Rumsväxter 2

Köpte denna på willys, vet ni vad det är för sort?
DDB47ECD-47BC-4A09-BA27-EA77A7210FEC.jpeg
 
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
 
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
Väldigt få blommor trivs ovanför ett element. Flytta in de en bit i rummet? Plantera om?
 
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.

Mina två står på element. Men de står i söderfönster och även om det inte är supermycket sol så mår de bättre där än längre in i rummet. Nu har de börjat växa igen! De växer inget/mkt lite på vintern men nu så fort ljuset börjar komma tillbaka så börjar de växa igen så smått!

Får dina tillräckligt med ljus?
 
Mina två står på element. Men de står i söderfönster och även om det inte är supermycket sol så mår de bättre där än längre in i rummet. Nu har de börjat växa igen! De växer inget/mkt lite på vintern men nu så fort ljuset börjar komma tillbaka så börjar de växa igen så smått!

Får dina tillräckligt med ljus?
Den som tappar flest blad står i ett sydväst-fönster.. Den andra står en bit in i rummet. Läste att hoyor gärna vill ha det lite fuktigt. Kanske ska börja spreja dom med vatten. Annars får jag väl klippa ner dom och starta om dom 😬
 
Jag har också köpt växter. 3 st. Philodendron; Pink Princess, Red Sun och King of Orange. Sedan blev det ytterligare två, Hemigraphis Snow White, vad nu den heter på svenska.

Tyvärr lite tveksam kvalitet på växterna (beställde på nätet), tråkiga blad, ena var halvdöd när den kom fram (nu död), och ohyra på en annan. Förutom den med ohyra är det oklart om växterna mådde bra innan utskick och sedan fått köldskador under fraktdagen dock, men jag kommer nog inte beställa därifrån igen.

B9D5635E-8DC8-488E-9C21-D4C2F804231A.jpeg

(Lånad bild på Hemigraphis)
 
Jag har också köpt växter. 3 st. Philodendron; Pink Princess, Red Sun och King of Orange. Sedan blev det ytterligare två, Hemigraphis Snow White, vad nu den heter på svenska.

Tyvärr lite tveksam kvalitet på växterna (beställde på nätet), tråkiga blad, ena var halvdöd när den kom fram (nu död), och ohyra på en annan. Förutom den med ohyra är det oklart om växterna mådde bra innan utskick och sedan fått köldskador under fraktdagen dock, men jag kommer nog inte beställa därifrån igen.

Visa bifogad fil 111540
(Lånad bild på Hemigraphis)
oj, jag skulle vara lite orolig för virus eller trips på den där...
 
Jag har också köpt växter. 3 st. Philodendron; Pink Princess, Red Sun och King of Orange. Sedan blev det ytterligare två, Hemigraphis Snow White, vad nu den heter på svenska.

Tyvärr lite tveksam kvalitet på växterna (beställde på nätet), tråkiga blad, ena var halvdöd när den kom fram (nu död), och ohyra på en annan. Förutom den med ohyra är det oklart om växterna mådde bra innan utskick och sedan fått köldskador under fraktdagen dock, men jag kommer nog inte beställa därifrån igen.


(Lånad bild på Hemigraphis)

Tråkigt, men kanske inte så oväntat med tanke på hur temperaturkänsliga philodendron är. Beställde du med heat pack? Jag vågar knappt köpa sånt i butik den här tiden på året, om jag inte har kylväska och värmedyna med mig för ändamålet. Har varit med om att tex Philodendron och Calathea reagerat rätt häftigt på bilfärden hem.

oj, jag skulle vara lite orolig för virus eller trips på den där...

De ska se ut så. :) Väldigt söta, men kinkiga rackare!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 357
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 535
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp