Sålt släp utan ägarbyte

För att vi själva kan råka illa ut då i.o.m att vi fortfarande står som ägare och inte har några bevis på att det är sålt (i.o.m kontant betalning). Så då åker vi på smällen om det fastnar i en poliskontroll.

Nej det gör ni inte om det inte är ni som åker omkring med det. Det är föraransvar att se till att fordonet är påställt osv. Vad inbillar du dig ägaren skulle drabbas av? Parkeringsböter kan ni teoretiskt få, men inte minsta problem i en poliskontroll. Om någon åker omkring med ett avställt släp tillhörandes någon annan kan de däremot få en del extra frågor vid en poliskontroll.

Ställ av släpet!
 
Gör man ägarbyte via nätet eller om det var appen. Behöver man inte ens vara i samma stad. Jag var köparen och säljaren ringde upp mig, förra helgen.

Det behövs bara 4d och 4b från mitt körkortet, adress och nån mail för bekräftelse.

För mig om jag är säljare finns det ett undantag, om jag ska låta köparen posta ägarbeviset. Att vi är nära släkt. Annars sitter det i ryggmärgen att säljaren ansvara för det.
 
Nej, swish har ingen av varken jag eller pappa heller. Däremot, utifrån säljarens ålder, är jag 100% säker på att denne har internetbank (det har t.om. mina antikviteter till 50-talistföräldrar!).
Därför att vi aldrig gjort det tidigare, och det alltid funkat. Då har pappa ändå sålt 50+ fordon i sitt liv, och äger 20+ dito f.n.
Vill inte gå in i närmare termer, men olämpligt och något suspekt i kontexten sett.

Mina föräldrar är 40 och 50 tal utan att vara antikviteter...

Tänk på vad du skriver!!!
 
Det blir inte dyrare, när polisen dyker upp efter att nya ägaren blivit ertappad med avställt släp så är det bara att spela dum, typ "vadå, vem har snott vårat släp säger ni? Det stod parkerat (välj lämpligt ställe) och har stått där länge". Då åker nya ägaren dit för stöld också. :devil:

Sköter man sig inte så ska det svida.
Väldigt svårt att tänka mig då förhoppningsvis nya ägaren har ett kvitto på att den betalt släpet.
 
Nej det gör ni inte om det inte är ni som åker omkring med det. Det är föraransvar att se till att fordonet är påställt osv. Vad inbillar du dig ägaren skulle drabbas av? Parkeringsböter kan ni teoretiskt få, men inte minsta problem i en poliskontroll. Om någon åker omkring med ett avställt släp tillhörandes någon annan kan de däremot få en del extra frågor vid en poliskontroll.

Ställ av släpet!

Sorry, total tankevurpa inser jag nu. :o
Givetvis kan vi ju få p-böter på det, men tänkte helt fel gällande avställning. Vi får göra det på måndag om vi inte fått tag på göken till köpare tills dess.
 
Låter mer som att ni är de suspekta säljarna än att köparen är suspekt. Som man bäddar får man ju tyvärr ligga. Hoppas att köparen är medgörlig gällande ägarbyte. Annars får ni väl anmäla släpet stulet.

Vi är inte tillnärmelsevis så suspekta som köparen var. Men ja, det var helt klart en miss från vår sida! Vi brukar skriva kvitton, normalt sett, vi missade helt enkelt det nu. :(
 
Nejdå, inte alls, jag har inget kvitto på att jag köpt ett släp men jag kanske räknas som suspekt köpare men skit samma, gör man affärer ska man göra rätt för sig hela vägen anser jag men det är tyvärr inte vanligt med hederlighet längre.
Vi har nog väldigt olika syn på mkt vad jag förstår.
Dock köper jag inget större utan kvitto, det är ju ett rätt bra bevis på att man äger varan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 069
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 960
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp