Sjukskrivning eller tjänstledig?

Helt ärligt förstår jag inte riktigt logiken i ditt resonemang.
För det första så är det farligt att leva, något vi alla vet är att vi blir sjuka eller skadade någon gång, därav denna möjlighet till sjukskrivning. Ifall något händer, något som alla vet händer förr eller senare - men bara inte när. En operation är alltså planerad, den kan bli gjord på grund av skada eller sjukdom och hamnar alltså inom samma kategori som något som händer oplanerat.

Ett högriskintresse innebär inte automatiskt att alla blir skadade, att alla behöver läkarvård eller sjukskrivning.

Du behöver redan idag läkarintyg efter en veckas sjukskrivning, men de åsikter som dyker upp här om att folk ska kunna sjukskriva sig oavsett orsak, bara de saknar arbetsförmåga gör att jag personligen tycker det kravet skulle krävas betydligt snabbare.

Som det är idag så är det arbetsförmågan eller oförmågan som bedöms och inte orsaken. Det gör att man kan sjukskriva sig även för sjukdomar/skador där du själv har varit vållande. Det kan vara genom skönhetsoperationer, ta hand om grannens barn med halsfluss eller att ha kört rattfull likväl som rena oturen att utan att veta hur råkat bli sjuk/skadad.

Folk blir sjukskrivna med sjukintyg efter skönhetsoperationer i Sverige och helt lagligt enligt praxis, krav på sjukintyg kommer alltså inte att hindra folk från den typen av sjukskrivning.

Vill du att vi i Sverige istället för att bedöma orsaken till att folk blir sjuka istället för arbetsförmågan som det är idag? Och om det är tveksamt (dvs att man själv räknas som vållande) inte har rätt till sjukskrivning?

PS.
Alla stannar inte hemma efter bröst operationer, det finns de som kan jobba ändå så det är inte en 100% risk för att vara hemma.
 
Vill du att vi i Sverige istället för att bedöma orsaken till att folk blir sjuka istället för arbetsförmågan som det är idag? Och om det är tveksamt (dvs att man själv räknas som vållande) inte har rätt till sjukskrivning?

PS.
Alla stannar inte hemma efter bröst operationer, det finns de som kan jobba ändå så det är inte en 100% risk för att vara hemma.

Jag vet inget om bröstoperationer, men jag har antagit att man är sjukskriven minst en dag. Jag talar egentligen inte specifikt om just bröstoperationer, så behöver man inte vara hemma efter att ha opererat brösten så gäller mitt svar planerade skönhetsoperationer där man behöver vara hemma, helt enkelt.

Jag tycker inte att vi ska minska rätten att sjukskriva sig, jag tror det blir oerhört svårt att göra en likvärdig bedömning utifrån grad av självförvållande som orsak. Däremot tycker jag inte att man bör utnyttja den möjligheten alltför friskt som arbetstagare. Det är mer en moralisk fråga, än juridisk.
 
Okej

Mitt inlägg i debatten är

Klart man ska kunna (och uppenbarligen FÅR) sjukskriva sej för även kosmetiska operationer, tänker på tex ögonlaser, bröst eller KÖNSBYTEN ... För med de flestas moraliska åsikter så handlar ju tuttarnas storlek bara om hur man själv uppfattar sej och det är ju sekundärt. Så då kan ju könsbyten inte va nåt man sjukskrivs för, man går bara hos fel psykolog ?

Så vad man gör med sin kropp ska andra "strunta i"... Även en arbetsgivare.
Om jag som (nu är fet) skulle göra en fettsugning så skulle jag inte ta semester för att göra det utan blir ju sjukskriven den tid det tar att bli "hel" igen...

Okej nu är ju fettsugning enligt många "förebyggande", kan få mej att få mindre skador osv när jag blir äldre... MEN jag har inte så stor övervikt att jag "får" en GBP op... Så vill jag då lägga mina privata pengar på att fettsuga mej är det ju inte en "sjuklig övervikt" utan mer kosmetisk...

Så som några påpekar, jag tänker inte och kommer inte bry mej om varför folk är sjukskrivna.
Har jag inte kunnat sova på natten pga grannen fört ett jävla liv tex och jag ska köra bil hela dagen efter = måste va alert så sjukskriver jag mej. Är jag sjuk ? Nej, men jag är inte arbetsför...
 
Har du någon aning om hur förminskande det du skriver är för transpersoner?

Du missar min poäng ... JAG är HELT för att man ska göra vad man VILL med sin kropp....
Men många i tråden tycker inte det är ok att ens göra större bröst. Och om du tycker att jag är förminskande mot transpersoner för att jag tycker det är ok att de byter till va de nu vill va MEN även tycker att det är okej att en som inte är nöjd med sin kropp gör om den så tycker jag nog mer din syn är konstig än min ...
 
Du missar min poäng ... JAG är HELT för att man ska göra vad man VILL med sin kropp....
Men många i tråden tycker inte det är ok att ens göra större bröst. Och om du tycker att jag är förminskande mot transpersoner för att jag tycker det är ok att de byter till va de nu vill va MEN även tycker att det är okej att en som inte är nöjd med sin kropp gör om den så tycker jag nog mer din syn är konstig än min ...
Du kan göra precis vad du vill med DIN kropp (bröstförstoring )men begär inte att vi andra ska betala för det. Det finns bättre saker att lägga våra gemensamma pengar på.
 
Du missar min poäng ... JAG är HELT för att man ska göra vad man VILL med sin kropp....
Men många i tråden tycker inte det är ok att ens göra större bröst. Och om du tycker att jag är förminskande mot transpersoner för att jag tycker det är ok att de byter till va de nu vill va MEN även tycker att det är okej att en som inte är nöjd med sin kropp gör om den så tycker jag nog mer din syn är konstig än min ...

Att kalla en könskorrigering för könsbyte och envisas med att fortsätta göra det när det felaktiga i uttalandet är förminskande. Att sedan jämföra det med en skönhetsoperation, ja det finner jag inte ens ord för.

Vad är det du inte förstår? En byter inte kön, en rättar till något som varit fel hela ens liv. Om jag föds utan ett ben, men i vuxen ålder kan göra en operation så att jag kan gå igen då gör jag inte en skönhetsoperation för mitt höga nöjes skull utan då rättar jag till något som har varit fel sedan jag föddes. Det kan väl inte jämföras med (onödig) kosmetisk kirurgi?
 
Du kan göra precis vad du vill med DIN kropp (bröstförstoring )men begär inte att vi andra ska betala för det. Det finns bättre saker att lägga våra gemensamma pengar på.

Dina pengar använder jag inte... Jag använder mina egna pengar, (obs i mitt fall är skönhetsoperation inte aktuellt oavsett vad de gäller) och jag skulle utan problem sjukskriva mej, med all rätt... Min sjukpenning är en rättighet som jag utan problem skulle utnyttja... Jag har betalat den iom att jag jobbar.
 
Så vad man gör med sin kropp ska andra "strunta i"... Även en arbetsgivare.
Om jag som (nu är fet) skulle göra en fettsugning så skulle jag inte ta semester för att göra det utan blir ju sjukskriven den tid det tar att bli "hel" igen...
Du har rätt där, arbetsgivare ska strunta i vad man gör med sin egen kropp. Men dom ska heller inte sponsra dig med en skönhetsoperation. Gäller det en GBP så är det för hälsans skull rent fysiskt, alltså det kan bli livshotande utan operation. Så är det inte med skönhetsoperationer.
Okej nu är ju fettsugning enligt många "förebyggande", kan få mej att få mindre skador osv när jag blir äldre... MEN jag har inte så stor övervikt att jag "får" en GBP op... Så vill jag då lägga mina privata pengar på att fettsuga mej är det ju inte en "sjuklig övervikt" utan mer kosmetisk...
Jag tycker att om det är så att du är påväg att bli så stor att faktiskt en GBP skulle kunna vara aktuellt eller så eller att du måste ner i vikt för hälsans skull så får du nog tycker jag börja i andra änden där. Fråga tex om du kan få isåfall hjälp med pengar till psykolog så inte övervikten behöver bli ett hot mot din hälsa. För där gäller det att tänka långsiktigt och en fettsugning hindrar inte dig från att gå upp i vikt igen.
 
Dina pengar använder jag inte... Jag använder mina egna pengar, (obs i mitt fall är skönhetsoperation inte aktuellt oavsett vad de gäller) och jag skulle utan problem sjukskriva mej, med all rätt... Min sjukpenning är en rättighet som jag utan problem skulle utnyttja... Jag har betalat den iom att jag jobbar.
Som du utnyttjar trots att du hade kunnat lägga operationen på semesterdagar. Med andra ord så tycker du det är rätt att utnyttja våra bra resurser som är till för dom som faktiskt är sjuka.

Som sagt, jag har inget emot att man ska få utan problem sjukskriva sig ifall tex inte semesterdagarna räcker för återhämtandet och det blir komplikationer. Men att medvetet lägga en operation så att man ska slippa utnyttja sina lediga dagar är bara så fel.
 
Du har rätt där, arbetsgivare ska strunta i vad man gör med sin egen kropp. Men dom ska heller inte sponsra dig med en skönhetsoperation. Gäller det en GBP så är det för hälsans skull rent fysiskt, alltså det kan bli livshotande utan operation. Så är det inte med skönhetsoperationer.

Jag tycker att om det är så att du är påväg att bli så stor att faktiskt en GBP skulle kunna vara aktuellt eller så eller att du måste ner i vikt för hälsans skull så får du nog tycker jag börja i andra änden där. Fråga tex om du kan få isåfall hjälp med pengar till psykolog så inte övervikten behöver bli ett hot mot din hälsa. För där gäller det att tänka långsiktigt och en fettsugning hindrar inte dig från att gå upp i vikt igen.

Jag har ett BMI på 32,7 så jo jag är nog väldigt nära en GBP... Men nej inget jag störs av ...
Har du problem med personer som andra anser är överviktiga ?
Jag skulle inte kunna gå ner till ett "normalviktigt" BMI ens om jag försökte... När jag va "smal" så hade jag ett BMI på 25,5 = på gränsen mellan "normalviktig" och överviktig...
 
Som du utnyttjar trots att du hade kunnat lägga operationen på semesterdagar. Med andra ord så tycker du det är rätt att utnyttja våra bra resurser som är till för dom som faktiskt är sjuka.

Som sagt, jag har inget emot att man ska få utan problem sjukskriva sig ifall tex inte semesterdagarna räcker för återhämtandet och det blir komplikationer. Men att medvetet lägga en operation så att man ska slippa utnyttja sina lediga dagar är bara så fel.

Din åsikt, men inte min ... OCH enligt länk sen tidigare i tråden så har jag rätten att göra det ...
 
Jag har ett BMI på 32,7 så jo jag är nog väldigt nära en GBP... Men nej inget jag störs av ...
Har du problem med personer som andra anser är överviktiga ?
Jag skulle inte kunna gå ner till ett "normalviktigt" BMI ens om jag försökte... När jag va "smal" så hade jag ett BMI på 25,5 = på gränsen mellan "normalviktig" och överviktig...
Om jag har problem med folk med mycket hull? Nej men jag har problem med personer som fettsuger sig av kosmetiska skäl och förväntar sig att andra ska betala för sjukskrivningen efteråt.

Och som sagt, folk som är i behov av GBP ska absolut få göra en men nu pratar vi ju om kosmetiska skäl och inte medicinska. Vad jag vet så får inte ens folk som får GBP fettsugning på "köpet" så att säga? Det är ju en långtgående behandling som ska förändra livet. En fettsugning är en kortvarigare lösning och tar man inte tag i problemet som orsakar fetman så tar det nog inte lång tid innan fetman är där igen.
 
Senast ändrad:
Din åsikt, men inte min ... OCH enligt länk sen tidigare i tråden så har jag rätten att göra det ...
Tror faktiskt att alla i tråden förstår att det finns rättigheter att sjukskriva sig efter operationer av kosmetiska skäl men frågan är mera hur det ligger till med moralen hos dom som anser det. Att dom utnyttjar systemet så att säga för att dom kan.

Det fungerar ju inte att lagen skulle bli sådan att ingen får sjukskriva sig efter en operation oavsett orsak egentligen. För kan man inte arbeta så kan man inte. Men att medvetet utnyttja sjukskrivningen, det är det som är lite moraliskt fel.
 
Tror faktiskt att alla i tråden förstår att det finns rättigheter att sjukskriva sig efter operationer av kosmetiska skäl men frågan är mera hur det ligger till med moralen hos dom som anser det. Att dom utnyttjar systemet så att säga för att dom kan.

Det fungerar ju inte att lagen skulle bli sådan att ingen får sjukskriva sig efter en operation oavsett orsak egentligen. För kan man inte arbeta så kan man inte. Men att medvetet utnyttja sjukskrivningen, det är det som är lite moraliskt fel.

Ja jag har förstått att några tycker det är moraliskt fel, jag tycker inte det är moraliskt fel.
 
Ja jag har förstått att några tycker det är moraliskt fel, jag tycker inte det är moraliskt fel.
Måste undra lite då. Eftersom inte det är moraliskt fel att utnyttja något bara för att det går, är det också helt okej för dom som "inte kan" arbeta och är sjukskrivna på heltid för att det är bekvämare? Är det okej bara för att det går och dom inte kan bli nekade en sjukskrivning rent lagligt så att säga? För det finns dom som faktiskt tycker det är bekvämare att vara hemma och sjukskriven trots lite brist på pengar för att det är bekvämt.

För det är mer eller mindre samma sak. Allt sådant drabbar ju dom som faktiskt behöver hjälpen med sjukskrivning "på riktigt" och som inte kan välja när dom vill vara sjukskrivna.

Det är inte okej att utnyttja systemet bara för att det går, lite måste man tänka på andra för allt sådant drabbar faktiskt i längden folk som är i "riktigt" behov av hjälpen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 542
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 441
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 762
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp