Rida in själv eller lämna iväg?

Som sagt, det är inte ett arabiskt fullblod. Så nej, det är väldigt snålt om inridna araber om man inte vill ha en äldre eller en liten. Även då pratar vi fortfarande ett fåtal.

Jag antog samma som Sel, att om Hästnet har några stycken i den storleken så måste det ju finnas massvis med fler i öppna och stängda FB-grupper och via uppfödarkontakter.

Rätt många hästar som är till salu annonseras inte ut via Hästnet.
 
Jag tänkte mest att om det gick så snabbt att hitta ett par stycken och det bara på En annonsportal måste det ju finnas fler någonstans i Sverige. :)

Jag funderar fortfarande på hur det kommer sig att så få av de om ändå är lite äldre är inridna - ren nyfikenhet alltså. Du som är insatt kanske vet? Jag har som sagt samma erfarenhet härifrån.
Araber används som sällskapsdjur av många. Man har dem i huvudsak för gemenskapen med hästen helt enkelt och ridningen är mindre viktig. Och så finns det givetvis utställningshästar, men de säljs oftast inte inom Sverige iaf.

Klart att det kan finnas fler. Men araber köps i regel för att behållas. Man köper dem som unga och behåller tills de avlivas. Det gör att det finns väldigt få på marknaden. Att det dessutom bara föds strax under hundra föl per år numera gör inte saken lättare givetvis.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag helt snöat in på arabannonser! 😅 Fortfarande mest unghästar eller hästar i tonåren som inte är inridna, men det finns en del ridhästar också - det är bara det att inte en enda jävel skriver ut hur höga hästarna är!
 
Araber används som sällskapsdjur av många. Man har dem i huvudsak för gemenskapen med hästen helt enkelt och ridningen är mindre viktig. Och så finns det givetvis utställningshästar, men de säljs oftast inte inom Sverige iaf.

Klart att det kan finnas fler. Men araber köps i regel för att behållas. Man köper dem som unga och behåller tills de avlivas. Det gör att det finns väldigt få på marknaden. Att det dessutom bara föds strax under hundra föl per år numera gör inte saken lättare givetvis.

Så det finns folk på riktigt som vill ha gigantiska, dyra, skadebenägna, nippriga hamstrar? Varför? 🥴

De araber jag känner till har folk ridit western med (rätt så framgångsrikt faktiskt, de verkar väl lämpade för det) och en som blev inriden som 10 åring först hos fodervärden för att ägaren var lite eljest. Jätterar liten häst har det visat sig.
 
Araber används som sällskapsdjur av många. Man har dem i huvudsak för gemenskapen med hästen helt enkelt och ridningen är mindre viktig. Och så finns det givetvis utställningshästar, men de säljs oftast inte inom Sverige iaf.

Klart att det kan finnas fler. Men araber köps i regel för att behållas. Man köper dem som unga och behåller tills de avlivas. Det gör att det finns väldigt få på marknaden. Att det dessutom bara föds strax under hundra föl per år numera gör inte saken lättare givetvis.
Det är ju lite synd tycker jag, min westerntränare hade bara araber och de var underbara ridhästar. :)
 
Nu har jag helt snöat in på arabannonser! 😅 Fortfarande mest unghästar eller hästar i tonåren som inte är inridna, men det finns en del ridhästar också - det är bara det att inte en enda jävel skriver ut hur höga hästarna är!

Eh what? Det står mankhöjd i alla annonser som jag kan se.
 
Araber används som sällskapsdjur av många. Man har dem i huvudsak för gemenskapen med hästen helt enkelt och ridningen är mindre viktig. Och så finns det givetvis utställningshästar, men de säljs oftast inte inom Sverige iaf.

Klart att det kan finnas fler. Men araber köps i regel för att behållas. Man köper dem som unga och behåller tills de avlivas. Det gör att det finns väldigt få på marknaden. Att det dessutom bara föds strax under hundra föl per år numera gör inte saken lättare givetvis.

Jo så är det visst men jag tycker att man kan vara ärlig och säga att det finns en hel del oseriöst folk som har en arab hemma o sen kommer den ut på annons när den är lite äldre för att man "inte haft tid" att rida in den. När jag läste TS första inlägg om en oinriden 8-åring förstod jag att det var en arab innan jag kom till den biten i inlägget :crazy:
Sen att man inte gör som SWB folk och är beredd att lägga pengar på att skicka hästen till en unghästutbildare eller har en kunnig tränare, utan pysslar hemma utan att ha kunskaperna o sen kommer det annonser om att hästen gör det och det i ridningen. Jag blir lite trött på det faktiskt. Tycker att man genom åren har sett en hel del hästar som kunde ha blivit fina sporthästar men som bara slösats bort.
 
Jo så är det visst men jag tycker att man kan vara ärlig och säga att det finns en hel del oseriöst folk som har en arab hemma o sen kommer den ut på annons när den är lite äldre för att man "inte haft tid" att rida in den. När jag läste TS första inlägg om en oinriden 8-åring förstod jag att det var en arab innan jag kom till den biten i inlägget :crazy:
Sen att man inte gör som SWB folk och är beredd att lägga pengar på att skicka hästen till en unghästutbildare eller har en kunnig tränare, utan pysslar hemma utan att ha kunskaperna o sen kommer det annonser om att hästen gör det och det i ridningen. Jag blir lite trött på det faktiskt. Tycker att man genom åren har sett en hel del hästar som kunde ha blivit fina sporthästar men som bara slösats bort.
Jag har lite svårt att se det som att slösas bort så länge hästen är väl omhändertagen och har ett bra hästliv. Jag tror knappast att hästen själv har något intresse av att utbildas under sadel eller vara ute på träningar och tävlingar.

Visst finns det dem som har en dålig start med inridning och därav att det aldrig blev mer. Och det är i regel svårare att rida in en äldre häst, det är givetvis något man ska ha i bakhuvudet om man vill rida.

Jag tycker nog att det är värre med de hästar som står på box 20 h/dygn, äter mycket kraftfoder och rids på hög nivå. Jag värdesätter ett bra hästliv högre än utbildning under sadel.

Alla har vi hästar för vår egen vinnings skull egentligen. Och det är inte alla som vill rida.
 
Jag har lite svårt att se det som att slösas bort så länge hästen är väl omhändertagen och har ett bra hästliv. Jag tror knappast att hästen själv har något intresse av att utbildas under sadel eller vara ute på träningar och tävlingar.
Det som iallafall jag tänker kan vara problematiskt med en åttaårig häst som inte gjort något hittills i sitt liv är hållbarheten. Vad hästen gör under uppväxten&unghäståren är viktigt för resten av hästens liv, det är då man lägger grunden och bygger upp hästen så att den ska hålla för exempelvis ridning.

En åttaåring som aldrig gjort annat än att gå i hagen skulle jag se som en rejäl chansning hållbarhetsmässigt.
 
Jag har lite svårt att se det som att slösas bort så länge hästen är väl omhändertagen och har ett bra hästliv. Jag tror knappast att hästen själv har något intresse av att utbildas under sadel eller vara ute på träningar och tävlingar.

Visst finns det dem som har en dålig start med inridning och därav att det aldrig blev mer. Och det är i regel svårare att rida in en äldre häst, det är givetvis något man ska ha i bakhuvudet om man vill rida.

Jag tycker nog att det är värre med de hästar som står på box 20 h/dygn, äter mycket kraftfoder och rids på hög nivå. Jag värdesätter ett bra hästliv högre än utbildning under sadel.

Alla har vi hästar för vår egen vinnings skull egentligen. Och det är inte alla som vill rida.

Fast nåt av det snällaste man kan göra för sin häst är att se till att den är trevlig att hantera, välutbildad och rolig att rida. Då ökar chansen att den får ett bra liv om man själv inte kan behålla den.
 
Fast nåt av det snällaste man kan göra för sin häst är att se till att den är trevlig att hantera, välutbildad och rolig att rida. Då ökar chansen att den får ett bra liv om man själv inte kan behålla den.
Det var kanske sant förr. Nu känner jag till rätt många som har häst endast av sällskap. Ofta håller dessa människor på med endast positiv förstärkning och hästarna har visat att de inte vill bli ridna. Och då umgås de på andra sätt istället helt enkelt. Folk som helt enkelt inte ser det som ett problem att de inte kan rida hästarna överhuvudtaget. Och dessa människor blir fler och fler känns det som. Oftast lever hästarna då på lösdrift dessutom. Så det känns som att de har väldigt bra liv, ofta bättre än många ridhästar.

Det som iallafall jag tänker kan vara problematiskt med en åttaårig häst som inte gjort något hittills i sitt liv är hållbarheten. Vad hästen gör under uppväxten&unghäståren är viktigt för resten av hästens liv, det är då man lägger grunden och bygger upp hästen så att den ska hålla för exempelvis ridning.

En åttaåring som aldrig gjort annat än att gå i hagen skulle jag se som en rejäl chansning hållbarhetsmässigt.
Ja absolut. Det är ju inte helt enkelt att byta livsstil helt på en häst. Att byta ägare är ju den största skaderisken som finns, har hästen dessutom inte ridits innan så blir givetvis risken ännu större.

Men hästen kan ju ha bra grund i övrigt, gått ute på stora lösdriftsmarker och liknande.
 
Det var kanske sant förr. Nu känner jag till rätt många som har häst endast av sällskap. Ofta håller dessa människor på med endast positiv förstärkning och hästarna har visat att de inte vill bli ridna. Och då umgås de på andra sätt istället helt enkelt. Folk som helt enkelt inte ser det som ett problem att de inte kan rida hästarna överhuvudtaget. Och dessa människor blir fler och fler känns det som. Oftast lever hästarna då på lösdrift dessutom. Så det känns som att de har väldigt bra liv, ofta bättre än många ridhästar.

Nu får du läsa mitt inlägg lite bättre faktiskt. Jag säger INTE att hästar inte kan ha bra liv oinridna och det finns människor som inte rider/kör. Men det är ju ändå så att de allra flesta som letar efter att köpa en häst antingen vill rida, köra eller avla. Så det snällaste man kan göra för sin häst är att se till att den bli attraktiv vid försäljning. En äldre häst som inte är varken inriden eller inkörd är inte lika attraktiv på marknaden som en jämnårig som är inriden/inkörd och visat att den håller för det. För en person som vill rida/köra hästen. Men visst, man kan absolut ha tur och hitta just den där köparen som inte vill rida/köra.
 
Nu får du läsa mitt inlägg lite bättre faktiskt. Jag säger INTE att hästar inte kan ha bra liv oinridna och det finns människor som inte rider/kör. Men det är ju ändå så att de allra flesta som letar efter att köpa en häst antingen vill rida, köra eller avla. Så det snällaste man kan göra för sin häst är att se till att den bli attraktiv vid försäljning. En äldre häst som inte är varken inriden eller inkörd är inte lika attraktiv på marknaden som en jämnårig som är inriden/inkörd och visat att den håller för det. För en person som vill rida/köra hästen. Men visst, man kan absolut ha tur och hitta just den där köparen som inte vill rida/köra.
Bara för att jag inte håller med dig så betyder det inte att jag inte har läst ditt inlägg.
 
Bara för att jag inte håller med dig så betyder det inte att jag inte har läst ditt inlägg.

Jag tror helt enkelt inte att det är så många som när de ska köpa en häst inte har för avsikt att rida/köra/avla att en häst inte har nytta av att vara inrider/inkörd när man ska sälja den. De finns. Absolut.
 
Jag har lite svårt att se det som att slösas bort så länge hästen är väl omhändertagen och har ett bra hästliv. Jag tror knappast att hästen själv har något intresse av att utbildas under sadel eller vara ute på träningar och tävlingar.

Visst finns det dem som har en dålig start med inridning och därav att det aldrig blev mer. Och det är i regel svårare att rida in en äldre häst, det är givetvis något man ska ha i bakhuvudet om man vill rida.

Jag tycker nog att det är värre med de hästar som står på box 20 h/dygn, äter mycket kraftfoder och rids på hög nivå. Jag värdesätter ett bra hästliv högre än utbildning under sadel.

Alla har vi hästar för vår egen vinnings skull egentligen. Och det är inte alla som vill rida.

Jo relativisera kan man alltid, o man kan alltid hitta något som är mycket värre för en häst än att den är dåligt inriden.

Men jag tycker att om man inte har som ambition att behålla hästen har man en skyldighet att rusta den för att få ett bra liv. Har själv en unghäst som jag haft sen han var ett år och har hela tiden haft i bakhuvudet vad som händer om jag bestämmer mig för att inte behålla honom. Då ska han gå att rida, han ska vara snäll att hantera, han ska stå för hovslagaren, han ska gå att lasta mm mm för då har jag mycket större chans att hitta ett bra hem åt honom.

Man ser annons efter annons där man säljer hästen för att man har stött på problem med inridningen. Dom senaste 2 åren t ex har det legat ute 3 st unga avkommor efter samma hingst som du säkert känner till (en ligger ute just nu) där man fått problem. Knappast en fråga om vad hingsten ger eftersom han har övriga väl meriterade avkommor.
Man har alltså haft som ambition att hästen ska bli ridhäst, ej hagprydnad eller så, men man har inte orkat/kunnat göra ett ordentligt jobb eller leja någon annan för att göra det.

Det är mitt intryck, efter 17 år som arabägare, att det här är ett lite väl ofta återkommande fenomen bland araberna, och nej jag tror inte att det gagnar hästarna som individer och det är absolut ingen bra reklam för rasen.

Edit: är nog pga detta att stuterierna allt oftare skriver att unghästar säljs till "satsande hem".
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 807
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp