Bukefalos 28 år!

Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ja det tycker jag och det hade de också fått göra om de i sin tur sålt hästen antingen vidare eller tillbaka till TS för reducerat pris.

Istället väljer TS att ta hem hästen fullt införstådd med "värdeminskningen" trots att hon inte fått hela summan för köpet ännu och förväntar sig sedan att köparna ska ersätta i efterhand? Hur kan man förvänta sig något sådant när de inte ens betalt klart hästen än?


Man får hålla isär känslorna från affärerna.

OCH jag har aldrig påstått att köparna INTE ska stå för värdeminskningen, läs mina inlägg igen.


Nej då, jag menade inte att du inte tyckte det. De var mer en fråga än en anklagande fråga, sas...

Men TS kanske inte förstod konsekvenserna av att ta hem hästen. Och säljarna krävde ju att TS skulle ta hem hästen, tom under hot.

Varför är det försent nu?
Iom att TS inte gett tillbaka pengarna, kan köpet verkligen ses som att det gått tillbaka ännu? :confused:

Kan TS säga att hon inte vill ta tillbaka hästen, och att hon nu sett att hästen Inte har lynnesfel (dvs fullgjort en undersökning av detta) och säga till köparna att måste hämta hästen, eller sälja tillbaka den till henne för 20.000:-? Ren fundering.

Jag tror inte köparna vill ha tillbaka hästen, så de kommer inte att komma och hämta den.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Får TS "ändra sig" (rent juridiskt) och säga att hon inte längre tar tillbaka hästen?

Och om så, kan hon kräva att köparna ska betala hela hästen innan de hämtar den?

Och vad gäller om någon lämnar tillbaka en vara de inte betalt till fullo? vad händer med de pengar de redan betalat in? Säg om det varit en sadel från en hästsportbutik? (TS är iofs inte näringsidkare men av rent intresse).
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Nu tar jag lite illa upp... :mad: Så det är ok att dra alla över samma kam så länge man gör det under korrekt flagg? Har det inte slagit dig att en stor del av de som uttryckt sig "negativt" om TS förfarande har liknande erfarenheter i bagaget och därför svarar som de gör? Eller är vi allihopa känslolösa idioter som får kickar av att sparka på andra?


Givet att folk får ha erfarenheter från att vara köpare av hästar som inte är enkla. Somliga har även köpt hästar fårn folk som försökt lura dom...

Men!
Det betyder inte att TS behöver bli påhoppad, anklagad för att inte vara så duktig som hon säger att hon är osv.

Läser du vissa av svaren till TS i denna tråd är de mer än lite otrevliga. Och jag anser inte att det finns någon anledning att sparka på den som ligger ner.
Oavsett om vi bara här den ena sidan av hostorien. Det hjälper ju inte direkt.
Kritik är skitbra, om det ges i form av konstruktiv kritik. Destruktiv kritik har aldrig byggt upp någons förtroende, eller gjort något gott för världen.


Sist av allt, posten var till viss del skämtsamt skriven. Med åtanke på att det faktist ÄR väldigt vanligt att folk hellre sparkar än ger råd här på buke. Tyvärr.

Och det var inte pga dig jag skrev det inlägget, om det nu gör någon skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Tyvärr verkar alla frågor som inte är bejakande, utan frågar följdfrågor och uttrycker frågetecken runt saker som ev. kan spela in, vara elakt ur din synvinkel. så ser inte jag det alls, och jag ser inte varför du måste spela Jesus och predika för samtliga här i tråden, samtidigt som du anklagar alla svar som inte överrensstämmer med dina, för elakheter.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Delvis *kl*
Det var en vis person som en gång sa att "Du vet inte vad du sagt förrän den du talat med svarar" :grin:
Vad som uppfattas om elakt eller inte ligger nog hos mottagaren att avgöra ;)

Liten parantes utanför ämnet bara....

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Japp. Och jag kan förstå varför hon vill det.
Hade hästen Inte blivit förstörd hade hon inte behövt lägga ner det arbete hon har nu framför sig.
Hade köparna inte förstört hästen men av, ex sjukdom hos dom själva/skilsmässa etc, lämnat igen hästen hade TS kanske varit just och kunnat ta emot hästen för försäljning.
Då hade TS inte suttit i en situation där hästen måste säljas till ett lägre värde alt. stanna kvar, arbetas och sedan säljas.

Om TS ska få ersättning för att köparna förstört hästen kan det göras på (minst) 2 sätt som täcker alla extra utgifter som hästen nu innebär iom att köparna förstört den.

A) Köparna får stå för omksotnader tills hästen är tillriden igen. Antingen hos TS eller hos tillridare. Dessa pengar dras från de 20.000:- som är erlagd för hästen.

B) TS säljer hästen till ett reducerat pris, "förstörd" och hoppas att hon hittar en bra köpare som inte förstör hästen mer.
De pengar som fattas upp till 40.000:- (som hästen såldes till köparna för) ska täckas av de 20.000:- som köparen har betalat.

Den mellanskillnad som ev blir bör därefter betalas tillbaka till köparen.
Trotts att köparna fick köpa hästen 10.000:- billigare.

Och om TS vill behålla mer pengar så är dte en annan fråga som jag inte kommer gå in på.


Vad tycker du? :)
Ska köparna stå för den värdeminskning de gjort på hästen?

EXAKT!
A el B alternativet!
Nu kom jag överrens med köparna om att jag skulle hämta hem hästen, det kanske va helt fel av mig men allt finns dokumenterat skriftligt att jag enbart godtog en hävning av köp om hästen befann sig i samma skick som hon var i när hon lämnade mig, ridmässigt samt skade mässigt!

Det var i början som köparna påpekade lynnes fel, efter ytterligare 6 veckor bråkande så var det plötsligt en underbar häst och nu passade bara inte häst och ryttare ihop! Dottern hade blivit rädd och dem ville köpa en annan häst!

Jag påpekade då att jag inte hade nån skyldighet som säljare att ta tillbaka en häst bara för att häst och ryttare inte "passar ihop"!

MEN nu kom vi ändå överrens om att jag skulle hämta hem hästen igen, jag drev det lagligt som att dem inte hade betalat klart hästen, vilket dem fortf inte ville.

Jag skulle sedan ha henne ett tag och prova henne hemma och var hon ok ridmässigt så skulle köpet hävas.

Det är hon INTE!
Och hennes värde har minskat otroligt.
Jag har erbjudit dem att hämta henne och ge mig full betalning för hästen då den inte överrensstämmer med vad vi kommit överrens om.
(Jag vet att dem inte vill ta tillbaka henne och enligt lag måste jag erbjuda dem det.)
Men det vill dem inte.
Dem anser inte att dem gjort något fel.

Jag har sedan sagt att jag kan försöka rida till henne själv alt lämna henne på tillridning, en kostnad dem givetvis får stå för!

Jag begär väl egentligen inte uppstallningskostnader osv utan jag blir nöjd bara dem står för den faktiska förlusten och värdeminskningen, samt kostnaderna fär hämtning och även skoning.
Detta ska dras av på summan dem redan betalat och resterande ska dem givetvis få tillbaka.

2 dagar efter att hästen kom till mig(otroligt lång i hovarna) så skodde min utbildade auktoriserade hovslagare henne.
Hästen hade blödningar i 2 hovar, 1 fram samt 1 bak och detta berodde på felskoning el överbelastning!
Jag tod bilder på dem blodiga hovbitarna som verkades av.
Skulle bli tvungen att sko om henne ytterligare efter 4 v för att fixa till detta.

Påpekade detta för köparna men även här hade dem inte gjort nåt fel, deras hovslagare var det inte fel på, han hade skott i 50år(han måste isf va 70-80år nu va) så jag sa då att isf beror det på en överbelastning!

Så mkt som är konstigt i det här med köparna.
Dem har ändrat sin version flera ggr.
Allt finns dokumenterat skriftligt som tur e.

Jag begär inte det omöjliga tycker jag.
Jag har varit snäll som hämtat hem hästen och försöker nu på bästa möjliga vis att rida till min gamla häst så att hon kan säljas för samma peng som hon var såld till köparna för.
Hon e verkligen en underbar individ och en bästa kompis!
Hon rör sig otroligt bra och alltid i form, en utmärkt dressyrhäst även om hon har den största passionen i hoppning!

JAG har inte satt några idéer i hästen el ridmässigt lagt till massa olater utan detta får stå för köparna och jag tycker således att dem gott och väl kan stå för värdeminskningen.
Nu har jag försökt under ett tag att rida till henne och hon har blivit lite bättre anser jag MEN nu har jag ingen tid längre!
Med andra ord finns då 3 alt!

1)Antingen hämtar dem hästen och ger mig full betalning och forts med hästen och säljer den vidare! (vill såklart detta minst)

2)Jag säljer henne i dagsläget för en mindre summa pengar och dem står för värdeminskningen.

3)Vi provar skicka henne på tillridning och hoppas det bara tar 1 mån och dem står för tillridnings kostnaden! (ca 4-5000kr/mån va?)

Vad tycker ni?

Vi har ännu inte dragit in advokater som medlat el förhandlat mellan oss men jag har varit i kontakt och rådfrågat flera!
Vi båda parter vill försöka slippa detta!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

tror som sagt du får det svårt i och med att du har hämtat hem hästen.... du har liksom redan gått halva vägen till att flagga att du har tagit den åter.....

som ngn annan sa tidigare, jag skulle i ditt läge svälja de förlorade pengarna, ser inte att du kan gå vinnande ur striden utan att det blir dyrare för dig med rättskostnader. och inte lite dyrare utan vesäntligt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

tror som sagt du får det svårt i och med att du har hämtat hem hästen.... du har liksom redan gått halva vägen till att flagga att du har tagit den åter.....

som ngn annan sa tidigare, jag skulle i ditt läge svälja de förlorade pengarna, ser inte att du kan gå vinnande ur striden utan att det blir dyrare för dig med rättskostnader. och inte lite dyrare utan vesäntligt.

Jag har skriftligt dokumenterat att jag enbart tar tillbaka henne OM hon är i samma skick som hon var i när hon lämnade mig ridmässigt, och detta var jag tvungen att göra hemma som jag och köparna kom överrens om, även detta skriftligt dok!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

tror som sagt du får det svårt i och med att du har hämtat hem hästen.... du har liksom redan gått halva vägen till att flagga att du har tagit den åter.....

som ngn annan sa tidigare, jag skulle i ditt läge svälja de förlorade pengarna, ser inte att du kan gå vinnande ur striden utan att det blir dyrare för dig med rättskostnader. och inte lite dyrare utan vesäntligt.

Jag har skriftligt dokumenterat att jag enbart tar tillbaka henne OM hon är i samma skick som hon var i när hon lämnade mig ridmässigt, och detta var jag tvungen att göra hemma som jag och köparna kom överrens om, även detta skriftligt dok!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Angående att hästen fungerar hos en mycket skicklig ryttare kan faktiskt vara att hästen har ont. Jag ägde förut en häst jag köpte som unghäst. I många år fungerade hästen som den skulle med mig, dock var den onormalt stark i hoppning, trots att den var rejält utbildad i dressyr. När hästen var runt 12-13 år fungerade inte hoppningen alls för mig längre, bla var mina överarmar totalt söndertrasade pga hästens ryck och krångel. Men dåvarande tränaren, en enormt skicklig hoppryttare, h*n hoppade 1,30 banor utan några som helst problem med hästen! Dessutom var han inte knasig på marken heller med henne, med mig var han heltokig!
Hästen var kollad hela livet, ändå hade alla missat han hade skolios, dvs skitont! Därför var han galen att rida, men ÄNDÅ så fungerade han med den skickliga ryttaren! Förmodligen hade han slutat fungera med skickliga ryttare också så småningom, men faktum kvarstår, han fungerade fortfarande med proffset när amatören gick bet!

Jag är en halvtaskig amatör, tävlat tom 1,20 med placering, ligger högt (ibland högst) i stilhoppningar upp tom 1,10 och bedömer mig som en person med hästvett, dvs jag skulle aldrig sätta igång hästen TS sålde som köparna gjorde. Jag har harmoniska hästar (borträknat ovanstående) som mår fysiskt väl enligt hovslagare, veterinärer, tränare osv, dvs jag anses som en bra hästägare även om jag inte har egen kapacitet till mer än max 1,20 på tävling.

Så det jag vill få fram är att det ju kan vara fysiska fel på en häst, av egen erfarenhet vet jag ju att det visar sig snabbare hos amatören än hos proffset!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har skriftligt dokumenterat att jag enbart tar tillbaka henne OM hon är i samma skick som hon var i när hon lämnade mig ridmässigt, och detta var jag tvungen att göra hemma som jag och köparna kom överrens om, även detta skriftligt dok!

fast det jag menar är att du har ju rent fysiskt tagit tillbaks henne redan, genom att hämta hem henne.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker att resvana hästar, dvs de som tävlats från unga år, de reagerar sällan på miljö och ägarbyte. Sällan att lektionshästar på de ridskolor jag varit aktiv på reagerat när de kommit nya till stallet heller.
Tex min nuvarande häst. Det enda jag märkte av att hon var ny på stället när jag köpte henne var att hon låg inte ner och sov de första nätterna. Annars inga problem.

Första gångerna jag red var det bara att kliva upp och rida, hon kändes precis som de gånger jag var och provred innan köpet. Inga fasoner, ingen testning, ingenting! Och ändå fick vi ett riktigt eldprov första veckan! En stallkamrat var med och betade sin ponny i paddocken när jag red. Plötsligt kom en jättestor traktor på vägen bredvid banan, ponnyn blir skiträdd, sliter sig och kommer i full fräs förbi mig (bakifrån) där jag rider, sedan fortsätter ponnyn lös mot stallet! Min häst galopperar förvånat några snabba galoppsprång och tittar efter ponnyn, sedan saktar jag av, går in på min volt och fortsätter rida min dressyr! Och jag var ändå skapligt "bränd" av hästen innan, han hade varit bortom all kontroll, så jag gissar jag i hästens ögon stundtals var spänd.

Jag har faktiskt inte sett många hästar som flippat ur hos sina nya ägare. Eller också kanske det är så att jag känner väldigt mycket vettigt hästfolk? ;)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Vi har haft en gammal lektionshäst hemma som var ett helt knippe nerver de första veckorna, så det behöver inte vara en regel att just ridskolekampar är lugna.

Olika hästar är olika, är man tillräckligt duktig för att köpa och äga häst kan man märka på hästen vad beteendet beror på.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

fast det jag menar är att du har ju rent fysiskt tagit tillbaks henne redan, genom att hämta hem henne.

Ja men det kom vi juh överrens om! Jag sa till dem att jag tar hem henne och tar tillbaka henne om hon ridmässigt är i samma skick som hon var i!
Nu har jag bekräftat att så inte e fallet och att dem givetvis får hästen tillbaka om dem betalar mig hela summan!
Detta vill dem inte göra!
Och vi har nu kommit fram till att jag ska försöka rida till henne alt skicka henne på tillridning och sen sälja henne!

Givetvis tycker juh jag att dem skall stå för alla dessa kostnader!
Alltså, ja, jag har hämtat hem hästen men har inga sålunda gått med på att "ta tillbaka" hästen och låta dem häva köpet!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Påstådda lynnesfel orsakar ofta tvister
Tvister av liknande innebörd som den jag ovan redogjort för förekommer relativt ofta. En köpare som känner sig missnöjd med hästen eller dess prestationer gör ofta gällande att hästen är behäftad med lynnesfel eller är istadig. Verkliga lynnesfel är emellertid förhållandevis sällsynta. Ofta beror ett påstått lynnesfel på att den nya ryttaren helt enkelt inte klarar av eller inte är tillräckligt samstämd med hästen. Det är naturligtvis väsentligt att ekipaget, d v s ryttare och häst, passar för varandra i avseende på storlek, psyke, utbildning med mer. Det är inte heller ovanligt att den nya ryttaren genom sitt sätt att handskas med hästen framkallar en istadighet av mer eller mindre djupgående natur, som möjligen kan liknas vid lynnesfel.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Vad är djurskyddsnämnden?

Hästen verkar ju ha fungerat hos flera olika ägare, så då borde ju inte köparna kunna få igenom att hästen inte fungerar. Den har ju uppenbarligen fungerat för "alla andra" utom dem.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

När man flyttar hästen från ridskolan brukar vara en annan sak! Om det var det du menade? Av någon anledning så tycker jag ofta att ridskolehästar ger sina nya ägare häcken full i början rätt ofta! Alltså om lektionshästen flyttas från en ridskola till ett mindre privatstall. Jag har ofta undrat varför? :confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ska hon skickas på tillridning så skulle jag vara mkt noga med att det är de f.d. köparna som betalar tillridaren i förväg, månad för månad. Du vill ju inte gärna hamna i den sitsen att de inte betalar tillridaren, du står som betalningsskyldig gentemot tillridaren och denne har retentionsrätt och tar hästen i pant för obetalda kostnader.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Hästen jag köpte hade gått som ridskolehäst i åtta år och i princip aldrig varit ensam häst på de åren. Tog lång tid att vänja henne vid det, att ledas och ridas ut utan andra hästar, att inte göra samma saker som de andra hästarna på ridbanan med mera. Det underlättade betydligt att vi kände varandra sen tidigare, hade jag inte gjort det och inte förstått mig på henne hade jag mycket väl kunnat få henne att gå totalt i baklås så som TS häst gjort.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Ja men det kom vi juh överrens om! Jag sa till dem att jag tar hem henne och tar tillbaka henne om hon ridmässigt är i samma skick som hon var i!
Nu har jag bekräftat att så inte e fallet och att dem givetvis får hästen tillbaka om dem betalar mig hela summan!
Detta vill dem inte göra!
Och vi har nu kommit fram till att jag ska försöka rida till henne alt skicka henne på tillridning och sen sälja henne!

Givetvis tycker juh jag att dem skall stå för alla dessa kostnader!
Alltså, ja, jag har hämtat hem hästen men har inga sålunda gått med på att "ta tillbaka" hästen och låta dem häva köpet!

Nej jag har förstått allt detta. Det jag försöker säga till dig är att in en RÄTTSTVIST så tror jag du får svårt i och med att du gått halva vägen och faktiskt hämtat hem hästen, oavsett. en åklagarsida kommer väldigt troligt att spinna vidare på detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 023
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 207
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 536
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp