Rumsväxter 2

Vad är det? Samt en del har ramlat av. Kan
20221207_182743.jpg
jag plantera den i jord och få en stickling?
 
Vad är det? Samt en del har ramlat av. KanVisa bifogad fil 107352 jag plantera den i jord och få en stickling?
Jag vet inte vad det är men jag är rätt säker på att du kan plantera den som stickling. Succulenter gillar att torka någon vecka innan de planteras. Sedan vill de så klart ha väldigt väldränerad jord med grus och sand. Medan den rotar sig behöver du hålla det lite fuktigt men så fort den verkar fastnat lite i jorden ska du vara väldigt försiktig med vattnet igen.
 
Min monstera har fått en tunn vit/ljus hinna på stora delar av plantan. I övrig verkar den må bra. Jag misstänker mjöldagg men det brukar växa från små punkter som växer ihop och bildar en hinna på det viset. Den här hinnan är helt jämn och har inga tecken på klumpar eller prickar. Ser inte alls sjukt ut. Kan det vara naturligt? Det kan kanske vara nån slags damm också. Försvinner direkt när jag petar med fingret.

Har någon sett något liknande och hur gick det sedan?
 
Min monstera har fått en tunn vit/ljus hinna på stora delar av plantan. I övrig verkar den må bra. Jag misstänker mjöldagg men det brukar växa från små punkter som växer ihop och bildar en hinna på det viset. Den här hinnan är helt jämn och har inga tecken på klumpar eller prickar. Ser inte alls sjukt ut. Kan det vara naturligt? Det kan kanske vara nån slags damm också. Försvinner direkt när jag petar med fingret.

Har någon sett något liknande och hur gick det sedan?
Bild?
Spola av den i duschen och se om det kommer tillbaka.
 
Bild?
Spola av den i duschen och se om det kommer tillbaka.

Okej då. Är för hemlig för att visa hela plantan (inkl mitt hem) men här kommer stjälken.

Strecket markerat med pil är från att jag dragit fingret över stammen för att få fram den vanliga färgen.

IMG_20221208_124838_957~2.jpg
 
Bonustips:

En vild monstera gror intill ett stort träd, där jorden är full med rötter. Sen växer den upp för trädstammen med sina lite mindre, hela blad. När den är "framme" blir de nya bladen stora och flikiga. Ju längre upp i trädet, desto flikigare blad. Det är för att skydda mot vind och för att släppa igenom lite solljus till bladen längre ner.
Det syns att din planta har haft bra stöd och bladen är flikiga. Vill du ha stora flikiga blad fortsättningsvis så ska du se till att den har bra stöd även nu så att den känner att den sitter på en bra plats. Annars kan den lätt gå över i sin klättrande fas utan flikar igen.

Luftrötter kan tas bort eller så kan de ledas ner i jorden om man gillar den looken. Googla Wild Monstera om du inte vet hur den ser ut i vilt tillstånd. De är jättehäftiga tycker jag!

Jag har kliat mig i huvudet många gånger över varierande blad på Monstera innan jag lärde mig detta.

(Detta kanske kan vara intressant även för @TheRedLightning )
Matnyttigt även för mig, speciellt som jag har en monstera lite längre in i ett rum, utan stöd och med inte så många flikiga blad.

Får bli att planta om den så den kan få sitt efterlängtade stöd. :D Samtidigt tycker jag det är fint att den är så spridd som nu.
 
Matnyttigt även för mig, speciellt som jag har en monstera lite längre in i ett rum, utan stöd och med inte så många flikiga blad.

Får bli att planta om den så den kan få sitt efterlängtade stöd. :D Samtidigt tycker jag det är fint att den är så spridd som nu.
Jag gillar också när de är spretiga. Apropå spretiga Monsteror så såg jag den här artikeln: https://www.houseplantjournal.com/monstera-trellis/
Gillar verkligen hur han gett sin monstera ordentligt med stöd men behållit den spretiga looken. Extra poäng för att stödet har tre ben och därför står bättre än en påle i mitten.

Om jag blir av med den vita hinnan jag fått på min Monstera så ska jag försöka konstruera något liknande istället för kokospålen den har nu.
 
Jag gillar också när de är spretiga. Apropå spretiga Monsteror så såg jag den här artikeln: https://www.houseplantjournal.com/monstera-trellis/
Gillar verkligen hur han gett sin monstera ordentligt med stöd men behållit den spretiga looken. Extra poäng för att stödet har tre ben och därför står bättre än en påle i mitten.

Om jag blir av med den vita hinnan jag fått på min Monstera så ska jag försöka konstruera något liknande istället för kokospålen den har nu.
Det får bli en runda på Plantagen känner jag. Undrar hur högt man bör satsa på? Det känns dumt att köpa något för högt till min ”lilla”, samtidigt växer de som ogräs.
 
Det får bli en runda på Plantagen känner jag. Undrar hur högt man bör satsa på? Det känns dumt att köpa något för högt till min ”lilla”, samtidigt växer de som ogräs.
Det är ju bara stammen som behöver stöd, oftast bygger bladen mycket på höjden.
Jag tar minst 20-30 cm extra utöver längden på stammen till ett stöd.
Om den får tillräckligt med ljus blir det många blad på 30 cm.

Sen måste man inte låta dem växa jättehögt heller, man kan klippa ner dem när de blir för stora. Bladen blir ändå större på äldre plantor.

Planterar du det du klipper av kommer de plantorna troligtvis börja om som unga pantor dock.
 
20221211_114011.jpg
Vad ska jag göra med den här? Den kommer från mormors planta som hon hade haft i 50 år, jag har haft min i 20 men den har bara blommat en enda gång. Mormor kallade den för nattens drottning och var så stolt över den. Det är ju ingen nattens drottning, inte ens en prinsessa och den är så ful och otymplig men jag har inte hjärta att kasta den. Tips någon? Hur tämjer jag den och hur får jag den att blomma?
 
Min banan är så ledsen. Bladen gulnar och vissnar. Tror den har ljusbrist så jag ska köpa en lampa till den. Det gick bra förra vintern, men i år har den bytt plats och det kanske inte var så bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 957
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 436
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 665
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp