Separation

Bukefalos 30 år!

TS, helt krasst känns det tufft ekonomiskt att äga hus själv som sjukskriven. När man har bil, barn och hästar.
Även om jag håller med om att kostnaden för elen nog är lågt räknat så vill jag inte dra så drastiska slutsatser. En del människor är riktigt duktiga på att vända och vrida på pengarna + att jag har noll aning om hur mycket pengar TS faktiskt får in, det kan finnas privata försäkringar osv via facket som ger mer pengar än bara från FK. Och dessutom så tänker jag att TS ska nog inte vara sjukskriven resten av livet (gissar jag...).

Jag har själv haft 4 hästar på ungefär 15000 kr/månad som sjukskriven, ja, det var länge sedan, absolut. Men visst gick det.

Det viktiga är att räkna på rätt summor.

Hurvida det sedan är görbart eller inte - det tänker jag att TS har bättre koll på än vad vi har.

När jag har pratat med bankerna om att ta över vårt hus så är det tyvärr omöjligt om jag inte kan finansiera utköpet med en väldans massa pengar från typ en trisslottsvinst eller en rik släkting. Vi pratar om några miljoner i kontantinsats eftersom husets marknadsvärde har ökat ordentligt.
För en ensamstående säger de att det är väldigt ovanligt att folk tar över fastigheter med ett värde över 2-3 miljoner vid separation. Så huset kommer behöva säljas. Jag är inte glad över det men har tyvärr fått acceptera att jag kan bli lycklig någon annanstans. Kanske att det kan vara bra med en nystart med något som bara är mitt.

De banker jag har pratat med räknar med en stressränta på 6% och går aldrig under en driftschablon på 5000 i månaden oavsett om den faktiska kostnaden är lägre.
Alla kreditkort man har belastar ens möjliga lånesumma med maxkrediten. Så har man ett tankkort och något kort till med höga kreditsummor, samt ett billån så belastar det fort.

Jag har lärt mig mycket den hårda vägen på sistone kring ekonomi och juridik tyvärr. Allt ska delas med millimeterrättvisa likt småbarn som ska dela på en läsk i två glas enligt mitt ex. Även om det inte är juridiskt riktigt eller rättvist i det stora perspektivet så ska varje pryl ses som en egen del. Att jag lagt mina sparpengar och fritid på trädgården och så ökat husvärdet, det är oväsentligt däremot. Att jag avstått från pension/lönerevision under föräldraledigheter betyder ingenting.
Jag kommer aldrig ha gemensam ekonomi samt bilägande med någon någonsin igen kan jag konstatera. Det är lätt att bli lite bitter över det här känner jag, men jag ser mer och mer ljust på framtiden. Jag kommer att gå starkare ut det här.

Idag är första gången jag verkligen känner mig ensam sedan fd sambo flyttade ut.
Känns rent ut sagt skit att sitta här själv och oroa sig för hästen som är på Ultuna och inte ha någon att dela det med.
Jag vet inte ens om han kommer att kunna överleva det hela och han är verkligen mitt allt, mitt tredje barn och jag vet inte vad jag gör utan honom. Jag går sönder! 😫

Idag är första gången jag verkligen känner mig ensam sedan fd sambo flyttade ut.
Känns rent ut sagt skit att sitta här själv och oroa sig för hästen som är på Ultuna och inte ha någon att dela det med.
Jag vet inte ens om han kommer att kunna överleva det hela och han är verkligen mitt allt, mitt tredje barn och jag vet inte vad jag gör utan honom. Jag går sönder! 😫
Livet har verkligen gett dig en käftsmäll och jag är så ledsen för allt du behöver gå igenom just nu!

Jag håller tummarna för hästen :heart

Och vad som än sker får du inte glömma att det kommer komma massor med bra, härliga och fina stunder att se fram emot när det du går igenom här och nu är historia

Min häst fick benet avsparkat i hagen tre dagar efter att maken sagt att han lämnade mig. Jag fick knappt fram någon mer gråt, det var bara kaos.

Men när jag ser på det nyktert nu så var det ju det som gjorde att jag fixade att bli själv med bebis och treåring. Både ekonomiskt och tidsmässigt. Rent krasst. Men gud vad livet sög just då.

Hoppas såklart att det går bättre för dig, ville bara säga att man klarar jäkligt mycket och det kan bli bra även om det ser nattsvart ut.

Fd sambo kom och hämtade dottern som varit här och tagit hand om sin ponny i kväll. Barnen sover hos pappa nu några nätter då jag pga min sjukdom är alldeles för slut efter akutresan ner till Uppsala och allt kring hästen för att orka med barnen.
Han kom in och hälsade och sa några ord men mest till barnen. Sedan när jag sa att det behövs hämtas mer ved (hämtar hos hans pappa 5 mil härifrån) så suckade han massor och såg ut som att det var hur jobbigt som helst. Jo visst är det jobbigt att behöva åka och hämta ved men grejen är att han ändå ska skjutsa dottern till körskolan i stan i morgon och behöver då vänta tre timmar på henne så jag tänkte att det passar perfekt att hämta veden under tiden då hans pappa bara bor 10 min från stan.
Hans suckar var det sista jag behövde ikväll.

Har hittat mitt nya hem, nu när jag har dyr veterinärräkning och allt 😉
Barnen ryms ju i alla fall 😅🙈
Kanske går att få in hästen också om han nu blir frisk, han är inte så stor 😆

IMG_9042.webp

Barne har bott hos pappan hela förra veckan och fram till idag. Dottern var dock hos mig i helgen.
Men jag har har varit totalt slut efter resan till Uppsala med hästen. Jag var förkyld under resan men inte mer än snuvig och tät.
Nu efteråt när kroppen kraschar så är det som att ha influensan och en släng av magsjuka samtidigt. ME och sjuka djur går inte ihop. Men skönt att barnen kan vara hos pappa så jag får vila upp mig.
Nu vill de vara hos mig några dagar och självklart får dom det trots att jag är dålig.

Skjutsade sonen till och från träningen igår och lämnade honom hos pappa på vägen hem. Sonen sa att ”pappa är inte så sugen på att du ska komma upp i lägenheten”. Men pappan hade inte kommit hem ännu och sonen ville ha sällskap upp så jag följde med.
Han visade runt då jag inte varit dit innan.
Det såg ut som jag gissat att det skulle se ut. Stökigt och inte särskilt hemtrevligt. Barnens rum var bättre. Gissar att han inte ville att jag skulle se stöket men jag har ju levt med hans stök i 20 år så jag vet hur det ser ut.
Själv behöver jag knappt lägga någon tid på städning längre. Helt otroligt vad en person kan stöka/smutsa ner.
Jag har ju tjatat på honom i massor av år att hjälpa till med städning, eller i alla fall plocka undan efter sig. Men det har aldrig hänt något med det. Och sedan jag blev sjuk har jag försökt få honom att förstå att min ork inte räcker till att städa efter honom hela tiden. Men ingen förbättring eller ens försökt prata om hur han ska kunna underlätta för mig.
Bara fortsatt som vanligt.
Själv har han nu köpt en robotdammsugare för flera tusen när han inte har en städerska som sköter sånt längre.
När han bodde med mig så hade han aldrig pengar till något. Jag fick alltid skarva trots att jag alltid tjänat mindre än honom. Ibland till och med ta av mina sparpengar. Senast bara en vecka innan han flyttade.
Men nu, trots att han fortfarande hjälper till att betala för huset plus har hyran för lägenheten så har han köpt en tv för 10” och den där robotdammsugaren för ca 4”. Jag måste erkänna att jag blir rätt provocerad, även om det är löjligt.
Han har även köpt en airfryer, som jag länge sagt att jag skulle vilja ha för att underlätta matlagningen sedan jag blev sjuk. Är alltid jag som lagat och planerat maten.
Men han kanske inser nu i alla fall hur mycket jag gjort och hur mycket han inte har behövt tänka på.

Barne har bott hos pappan hela förra veckan och fram till idag. Dottern var dock hos mig i helgen.
Men jag har har varit totalt slut efter resan till Uppsala med hästen. Jag var förkyld under resan men inte mer än snuvig och tät.
Nu efteråt när kroppen kraschar så är det som att ha influensan och en släng av magsjuka samtidigt. ME och sjuka djur går inte ihop. Men skönt att barnen kan vara hos pappa så jag får vila upp mig.
Nu vill de vara hos mig några dagar och självklart får dom det trots att jag är dålig.

Skjutsade sonen till och från träningen igår och lämnade honom hos pappa på vägen hem. Sonen sa att ”pappa är inte så sugen på att du ska komma upp i lägenheten”. Men pappan hade inte kommit hem ännu och sonen ville ha sällskap upp så jag följde med.
Han visade runt då jag inte varit dit innan.
Det såg ut som jag gissat att det skulle se ut. Stökigt och inte särskilt hemtrevligt. Barnens rum var bättre. Gissar att han inte ville att jag skulle se stöket men jag har ju levt med hans stök i 20 år så jag vet hur det ser ut.
Själv behöver jag knappt lägga någon tid på städning längre. Helt otroligt vad en person kan stöka/smutsa ner.
Jag har ju tjatat på honom i massor av år att hjälpa till med städning, eller i alla fall plocka undan efter sig. Men det har aldrig hänt något med det. Och sedan jag blev sjuk har jag försökt få honom att förstå att min ork inte räcker till att städa efter honom hela tiden. Men ingen förbättring eller ens försökt prata om hur han ska kunna underlätta för mig.
Bara fortsatt som vanligt.
Själv har han nu köpt en robotdammsugare för flera tusen när han inte har en städerska som sköter sånt längre.
När han bodde med mig så hade han aldrig pengar till något. Jag fick alltid skarva trots att jag alltid tjänat mindre än honom. Ibland till och med ta av mina sparpengar. Senast bara en vecka innan han flyttade.
Men nu, trots att han fortfarande hjälper till att betala för huset plus har hyran för lägenheten så har han köpt en tv för 10” och den där robotdammsugaren för ca 4”. Jag måste erkänna att jag blir rätt provocerad, även om det är löjligt.
Han har även köpt en airfryer, som jag länge sagt att jag skulle vilja ha för att underlätta matlagningen sedan jag blev sjuk. Är alltid jag som lagat och planerat maten.
Men han kanske inser nu i alla fall hur mycket jag gjort och hur mycket han inte har behövt tänka på.
Jag och exet bråkade en hel del om städningen.
Han påstod envist att ha städade mycket mer än jag.
Han visste knappt hur dammsugaren fungerade och efter att jag överlät toan på nedervåninge till honom städades den i princip aldrig.

Tror helt enkelt han trodde att städning skedde automagiskt. Inte ensam man om att tro det.

Igår kväll kändes allt så nattsvart. Veden snart slut för i år då det varit ovanligt kallt ovanligt länge. Inte hört något från de banker jag kontaktat, dyra veterinärräkningar och jag som är totalt slut pga min sjukdom.
Men så helt plötsligt damp det ner ett mail nu på fm från Nordea att jag fått lånelöfte, både till att ta över huset, lösa ut fd sambo och nytt värmesystem!
Jag var tvungen läsa det flera gånger och försöka lista ut vad haken är. Men det finns ingen 😅🥳
Nu känns livet genast lite lättare igen!

Igår kväll kändes allt så nattsvart. Veden snart slut för i år då det varit ovanligt kallt ovanligt länge. Inte hört något från de banker jag kontaktat, dyra veterinärräkningar och jag som är totalt slut pga min sjukdom.
Men så helt plötsligt damp det ner ett mail nu på fm från Nordea att jag fått lånelöfte, både till att ta över huset, lösa ut fd sambo och nytt värmesystem!
Jag var tvungen läsa det flera gånger och försöka lista ut vad haken är. Men det finns ingen 😅🥳
Åh vad roligt, blir så glad för din skull! :heart

Tänk att ett litet mail kan ändra hela ens tillvaro så pass :banana:
Grattis! Gud så härligt!

Wow, grattis!!!

Så underbart att läsa!! Tänk vad energi du kommer få när allt är klart, "bara" av att slippa ta hand om en vuxen man som om han vore en förvuxen bäbis.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn