Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Vad är djurskyddsnämnden?

Hästen verkar ju ha fungerat hos flera olika ägare, så då borde ju inte köparna kunna få igenom att hästen inte fungerar. Den har ju uppenbarligen fungerat för "alla andra" utom dem.

Exakt!

Därför tog jag kontakt med tidigare ägare för att kolla om hästen haft liknande "lynnesfel" även där...men så har icke varit fallet.
Hon har således fungerat utmärkt som ridhäst hos alla sedan hon var 3 år för att helt plötsligt total vägra med köparna.
Och kan tilläggas att dem hade henne hos sig i 2 månader och hästen uppförde sig bättre och bättre.
Fick senare info om att dem hoppat henne och ridit ut osv, fortf med lite konstigheter men bättre!.
(Självklart då hästen acklimatiserat sig nu efter en tid!)
Tänkte även att detta var bara vad dem plötsligt sa för att jag skulle gå med på att häva köpet.
MEN jag förklarade att efter det dem berättat så ville jag isf prova hästen själv här hemma och se hur den uppförde sig.
Jag godtog endast en hävning om hästen var fullt ridmässig och i samma skick utan olater!
Detta är hon inte!:(
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Var det till mig?
Jag poängterade bara att hästen reagerar på miljön även om inte alla människor kan läsa av det. Eller är du av en annan uppfattning?

Ett lysande exempel är polishästen i Los Angeles, har jag för mig det var, som var lugnet själv i krissituationer och som alla de andra hästarna följde.
En hästpsykolog tyckte det var intressant och kolla om det var så att hästen var för dum för att förstå faran eller om den var modig. Ryttaren sedan många år hade ingen uppfattning om hur det stod till bara att han var lugn i alla situationer och litade på ryttaren. Vi testen tillsammans med andra polishästar mättes pulsen för att se hur de reagerade. En del hästar vägrade eller konstrade väldigt mycket vid olika farliga hinder men pulsen gick inte upp särskilt mycket, de vågade helt enkelt inte. När ovan nämnda polishäst skulle passera hindren gick han tillsynes obesvärad förbi, pulsen däremot skenade från 35 slag till 120 på nolltid, hästen var alltså väldigt rädd men kunde ändå utan problem ta sig förbi. Orsaken var säkert många men först och främst berodde det nog på förtroendet för ryttaren. Det är med andra ord en "modig" häst.

Vad vill jag har sagt med detta, jo att trots hans ryttare under många år trott att han var lugn i alla situationer var har väldigt orolig egentligen.
Även om människor är duktiga inom olika dicipliner är inte säkert att de är duktiga hästmänniskor, utan att jämföra med polisryttaren i exemplet. De är bara att titta på den nu pågående "butta" stormen som rasar.

Rolle
IpL
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Tack för att du delade med dig av den historien! :bow:
Vi hästmänniskor överlag är nog dåliga på att se skillnad på det där! (fullt förståeligt! :p )
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det kan säkert finnas massor av orsaker till att hästen reagerat som den gjort hos köparna.
Jag tycker själv att hästen beter sig som hon gjorde/gör pga köparnas handhavande och behandling.
Hon har varit cool lugn hos mig och bara gått från klarhet till klarhet!
Hon bes innan avfärd från mig och bes även innan jag hämtade hem henne!
Därtill bes hon på klinik efter 1 mån sen hon kom till mig pga försäkringshöjning!
Finns inga fysiska fel på hästen!

Hon är i grund och botten en väldigt stabil häst som är mkt samarbetsvillig och utan olater!
Hon är van att resa och stressar inte upp sig även om hon säkert kan bli spänd(och ha hög puls) så visar hon oftast inte detta genom att stressa runt utåt som kan härledas till polishästen i Los Angeles!

Det blev en krock helt enkelt redan första dagen som eskalerade lite under den närmsta veckan för att på slutet bli bättre och bättre.

Varför hoppar man hästen 2 ggr om ryttaren är livrädd och hästen stegrar och lägger sig ner?
Kanske för att dem insåg att hästen behövde lite mer tid och när tiden gavs så blev hästen bättre och dem kunde nyttja den mer?
Men sen kände dem ändå att hästen inte passade dem och nu ville dem bara lämna tillbaka denna underbara tjej för att häst och ryttare inte passade ihop!?
Nej, köparens historier går inte ihop för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men om nu hästen blivit bättre i slutet av tiden hon var hos köparna så borde det ju indikera att det INTE blivit ett befäst beteende?

Om de kunde rida henne relativt vanligt i slutet så borde du ju kunna få bort beteendet ganska snabbt eftersom du känner hästen och hon känner dig?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Men om nu hästen blivit bättre i slutet av tiden hon var hos köparna så borde det ju indikera att det INTE blivit ett befäst beteende?

Om de kunde rida henne relativt vanligt i slutet så borde du ju kunna få bort beteendet ganska snabbt eftersom du känner hästen och hon känner dig?

Ja, man tycker juh det.:crazy:
Det går absolut att rida henne, inte som dem beskrev i början att hon var omöjlig, stegrade sig och la sig ner!

Hon går framåt men det har tagit tid!
Jag kan aldrig säga att beteendet så som hon får i sig ibland som att hon kan ställa sig, stannar helt utan förvarning kommer att försvinna, det kanske blir bättre juh mer tid hon får på sig men att snabbt få ur det ur hennes huvud kommer inte att ske tyvärr!

Jag har haft henne nu 1.5mån och det går sakta fram men jag har inte tid el ekonomi att lägga ytterligare 3-4månader och kommer juh givetvis få påpeka detta för nya ev köpare att hon har dessa tendenser, vilket gör att hon inte betingar samma värde längre!
Och skulle jag sälja henne idag så får jag kanske ut en summa på 25.000kr, en värdeförminskning på 15.000kr el så har jag henne kvar, vilket även det kostar massor av pengar!:cry:

Så det känns så hopplöst!
Nu är hon avställd mer el mindre tyvärr då jag inte har möjlighet längre att rida henne kontinuerligt!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

ÄR DET MITT FEL ATT DEM INTE KLARAR AV HÄSTEN?
Jag har gjort allt i min möjlighet att låta dem provrida 2 ggr och dessutom fick dem pröva hästen i paddock i markarbete i alla gångarter!
Dem fick rida ut efter allmän väg och se hur hästen fungerade med trafik!
Dem fick rida ut i skogen ensamma bland kvistar och stigar!
Dem fick den andra dagen prova hoppa henne på enkelhinder samt hoppade en liten bana!

Snälla TS. Skriv inte "dem" där jag har fetmarkerat ovan. Ska vara "de". Vid osäkerhet, skriv "dom".
Dessutom är det svårläst med alla dessa utropstecken.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Snälla TS. Skriv inte "dem" där jag har fetmarkerat ovan. Ska vara "de". Vid osäkerhet, skriv "dom".
Dessutom är det svårläst med alla dessa utropstecken.

Håller med. Det är så jobbigt att läsa något som är så fullt av uppropstecken att man inte har ork att komma med råd efteråt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Håller med. Det är så jobbigt att läsa något som är så fullt av uppropstecken att man inte har ork att komma med råd efteråt.

Skrev jag halvvägs genom tråden men det verkar inte gjort skillnad...;) TS är väl upprörd antar jag.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Skrev jag halvvägs genom tråden men det verkar inte gjort skillnad...;) TS är väl upprörd antar jag.

Bara en fiundering:
Om TS är upprörd så när hon skriver på internet, kanske hon även är upprörd när hon hanterar den häst (vara) som hon förlorat så mkt pengar på och det kanske är en bidragande orsak till att det är så svårt att få ordning på hästen igen.
I vilket fall som helst. Den stora förloraren i den här soppan är - hästen.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Bara en fiundering:
Om TS är upprörd så när hon skriver på internet, kanske hon även är upprörd när hon hanterar den häst (vara) som hon förlorat så mkt pengar på och det kanske är en bidragande orsak till att det är så svårt att få ordning på hästen igen.

Det var väl att ta i?

Helt otroligt vad folk tar sig friheter att hacka på TS i den här tråden. Hon skriver väl på ett sätt som provocerar eller nåt, eller jag vet inte vad...:confused: men det verkar inte handla om sakfrågan längre.

Och ja, stora förloraren är hästen, så är det i alla dessa tvister.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Snälla TS. Skriv inte "dem" där jag har fetmarkerat ovan. Ska vara "de". Vid osäkerhet, skriv "dom".

Instämmer. Det är svårt att koncentrera sig på texten med alla dessa skrivfel överallt. Lär dig skilja på de och dem. (gäller såklart ts ..)

Vad gäller hästen så tror jag det blir svårt för er att komma överens. Kan ni inte enas om att mötas halva vägen? Du får 10 000 tillbaka istället för 20?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Nej , jag tycker inte attt det är att ta i. Och det var inte meningen att hacka.
Jag tycker att det kan vara en bidragande förklaring till problemet. Det är ingen skam i att vara upprörd när man känner sig orättvist behandlad- tvärt om- det är ganska naturligt. Men hästen känner av det. Framför allt en häst som är i obalans, vilket man ju beskriver att denna häst är, behöver en trygg ryttare.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och inte undra på att hästen reagerar vid åter en flytt, massor av ägare före dig också, en stackars vandringspokal.:cry:

Fast det där tycker jag inte är rätt att säga. Min häst har haft 9 ägare :confused:

Jag tycker det finns rätt mkt männsikor som tror att de kan mer än vad de egentligen kan, Tycker det är tråkigt att Ts råkat träffa fel personer
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

men snälla :crazy:

bara för att man är upprörd när man sitter på nätet och skriver så är väl inte det lika med att man behandlar hästen illa :confused::mad:

om jag har en dålig dag och kastar saker på min sambo och skriker som en dåre ( tar i nu för å visa hur jag menar) så behöver väl inte de betyda att jag slår min häst? jag snarare fungerar så att när jag kommer till stallet sen så nollställs hela mit känslomässiga tillstånd och livet blir hur bra som helst igen när jag får komma till stallet som jag älskar att vara i. så då är de min häst som får mig på bra humör igen.

bara för att du behandlar djuren orättvist om du är irriterad på nätet så betyder de inte att andra gör de :grin: för nån stans måste du väl dra parallellen ifrån, eller?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

men snälla :crazy:

bara för att man är upprörd när man sitter på nätet och skriver så är väl inte det lika med att man behandlar hästen illa :confused::mad:

om jag har en dålig dag och kastar saker på min sambo och skriker som en dåre ( tar i nu för å visa hur jag menar) så behöver väl inte de betyda att jag slår min häst? jag snarare fungerar så att när jag kommer till stallet sen så nollställs hela mit känslomässiga tillstånd och livet blir hur bra som helst igen när jag får komma till stallet som jag älskar att vara i. så då är de min häst som får mig på bra humör igen.


Hihi japp och Camilla Läckberg och Henning Mankell går ut och mördar varje kväll bara för att de skriver deckare ...

Största meningen med stallet och hästarna idag är väl att må bra... I stallet mår man bra...


Kanske ska man skilja på internet och verkligheten, det är väl det vi lär barnen. På internet kan du vara prinsessa och i verkligheten är det bara Madeleine och Victoria som är prinsesssor...

Tråkig situation för alla och mest för hästen förmodlingen. Lite dum situation helt enkelt. Försök att prata med människorna , kanske prata mycket, ha någon med som de har förtroende för. Prata mer...

Advokater och domstolar är bara elände... och förbannat dyrt.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag skrev aldrig att TS slår hästen eller behandlar den illa. Men att hon är troligen upprörd över situationen. Och det KÄNNER hästen. Oavsett vad människan själv tror. Och det kan vara en bidragande orsak till hästen inte beter sig väl. Den har haft det svårt och kommer tillbaka till en plats den inte bott på särskilt länge och ägaren känner sig felbehandlad.
Och sen (fniss) - jag är sällan upprörd varken på internet eller annars. Mitt problem är snarare att jag har ett alldeles för tåligt tålamod. Och låter det absolut ingenting gå ut över hästarna. Mår jag dåligt nån dag låter jag bli att öva på nåt svårt med hästen den dan.
OM TS mår dåligt och känner sig orättvist behandlad- och hästen känner detta vara en del i förklaringen till att hästen beter sig som den gör. Den kanske inte är permanetn förstörd. Det är ett hopp! Det är inget angrepp. Om det är så, så kommer situationen att bli bättre med tiden - när allt lägger sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och även ett sådant sätt avspeglas i hästen, och inte alltid positivt.;)

Med ditt resonemang får vi nog döma ut många här på Bukefalos, de finns många som är mer än upprörda om man säger så.:angel:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

På sätt och vis förstår jag vad Elin menar.

Att vara arg på internet och sedan åka till stallet är en sak. Det är neutralt. Det är itne stallet som gör människan upprörd utan folket på internet.

Att vara arg över att någon förstört ens häst, skriva om det på internet, och sedan rida denna häst som någon förstört, då är det frågan om en annan sak.

Då blir människan påmind om allt varje gång denna ska hantera hästen. Och även om människan inte blir arg på hästen, så Kan känslan ligga inne ohc gro i människan när denna rider.


Nu säger jag itne att det är så i TS fall, utan jag försöker påvisa skillnaden mellan att vara arg allmänt på nätet, och att vara arg över att någon förstört ens häst.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS.

Har du frågat advokaterna hur stor chansen är att du får behålla pengarna om det kommer till rätten?

Vad säger köparna om du meddelar dom att du inte kommer att ta tillbaka hästen?
Säger att hästen förlorat i värde och att du inte enligt er överenskommelse behöver ta tillbaka hästen.

De kommer givetvis att inte vilja ha tillbaka hästen, men då kanske du ur den situationen kan säga att du vill ha kompensation för värdeminskningen om du ska ta tillbaka hästen? Och så väljer du summan utifrån vad du tror att du kan sälja hästen för idag. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 549
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp