Rimlig stallhyra?

Jsg förstår vad du menar... men jag har nog kommit fram till att det jag behöver ta ersättning för är just vatten och el. Resten hamnar i min ficka och sen är det nog så här generellt att man köper sin egen grep eller lägger ihop (-kollektiv stall). Priserna är nog kanske låga här för att detta fungerar.

Ja men om jag själv skulle hyra in mig i ett stall för en mindre symbolisk summa och min häst äter upp stolpar så hör det väl till vanligt folkvett att jag fixar det efter min häst? Det är nog just här som vårt tänk här utibygda där jag bor skiljer sig lite från andra ställen. Här är det lägre hyror och mer kollektivt tänk men framför allt om ens egen häst tuggar sönder nått så är det ju jag som häst ägare som ansvarar för det och ingen annan...
Räkna inte med att folk har vanligt folkvett.

Skriv kontrakt där allt, precis allt, står med.
Jag hyr ut stallplatser och på förekommen anledning står det bland annat med att man inte får röka i stallet, att man ska hålla normal samtalston och ställa tillbaka saker på sin rätta plats efter användning....

Mitt stall har ingen ridbana, inga fodringar ingår (vi i stallet delar lika på alla fodringar), sadelkammaren och fikarummet hålls varmt, det finns varmvatten i stallet. 2 mil utanför en mellanstor stad i norra Västerbotten. Jag tar 800kr per box.
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
Nejnejnej, det funkar inte att vara gudasnäll tyvärr. Jag är för snäll för mitt eget bästa egentligen men har fått lära mig den hårda vägen att bli mycket tuffare mot hyresgäster.
Ta betalt, ha klara regler i kontrakt som är hållbara.
Självklart kan man vara lyhörd för om hyresgästerna har förslag, men var inte rädd att säga nej.
 
Det är lättare att ge råd om du preciserar lite mer om var det viktigaste är. I ditt fall är det inte att gå med vinst men kanske att inte gå back?

Tänka sedan ut alla kostnader.
Granska dina närmaste stall som är i samma prisklass. Är det verkligen samma som Ingår och vad skiljer sig?

Blir saker för billigt. Fundera över om det är värt det.

Har själv inackorderingar sen många år. Började i liten ska på hyrd gård och har nu större eget och massa extra allt i faciliteter. Saker jag gjorde i början skulle jag inte göra idag. Så man lär sig.
Det är roligt och ibland lite jobbigt. Har blivit duktig på att vara tydlig. Vad det är som gäller.
Några riktigt gulliga inackorderingar. Fikar ihop, rider, löshoppning. Tar lektioner för mig osv
Det viktigaste är att ha 1 eller 2 till person och häst för att få lite sällskap. Se ett ansikte ibland iaf. Stallet blir lite roligare om det inte känns isolerat. Sedan är det ju skönt om den som hyr tar nån helgdag eller så. För mig blir det roligare istallet om man har någon att hejja på och kanske kan min dotter få lite sällskap också. Så jag tänker att kostaden ska ju vara låg (precis som på andra ställen) när vi tagit hit hästar på sommarbeten tex. Så tar vi aldrig betalt. Vi är jätteglada att hästarna betar av. Det händer ju att folk betalar ändå fast vi sagt nej. Eller att dom köper nånting till oss som tack. Vi vill inte tjäna pengar på folk. Jag vill inte ha extra pengar för det extra jobb jag gör. Dom är inte mina arbetsgivare utan känner att jag gör det gärna. Förstår att det låter lite generöst men det är så häromkring. Sen ser jag underhåll av stall osv som mina utgifter. Min byggnad mitt ansvar.
 
Det viktigaste är att ha 1 eller 2 till person och häst för att få lite sällskap. Se ett ansikte ibland iaf. Stallet blir lite roligare om det inte känns isolerat. Sedan är det ju skönt om den som hyr tar nån helgdag eller så. För mig blir det roligare istallet om man har någon att hejja på och kanske kan min dotter få lite sällskap också. Så jag tänker att kostaden ska ju vara låg (precis som på andra ställen) när vi tagit hit hästar på sommarbeten tex. Så tar vi aldrig betalt. Vi är jätteglada att hästarna betar av. Det händer ju att folk betalar ändå fast vi sagt nej. Eller att dom köper nånting till oss som tack. Vi vill inte tjäna pengar på folk. Jag vill inte ha extra pengar för det extra jobb jag gör. Dom är inte mina arbetsgivare utan känner att jag gör det gärna. Förstår att det låter lite generöst men det är så häromkring. Sen ser jag underhåll av stall osv som mina utgifter. Min byggnad mitt ansvar.

Risken med ditt synsätt är det här:

Du ser det som att du är snäll och givmild och antar därför att alla andra gör likadant och att det därför inte behövs styras upp. Den inackorderade följer de regler du satt men uppfattar inte alla de outtalade regler som du har, d.v.s. det du ser som självklart (gå ihop och gemensamt betala för en ny skottkärra, grep och andra tjänster du tar förgivet att de ska hjälpa till med). Det leder till slitningar och irritation. Det är bättre att ha tydliga regler och att den inackorderade inte förväntas bidra med något hen inte sen kan ta med sig vid flytt.
 
Perfekt 🌻 underbart tänk och vips så blir hästfolk helt annorlunda. Man tar o ger. Man räknar inte på allt fram o tillbaka. Man missunnar ingen nån fördel. Barna har kul istallet och intresset växer. Alla mår bra. Det är detta som är så härligt att läsa. Får så ont i magen för det verkar som många hästfolk faktiskt inte tänker alls såhär. Inte konstigt att det blir tjafs i tid o otid.
Det handlar inte om missunnsamhet, det handlar om att man köper en tjänst och vill veta villkoren, man gör sig delvis beroende av andra personer och vill veta vad man kan förvänta sig. Just för att undvika "tjafs i tid och otid".
 
För övrigt tycker jag det är så lustigt att du i nästan varje inlägg hänvisar till att "så gör vi häromkring" när du inte har en aning om flera av de som skrivit i tråden och avrått från ditt upplägg är dina närmsta grannar?
Det finns ju gott om obygdsfolk på bukefalos, menar jag.
 
För övrigt tycker jag det är så lustigt att du i nästan varje inlägg hänvisar till att "så gör vi häromkring" när du inte har en aning om flera av de som skrivit i tråden och avrått från ditt upplägg är dina närmsta grannar?
Det finns ju gott om obygdsfolk på bukefalos, menar jag.
Nej men då har ju folk jag känner ljugit för mig och jag lever i en låtsas värld? Känns ju inte helt rimligt men så kan det ju vara alla har bestämt sig för att ihop ljuga för att om jag ev ska hyra ut en box så är det en person som blåser mig. Känns lite som att du tycker jag är född i det blå skåpet...
 
Risken med ditt synsätt är det här:

Du ser det som att du är snäll och givmild och antar därför att alla andra gör likadant och att det därför inte behövs styras upp. Den inackorderade följer de regler du satt men uppfattar inte alla de outtalade regler som du har, d.v.s. det du ser som självklart (gå ihop och gemensamt betala för en ny skottkärra, grep och andra tjänster du tar förgivet att de ska hjälpa till med). Det leder till slitningar och irritation. Det är bättre att ha tydliga regler och att den inackorderade inte förväntas bidra med något hen inte sen kan ta med sig vid flytt.
Jo jag vet med mig att jag är det och det är ju tyvärr inte alltid så bra att vara det (speciellt inte bland hästfolk) så klart måste det finnas tydligt vad som gäller i grund o botten. Jag ska spåna lite. Tack för tips
 
Nej men då har ju folk jag känner ljugit för mig och jag lever i en låtsas värld? Känns ju inte helt rimligt men så kan det ju vara alla har bestämt sig för att ihop ljuga för att om jag ev ska hyra ut en box så är det en person som blåser mig. Känns lite som att du tycker jag är född i det blå skåpet...
Va? Nu hänger jag inte alls med.

Min poäng är att du envist framför att ni "här omkring" "på landet/i obygden" minsann hjälper varandra och inte är missunsamma och att det råder en annan stallkultur hos er än "hos oss andra". Som om alla som skrivit i tråden är storstadsråttor som aldrig satt sin fot i obygden, när sanningen är att många av de som svarat i tråden bor långt, långt från närmsta stad, långt ute på landet eller i obygden. Och du kan ju inte veta om någon av alla de som tydligen är så hjälpsamma i stallen runtomkring faktiskt är någon av de som svarat i denna tråden. Väldigt många på bukefalos är ju relativt hemliga vad det gäller sina riktiga identiteter, och många "IRL" kanske inte skyltar med att de hänger på buke heller.

I korthet: du kan ju inte med säkerhet förutsätta att någon av de som svarat på tråden inte bor i närheten (må det vara samma by eller grannbyn) av dig ELLER under exakt liknande omständigheter i någon annan del av landet. Därför konstigt att framhävda ett vi- och dom-tänk.
 
Alltså, ni som står så hästtätt och billigt, snälla berätta var ni bor så jag vet vart jag skall flytta om jag någonsin flyttar tillbaka till Sverige igen!
Bor i utkanten av storgöteborg. Krävs att du känner någon av dom då dom inte tar in något annat. Krävs även att du har jobb som innebär att du kan fodra både hästarna, fåren och öppna åt hönsen på morgonen när dom är bortresta.
Kan inte vara kräsen med standard då inget av ställena har toa, ett av stallen har varmvatten medan den andra har en liten paddock. Även att vara med på gemensamma fixardagar ingår.

Kom på att jag känner till ett till stall i närheten där det finns 5 boxar och kostar 500kr boxen men du få ta hand om allt själv då ägaren inte kan något om hästar och vatten får tas med i dunkar i bilen på vintern, toa finns icke.
 
Jo jag vet med mig att jag är det och det är ju tyvärr inte alltid så bra att vara det (speciellt inte bland hästfolk) så klart måste det finnas tydligt vad som gäller i grund o botten. Jag ska spåna lite. Tack för tips

Det behöver inte vara att folk vill utnyttja utan att man letat efter ett stall med de förutsättningar som passar en och sen blir irriterad när det framkommer att stallägaren egentligen hade ytterligare krav som hen inte berättade om från början. Hade man vetat alla kraven från början hade man kanske valt ett annat stall. Jag skulle iaf vilja veta alla förutsättningar från början.
 
Va? Nu hänger jag inte alls med.

Min poäng är att du envist framför att ni "här omkring" "på landet/i obygden" minsann hjälper varandra och inte är missunsamma och att det råder en annan stallkultur hos er än "hos oss andra". Som om alla som skrivit i tråden är storstadsråttor som aldrig satt sin fot i obygden, när sanningen är att många av de som svarat i tråden bor långt, långt från närmsta stad, långt ute på landet eller i obygden. Och du kan ju inte veta om någon av alla de som tydligen är så hjälpsamma i stallen runtomkring faktiskt är någon av de som svarat i denna tråden. Väldigt många på bukefalos är ju relativt hemliga vad det gäller sina riktiga identiteter, och många "IRL" kanske inte skyltar med att de hänger på buke heller.

I korthet: du kan ju inte med säkerhet förutsätta att någon av de som svarat på tråden inte bor i närheten (må det vara samma by eller grannbyn) av dig ELLER under exakt liknande omständigheter i någon annan del av landet. Därför konstigt att framhävda ett vi- och dom-tänk.
Nej jag förstår vad du menar men jag insåg när jag startade tråden allteftersom folk svarade att det ÄR väldigt annorlunda här ute omkring. Folk blev chockade över mitt tänk och jag blev lika chokad jag över hur det ser ut på andra ställen. Jag har haft hästar inackorderade runt om här genom åren så koll har jag. Jag har även fela nära vänner som hyr ut boxar så det ÄR så det ser ut här. Och det är ju det jag måste anpassa mig till om jag vill ha en box eller 2 uthyrd. Kan säkert vara nära vänner/grannar som skriver här... varför dom skulle sitta och förespråka högre hyror och att det inte ska vara ta o ge tänk fattar jag inte. Men dom har väl säkert en anledning till det...
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset

Eller så får du hyresgäster som inte har råd med en krona mer än 400 kr och som inte bidrar med en krona ens när deras häst raserat stängslet...
 
Nej jag förstår vad du menar men jag insåg när jag startade tråden allteftersom folk svarade att det ÄR väldigt annorlunda här ute omkring. Folk blev chockade över mitt tänk och jag blev lika chokad jag över hur det ser ut på andra ställen. Jag har haft hästar inackorderade runt om här genom åren så koll har jag. Jag har även fela nära vänner som hyr ut boxar så det ÄR så det ser ut här. Och det är ju det jag måste anpassa mig till om jag vill ha en box eller 2 uthyrd. Kan säkert vara nära vänner/grannar som skriver här... varför dom skulle sitta och förespråka högre hyror och att det inte ska vara ta o ge tänk fattar jag inte. Men dom har väl säkert en anledning till det...
Nej jag tror ingen blir chockad över ditt tänk, det är välbekant. De som har varit med ett tag eller hängt på buke under många år har sett att det många gånger landar i missförstånd om man inte är tydlig och att många känner sig missnöjda med hyresgäster eller stall där det egentligen handlar om oklarheter.

Om du nu känner dig säker och vet hur folk reagerar där du bor så ha ett otydligt kontrakt till en billig peng och låt det vara underförstått att man köper en ny grep eller vad det kan vara och hjälper till där det behövs då och då för att kompensera. Det kan fungera utmärkt, fungera utmärkt ett tag men sen kommer någon in med andra värderingar eller så går det åt skogen direkt.

För min del så förstår jag inte problemet. Sätt det pris du tycker är lagom utifrån vad du vill få in och den lokala prisbilden och gör ett tydligt kontrakt där det framgår vad som gäller för att försöka undvika problem. Vad har du att förlora på det?
 
Nej jag tror ingen blir chockad över ditt tänk, det är välbekant. De som har varit med ett tag eller hängt på buke under många år har sett att det många gånger landar i missförstånd om man inte är tydlig och att många känner sig missnöjda med hyresgäster eller stall där det egentligen handlar om oklarheter.

Om du nu känner dig säker och vet hur folk reagerar där du bor så ha ett otydligt kontrakt till en billig peng och låt det vara underförstått att man köper en ny grep eller vad det kan vara och hjälper till där det behövs då och då för att kompensera. Det kan fungera utmärkt, fungera utmärkt ett tag men sen kommer någon in med andra värderingar eller så går det åt skogen direkt.

För min del så förstår jag inte problemet. Sätt det pris du tycker är lagom utifrån vad du vill få in och den lokala prisbilden och gör ett tydligt kontrakt där det framgår vad som gäller för att försöka undvika problem. Vad har du att förlora på det?
Nej inget att förlora jag ville bara starta tråden o kolla om det var rimlig hyra. Men tänkte inte på att det givetvis ser olika ut på olika ställen men nu fick jag ju det facit i hand och sen har tråden fortsatt även fast jag är rätt "klar" med hur det kommer bli. Nu känner jag att tråden mer o mer börjar handla om jag är naiv och inte kan ta så lite betalt osv. Blir bara massa tuggande och jag är klar här och vill tacka alla för olika tips och infallsvinklar. Har fått mkt med mig. Och just att du inte förstår vad som är problemet handlar nog inte så mkt om mig utan att jag svarar bara på det folk skriver. Det finns inga problem för mig men upplever nog att andra inte håller med mig k mkt... inte jag som ältar fram o tebax, jag ser bara frammåt o möjligheter i detta. Tack för tipd
 
Hej hej.
Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget varmvatten. Stallet är inte i toppskick men helt ok enl. Mig.
Funderar på att hyra ut nån box eller 2.
Jag kommer erbjuda fodring och utsläpp vardagar samt lunch fodring och intag och kvällsfodring. Sedan gänkte jag msn ksn hjälpas åt på helgerna. Ridbana med visst hindermaterial finns (upplyst). Vill inte att foder/strö ska ingå.
Vill inte ta överpriser utan det ska gå runt men några kr gör det ju inget om jag får över.
Det tar 10 min till ridhus med transport och hagarna är STORA.

Vad (på ett ungefär) är en vettig hyra tycker ni? Bara så jag får ett hum. Upplever att många betalar väldigt mkt eller kostar vatten och el så
 
Hej hej.
Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget varmvatten. Stallet är inte i toppskick men helt ok enl. Mig.
Funderar på att hyra ut nån box eller 2.
Jag kommer erbjuda fodring och utsläpp vardagar samt lunch fodring och intag och kvällsfodring. Sedan gänkte jag msn ksn hjälpas åt på helgerna. Ridbana med visst hindermaterial finns (upplyst). Vill inte att foder/strö ska ingå.
Vill inte ta överpriser utan det ska gå runt men några kr gör det ju inget om jag får över.
Det tar 10 min till ridhus med transport och hagarna är STORA.

Vad (på ett ungefär) är en vettig hyra tycker ni? Bara så jag får ett hum. Upplever att många betalar väldigt mkt eller kostar vatten och el så mkt?
Jag hade nog lagt mig på 700-800kr beroende på vad stallen runtomkring kostar. Hade dock seriöst funderat på att sätta in en liten varmvattenberedare, kostar inte många tusen men guld värd i ett stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 898
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 224
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp