tittar jag på några av mina andra hästar som gjort många nationella starter så finns bara ett fåtal med dock några oplacerade så det visar ju att det faktiskt skall vara så.

Beträffande att köpare inte tror på databasen stämmer nog tyvärr inte, de mer rutinerade ja men inte de som är så jätte inne i sporten ännu. Många kollar databasen innan de ens ringer, går ju många gånger att hitta hästarna om man vet stammen på den. Med facit på hur dåligt den fungerar så måste SvRf själv också vara medvetna om det och det minsta de kan göra om de inte kan se till att rätta till den är att ha en stor tydlig text på söksidan att databasen INTE är komplett och att flertal starter/placeringar kan saknas på vissa hästar.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Undrar varför mer service ska finnas för lite högre nivå? :confused:
De ryttarnas licenser kostar ju inte mer än för ryttarna på lägre nivå?
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Jag håller med dig.
Man sitter ofta och söker på stammar, syskon osv i data basen, innan man ringer, just för att var uppdaterad.
Visst kan man gissa sig till att vissa resultat inte stämmer, eller ens är reggade, men det är fel tycker jag.

Och hur seriös man än låter som säljare och hur väl man än känner någon, så är det så, att för en köpare etc, så finns ändå än liten undran om det stämmer, det går inte att komma ifrån.

Hur ska man göra i stället?
Själv registrera sina resultat med hjälp av licensnr eller?
Funderar....
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Och stammarna stämmer inte heller alla gånger :mad:

Min egen häst har fel morfar, en hingst med samma namn men ett annat stamboksnummer och nationalitet. Jag har påpekat detta flera gånger, men ingen ändring har gjorts :smirk:
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Det skrivs visst in resultat från regional nivå trots att man INTE placerat sig.(behöver bara titta på våra egna hästars resultat. Det är ju inte alltid man placerar sig :crazy: ).
Det kan dom tydligen skriva in men inte när man verkligen placerat sig. Känns lite tråkigt när man vunnit en klass (reg) och inte ens finns med i databasen :eek:
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

kopparberg skrev:
Undrar varför mer service ska finnas för lite högre nivå? :confused:
De ryttarnas licenser kostar ju inte mer än för ryttarna på lägre nivå?

Det handlar ju inte om mer service för ryttaren själv utan om att allmän intresset kanske är lite större om en häst efter en viss hingst har startat 130 eller 140 även på regional tror inte allmän intresset är så stort över att avkommer har gått 13st 1 meters starter. Fattar du vad jag menar .....
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

kopparberg skrev:
Undrar varför mer service ska finnas för lite högre nivå? :confused:
De ryttarnas licenser kostar ju inte mer än för ryttarna på lägre nivå?

Borde inte vi ryttare kunna gå ihop och KRÄVA ett bättre system, typ STC eller galoppförbundet??
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Magnus_J skrev:
klubbarna har skyldighet att spara uppgifter om tävlingar i 2 eller 3 år har jag för mig.. så de borde kunna gräva fram uppfgifterna.
....
min personliga uppfattning är att jag förstår inte allt dubbelarbete som det blir. SvRF har i sin datbas från regional och uppåt, Distriktet ända från lokal. plus resultat ska till båda ställen.
....
och vårt distrikt struntar i att publicera resultat överhuvudtaget. Finns lagrat men inte tillgängligt.
USELT! :devil:

Vår klubb har sparat resultat på nätet sen flera år tillbaka. Inte så många som har det.
 
Sv: Resultat databasen hos ridsportsförbundet

Jodå, jag förstår vad du menar. Och att förbundet resonerar likadant.
Men jag tycker ändå samma sak, betalar man en dyr licens, så bör i allafall den servicen finnas att man kan kolla på resultaten för alla!

Ska ngn köpa/sälja en häst som hoppar på lägre nivå, då är det ju av intresse för säljare/köpare att kolla upp där också. Så säljaren inte säger hästen gjort lite mer än den gjort.

För vem eller vilka är dessa resultatredovisningar egentligen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 614
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 532
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 250
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp