Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning eller tjänstledig?

Fast om ditt omdöme sviktar och du har ansvar för människor, så är det ytterst olämpligt att gå till jobbet.
Då skulle jag säga att man bör söka hjälp om det är så illa att man måste dricka dagen innan ett såpass viktigt jobb att man har ansvar för andra människor. Då har man problem som man bör söka hjälp för och då kanske man ändå inte borde ha ett sådant viktigt jobb. Om man har dom problemen att man inte kan låta bli att dricka vid olämpliga tillfällen.
 
Då skulle jag säga att man bör söka hjälp om det är så illa att man måste dricka dagen innan ett såpass viktigt jobb att man har ansvar för andra människor. Då har man problem som man bör söka hjälp för och då kanske man ändå inte borde ha ett sådant viktigt jobb. Om man har dom problemen att man inte kan låta bli att dricka vid olämpliga tillfällen.
Det finns ingen anledning att söka hjälp om det är en engångsföreteelse, det är många som festat för mycket utan att ha alkoholproblem. Sedan är det för all del direkt olämpligt men bara orsak till oro omdet händer upprepade gånger.
 
Jag är arbetsoförmögen när jag sitter där. Sjuk eller inte verkar inte vara viktigt för många i tråden.
På vilket sätt blir du arbetsoförmögen av att bli klippt. Får du feber av det eller?

Att du är upptagen av annat kan jag förstå men det gör en knappast arbetsoförmögen, det käns som en udda sjukdom som uppstår vid klippning. Är det en allergisk reaktion?
 
Men var drar du gränsen. Det är inte meningen att skada sig när det gäller idrott men viss idrott ger så gott som alltid skador i det långa loppet. Vet man att man om man ägnar sig åt aktivitet X i det långa loppet kommer att behöva stanna hemma pga skador då en överväldigande majoritet bli skadade och eller drabbas av förslitningsskador. Ska dessa också ta semester de skadar knäet liksom 99% av "kollegorna" drabbats? Hur många fotbollsspelare, gymnaster etc på hyfsat hög nivå har aldrig blivit skadade? Ja talar nu inte enbart om eliten? Och tar man de som blivit skadade en gång och fortsätter trots ökad skaderisk, att de mest bara väntar på den men hoppas klara sig. Okej de planerar inte datum men de vet att skadan med hög sannolikhet (åter)kommer och fortsätter ändå.

Det samma gäller rökare, i synnerhet de som redan har konstaterade problem men fortsätter att röka. Ska de bekosta sin sjukskrivning själva?
Jag argumenterade inte själv för att det är rätt utan snarare för vad jag tror är orsaken till att folk skiljer på vanlig sjukfrånvaro och den efter komplikationer.
 
De flesta arbetsgivare vill ha harmoni i sina arbetslag. Besluten man fattar grundar sig på att hålla arbetslaget i fin form. Har man behov av
För mig är det solklart. Är jag inte arbetsför kan jag inte arbeta, oavsett varför jag inte är arbetsför. Och om jag skulle bli icke-arbetsför på min semester så ska jag ju egentligen vara sjukskriven de dagarna.
Jag tänker att man är inne på tunn is om man börjar moralisera och bedöma när det är ok att vara sjukskriven och inte. Tycker man märker bara i den här tråden hur argumenten känns ganska efterkonstruerade när det kommer till exempel.

Jag menar, jag kan ju göra många saker på min fritid högst frivilligt som kan leda till att jag inte fixar att jobba dagen efter. Nu är det tillåtet att vara sjukskriven efter skönhetsoperation och då kan väl folk bara sluta moralisera.

Liknelsen med penisförstoring känns ju absurd. Hur vanligt är det egentligen? Och hur många män är drivna av samhällets sjuka skönhetsideal så att de frivilligt lägger sig under kniven på samma sätt som kvinnor gör? Nej, tänkte väl det.
Varför sluta moralisera?
En kostnad för ett företag är väl viktigt att diskutera, om den är kopplad till en persons vilja att få större bröst?
 
På vilket sätt blir du arbetsoförmögen av att bli klippt. Får du feber av det eller?

Att du är upptagen av annat kan jag förstå men det gör en knappast arbetsoförmögen, det käns som en udda sjukdom som uppstår vid klippning. Är det en allergisk reaktion?
Du läser ju inte vad jag skriver.
 
Du läser ju inte vad jag skriver.

Tvärt om jag läser, förstår och ifrågasätter och då är det inte så kul och du tar till härskartekniken att ifrågasätta om jag läst.. Det finns inga hållbara argument för att sjukskriven för hår och nagelvård ( om det nu inte gör dig sjuk) och jag tycker det är löjliga argument som används för att dra fokus från sakfrågan.

Låt säga att 99% av rökare, tutteoperationspersonerna, gymnaster, 90% av problemhästryttarna, 95% av slalomåkarna får stanna hemma från jobb pga sin hobby vid något tillfälle pga sin hobby. Tar man och analyserar folks riskbeteenden så kommer man kunna bli än merpricksäker på att peka ut de som drar på sig sjukskrivningar i onödan.

Är det då rätt och riktigt att vissa hobbys får orsaka sjukdagar och andra inte? Vem ska bestämma vad som är okej? Och är det rätt att moralisera (oc förlöjliga som du gör) över andras risker?
 
Det är ju inte förstoringen som leder till sjukskrivning utan "komplikationer" av operationer som leder till att man inte kan arbeta. Hur man mår efter kan man ju aldrig veta i förväg!

Precis som att gravid inte är någon sjukdom och du inte kan bli sjukskriven för du är gravid, utan de är foglossningar, illamående osv som gör att du inte kan arbeta.
 
I det här fallet känns det ju solklart kvinnofientligt så jag ser inte så stora vinster med diskussionen.
Varför i hela friden anser du att det är "kvinnofientligt"???
Ja, jag förstår att ett argument kan vara "för att det oftast är kvinnor som genomgår skönhetsingrepp".

Men är det då inte väldigt mycket mer kvinnofientligt att erbjuda skönehetsingrepp? Och att fortsätta haussa upp utseendefixeringen genom att annonsera om bröstförstoringar med mera?

Penisförstoringar må vara betydligt mer ovanliga än bröstförstoringar men de förekommer faktiskt.
Problemet är ju funktionen efter ingreppet, blir oftast sämre.
Och till skillnad mot kvinnorna med bröstförstoringarna, så skäms vanligen de män som förstorar sin penis så pass att de inte diskuterar saken "in public".
 
Tvärt om jag läser, förstår och ifrågasätter och då är det inte så kul och du tar till härskartekniken att ifrågasätta om jag läst.. Det finns inga hållbara argument för att sjukskriven för hår och nagelvård ( om det nu inte gör dig sjuk) och jag tycker det är löjliga argument som används för att dra fokus från sakfrågan.

Låt säga att 99% av rökare, tutteoperationspersonerna, gymnaster, 90% av problemhästryttarna, 95% av slalomåkarna får stanna hemma från jobb pga sin hobby vid något tillfälle pga sin hobby. Tar man och analyserar folks riskbeteenden så kommer man kunna bli än merpricksäker på att peka ut de som drar på sig sjukskrivningar i onödan.

Är det då rätt och riktigt att vissa hobbys får orsaka sjukdagar och andra inte? Vem ska bestämma vad som är okej? Och är det rätt att moralisera (oc förlöjliga som du gör) över andras risker?
Alla de hobbies du dragit upp har en sak gemensamt, förutom att de har en hälsobringande effekt som träning råkar ha så händer skadorna i form av olyckor. Dessa skador är alltså inte planerade.
En kosmetisk operation är inte jämställt med en operation för undvika smärta eller förbättra funktion.
 
För att i slutändan handlar det om att moralisera över kvinnors rätt.
Fast så tolkar jag det inte. Nu var det tuttjobb som var aktuellt men det hade kunnat röra vilken skönhetsoperation som helst för min del. Jag tycker att det känns konstigt att ta sjukledigt för att göra en operation endast i styftet att bli snygg men så är hela grejen med skönhetsoperationer helt främmande för mig. Jag har ju precis börjat besöka frisören, jag är alltså inte så brydd om utseende.
 
Alla de hobbies du dragit upp har en sak gemensamt, förutom att de har en hälsobringande effekt som träning råkar ha så händer skadorna i form av olyckor. Dessa skador är alltså inte planerade.
En kosmetisk operation är inte jämställt med en operation för undvika smärta eller förbättra funktion.
Tja om alla eller så gott som alla blir skadade så är det att jämställa med planerad. Datumet är inte planerat men att man råkar ut för en skada är medtaget i beräkningen. I synnerhet om man väljer lite mer extrema sysselsättningar eller tummar på säkerheten.

Nu jämställer försäkringskassan operationerna i sjukskrivningshänseende. Sjukskrivningskriteriet baseras på arbetsoförmåga och inte hur man skaffat den. Det är alltså en okej anledning till sjukskrivning officiellt i Sverige.

Vill du varje gång du sjukskriver dig få fylla i ett formulär om varför du anser dig vara skadad/sjuk och vad som lett till detta och utifrån om du har en godkänd anledning till att bli skadad/sjuk få sjukpenning eller inte? Det är det det handlar om i förlängningen om man blandar in vad som leder till sjukskrivningen och arbetsförmågan. Det är mycket skador och sjukdomar man kan undvika om man anstränger sig lite.

Moraliskt kan man tycka att rökare, extremsportare, rattfyllerister m.fl. borde stå för sina kostnader själva om de blir skadade. De väljer ju själva en högre risk, men om riskbenägenheten ska ingår i kriteriet för att få sjukskriva sig så blir det en bedömningsfråga. Hur ska man etiskt hantera det. Vem ska dra gränsen? Hur stor risk är rimligt att utsätta sig för om man ska förvänta sig få en sjukskrivning?
 
Tvärt om jag läser, förstår och ifrågasätter och då är det inte så kul och du tar till härskartekniken att ifrågasätta om jag läst.. Det finns inga hållbara argument för att sjukskriven för hår och nagelvård ( om det nu inte gör dig sjuk) och jag tycker det är löjliga argument som används för att dra fokus från sakfrågan.

Låt säga att 99% av rökare, tutteoperationspersonerna, gymnaster, 90% av problemhästryttarna, 95% av slalomåkarna får stanna hemma från jobb pga sin hobby vid något tillfälle pga sin hobby. Tar man och analyserar folks riskbeteenden så kommer man kunna bli än merpricksäker på att peka ut de som drar på sig sjukskrivningar i onödan.

Är det då rätt och riktigt att vissa hobbys får orsaka sjukdagar och andra inte? Vem ska bestämma vad som är okej? Och är det rätt att moralisera (oc förlöjliga som du gör) över andras risker?
Var har jag skrivit att nånting av det du går igång på är OK?
 
Tja om alla eller så gott som alla blir skadade så är det att jämställa med planerad. Datumet är inte planerat men att man råkar ut för en skada är medtaget i beräkningen. I synnerhet om man väljer lite mer extrema sysselsättningar eller tummar på säkerheten.

Nu jämställer försäkringskassan operationerna i sjukskrivningshänseende. Sjukskrivningskriteriet baseras på arbetsoförmåga och inte hur man skaffat den. Det är alltså en okej anledning till sjukskrivning officiellt i Sverige.

Vill du varje gång du sjukskriver dig få fylla i ett formulär om varför du anser dig vara skadad/sjuk och vad som lett till detta och utifrån om du har en godkänd anledning till att bli skadad/sjuk få sjukpenning eller inte? Det är det det handlar om i förlängningen om man blandar in vad som leder till sjukskrivningen och arbetsförmågan. Det är mycket skador och sjukdomar man kan undvika om man anstränger sig lite.

Moraliskt kan man tycka att rökare, extremsportare, rattfyllerister m.fl. borde stå för sina kostnader själva om de blir skadade. De väljer ju själva en högre risk, men om riskbenägenheten ska ingår i kriteriet för att få sjukskriva sig så blir det en bedömningsfråga. Hur ska man etiskt hantera det. Vem ska dra gränsen? Hur stor risk är rimligt att utsätta sig för om man ska förvänta sig få en sjukskrivning?
Helt ärligt förstår jag inte riktigt logiken i ditt resonemang.
För det första så är det farligt att leva, något vi alla vet är att vi blir sjuka eller skadade någon gång, därav denna möjlighet till sjukskrivning. Ifall något händer, något som alla vet händer förr eller senare - men bara inte när. En operation är alltså planerad, den kan bli gjord på grund av skada eller sjukdom och hamnar alltså inom samma kategori som något som händer oplanerat.

Ett högriskintresse innebär inte automatiskt att alla blir skadade, att alla behöver läkarvård eller sjukskrivning.

Du behöver redan idag läkarintyg efter en veckas sjukskrivning, men de åsikter som dyker upp här om att folk ska kunna sjukskriva sig oavsett orsak, bara de saknar arbetsförmåga gör att jag personligen tycker det kravet skulle krävas betydligt snabbare.

Rattfylleri?:confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 700
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 528
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 787
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp