Sjukskrivning eller tjänstledig?

Måste undra lite då. Eftersom inte det är moraliskt fel att utnyttja något bara för att det går, är det också helt okej för dom som "inte kan" arbeta och är sjukskrivna på heltid för att det är bekvämare? Är det okej bara för att det går och dom inte kan bli nekade en sjukskrivning rent lagligt så att säga? För det finns dom som faktiskt tycker det är bekvämare att vara hemma och sjukskriven trots lite brist på pengar för att det är bekvämt.

För det är mer eller mindre samma sak. Allt sådant drabbar ju dom som faktiskt behöver hjälpen med sjukskrivning "på riktigt" och som inte kan välja när dom vill vara sjukskrivna.

Det är inte okej att utnyttja systemet bara för att det går, lite måste man tänka på andra för allt sådant drabbar faktiskt i längden folk som är i "riktigt" behov av hjälpen.

Jag var själv med och röstade fram alliansen som drev igenom "arbetslinjen" som diskuterats hårt genom åren... MEN om jag va på gränsen SJÄLV och skulle kunna va sjukskriven och inte behöva jobba..: Eller rent krasst få nåt annat bidrag som gör att jag inte behöver jobba så JA då skulle jag hellre gå hemma å bara ta bidrag... Jag jobbar för att jag måste, för att jag behöver pengar... Fick jag pengar ändå skulle jag inte jobba...
 
Undrar var din gräns går när du tycker att lite sömn en natt är ok för att "sjukskriva sig" dvs arbetsoförmögen. Jag börjar tycka att karensdagen är ok.( om den nu finns kvar)

Det är väl väldigt individuellt ? För mej har jag ingen aning, jag har ett jobb som jag klarar av med få timmars sömn och har själv inte råkat ut för annat än självförvållad "sömnbrist" och då tagit att jag varit trött... MEN om jag mot all förmodan skulle va så trött någon dag att jag sjukskriver mej för det så gör jag det. Oavsett om det beror på att jag varit magsjuk, svårt att somna eller för störningar utifrån. Är jag inte arbetsför är jag inte skick att arbeta = sjukskriven.
 
Jag var själv med och röstade fram alliansen som drev igenom "arbetslinjen" som diskuterats hårt genom åren... MEN om jag va på gränsen SJÄLV och skulle kunna va sjukskriven och inte behöva jobba..: Eller rent krasst få nåt annat bidrag som gör att jag inte behöver jobba så JA då skulle jag hellre gå hemma å bara ta bidrag... Jag jobbar för att jag måste, för att jag behöver pengar... Fick jag pengar ändå skulle jag inte jobba...
Okej...då har man ju förklaringen där på varför dom som är i behov av hjälp riskerar att inte få det. Resonerar många så så är det inte konstigt många sjuka måste arbeta för att dom blir nekade, pengarna går ju till sådana som du.

Det som är synd är ju att dom som faktiskt är sjuka sällan har orken att driva igenom saker och ting och blir utan bidrag medans dom som utnyttjar det bara för att dom kan faktiskt orkar driva igenom och få bidragen istället och kan gå hemma.

Tänk om folk kunde börja se lite utom sig själva och tänka lite på andra också. Att allt man gör faktiskt drabbar någon annan. Annars får dom höja skatterna rejält ifall det ska täcka även bekvämlighet och skönhetsoperationer.

Denna egoism är ju det som förstör så mycket..tycker jag.
 
Okej...då har man ju förklaringen där på varför dom som är i behov av hjälp riskerar att inte få det. Resonerar många så så är det inte konstigt många sjuka måste arbeta för att dom blir nekade, pengarna går ju till sådana som du.

Det som är synd är ju att dom som faktiskt är sjuka sällan har orken att driva igenom saker och ting och blir utan bidrag medans dom som utnyttjar det bara för att dom kan faktiskt orkar driva igenom och få bidragen istället och kan gå hemma.

Tänk om folk kunde börja se lite utom sig själva och tänka lite på andra också. Att allt man gör faktiskt drabbar någon annan. Annars får dom höja skatterna rejält ifall det ska täcka även bekvämlighet och skönhetsoperationer.

Denna egoism är ju det som förstör så mycket..tycker jag.

Fast jag behöver inte tänka på andra .... Det gör alla andra så bra (och i mitt tycke alldeles för mkt) åt mej... Jag tycker mer sköt dej själv å skit i andra. Så mår du säkert mkt bättre... Är min gräsmatta grönast är det för att jag tar hand om den !
 
Fast jag behöver inte tänka på andra .... Det gör alla andra så bra (och i mitt tycke alldeles för mkt) åt mej... Jag tycker mer sköt dej själv å skit i andra. Så mår du säkert mkt bättre... Är min gräsmatta grönast är det för att jag tar hand om den !
Jag har inga ord...

Du lär märka den dagen du själv behöver hjälp hur ensam och utlämnad man blir. Tyvärr måste vissa uppleva det för att förstå det och för att bli lite mera ödmjuka.
 
Jag är både arbetsgivare och bröstförstorad själv. Jag skulle som ag aldrig lägga någon värdering i andras val. Vissa anställda vill dessutom inte ge mer än sista sidan i intyget så jag vet inte alls vad de är sjukskrivna för alla gånger. Att detta skulle påverka karriären som någon antytt låter hellnasigt enligt mig! Jag var själv sjukskriven 6 veckor när jag opererade mig utan att ens reflektera över det. Det gjorde knappast chefen heller. Fick blommor från jobbet. Jobbade som syrra på sjukhuset. En annan på den arbletsplatsen blev inspirerad och gjorde samma sak sedan. Tur vi har regelverk kring sådant här så det inte blir för moraliserat.
 
Har inte definitionen glidit en aning här?
Borde den inte vara "Är jag sjuk är jag inte skick att arbeta = sjukskriven."

Är jag sjuk om jag brutit nånting ? Nej, jag är inte arbetsför. Så alltså kan jag inte arbeta om jag tex brutit benet. Men jag är ju inte sjuk.
 
Fast jag behöver inte tänka på andra .... Det gör alla andra så bra (och i mitt tycke alldeles för mkt) åt mej... Jag tycker mer sköt dej själv å skit i andra. Så mår du säkert mkt bättre... Är min gräsmatta grönast är det för att jag tar hand om den !

Jag sköter mig själv, genom att själv bekosta onödiga operationer och den återhämtning de kräver.
 
Fast jag behöver inte tänka på andra .... Det gör alla andra så bra (och i mitt tycke alldeles för mkt) åt mej... Jag tycker mer sköt dej själv å skit i andra. Så mår du säkert mkt bättre...

I så fall skulle du inte ha någon rättighet till allmän sjukskrivning alls, utan lösa det med privat försäkring. Jag tvivlar på att det skulle vara mer liberala regler då.

Är min gräsmatta grönast är det för att jag tar hand om den !

Eller så hade du tur med vädret. Men det är ju en lite jobbigare tanke...
 
Det är väl väldigt individuellt ? För mej har jag ingen aning, jag har ett jobb som jag klarar av med få timmars sömn och har själv inte råkat ut för annat än självförvållad "sömnbrist" och då tagit att jag varit trött... MEN om jag mot all förmodan skulle va så trött någon dag att jag sjukskriver mej för det så gör jag det. Oavsett om det beror på att jag varit magsjuk, svårt att somna eller för störningar utifrån. Är jag inte arbetsför är jag inte skick att arbeta = sjukskriven.

Fast det är ju fortfarande inte oväntade orsaker till arbetsoförmåga som är det omoraliska. Utan mer som vid ett exempel jag själv var med om nyligen. En artist som jag och min kompis vill se kommer till Stockholm, men tyvärr på en vardag vilket innebär att komma hem ca 1 på natten och jobb dagen efter. Valet står då mellan
1. Jag kan inte gå, för jag kan inte jobba med så lite sömn dagen efter.
2. Jag går, och sjukskriver mig dagen efter för jag kommer ju vara så trött så jag inte kan jobba.
 
Jag var själv med och röstade fram alliansen som drev igenom "arbetslinjen" som diskuterats hårt genom åren... MEN om jag va på gränsen SJÄLV och skulle kunna va sjukskriven och inte behöva jobba..: Eller rent krasst få nåt annat bidrag som gör att jag inte behöver jobba så JA då skulle jag hellre gå hemma å bara ta bidrag... Jag jobbar för att jag måste, för att jag behöver pengar... Fick jag pengar ändå skulle jag inte jobba...
För mig, som i nuläget är deltidssjukskriven, känns ditt inlägg sårande. Jag vill orka jobba, men jag kan inte. Känner mig usel som inte orkar jobba heltid, inte ens när jag inte är sjukskriven. Jag har fått tagit beslutet själv att gå ner på deltid för att slippa bli sjukskriven gång på gång på gång (även om det är så FK tycker jag ska göra).
Fy sjutton för att bara gå hemma - och värre, gå hemma och inte orka göra nåt. Man (jag) är inte sjukskriven för att det är kul :mad: utan för att jag ska kunna fungera i vardagen och inte vara helt slutkörd och känna att självmord är det enda rätta.
 
För mig, som i nuläget är deltidssjukskriven, känns ditt inlägg sårande. Jag vill orka jobba, men jag kan inte. Känner mig usel som inte orkar jobba heltid, inte ens när jag inte är sjukskriven. Jag har fått tagit beslutet själv att gå ner på deltid för att slippa bli sjukskriven gång på gång på gång (även om det är så FK tycker jag ska göra).
Fy sjutton för att bara gå hemma - och värre, gå hemma och inte orka göra nåt. Man (jag) är inte sjukskriven för att det är kul :mad: utan för att jag ska kunna fungera i vardagen och inte vara helt slutkörd och känna att självmord är det enda rätta.
Håller med dig ! Att gå hemma är det värsta som finns och att känna att det inte går att jobba hur mycket man än vill och tycker att folk tittar snett på en när man är ute som att man vore en parasit !
 
För mig, som i nuläget är deltidssjukskriven, känns ditt inlägg sårande. Jag vill orka jobba, men jag kan inte. Känner mig usel som inte orkar jobba heltid, inte ens när jag inte är sjukskriven. Jag har fått tagit beslutet själv att gå ner på deltid för att slippa bli sjukskriven gång på gång på gång (även om det är så FK tycker jag ska göra).
Fy sjutton för att bara gå hemma - och värre, gå hemma och inte orka göra nåt. Man (jag) är inte sjukskriven för att det är kul :mad: utan för att jag ska kunna fungera i vardagen och inte vara helt slutkörd och känna att självmord är det enda rätta.

Hur kan du tycka det är sårande ?
Om jag hellre skulle vilja VAD JAG VILL men ändå tjäna pengar, vad har det med dej å göra ?
Mitt liv inverkar inte ett dugg på dej... Att du vill jobba men inte kan är ju inte mitt fel.

På riktigt ni (alla) tror verkligen att om jag sjukskriver mej pga en skönhetsoperation så inverkar detså sjuka människor får det sämre ? NEJ ni är verkligen ute å cyklar om ni tror det...
Och ja. Jag skulle utnyttja systemet om jag behövde det. Det är ju därför systemet FINNS.... Varför ska jag INTE utnyttja det ?

Vill ni själva inte utnyttja systemet så är det inte heller mitt fel... Vill ni ta av er semester om ni gör liknande saker så varsågoda, ingen kommer hindra er. Men ingen kommer hindra mej heller...
 
Jag tycker inte att det nödvändigtvis är ett problem att sjukskrivning som beror på problem man frivilligt skaffat sig leder till moraliserande. Vi behöver normer och socialt tryck för att motverka en del saker som visserligen är lagliga men som det vore ett samhällsproblem om alltför många ägnade sig åt.
 
Några saker jag hellre vill att mina skattepengar ska går till än sjukskrivning för folk som har okej tuttar men ändå vill ha snyggare tuttar:

- Ta emot asylsökande som riskerar att dö i sitt hemland
- Hjälpa migranter med mödravård och sjukvård
- Hjälpa barn från utsatta familjer att ha råd med fritidsaktiviteter
- Stöd till hemlösa
- Stöd till barn som behöver extra stöd i skolan
- Bistånd till katastrofområden
- Ideella organisationer såsom till exempel Kvinnojouren
- UNICEF

Och så vidare, och så vidare, listan är rätt lång så jag kan inte redogöra för hela tyvärr.
 
Några saker jag hellre vill att mina skattepengar ska går till än sjukskrivning för folk som har okej tuttar men ändå vill ha snyggare tuttar:

- Ta emot asylsökande som riskerar att dö i sitt hemland
- Hjälpa migranter med mödravård och sjukvård
- Hjälpa barn från utsatta familjer att ha råd med fritidsaktiviteter
- Stöd till hemlösa
- Stöd till barn som behöver extra stöd i skolan
- Bistånd till katastrofområden
- Ideella organisationer såsom till exempel Kvinnojouren
- UNICEF

Och så vidare, och så vidare, listan är rätt lång så jag kan inte redogöra för hela tyvärr.
Det är inte lite pengarna ska räcka till. Jag tror personligen att administrationen och kontrollen för att hindra folk från att få ut pengar för sjukskrivning i samband med skönhetsoperationer och att avgöra vad som handlar om skönhet och vad som är medicinskt motiverat kostar mer än sjukskrivningarna i sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 540
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 441
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 762
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp