Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Bara en fiundering:
Om TS är upprörd så när hon skriver på internet, kanske hon även är upprörd när hon hanterar den häst (vara) som hon förlorat så mkt pengar på och det kanske är en bidragande orsak till att det är så svårt att få ordning på hästen igen.
I vilket fall som helst. Den stora förloraren i den här soppan är - hästen.

Jag blir så förbannad och ledsen!

Ja, jag skriver kanske mkt med utrops tecken, ja, jag kanske skriver dem istället för de.
Detta är väl inte en svenska lektion el?

Jättetråkigt om det är flera som inte läser mina inlägg så noga för att dem tycker det är jobbigt att läsa min text...
Jag ska tänka på det verkligen nu när jag skriver.
Men om jag hade varit dyslektiker, hade ni hoppat på mig då oxå?
Jag ser mängder av inlägg här på Buke som innehåller stavfel, felaktig svenska osv men jag skulle aldrig hoppa på TS el dem som skriver om riktiga problem att- du missar punkt hela tiden, gör mellanslag osv!

Blir jätteledsen iaf!

Detta är mitt sätt att skriva och gör så kanske enligt fel svenska, jag började faktiskt tänka på det efter den första kommentaren ang detta jag fick av nån här och försökte verkligen tänka på det.

Går utav bara en vana och jag menar inte att jag sitter här as förbannad och skriker ut meningarna och sätter utrops tecken för att alla ska veta att jag gör det.:(
Det är helt enkelt nåt jag tydligen lagt mig till och en ovana som jag måste ta bort när jag skriver i övrigt på internet, vare sig det handlar om hästar, djur, hem, relationer osv!

Att någon sen påpekar att detta överförs på hästen?
Hm, ja hästar är mkt intelligenta djur som känner av sinnes stämning direkt.

Hon kanske absolut känner av min sinnes stämning, likaväl som när man bråkat med sambon, haft en dålig dag på jobbet osv.
Detta gäller väl för alla?

Det som däremot gör mig glad och släpper alla bekymmer är just när jag kommer till stallet och får pyssla med mina hästar.:crazy:

Här får jag oxå lägga in, ursäkta mig, men jag har ridit otroligt många hästar, tävlat på hög nivå med ibland hästar som jag enbart suttit på ett fåtal ggr, arbetat som beridare, ridit hingstar, ridit in och utbildat unghästar osv.

Jag är ingen vanlig liten hobbyryttare som blir rädd så fort hästen reser sig el sitter med hemska tankar och spänningar i kroppen för att jag känner att hästen är spänd och kan "flyga i luften"!
Jag KANrida och denna situation med min häst och köparna påverkar inte alls mitt sätt att rida.
El jo, förresten, jag är mer förstående mot hennes beteende och uppförande.
Jag agerar utifrån hennes bakgrund hon nu haft hos köparna.
Under några år nu har jag dock enbart ridit på hobbynivå och myst med mina hästar i skog och tävlat och tränat på låg nivå!

Nu får jag väl fler dumma kommentarer att är jag så duktig så borde jag få ur problemet ur hästen snabbt.
NEJ!
Jag har iaf inte fått det på 1.5månad, det går framåt men jag har varken ekonomi el tid, därför försäljningen.
Jag tar det mkt lugnt med henne och hennes istadighet försvinner mer och mer.
MEN det kanske aldrig försvinner?

Mitt problem är just vad jag kan göra åt köparna?
Dem anser juh att de ska ha tillbaka alla pengar på 20.000kr för de har inte gjort nåt fel.

Jag anser att de direkt är orsaken till hennes beteende.

En av mina advokater jag rådfråga sa till mig att hämta hem hästen plus att alla kostnader jag haft i samband med detta skall jag dra av på summan de betalat inkl ev värdeförminskning, exakt så går mina tankar oxå.

Här på buke vill jag dock bolla lite med olika lösningar, höra vad andra tycker, andra kanske har varit i min situation el köparnas situation?
Andra kanske har gått till rättegång i liknande ärende, hur gick det då?

Har nu verkligen försökt tänka på min text skrivning:idea:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det var väl att ta i?

Helt otroligt vad folk tar sig friheter att hacka på TS i den här tråden. Hon skriver väl på ett sätt som provocerar eller nåt, eller jag vet inte vad...:confused: men det verkar inte handla om sakfrågan längre.

Och ja, stora förloraren är hästen, så är det i alla dessa tvister.

Förlåt för min stavning och tack för inlägget och försvaret!:crazy:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

kl

Vet egentligen inte vad stavning och hur man skriver här har med själva TS frågeställning att göra?
Tycker det är ett rent påhopp och har man inte mer att komma med så ska man kanske inte yttra sig i tråden?
Eller varför inte skicka ett pm till TS för att göra TS uppmärksam på det (om man nu tycket det är så svårt att läsa inläggen och anser att svenskan är totalfel).

Tror inte det är någon här som är ute efter att få Nobelpriset i litteratur. ;)
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Något som slår mig när jag läser inläggen och som jag funderar lite extra på är om en häst verkligen kan bli så förstörd på så kort tid, att man inte ganska omgående kan "rida bort" de olater den eventuellt lagt sig till med.

Mot köparna så står att de:

- inte gett hästen tillräckligt med tid för acklimatisering till den nya miljön
- att man ridit lite för mycket på direkten
- De är inte jättehästvana

Säljaren såg inget speciellt konstigt med köparens ridstil vid provritterna.


Visst kan man göra på bättre sätt i den bästa av världar, d v s ge hästen mer tid på det nya stället innan man börjar rida - men att den ska lägga sig till med sådana olater som beskrivits, bara p g a detta låter ganska märkligt.

Om faktum ändå är så, så kanske det handlar om att det helt enkelt inte "klickar" mellan ryttare och häst - UTAN att det för den skull ska behöva handla om att köparna är dumma, okunniga eller pressat hästen för mycket.

Har ni andra aldrig upplevt att ni helt enkelt inte förstår en häst? Att den inte fungerar för er som för andra ryttare trots att ni ridit länge och ägt flera hästar utan att någon gång haft större besvär med dessa?
Det har iallafall hänt mig och jag tycker inte att jag vare sig är okunnig beträffande ridning och hästhållning eller pressar hästar på något sätt.

Så istället för att leta fel hos köparen så kanske man ska konstatera att det var en olycklig kombination och att det är bäst för alla att ta tillbaka hästen.
Beträffande olaterna så tycker jag det låter otroligt skumt att de ska ha befästs så djupt att de inte går att få bort genom konsekvent ridning av gamla ägaren under några veckor. Har de satt sig så djupt så snabbt så kanske det är så att hästen är lite väl känslig för en normalduktig ryttare?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Kanske inte så lätt att få bort om hästen kanske har fått ont av behandlingen hos de nya ägarna?

En häst förtroende är lätt att förstöra men desto svårare att vinna tillbaka. Och hästar är olika det finns hästar som det aldrig går att vinna tillbaka man kan förstöra psyket på såväl människor som djur.

Till TS har du kollat upp henne hos veterinär efter att du fick hem henne?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har varit med om en häst som blivit förstörd på kort tid, dock inte min häst.
En ung häst som skulle säljas 4år och grundriden, köparen ville ha hästen lite mera tillriden innan köp och skulle betala för detta, ägaren ansåg sig inte ha tiden och rekommenderade därför en, köparen var med på detta.
Det slöt med att hästen togs hem i förtid av dåvarande ägare för att tillridaren förstört hästen, den hade bla börjat stegra sig vilket den aldrig visat minsta tendens på sedan tidigare, ville heller int gå framåt och blivit väldigt skygg och otrygg.
Dåvarande ägare hade hästen hemma i 2 veckor innan leverans var planerad, och fick jobba med hästen dagligen bara på att gå fram utan att stegra, det gjordes några små framsteg men inte mera, då hade ägaren haft hästen sedan åring och även ridit in den själv, så jag kan verkligen förstå hur en häst kan bli förstörd av en dålig behandling, detta handlade om ca 3 veckor hos tillridaren.
Det var en trevlig häst i övrigt och inte allt för känslig trots detta. Även här handlade den dåliga hanteringen om inspänningar och longering och för hård hantering.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Kom in på denna sida och var tvungen att skriva en rad till dig. Jag är förhandlare och har därför ändå mera ansvar för att ta hästarna tillbaka. Detta är tyvärr vardagsmat för mig och har under det senaste året inte såld någon häst problemfritt. Det skär en i hjärtat att det är hästarna som får lida och alltid säljaren som har fel. Det är visst möjligt att få hästen fördärvat på väldigt kort tid, de inlär sig dåliga beteende mycket fort och de är svåra att få bort. Det förundrar mig att köparen inte också har röntgat hästen för att hitta ett dold fel, för det gör det nemligen legalt att lämna hästen tillbaka. Jag tycker synd om dig. jag har genomgått detta mer än en gång och det är inte lätt att sälja en häst igen som har fått dåliga vanor och säljaren får betala oavsett, både ekonomiskt och känslomässigt. Vi måste få stopp på dessa slit och släng personer som gör livet surt för både hästar och försäljare. Som jag brukar säga, du kan inte köpa en bil, krocka den och så lämna tillbaka den på garantin. Det finns gränser:devil:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Du är förhandlare, vad innebär det?

Röntgen visar INTE dolda fel, dolda fel kan inte ses med normal röntgenundersökning.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag lade också märke till att du skrev väldigt många utropstecken men jag tror knappast att det har något med din hästhantering att göra ;).
Tolkade det mer som att du känner lite desperat i den situation du befinner dig i, vilket jag kan förstå.

Jag har aldrig varit i din situation men tycker att du gjorde helt rätt som tog tillbaka hästen. Jag hade själv inte haft hjärta att göra annat, oavsett om det inte var den smartaste lösningen juridiskt eller ekonomiskt.

Att hästen förändrats så kraftigt på kort tid och inte omedelbart går tillbaka till sitt gamla jag, är inte heller så underligt även om det kanske är lite ovanligt att det visar sig så "extremt". Det behöver ju inte vara ett direkt ridtekniskt problem utan hästen tålde kanske inte den snabba omställningen med flytt och ny ryttare på ryggen från dag 1, annan typ av hantering etc.

Jag hade valt att betala tillbaka men försöka få avdrag för kostnader samt om möjligt även för värdeminskning. Eftersom det inte handlar om så stora belopp hade jag dock prioriterat att få affären avklarad så snabbt som möjligt och sedan gå vidare i livet.

Är glad för hästens skull att du hämtade hem henne.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Det är värkligen ingen "cirkus konst" att lära en häst öppna pà en vecka, sà länge grunden finns dära.

Nä tvärt emot ycker jag, försöker du lära din häst öppna och den inte kan göra en öppna inom en vecka, dà kan du inte lära hästens en öppna eller sà är hästen värkligen inte redo.

Nya övningar ska plockas som mogna frukter, när du vet att hästen kan göra det du vill be om sà kan kan du be om det.

Jag har lärt unghästar som jag skolat öppna och sluta och eftersom de förstâr hjälperna och svarar pà mina hjälper sà gör de en öppna vare sig de vill eller inte, de förstâr inte ens vad de gör, de bara följer hjälperna.

Ja du ber ju självklart inte om en GP rörelse utan en rörelse som passar en unghäst.

Sà länge hästen var inriden och tränad lite innan och inte hade stora exteriöra fel sà tycker inte jag att hon gick för fort fram. Mer ett bra tempo.

"hobby" ryttare blir oftast ganska förvânade när de ser hur fort en fràn början välskolad häst gàr framàt. Det är nämligen mycket lättare att rida en välskolad unghäst som inte lärt sig nâgra dumheter än vad det är att rida en äldre (ibland mer välskolad häst i grunden) som lärt sig dumheter, som gör motstând som vet att nu ska den göra en öppna, sluta, förvänd galloop och vet att det är jobbigt. De hástarna har oftast en mer eller mindre orutinerad ryttare (även om ryttaren i siig har ridigt hela sitt liv) än vad en unghäst pà utbildning har.

Kanske var inte hástens utbildning tillräkligt (ja vad säger man pà svenska) "konfirmd" "konfimerad" och därför när hon fick de hára asen pà ryggen sà gick det ât helvete. Men sen sà är det ju ett sto oxà, de är ju trixiga.

Nä jag tycker enbart synd om TS, hoppas pà att det kommer att gà bra för henne, men antagligen blir hästen ALDRIG mer den hästen som den engàng var.


Har sätt Hästar blivigt förstörda för alltid pà grund av mycket mindre än det som trâdskrivaren beskriver. Ofta händer det hästar med gott temperament som litar pà människor sedan när de blir "svikna" sà gâr det aldrig att reparera. :(:cry:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Något som slår mig när jag läser inläggen och som jag funderar lite extra på är om en häst verkligen kan bli så förstörd på så kort tid, att man inte ganska omgående kan "rida bort" de olater den eventuellt lagt sig till med.

Mot köparna så står att de:

- inte gett hästen tillräckligt med tid för acklimatisering till den nya miljön
- att man ridit lite för mycket på direkten
- De är inte jättehästvana

Säljaren såg inget speciellt konstigt med köparens ridstil vid provritterna.


Visst kan man göra på bättre sätt i den bästa av världar, d v s ge hästen mer tid på det nya stället innan man börjar rida - men att den ska lägga sig till med sådana olater som beskrivits, bara p g a detta låter ganska märkligt.

Om faktum ändå är så, så kanske det handlar om att det helt enkelt inte "klickar" mellan ryttare och häst - UTAN att det för den skull ska behöva handla om att köparna är dumma, okunniga eller pressat hästen för mycket.

Har ni andra aldrig upplevt att ni helt enkelt inte förstår en häst? Att den inte fungerar för er som för andra ryttare trots att ni ridit länge och ägt flera hästar utan att någon gång haft större besvär med dessa?
Det har iallafall hänt mig och jag tycker inte att jag vare sig är okunnig beträffande ridning och hästhållning eller pressar hästar på något sätt.

Så istället för att leta fel hos köparen så kanske man ska konstatera att det var en olycklig kombination och att det är bäst för alla att ta tillbaka hästen.
Beträffande olaterna så tycker jag det låter otroligt skumt att de ska ha befästs så djupt att de inte går att få bort genom konsekvent ridning av gamla ägaren under några veckor. Har de satt sig så djupt så snabbt så kanske det är så att hästen är lite väl känslig för en normalduktig ryttare?

Jag vet inte vad som hänt under köparnas tid som dem har haft hästen.
Jag kan bara konstatera att hästen har fungerat felfritt och varit en alltigenom trevlig häst sedan den var ung ända till dem fick hand om den.
Att det inte klickar är förståeligt, det kan givetvis hända alla.
Det är tyvärr inte problemet.:(

Nu är mitt problem-
Hästen har fått stora ridmässiga problem så som att den kan resa sig, frysa fast, visar ovilja att gå fram osv.
I mitt fall iaf så har detta inte varit lätt att "rida bort" på den här tiden jag haft hästen hos mig igen, ca 1.5mån och jag har inte längre tiden el ekonomin för att ordna detta!
Jag sålde hästen av en orsak i höstas och jag befinner mig i ännu sämre läge att ha henne nu.
Jag har ytterligare en pålle som jag behöll i höstas då han funnits hos mig längre så valde jag att behålla honom och sälja stoet.

Om en häst reser sig för den har ont i sadelläge pga plötsligt ny utrustning, ja då försvinner säkert problemen så fort man byter till rätt tillpassad utr!

I mitt fall så handlar det systematiskt att hästen reser sig "så fort hon inte får som hon vill".
Detta är knappast ett LITET problem och väldigt svårt att få bort då hon nu även kommit underfund med att detta gör ryttaren rädd och hon får som hon vill.
En häst som reser sig anser jag vara farlig!
Jag kan ta att en häst biter, sparkar, sticker, bockar, lägger sig ned osv men att stegra är det absolut farligaste.
Det kan gå otroligt fel, hästen kommer för högt och går runt, bryter ryttarens rygg samt även sin egen.
Jag menar att en häst kan praktiskt taget få bete sig hur som helst för mig men INTE resa sig.
Och detta system att när hästen väl kommit på att den kan resa sig så forts den gärna, om det nu inte beror på tex att den har ont el utr som kan fixas.

Hade det bara varit att häst och ryttare inte passade ihop, ja då hade jag kunnat varit snäll och tagit tillbaka henne utan minsta problem även om jag inte har skyldighet till detta enligt lag, men nu är hästen belagd med fel och jag vill inte ta tillbaka en skadad "vara" utan kompensation.
Likasom i detaljhandeln, man kan inte lämna tillbaka en bryten förp el skadad vara.

Jag anser inte att hästen kan ses som för känslig, hon har fungerat jättebra med både nybörjare samt mer rut ryttare/ägare!
Men nåt hos köparna har gjort att hon nu är som hon är!

Hon kan ha gått omkull i box el vad som helst, men vid flera olika besiktningar, gårds besiktning samt även klinik bes med utökad rörelse kontroll så uppvisar hon inga symptom.
I övrigt så fungerar hon mkt bra i ridningen, hon rör sig i form i alla gångarter, arbetar på rätt sätt och stundtals e hon precis som hon var tidigare hos mig...
för att vid vissa ridturer och under vissa situationer blockera sig totalt.

Jag har även hoppat henne vilket hon älskar och hon gör hopp passen som rena guden...:bow:men vid markarbete samt vissa uteridningar så kommer dessa blockeringar.

Då hon inte visat något hos vet samt inte heller under hopp pass utan mer bara "när hon inte får som hon vill", så utesluter jag att hon har ont någonstans.
Detta är hennes vilja och psyke det ligger i!

Och återigen mitt problem, vad ska jag göra nu?
Vad kan jag säga till köparna?
Vad tycker ni jag har rätt till?
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Kom in på denna sida och var tvungen att skriva en rad till dig. Jag är förhandlare och har därför ändå mera ansvar för att ta hästarna tillbaka. Detta är tyvärr vardagsmat för mig och har under det senaste året inte såld någon häst problemfritt. Det skär en i hjärtat att det är hästarna som får lida och alltid säljaren som har fel. Det är visst möjligt att få hästen fördärvat på väldigt kort tid, de inlär sig dåliga beteende mycket fort och de är svåra att få bort. Det förundrar mig att köparen inte också har röntgat hästen för att hitta ett dold fel, för det gör det nemligen legalt att lämna hästen tillbaka. Jag tycker synd om dig. jag har genomgått detta mer än en gång och det är inte lätt att sälja en häst igen som har fått dåliga vanor och säljaren får betala oavsett, både ekonomiskt och känslomässigt. Vi måste få stopp på dessa slit och släng personer som gör livet surt för både hästar och försäljare. Som jag brukar säga, du kan inte köpa en bil, krocka den och så lämna tillbaka den på garantin. Det finns gränser:devil:

Det är rent ut sagt förjävligt!:eek:

Man vågar ju knappt sälja häst idag!
Man tror att man undersöker som säljare vart hästen hamnar, man tittar hur spekulanterna rider vid provridningen och man lyssnar på hur dem ppratar för att höra om dem kan nåt om hästar...för att sedan förstå hur lite hästvett det finns i vissa människor.

Jag har inte mkt pengar som privat person, att ta tillbaka en häst och ge köparna tillbaka halva köpesumman på 20.000kr som dem erlagt är för mig ofattbart!
Ska jag stå här som seriös säljare där jag erbjudit dem att provrida min häst flera ggr i alla möjliga situationer, hoppat och ridit markarbete, för att sedan när den inte passar dem på deras hemma plan så är det MITT FEL!
Jag ska då ta tillbaka en häst som inte fungerar ridmässigt och som jag kanske förlorar 10-20.000kr på i värdeförminskning nu när jag ska försöka sälja den igen?
Ska det gå till så?

Visst 20.000kr kanske är lite jämfört med en rättegång som man kanske förlorar och får stå med flera hundra tusen kr i skuld, MEN jag anser faktiskt inte att jag har fel i detta.
Dem har förstört min häst och jag kan va snäll och försöka få den bra igen eftersom dem inte vill veta av den utan direkt satte igång och letade ny häst, men givetvis inte utan kompensation.:confused:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag tycker det egentligen är fel att TS tråd ska diskuteras sönder utav att vissa finner det viktigt att säga att utropstecken är jobbiga att läsa (= lär er sålla texten så komemr det går bättre, även när ni pluggar böcker), TS måste försvara sig och dessutom, i mina ögon, faktist upprepa sig Alldeles för mycket!

Det kanske är dags att fokusera på vad TS KAN göra, istället för vad hon borde ha gjort?
TS skapade inte denna post för att hon fann det roligt att behöva älta vad hon skulle gjort, eller varför hon kunnat utbilda en häst så pass bra under så kort tid... Hon skapade den för att få råd på vad hon kan göra.

Kan vi hjälpa henne med det istället? :idea:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

*dl kl*

Det är vetenskapligt bevisat hur länge det tar för Människor att bil av med en dålig vana, elelr skaffa sig en god.
Oftast tar du en dålig vana och byter ut dne mot en god. Tex att byta ut godis mot en frukt.

Att bli av med en dålig vana och byta ut mot en god för människor tar Minst 3månader...

Och det är då för människor... Som kan förstå "varför" och "hur".

Hur länge ska det inte ta för en häst att skola om sin dåliga ovana, dvs att stegra, till något positivt? En häst som människan inte kan förklara varför för...

Bra mycket längre.


Jag minns inte exakta perioden för att skaffa sig en dålig vana men den var mycket kort. Någon vecka bara.
För människor då.
Och här tror jag att hästarna har kort period med. De reagerar instinktivt, de är inte manupulativa och kan inte tänka den logiska banan det krävs för att medvetet tänka ut en ovana.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

TS, vad händer om du böjer halsen åt sidan när hon stannar?
Om du tar bort kraften i att sticka och stegra genom att böja halsen kan stoet då skaffa sig en ny vana?

Träna in att göra halt och att hon ska ge eftergift när du böjer halsen åt sidan. Böj inte med våld utan ta små steg i taget, börja med en liten böjning som hon kan finna avslappningen i, sen ökar du böjningen.
Målet är nosen mot din sko. Ta den tid det tar, var noga med att inte rusa fram (men jag upplever dig inte som en sådan person).


När hon kan böja sig avslappnad och kan stå så några sekunder/en minut, börja böj henne när hon stannar (för att sedan sticka/stegra).

Vänta med att införa böjningen om hon stannar själv, tills dess att hon kan stå avslappnad med böjning och det är du som stannat henne. (hoppas du förstår vad jag menar där...:) )

Min egen erfarenhet av hästar som stegrar är att de ogärna gör det med böjd hals. Och sticka med böjd hals är väldigt svårt för en häst.

Kan detta vara ett sätt att arbeta bort de olater hon skaffat sig?

Se till att hon inte känner sig fångad, då finns risken att hon lägger sig ner. Känner hon sig fångad har du gått för fort fram.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

kl

Vet egentligen inte vad stavning och hur man skriver här har med själva TS frågeställning att göra?
Tycker det är ett rent påhopp och har man inte mer att komma med så ska man kanske inte yttra sig i tråden?
Eller varför inte skicka ett pm till TS för att göra TS uppmärksam på det (om man nu tycket det är så svårt att läsa inläggen och anser att svenskan är totalfel).

Tror inte det är någon här som är ute efter att få Nobelpriset i litteratur. ;)

:bow: Tack. jag ser inte heller meningen med att kommentera hur någon skriver sina meningar!
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Kan du inte ta ut en handpenning på 10 % + besiktningen och alla transportkostnader när du hämtade hästen, är inte det rimligt?, Då är det ju 10% av hela köpesumman, alltså 4000:- + vet 1500:-?? Transport 2000:-??, då har du ju fått ersättning för lite iaf.

Nu vet inte jag om man kan göra så, eftersom jag aldrig gjort det själv.
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Och även ett sådant sätt avspeglas i hästen, och inte alltid positivt.;)
:

Ja, det finns nåt posititvt och nåt negativt med allt. Inget är bara bra.

Ja, ditt/ägarens/hästskötarens sätt avspeglas i hästen. Det är en av de många underbara saker med hästarna. Du får den häst du förtjänar. Kanske inte på ett år men efter ett par- tre år, är "hästen din".

Jag har haft många hästar och jag har behållit dem länge.
De har haft mkt olika personlighet, temperament och psyke.
Men... efter ett antal år har ALLA haft ett sätt, en "kärna" som påminnt om alla de andra hästarna. Den kärnan är en spegling av mig och mitt sätt att hantera hästarna.

Jag kommer ihåg ett svar jag fick från en duktig hästmänniska en gång.
Jag hade så smått beklagat mig:"Jag kommer aldrig mer få en häst som är lika trevlig som denna"
Hon tittade fullkomligt oförstående på mig och sa "Det får man"
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

:bow: Tack. jag ser inte heller meningen med att kommentera hur någon skriver sina meningar!

Jo, om det gör att det blir jobbigt att läsa, för då orkar man inte vara med och då kan man inte vara till hjälp alls. Jag tycker visst att man får "uppfostra" varandra i netikett.

Fast man kan säga till mer eller mindre fint....:angel:
 
Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!

Jag har aldrig tagit pulsen på en häst vid ridning, så jag har ingen aning om jag suttit på någon häst med överdrivet hög puls. Har någon gång upplevt att hjärtat slagit så hårt att skänklarna rört sig om hästen fått syn på något den ansett jättefarligt, men då har det märkts på hästen att den varit uppjagad.

Men jag tycker inte det spelar så stor roll om hästen fungerar med någon om den fungerar pga att den känner förtroende för ryttaren eller för att hästen helt enkelt är lugn. Fungerar hästen så fungerar den tycker jag.
Men om inte hästen fungerar, då är det ju läge att utreda orsaken däremot! Har den inget förtroende för ryttaren eller är det något annat?

Tjafset om butta hör väl inte ihop med sådant? Den tycker jag bara är ett tecken på att vissa ryttare tyvärr uppenbarligen skiter i hästens välmåga bara de kan tävla. Medan de som protesterar bryr sig om hästens välmåga och inte vill "rida ihjäl" hästen. Måtte i allafall de som bryr sig om hästens välmåga vinna det här med buttan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 786
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp