Sjukskrivning eller tjänstledig?

Alla ovan är släkt kan tilläggas. Föräldrar och deras barn. Yngsta som fått gastric bypass var 22 år och även om personen inte var smal så var den inte extrem på något sätt och ingen hade reagerat på storleken.
Då så skulle jag gissa på någon genetisk orsak som du inte vet något om.
Gastric Bypass är inte den lätta vägen utan det är den svåra och komplicerade vägen.
En väg som man bara går i absoluta nödfall.
 
Det är faktiskt inte en helt orealistisk jämförelse. Jag har 6 stycken i min omedelbara närhet som gjort en Gastric Bypass under de senaste 3-4 åren. Av dessa 6 är det 1 (!) som gjort det för att rädda sitt liv. Övriga var inte i närheten av så stora som man tror att folk ska vara för att få en beviljad. Åtminstone här i Göteborgsområdet är det otroligt lätt att få en operation idag. Inte heller hade dessa övriga 5 gjort några särskilda ansatser att ens försöka gå ner i vikt själva. Jag har dessutom ett par i min närhet som har sagt att de tänker äta och dricka så gott de kan nu eftersom de ändå ska göra (läs kräva) en gastric bypass längre fram. Så de behöver inte bry sig. Alla ovan är släkt kan tilläggas. Föräldrar och deras barn. Yngsta som fått gastric bypass var 22 år och även om personen inte var smal så var den inte extrem på något sätt och ingen hade reagerat på storleken.

Så jag har gått från att tro att man bara gjorde gastric bypass när det var absolut nödvändigt och alla andra möjligheter var uttömda till att inse att man idag använder det som en skönhetsoperation. Och det skrämmer mig väldigt. Ingen vet ju de långsiktiga effekterna.

Men det är ju då läkarna som ska ifrågasättas, inte ingreppet som sådant. Dessutom vet man inte bakgrunden till läkarnas resonemang.
 
Man sjukskriver sig väl efter operationen om det gör så ont så man inte kan jobba. Gör det inte ont så antar jag att man går till jobbet. Så jo jag tycker man ska få sjukskriva sig om man inte kan jobba pga operation. Däremot ska man inte vara hemma på "rutin" för att man opererats, utan enbart om det gör att man inte kan jobba.
 
Ja, why not? Vissa bröst-operationer går ju genom "vanliga vården" så att säga och där är det väl inte att begära en ny tid i en handvändning efter när man har semester. Och dra en skillnad mellan vilka bröstoperationer som är rätt och fel ser jag ingen idé med, det psykiska måendet är minst lika viktigt som det fysiska. Och terapi kan ju inte fixa allt så..
 
Preventivmedel kan göra en sjuk (blodpropp, höjt blodtryck). Även om det inte ska vara så anses en graviditet och barnledighet vara en belastning för företaget enligt många företagare. En abort och en graviditet kan ge hälsoförsämringar som kräver sjukskrivning.
Jag steriliserade mig för att jag hade högt blodtryck och åt p-piller och var "för gammal" för barn. Tycker nog det känns väldigt långsökt att tänka att jag steriliserade mig för att inte eventuellt belasta företaget/samhället i framtiden - ifall jag fick en propp och blev långtidssjukskriven. Jag steriliserade mig för att jag inte ville fresta på min kropp i onödan.
 
Jag steriliserade mig för att jag inte ville fresta på min kropp i onödan.
Ja det var ju varför du gjorde det.
Jag steriliserade mig för att jag hade högt blodtryck och åt p-piller och var "för gammal" för barn. Tycker nog det känns väldigt långsökt att tänka att jag steriliserade mig för att inte eventuellt belasta företaget/samhället i framtiden - ifall jag fick en propp och blev långtidssjukskriven.
Och det är orsaken till att du fick ingreppet finansierat från den allmänna vården.
 
Jag steriliserade mig för att jag hade högt blodtryck och åt p-piller och var "för gammal" för barn. Tycker nog det känns väldigt långsökt att tänka att jag steriliserade mig för att inte eventuellt belasta företaget/samhället i framtiden - ifall jag fick en propp och blev långtidssjukskriven. Jag steriliserade mig för att jag inte ville fresta på min kropp i onödan.

Och jag håller inte med om att en sterilisering är att jämställa med en kosmetisk operation vad gäller kostnader för samhället/arbetsgivare.
 
Fast en sterilisering sker allra oftast av medicinska skäl. Kan du ge ett medicinskt skäl för ett kosmetiskt ingrepp utan bakomliggande sjukdom?!
Vad är en sjukdom?
En bekant hade godartade knölar i bröstet som man kunde operera bort om hon ville. Klart hon ville! ...och blev sjukskriven i 3 veckor. Är det ok?
 
Ja, why not? Vissa bröst-operationer går ju genom "vanliga vården" så att säga och där är det väl inte att begära en ny tid i en handvändning efter när man har semester. Och dra en skillnad mellan vilka bröstoperationer som är rätt och fel ser jag ingen idé med, det psykiska måendet är minst lika viktigt som det fysiska. Och terapi kan ju inte fixa allt så..
Jag har inte läst någon som motsatt sig till att de som gör bröstoperationer av medicinska skäl eller som påföljd efter ex bröstcancer inte ska kunna vara sjukskrivna. Det som jag motsäger är ex bröstoperationer av enbart kosmetiska skäl, vilket inte behöver vara just bröstoperation heller.
 
Fast den här tråden handlar ju om sjukskrivning - inte om vem som finansierat ingreppet.
Men jag anser att det skall vara kopplat.
Allmän finansiering av ingreppet = sjukskrivning.
Privat finansiering för nöjes skull = ledighet på egen bekostnad.

Som jag tidigare skrev så baserar jag den åsikten på att den allmänna vården har gjort noggranna utredningar av vad de finansierar.
 
Jag har inte läst någon som motsatt sig till att de som gör bröstoperationer av medicinska skäl eller som påföljd efter ex bröstcancer inte ska kunna vara sjukskrivna. Det som jag motsäger är ex bröstoperationer av enbart kosmetiska skäl, vilket inte behöver vara just bröstoperation heller.
Då uttryckte jag mig dåligt, för jag menade att pga att vissa är av medicinskt så skiljer jag inte på dem. :) Behöver man en operation av någon kroppsdel så ser jag inte en anledning att inte kunna vara sjukskriven för det om man nu inte kan jobba, kosmetisk eller inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 725
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 554
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 797
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp