Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

C

Challe99

Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får göra smygreklam och sånt, o det har jag ju inte tänkt göra. Skulle jag lagt detta fel, snälla hjälp mig att flytta det så det hamnar rätt.

Det är så att jag står inackorderad med min shetlandsponny valack i ett litet stall med samanlagt 4 boxar. Det finns en liten väldigt trång sadelkammare och ett litet värmerum med ett element.
Ute finns det tillgång till en paddock med 4 st hinder samt 4 st koner.
Stallet ligger mitt ute på landet med dålig bussförbindelse. Och det ligger ca 2 mil ifrån närmaste ridskola. Till stallet hör 2 st rasthagar som under vår och höst blir extremt leriga. Det finns inge varmvatten i stallet och på vintern fryser det så man får fylla hästarnas hinkar ur handfatet i värmerummet.
På sommaren finns det för 500 kr/månaden sommarbete på 4 hektar med ett litet vindskydd.

Servicen i stallet är utsläpp med morgon fodring, och intag på kvällen.
Man får göra iordning kvällsmaten då man är där och lägga in det i boxen.

Jag får åka dit på lunchen och fodra lunch då alla andra som har häst i stallet jobbar. Detta gör jag måndag-fredag.
När stallägaren reser bort så får vi andra dela upp dagarna med morgon fodring och utsläpp, lunch fodring och kvällsinsläpp.

Paddocken kan under vintertid vara svår tillgänglig då barnen på gården bygger snögrottor, hopp och kör cross i den.

Ofta försvinner saker som sopborste,grepar och krattor och man får leta ute på gården och i skogen då barna på gården har tagit dessa till sina kojor.

Jag vill inte säga vad jag får betala i kallhyra i detta stall utan vill verkligen få tips på vad ni tycker är rimligt i kallhyra för detta.

Jag har en okomplicerad shetlandsponny valack på 10 år. Han rymer aldrig dock gillar han inte leran under vår och hösten utan brukar stå på en kulle längst bort i hagen. När stallägaren tar in hästarna på kvällen har det hänt att min ponny inte velat komma in då leran går upp till magen på honom. Då lämnar stallägaren honom ute och jag själv får åka dit och ta in honom. Någon gång har någon av dom andra i stallet tyckt så synd om honom och gått och hämtat honom och ställt in honom.

Stallägaren har vid två tillfällen ökat kallhyran och nu har hon ökat den 110% Alltså ökat den dubbelt och mer.


Vad är en rimlig och seriös kallhyra i detta stall anser ni?
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Det är inte rimligt stå kvar alls i det stallet anser jag. Dvs jag skulle inte stå där om det så var gratis utefter det du beskriver.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Jag håller med Alexandra_W:

Det är inte rimligt stå kvar alls i det stallet anser jag. Dvs jag skulle inte stå där om det så var gratis utefter det du beskriver.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Jag hade inte heller stått kvar.
Men vet inte hur långt ut på landet det är
eller om det är nära en större stad.
Jag bor vid en storstad och när jag haft shettisar inhyrda i mitt stall,
har de fått betala 1000 kr i månaden på vintern och då ingår..
ut/insläpp,
4 fodringar/dag,
hö,
spån,
mockning.
Det är nog väldigt billigt.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Fast kallhyran skiljer ju inte för en shettis och en nordsvensk. Stallhyran täcker ju box, el, ev viss skötsel, tillgång till faciliteter etc.

Och en box som en box, och en shettis är ju en häst att ta ut/in/etc det med. Så kallhyra kan jag inte se påverkas av att det är en shettis. Däremot en hyra inkl foder.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Jag har inte tagit samma pga shettisarna står i 5 kvm boxar.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

AH, jo har man anpassade 'shettisboxar' så kan jag se att det är berättigat med en liten justering av även kallhyra.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Ja har några shettisboxar annars håller jag med dig att det är lika mkt jobb med ut/in släpp mm.
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Jag hade inte stått kvar i det stallet, främst pga att jag tycker det är oacceptabelt att stallägaren låter din häst vara kvar ute i hagen bara för att den inte vill komma självmant till grinden. Den springer ju inte iväg och är svårfångad så det är ju bara att ta på sig ett par gummistövlar (som de flesta som bor på en gård äger) och gå ut i hagen och hämta hästen!

Ang vad som är rimligt att betala och ej är det så himla svårt att säga för det beror ju helt på omständigheterna, vart man bor mm mm. Men jag kan säga vad jag själv betalar i kallhyra/grundhyra.
3 fodringar per dag (morgon, middag, kväll)
ut/in släpp
täckesbyte
4 balar spån

1200 kr, vitt. Det tycker jag är superbilligt då stallet ligger hyffsat centralt med väldigt bra bussförbindelser och det finns en stor paddock med jättefin hinderpark. Tar 8 minuter att åka till ridhus med transport. Sedan går allt att köpa till så man kan få fullskötsel om man vill, regelbundet eller tillfälligt om man åker bort etc. Lite bete finns och vi har tillgång till stall och box som vanligt så det är samma hyra sommartid. Uppvärmd sadelkammare och foderkammare. Spolspilta med varmvatten och särskild spilta för hovis. Torkrum för täcken och annat. Allt är nytt, rent och fräscht så här stannar jag livet ut! :love: Och visst är det så det ska kännas?
 
Sv: Rimlig och seriös kallhyra för shettis valack i litet stall

Tusen tack till alla er som tagit er tid och orkat läsa igenom allt jag skrivit och sedan orkat svara, ni är guld värda.

Nu har jag tillsammans med dom andra i stallet kommit fram till att ett stall möte måste hållas. Så om allt går som det ska så kommer det hållas nästa Lördag och då ska vi ta upp allt som vi alla håller i våra hjärtan. Kommer nog bli spännande vart det leder. Jag vill ge en ärlig chans till allt, och jag hoppas att det går att lösa det hela bättre än vad det är idag. Men har i tanken att jag kanske får flytta.

Tusen tack till alla ännu en gång :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 650
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 805
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 486
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 005
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp