Sjukskrivning eller tjänstledig?

TheRedLightning

Trådstartare
Vad säger ni om att vara sjukskriven om man gjort en bröstoperation (som att t ex förstora befintliga bröst)?

Jag har hört lite olika bud, en sida tycker att det inte är okej att vara sjukskriven då det är något självvalt och istället borde ta tjänstledigt, då de menar på att arbetsgivaren inte ska betala sjukskrivningen.
Den andra sidan menar att det är okej att vara sjukskriven precis som vid vilken annan operation som helst.

Hur resonerar ni kring detta?
Är det okej att sjukskriva sig från jobbet för att förstora brösten?
Hur tror ni arbetsgivare tänker om en sådan här situation?
Resonerar ni lika om personen haft bröstcancer eller är frisk utan bröstcancer?
 
Jag var sjukskriven när jag opererat brösten. Först tog jag en vecka semester sen en vecka sjukskrivning eftersom det inte räckte med en vecka semester. Man får ju sjukskriva sig en vecka utan läkarintyg och jag kunde ändå inte göra något på jobbet när jag var nyopererad.
 
Jag tycker man hamnar i en konstig diskussion om man inte skulle kunna vara sjukskriven. Då skulle man också kunna resonera att den som frivilliga utsätter sig för stora risker, t.ex. håller på med ridning, inte heller skulle kunna vara sjukskriven efter en olycka. Vart ska vi isåfall dra gränserna och vem ska avgöra var de går?
 
Vad säger ni om att vara sjukskriven om man gjort en bröstoperation (som att t ex förstora befintliga bröst)?

Jag har hört lite olika bud, en sida tycker att det inte är okej att vara sjukskriven då det är något självvalt och istället borde ta tjänstledigt, då de menar på att arbetsgivaren inte ska betala sjukskrivningen.
Den andra sidan menar att det är okej att vara sjukskriven precis som vid vilken annan operation som helst.

Hur resonerar ni kring detta?
Är det okej att sjukskriva sig från jobbet för att förstora brösten?
Hur tror ni arbetsgivare tänker om en sådan här situation?
Resonerar ni lika om personen haft bröstcancer eller är frisk utan bröstcancer?
Man kan väl inte sjukskriva sig ifall man inte är sjuk? En bröstoperation är ju en högst frivillig grej och går inte att jämföra med cancer. Däremot vid komplikationer efter en operation, då kan jag förstå sjukskrivningen. Vad jag förstått kan man relativt snabbt komma tillbaka till ett vanligt liv efter en sån operation.
 
Jag tycker man hamnar i en konstig diskussion om man inte skulle kunna vara sjukskriven. Då skulle man också kunna resonera att den som frivilliga utsätter sig för stora risker, t.ex. håller på med ridning, inte heller skulle kunna vara sjukskriven efter en olycka. Vart ska vi isåfall dra gränserna och vem ska avgöra var de går?
Fast det skulle ju vara som att man sjukskriver sig i förebyggande syfte för att man kanske ramlar av hästen. En bröstförstoring får man väl passa in på typ fredagar innan helg eller på semestrar eller liknande. Det är ju skillnad om det blir komplikationer vid en förstoring.
 
Vad säger ni om att vara sjukskriven om man gjort en bröstoperation (som att t ex förstora befintliga bröst)?


Jag har hört lite olika bud, en sida tycker att det inte är okej att vara sjukskriven då det är något självvalt och istället borde ta tjänstledigt, då de menar på att arbetsgivaren inte ska betala sjukskrivningen.
Den andra sidan menar att det är okej att vara sjukskriven precis som vid vilken annan operation som helst.

Hur resonerar ni kring detta?
Är det okej att sjukskriva sig från jobbet för att förstora brösten?
Hur tror ni arbetsgivare tänker om en sådan här situation?
Resonerar ni lika om personen haft bröstcancer eller är frisk utan bröstcancer?

Man får ju vara sjukskriven efter en gastric bypass och den gör ju de flesta frivilligt så då borde en bröstoperation vara ok att vara skriven för.
 
Kan man inte bli sjukskriven av kirurgen som opererar brösten? De borde kunna bedöma hur länge en sjukskrivning är motiverat med tanke på vilken typ av operation som gjorts, patientens arbete mm.

Tjänstledigt är upp till arbetsgivaren att bestämma om man får. De kan faktiskt säga nej....
 
Jag tycker man hamnar i en konstig diskussion om man inte skulle kunna vara sjukskriven. Då skulle man också kunna resonera att den som frivilliga utsätter sig för stora risker, t.ex. håller på med ridning, inte heller skulle kunna vara sjukskriven efter en olycka. Vart ska vi isåfall dra gränserna och vem ska avgöra var de går?

Fast risken att du råkar ut för en olycka som medför sjukskrivning av ett ridpass är knappt en promille av risken att du behöver vara borta från jobbet om du gör en större skönhetsoperation.
 
Jag tycker det är skäl att neka sjuklön från arbetsgivarens sida. Det är ju faktiskt upp till arbetsgivaren - oavsett intyg eller inte - att bedöma om denne ska betala ut sjuklön. Nekar arbetsgivaren, får man söka hos Försäkringskassan som sedan gör en bedömning och ev. kräver AG på sjuklön i efterhand.
 
Jag har svårt att se att en arbetsgivare ska betala sjuklön om det man gör är en ren skönhetsoperation utan någon medicinsk motivering. Man får passa in det när man har semester eller be om ledigt (obetalt då).

Att jämföra en gastric bypass med en bröstförstoring är absurt. Man opererar inte magsäcken för att komma i form till bikinisäsongen utan för att rädda sitt liv.
 
Jag tycker det är skäl att neka sjuklön från arbetsgivarens sida. Det är ju faktiskt upp till arbetsgivaren - oavsett intyg eller inte - att bedöma om denne ska betala ut sjuklön. Nekar arbetsgivaren, får man söka hos Försäkringskassan som sedan gör en bedömning och ev. kräver AG på sjuklön i efterhand.

Jag har svårt att se att en arbetsgivare ska betala sjuklön om det man gör är en ren skönhetsoperation utan någon medicinsk motivering. Man får passa in det när man har semester eller be om ledigt (obetalt då).

Att jämföra en gastric bypass med en bröstförstoring är absurt. Man opererar inte magsäcken för att komma i form till bikinisäsongen utan för att rädda sitt liv.
Tänker ni lika om det är någon som har fått tagit bort brösten pga bröstcancer och nu ska få nya? Det finns ju en del som lider svårt av att inte ha ett eller två bröst?
Jag är mest nyfiken, min spontana reaktion var den samma som eran, men när jag började tänka efter så finns det flera olika scenarion. Det finns även kvinnor som har lidit av att vara plattbröstade och mått psykiskt dåligt av det.
 
Tänker ni lika om det är någon som har fått tagit bort brösten pga bröstcancer och nu ska få nya? Det finns ju en del som lider svårt av att inte ha ett eller två bröst?
Jag är mest nyfiken, min spontana reaktion var den samma som eran, men när jag började tänka efter så finns det flera olika scenarion. Det finns även kvinnor som har lidit av att vara plattbröstade och mått psykiskt dåligt av det.

Nej, absolut inte. Då sker ju operationen pga en sjukdom. Att lida psykiskt av platta bröst kan man få hjälp med genom psykiatrin. Jag har alltid avskytt mina bröst för de är knappt en B-kupa men jag anser inte att samhället ska betala något för att jag inte trivs med dem.

Jag lägger ingen värdering i om man väljer att göra kosmetisk kirurgi, det är upp till var och en, men jag anser heller inte att arbetsgivaren/samhället ska betala sas för att man ska kunna göra det. Det var därför jag la till "utan medicinsk motivering" vilket jag anser att en underliggande sjukdom är.
 
Jag tycker att cancer är en sjukdom som gör sjukskrivning motiverad. Även behandling av cancer är motiverat som underlag för sjukskrivning, om man blir sjuk av strålning eller operation.

För mig är skönhetsoperationer att likställa med fransförlängning och spavistelse. Jag mår självklart bättre av det, det ökar mitt välbefinnande och psykiska hälsa. Men att arbetsgivaren ska betala min tid för att få det utfört? Nix.

Nu pratar jag om operationer som handlar om utseende. Inte bröstförminskning av hälsoskäl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 537
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 441
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 762
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp