Sålt släp utan ägarbyte

Alla har inte swish eller har interntbank öht så då finns bara postväxel kvar om det ens finns länge eller kontanter. Att personen inte skulle skicka in ägarbytet visste ni ju inte innan för i så fall varför inte posta det själva?
Då är det bara att personen var konstig kvar, vad det nu är att vara konstig?

Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.
 
... och det var ett billigt släp, så det ligger ju i linje med köparens intentioner.

MEN - TS, kom ihåg att kontrollera att släpet ställs på EFTER ägarbytet annars får ni betala skatten. Och lämna nu inte ut ägarbytet utan posta själva. Glöm inte ta legitimation.

Skatten är 450 kr. Släpet kostade köparen x13 så mycket som skatten avrundat till närmaste 1000-tal.
Legitimation fick vi se vid avhämtningen, köparen var också mycket noga med att inspektera pappas legg i typ 2 min innan hen var nöjd. o.O Däremot har vi inte ställt av släpet och kommer inte göra det heller. Däremot beställde pappa hem ett nytt reg.bevis idag, och ska, om ägarbytet inte gått igenom i början av nästa vecka, _kräva_ att köparen kommer hit och skriver på samt betalar honom för skatten kontant (om han nu inte heller tänker göra det av fri vilja sedan...).
Ja, skicka in ägarbytet själva ska vi definitivt göra i fortsättningen.
 
Skulle aldrig sälja ett fordon och låta köparen skicka in pappren.
Senaste gångerna vi sålt bilar har vi använt appen "Mina fordon". Den är guld!

Träffar ganska ofta folk i jobbet som har strul med köpare som inte ser till att skicka in papper efter försäljningen - kan bli dyrt och jobbigt för säljaren...
 
Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.
Finns dom som skickar in räkningar med posten som är betydligt yngre än dina föräldrar.
 
Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.
Alla 50-talister har inte bank-id. Tex min pappa (-54).
 
Alltså kolla upp vad som gäller genom transportstyrelsen.
Tveksam att det är bra och ställa av den om den används och det händer nå, ni har ju liksom inte koll på att den står still. Kanske blir ännu dyrare för er då.
Det blir inte dyrare, när polisen dyker upp efter att nya ägaren blivit ertappad med avställt släp så är det bara att spela dum, typ "vadå, vem har snott vårat släp säger ni? Det stod parkerat (välj lämpligt ställe) och har stått där länge". Då åker nya ägaren dit för stöld också. :devil:

Sköter man sig inte så ska det svida.
 
Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.
Min moster är född 62 och har inte internetbank.
 
Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.
Dina antikviteter till föräldrar är på intet sätt representativa för 50 talister, tvärt om.
 
Dina antikviteter till föräldrar är på intet sätt representativa för 50 talister, tvärt om.

Nej, det var ju just det.
Och om t.om. de då har internetbank, så finner jag det märkligt att en person som är ensiffrigt antal år äldre än mig inte skulle ha det. ;) Men vad vet jag.
 
Nej, det var ju just det.
Och om t.om. de då har internetbank, så finner jag det märkligt att en person som är ensiffrigt antal år äldre än mig inte skulle ha det. ;) Men vad vet jag.
Jag tycker att du inte ska lägga så mycket energi på att fundera över varför vissa väljer att inte ha internetbank. Det är liksom varken märkligt eller fel på något vis.

Jag finner det desto märkligare att din pappa sålt så många bilar och inte har koll på hur man ska göra med ägarbytet. Förhoppningsvis har han lärt sig det nu till nästa gång.
 
Fattar inte varför ni inte ställer av släpet. Det är ju enda hållhaken nu har på människan.

För att vi själva kan råka illa ut då i.o.m att vi fortfarande står som ägare och inte har några bevis på att det är sålt (i.o.m kontant betalning). Så då åker vi på smällen om det fastnar i en poliskontroll.
 
För att vi själva kan råka illa ut då i.o.m att vi fortfarande står som ägare och inte har några bevis på att det är sålt (i.o.m kontant betalning). Så då åker vi på smällen om det fastnar i en poliskontroll.
Ställ av det och anmäl det som stulet då. Trots allt så äger ni någonting som någon annan vägrar att lämna tillbaka eller skicka in papprerna på och kör runt med på eran bekostnad.

Skicka ett mess och skriv vad ni tänker göra om inte papprerna skickas in direkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 069
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 960
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp