Rutiner vid dödsbud?

Jag har jobbat 10 år i Polisens sambandscentral. Polisens uppgift vid ett oväntat dödsfall i hemmet konstatera att inget brott har begåtts. Finns ingen anhörig på plats informeras dessutom en anhörig. Men bara en då det varken finns tid eller resuser till att åka runt till (kanske väldigt utspridda) andra anhöriga. Eftersom dödsbud i den mån det går (hände ett par gånger det inte var praktiskt möjligt) ges inga dödsbud per telefon så är det också Polisens jobb att vid behov informera anhörig i annat län eller annan stad (om det inte finns någon anhörig på samma ort).

Man försöker så ofta det går att få med sig en präst men det är väldigt svårt att under jourtid få tag på en präst. De ligger inte i jour och man får försöka ringa runt och hitta en som är villig att åka med (inte direkt lätt, dock lättare på landet än i städerna). Men även här är det så att tiden och resursera inte räcker till att jaga präst hur länge som helst. Livet fortsätter ju runt om så att säga och jobben ramlar in. Varken i sambandscentralen eller ute på fältet kan man avvara hur mycket tid som helst. Låter säkert otroligt hårt och kallt för anhöriga som är drabbade men så ser verkligheten ut.

Jag har dessutom jobbar 5 av dom 10 åren i just Dalarna (där väl Texas bor om jag minns rätt) och vet hur underbemannade man är där. En vanlig vardagskväll/natt kan hela länet som sträcker sig från Avesta i söder till Idre i norr (jäkligt stort allstå!) kan vara bemannat med 4 radiobilar. 1 i söder, 1 i Falun, 1 i Borlänge och 1 i norr. Samma kväll/natt är sambandscentralen oftast bemannad med 2 radiooperatörer.
 
Polisen har så vitt jag vet (slutade ju där för snart 4 år sedan) bara visst samarbete med präster och jag vet i alla fall vid ett tillfälle så var en präst med då man inte fick tag på någon annan. Och det var okay för den anhörige som första kontakt. Men oftast om någon har någon annan religion så ordnar de anhöriga det själva. De är ju oftast (finns såklart undantag bland alla, även bland kristna) mer närmare sin kyrka (el motsvarande) och har egna kontaktvägar.
 
Tack för svar, @WhoIsItAgain. För egen del är jag så främmande för kyrkan, att jag precis lika gärna skulle kunna möta en rabbin eller imam eller valfri annan religiös ledare i en sådan situation. Jag vet inte, men jag antar att moskén erbjuder liknande former av stöd som kyrkan erbjuder, på de orter där vi har moskéer. Fast moskéerna har väl troligen sämre ekonomiska resurser. Vi har ju kyrkoskatt, inte moskéskatt i Sverige.

Jag menar, det är lite konstigt att kyrkan får en så central roll i den här sortens situationer. Att polisen får det, om dödsfallet tex orsakas av tex brott eller trafikolycka, är ju mindre konstigt.
 
@Migo Polisen är ju sekulär. Det är ju tydligt att det är väldigt svårt att etablera religionsfrihet fullt ut i ett samhälle. Rätt intressant. Jag skulle bli helt förvirrad om en präst tyckte sig ha med min sorg att göra, om jag drabbades av akut sorg. Att prästen stöttar troende som ber om det, har jag förstås inget att invända mot. Men det verkar rimligt för mig att man själv ska fråga om det, inte att prästen anmäler sin närvaro på eget initiativ.
 
Tja så stor roll har inte kyrkan. Det är väldigt sällan man får en präst med sig. Så många helt oväntade naturliga dödsfall inträffar ju sällan i hemmet. De flesta är mer eller mindre "väntade". Hög ålder, kända sjukdomar, missbruk ökar ju risken för att avlida i hemmet. Men vid ett dödsfall pga brott eller olycka så försöker man ju få med sig en präst och de är också då mer benägna att ställa upp.
 
Min fasters sambo har förlorat sina 3 barn i trafik olyckor (olika tillfälen) och då har polisen kommit hem och knackat på om dödsbudet och präst med 1 gång.
 
@Migo Polisen är ju sekulär. Det är ju tydligt att det är väldigt svårt att etablera religionsfrihet fullt ut i ett samhälle. Rätt intressant. Jag skulle bli helt förvirrad om en präst tyckte sig ha med min sorg att göra, om jag drabbades av akut sorg. Att prästen stöttar troende som ber om det, har jag förstås inget att invända mot. Men det verkar rimligt för mig att man själv ska fråga om det, inte att prästen anmäler sin närvaro på eget initiativ.

Fast i dessa fall är prästen mer där som stöttepelare och någon att prata med då Polisen oftast måste vidare. Prästen har tid, kan vara en stöttande person till en anhörig eller vän kommer till platsen. Just för att man inte ska vara ensam. Inte så mycket som själavårdare i just religiös benämning.
 
Jag skulle nog strunta fullständigt i om det var en polis, en präst, en sjuksköterska eller ett kioskbiträde - bara det var en människa med mänsklig kompetens jag fick möta.

Helt rätt, en människa med rätt inställning kan göra så stor skillnad. Sedan skiter jag faktiskt i om det är en präst, imam, rabbin eller en stalltjej på Sveden (japp, hon var en av de mänskligaste personerna jag mött, när jag bröt ihop under mellanstadiet i stallet pga mobbing i skolan).
 
Jag menar, det är lite konstigt att kyrkan får en så central roll i den här sortens situationer. Att polisen får det, om dödsfallet tex orsakas av tex brott eller trafikolycka, är ju mindre konstigt.

Så konstigt vet i tusan, även om det inte alltid är passande. Kyrkan har resurser, utbildat folk och det är dessutom fortfarande en stark tradition hos många.

Jag är mer på @mandalaki s linje och tycker nog det kan kvitta. En person som har en stund att stanna och bara vara ett stöd är det viktigaste. Polisen lär ju ha fler ärenden att åka till.
 
Ja nu var det ju dessutom under dagtid som det hände, borde nog ha gått att få tag på någon som kunde sluta upp.... Men det jag mest funderar över är rutinerna kring det hela, eller brist på rutiner?
 
Jag har dessutom jobbar 5 av dom 10 åren i just Dalarna (där väl Texas bor om jag minns rätt) och vet hur underbemannade man är där. En vanlig vardagskväll/natt kan hela länet som sträcker sig från Avesta i söder till Idre i norr (jäkligt stort allstå!) kan vara bemannat med 4 radiobilar. 1 i söder, 1 i Falun, 1 i Borlänge och 1 i norr. Samma kväll/natt är sambandscentralen oftast bemannad med 2 radiooperatörer.

Fråga: Ingår inte den informationen i tystnadsplikten?

I övrigt håller jag med flera om att vem personen är spelar mindre roll, om denne har mänsklig kompetens. Att sätta @Texaz bakom ratten efter ett sådant besked är ju helt galet. Tänk om det hade skett en olycka pga chocken. Vem tar på sig det?

Jag har fått dödsbesked nära familjen (dvs boende under samma tak) på sjukhus. Vid olycka kom en kurator på akuten och var som kontakt. Sjukdomsfallet fanns en sjuksyrra tillgänglig men vi var ju flera på plats. Polisen borde, i de fall de är underbemannade och inte kan få tag på någon, kanske ha en lapp med telefonnummer att lämna till de som mottar budet så man i alla fall slipper jaga hjälpen hela vägen själv.
 
Kan även tillägga att i min kommun finns det faktiskt jourpräst på lasarettet. Men iom att det här var tidig eftermiddag så borde det inte ha varit svårt att hitta någon...
Jag lägger absolut ingen skuld på den personal som var på plats, det är såklart en svår situation även för dem! Det jag funderar över är om det inte borde finnas rutiner för dem i liknande fall?
På de arbetsplatser jag varit på finns väldigt klara rutiner för hur man ska agera vid just såna här tillfällen, då handlar det om industrijobb....
 
@deathslyna. Inte så tokigt, skulle jag säga. Snarare en fråga om transparens i samhället. Det handlar om skattemedel och det handlar om förutsättningar för medborgare att veta något om hur resurserna används i samhället. Sådant bör det så långt möjligt inte vara sekretess på, vi har ju offentlighetsprincipen.

Företag är ju ofta pigga på att ålägga sin personal tystnadsplikt om än det ena än det andra. Har man sådan plikt, måste man så klart hålla den, men jag har helt klart varit bunden att hålla tyst om saker som jag tyckt varit rena löjan.
 
@mandalaki tokigt egentligen. Mina chefer (säkerhetsbranschen) hade blivit rasande om jag skyltat med sådana saker.

När sådant kommer ut är det ju också ofta på grund av anställda som vill slå larm om en orimlig arbetssituation.

Däremot talar ju t ex Säpo aldrig om vilken bevakning de kommer att ha vid en viss insats - och då är det ju av säkerhetsskäl.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 011
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 177
Senast: Intejag
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 985
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp