Rida in själv eller lämna iväg?

Letar man arab så är det faktiskt ganska så svårt att hitta. Inridna araber säljs sällan. Vill man ha ett sto som är lite större och inriden så finns det just nu 0 sådana araber på hästnet.
Jag snabbkikade och hittade flera på en gång. Araber i alla fall, nu vet jag inte om TS är ute efter just ett sto, men det fanns ett par sådana också.
Bara på hästnet alltså, sedan antar jag att det finns fler plattformar att söka häst på.
 
Jag snabbkikade och hittade flera på en gång. Araber i alla fall, nu vet jag inte om TS är ute efter just ett sto, men det fanns ett par sådana också.
Bara på hästnet alltså, sedan antar jag att det finns fler plattformar att söka häst på.
Länka gärna om du hittar en arab på 155+ som är inriden i rimlig prisklass 🥰
 
Jag måste också kommentera det här med att du "hoppas ni kan växa tillsammans och hoppas hon inte är för svår". Exakt dessa ord säger egentligen allt om hur (o-) lämpligt det hela är.

Att "växa tillsammans", "lära av varandra" och liknande är precis som andra redan skrivit totalt feltänk. Outbildade hästar behöver människor som inte bara tror och hoppas, utan som VET hur man gör. Allt annat riskerar att bli farligt, och dessutom är det inte schysst mot hästen att inte ge den de bästa förutsättningarna.

Visst kan du lämna den på inridning, ska du ge dig in på detta är det en självklarhet. Dock är utbildning av en häst inget som är fixt och färdigt på en kvart, utan en inridning är bara grunden, och ska man ha någon nytta av den måste den befästas. Då krävs det att ryttaren klarar att vara konsekvent, tydlig och saklig på ett sätt som är svårt att vara om man är "ringrostig".

En annan aspekt är att en häst som är åtta år och aldrig har gjort nåt har potentiellt sämre hållbarhet än en som ägnat ungdomsåren åt avvägd och gradvis stegrad träning.

Oavsett vilka skäl ägaren anger till varför hästen bara har blivit stående, så tänker jag att det antingen är en slarvig och oansvarig hästhållning, eller något bakomliggande i stil med skada på hästen, tidigare misslyckande med inridning eller något annat som ligger bakom att man har en åttaårig häst drällandes overksam. Sjukdom/skada hos ägaren kan inte vara legitimt skäl till att underlåta att ta itu med saken i åratal.

Det ringer många varningsklockor tycker jag. Jag förstår att du är förtjust i hästen och tycker den är fin, men du skriver samtidigt nånstans att du egentligen inte ens var ute efter att skaffa häst nu. Jag tycker du ska tänka igenom det hela några gånger till, och kolla utbudet på hästmarknaden. Precis som de flesta andra skrivit finns det gott om hästar som är utbildade och har en bättre bakgrund än den här som du skulle kunna VETA att du får kul med och kan utvecklas med. I min värld är det alldeles för dyrt med häst för att chansa med "projekt" man inte vet att man kan lyckas med.
Jag har utbildat en liten rad hästar genom åren, och även ridit till diverse hästar som hamnat i fel händer (vilket oftast är för okunniga händer), och jag skulle aldrig ens överväga att sitta upp på den häst du beskriver. Det låter helt enkelt som för mycket jobb med för tveksam utgång.
 
Länka gärna om du hittar en arab på 155+ som är inriden i rimlig prisklass 🥰
Tredje jag klickade på är en valack på femton år och 165cm som låter jättefin till exempel. Visserligen inget pris utskrivet och jag vet inte vad en rimlig lapp är för araber i Sverige idag - jag menar bara att det uppenbarligen finns inridna araber att köpa. Jag har liksom inte ens letat. :)
 
Nu går jag kanske lite OT, men finns det en anledning till att så himla många araber uppe i tonåren inte är inridna? Är det för att de bara varit howhästar innan?
Även i stallet där jag jobbade tidigare hade chefen runt åtta araber (ett par för per år också) och bara två av de vuxna djuren var egentligen inridna.
 
Finns det någon utomstående du skulle kunna få källor om hästens beteende och historia från? Jag hör varningsklockor och även om man inte provat och misslyckats med henne så är det inte säkert att en så pass vuxen häst vill bli ridhäst.
Har du ridit in lite svårare, känsliga hästar förut? Annars hade jag lämnat till någon välkänd med mycket referenser och räknat med att det tar tid och blir dyrt, eftersom man inte vet hur mottaglig hästen är.
Jag hade inte tagit mig an ett sådant projekt om jag inte var väldigt säker på att jag kan lösa det med hästen om den visar sig svår. Det kan gå hur lätt som helst, men du vet inte.

Kolla upp dina försäkringar kvinnan du her dig på att sitta upp på en främmande, oinriden häst. Det kan sluta jävligt illa när ägaren inte "kan" visa upp vad man redan gjort med hästen.
 
Är en väldigt fin häst som jag kommer få låna på obestämd tid och köpa om allt känns rätt. De vill bara att hästen ska bli aktiverad
Lägg inte tid, kraft och pengar på att utbilda någon annans häst. Ska du ge dig på det så köp den först; så att du inte blir utnyttjad och de tar tillbaka hästen när de fått den inriden, för att sälja den dyrare till någon annan.

Det är många som vare sig har egen kunskap att rida in och utbilda hästar eller ekonomi att köpa tjänsten, som försöker hitta någon som kan "fixa det gratis". En respektlös syn på vad det innebär.
 
Är en väldigt fin häst som jag kommer få låna på obestämd tid och köpa om allt känns rätt. De vill bara att hästen ska bli aktiverad och få de bra. För hon är för fin att bara gå i en hage. Har superfint temperament. Väldigt kontakt sökande och älskar bli ompysslad.

Hur är den väldigt fin för det du vill ha den till om den inte är inriden? Att den vacker, söt, trevlig att pyssla och kontaktsökande eller har fin stamtavla har du ju liten till ingen nytta av när du ska rida ut i skogen.

Det finns fler trevliga hästar därute som dessutom är inridna
 
Lägg inte tid, kraft och pengar på att utbilda någon annans häst. Ska du ge dig på det så köp den först; så att du inte blir utnyttjad och de tar tillbaka hästen när de fått den inriden, för att sälja den dyrare till någon annan.

Det är många som vare sig har egen kunskap att rida in och utbilda hästar eller ekonomi att köpa tjänsten, som försöker hitta någon som kan "fixa det gratis". En respektlös syn på vad det innebär.
vi kommer såklart skriva kontakt och även ett pris som är fast som jag får köpa hästen för om vi trivs ihop. Jag har jättebra kontakt och ägaren är ärlig med allting. Hon har många hästar och är själv sjuk så tiden/orken finns inte. Skulle egentligen tas föl på men marknaden med häst är svår nu och vill inte så med ännu en häst. Jag ser inte detta som något lurt då jag får åka ut där hur mycket jag vill, får ta hem hästen när de passar mig och får låna henne på obestämd tid för hon vill hitta någon som hästen får de bra hos. Jag har håll på med unghästar när jag var i 20 års åldern. Vi red in arabhingstar i Turkiet, hoppade upp och red ut på tur nästan direkt. Araben dras otroligt till sin människa och har man vunnit deras tillit gör de allt för dig. Är mer bara att jag inte skulle göra de idag, hoppa upp på en 3 årig arabhingst och rida ut själv i skogen som jag gjorde då. Men har inga problem att skicka iväg på inridning så hon blir riden i alla gångarter så de sitter sen börja arbetet med henne. Både markarbete och skritta ut i skogen och lära känna varandra. Det är inte jättevanligt att hitta ett arabsto på närmare 160 som inte kostar 100+++. Sen har hon fin stam med om man i framtiden bestämmer sig för att ta ett föl. Jag rådfrågar här för jag komemr såklart inte göra detta själv. Tar ju hjälp av duktiga personer och tar allt i hästens takt. Vi ska träffa henne på söndag och jobba med henne och jag vill se vad ägaren menar med att hon blir något spänd när någon sitter så de har bara skrittat. Ser jag att hästen är helt koko och galen då kommer jag tacka nej. Men ser jag att hon är snäll, sammarbetsvillig och vill jobba så ser jag detta som en rolig utmaning för mig att forma min egen häst och ta de i bådas takt. Jag är inte helt nybörjare har ridit i hela mitt liv och arbetat med hästar i många år utmlands.
 
Jag tänker att det finns två saker att ta hänsyn till om man ska köpa en häst som inte är ordentligt inriden. För det första vet du inte något om hur den blir att rida in. Den kan vara jättetrevlig på marken men att något kan göra det svårt att faktiskt rida in den och om man behöver skicka iväg den blir det snabbt väldigt, väldigt dyrt. De pengarna hade man kunnat lägga på att köpa en dyrare ”färdig” häst från början. Det kan även vara en smärta som gör den så spänd och då pratar vi även veterinärräkningar - det blir också snabbt väldigt dyrt. Och en häst som aldrig har varit igång en längre period på nivån du vill rida (även om det är en låg nivå) är en chansning, det är en risk att den inte håller för det. Och så står man där med veterinärräkningar och en häst man inte kan göra vad man tänkt med.

Det låter ju som ett väldigt bra upplägg för dig och det får mig att dra öronen åt mig - är det för bra för att vara sant, då är det ju ofta det
 
Jag tänker att det finns två saker att ta hänsyn till om man ska köpa en häst som inte är ordentligt inriden. För det första vet du inte något om hur den blir att rida in. Den kan vara jättetrevlig på marken men att något kan göra det svårt att faktiskt rida in den och om man behöver skicka iväg den blir det snabbt väldigt, väldigt dyrt. De pengarna hade man kunnat lägga på att köpa en dyrare ”färdig” häst från början. Det kan även vara en smärta som gör den så spänd och då pratar vi även veterinärräkningar - det blir också snabbt väldigt dyrt. Och en häst som aldrig har varit igång en längre period på nivån du vill rida (även om det är en låg nivå) är en chansning, det är en risk att den inte håller för det. Och så står man där med veterinärräkningar och en häst man inte kan göra vad man tänkt med.

Det låter ju som ett väldigt bra upplägg för dig och det får mig att dra öronen åt mig - är det för bra för att vara sant, då är det ju ofta det
Ja de är de kanske. Jag får helt enkelt se hur de känns när jag träffar hästen igen och vi arbetar med henne. Araber i sig är en väldigt frisk ras och jag kommer ju rida henne som en unghäst. Alltså inte full igång efter en månad.
 
Hittade två fina ston och en valack (samma som Sel nämnde) 155cm+ på snabb hästnetsökning, i aktiv ridning.

Så nog finns dom.
Jag hittar bara ett sto, det andra är en korsning med varmblodstravare.
Stoet är av galopplinjer och då hänger ju det på att det är det man vill ha. Vilket jag tror att TS inte vill ha eftersom jag vet vilka linjer det är i hästen TS har tittat på.
Valacken på 165 är inlagd fel, det är inte ett arabiskt fullblod.

Blir lite konstigt när ni försöker påskina att det finns flera st till salu men faktiskt inte har kollat att det faktiskt stämmer. Jag är rätt säker på att vi som håller på med araber har rätt bra koll på vad som finns till salu.
 
Tredje jag klickade på är en valack på femton år och 165cm som låter jättefin till exempel. Visserligen inget pris utskrivet och jag vet inte vad en rimlig lapp är för araber i Sverige idag - jag menar bara att det uppenbarligen finns inridna araber att köpa. Jag har liksom inte ens letat. :)
Som sagt, det är inte ett arabiskt fullblod. Så nej, det är väldigt snålt om inridna araber om man inte vill ha en äldre eller en liten. Även då pratar vi fortfarande ett fåtal.
 
Som sagt, det är inte ett arabiskt fullblod. Så nej, det är väldigt snålt om inridna araber om man inte vill ha en äldre eller en liten. Även då pratar vi fortfarande ett fåtal.
Jag tänkte mest att om det gick så snabbt att hitta ett par stycken och det bara på En annonsportal måste det ju finnas fler någonstans i Sverige. :)

Jag funderar fortfarande på hur det kommer sig att så få av de om ändå är lite äldre är inridna - ren nyfikenhet alltså. Du som är insatt kanske vet? Jag har som sagt samma erfarenhet härifrån.
 
Som sagt, det är inte ett arabiskt fullblod. Så nej, det är väldigt snålt om inridna araber om man inte vill ha en äldre eller en liten. Även då pratar vi fortfarande ett fåtal.

Menar du att det är såå vanligt att araber bara används till utställning och hagprydnader? Otroligt tråkigt i så fall!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 497
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 807
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp