Bukefalos 28 år!

Sjukskrivning eller tjänstledig?

Kan man inte bli sjukskriven av kirurgen som opererar brösten? De borde kunna bedöma hur länge en sjukskrivning är motiverat med tanke på vilken typ av operation som gjorts, patientens arbete mm.

Tjänstledigt är upp till arbetsgivaren att bestämma om man får. De kan faktiskt säga nej....

Min kirurg erbjöd sjukskrivning alla ggr.
 
Jag har en arbetskamrat som förstorade brösten av skönhetsskäl. Hon kunde välja att lägga operationen så att hon var hemma en vecka som ändå var planerad som ledighet. Hon har inte ett fysiskt jobb så det gick bra att arbeta efter en vecka. Hennes kirurg erbjöd sjukintyg.

Själv hade jag inte haft samvete att vara hemma på sjuklön efter en sådan typ av operation.
 
Jo, som regel håller jag ju med dig. Men jag tycker att det är tveksamt om det är självförvållat. Om man gör en bröstoperation av skönhetsskäl tycker jag att man får göra det på sin semester.
Jag ramlar och slår mig när jag åker skidor - självförvållat?
Jag snavar på fyllan när jag ska vara rolig och balansera på ett räcke - självförvållat?
Jag druttar av hästen när vi busrider över ett fält - självförvållat?

Som mandalaki skriver så blir man sjukskriven för symtomen och ingenting annat. För mig är det en total nobrainer att man givetvis kan bli sjukskriven efter en operation, hur frivillig den än är.
 
Jag ramlar och slår mig när jag åker skidor - självförvållat?
Jag snavar på fyllan när jag ska vara rolig och balansera på ett räcke - självförvållat?
Jag druttar av hästen när vi busrider över ett fält - självförvållat?

Som mandalaki skriver så blir man sjukskriven för symtomen och ingenting annat. För mig är det en total nobrainer att man givetvis kan bli sjukskriven efter en operation, hur frivillig den än är.

Jo, jag förstår vad du menar. Men när du ramlar i skidbacken har du inte haft för avsikt att ramla. Vid en operation så skadar du dig avsiktligt. Sen är det säkert så att man har rätt till sjukskrivning. Men jag kan inte tycka att det är ok.
 
Jag brukar nästan aldrig ta arbetsgivarens parti, men att sjukskriva sig för en skönhetsoperation tycker till och med jag är fräckt. Det får man ju ta på semestern eller något! Sedan håller jag med andra i tråden om att det nog är olämpligt att utforma regelverket för att förbjuda det eftersom gränslinjen blir svår att dra. Det blir mer en samvetsfråga.
 
Jag ramlar och slår mig när jag åker skidor - självförvållat?
Jag snavar på fyllan när jag ska vara rolig och balansera på ett räcke - självförvållat?
Jag druttar av hästen när vi busrider över ett fält - självförvållat?

Som mandalaki skriver så blir man sjukskriven för symtomen och ingenting annat. För mig är det en total nobrainer att man givetvis kan bli sjukskriven efter en operation, hur frivillig den än är.
Du kan skada dig /bli sjuk varje sekund av ditt liv och det tror jag ingen tvekar om.
Jag ser det inte som en rättighet att vara sjukskriven för en rent kosmetisk åtgärd, dessa symptom hade kunnat förhindrats genom att låta bli. Att jämföra med fritidsintressen känns lite som att jämföra äpplen med päron.
 
Precis som @niphredil så anser jag att man ska sjukskrivas om man inte är arbetsför.
När är man sjuk? Vad är definitionen på sjuk?
Då jag steriliserade mig var jag sjukskriven några dagar (med läkarintyg) utan att ens ha en tanke på att det skulle ha varit fel.
 
Svarar båda: Det handlar inte om vad som är fritidsintresse och vad som är operation. Är man inte arbetsför, oavsett anledning, kan man givetvis sjukskriva sig. Jag fattar inte problemet faktiskt.
 
Jag fattar inte problemet faktiskt.
Det handlar om att se till så att man är så arbetsför som man kan.
Vilket man inte gör om man skönhetsopererar sig.
I alla dina andra exempel så handlar det om att se till att minimera risken för att förlora sin arbetsförmåga.
Det går att låta bli att göra sig illa både i skidbacken och som ryttare.
Full kan man också se till att strunta i att bli.
Men om man skönhetsopererar sig så blir man med garanti skuren i av en kniv.
Något som man kan undvika genom att strunta i att operera sig.

Det gäller att hålla sig attraktiv på arbetsmarknaden och det blir man inte av sjukskrivningar.
 
Då jag steriliserade mig var jag sjukskriven några dagar (med läkarintyg) utan att ens ha en tanke på att det skulle ha varit fel.
Jag med men min sterilisering var en åtgärd som i förlängningen skulle minska min sjukfrånvaro.
Andra preventivmedel fungerade inte så för att inte få fler barn eller vara tvungen att göra en abort senare så steriliserade jag mig.

Små bröst ger vad jag vet inga komplikationer.
 
Jag med men min sterilisering var en åtgärd som i förlängningen skulle minska min sjukfrånvaro.
Andra preventivmedel fungerade inte så för att inte få fler barn eller vara tvungen att göra en abort senare så steriliserade jag mig.

Små bröst ger vad jag vet inga komplikationer.

Lite raljerande: Nej, små bröst ger snarast fördelar. Mina axlar gör tex inte ont pga dem ;)
 
Jag med men min sterilisering var en åtgärd som i förlängningen skulle minska min sjukfrånvaro.
Andra preventivmedel fungerade inte så för att inte få fler barn eller vara tvungen att göra en abort senare så steriliserade jag mig.

Små bröst ger vad jag vet inga komplikationer.

Stora bröst kanske drar mer kunder till arbetsgivaren.......... :D
 
Jag med men min sterilisering var en åtgärd som i förlängningen skulle minska min sjukfrånvaro.
Andra preventivmedel fungerade inte så för att inte få fler barn eller vara tvungen att göra en abort senare så steriliserade jag mig.
...fast det var väl för din egen skull du steriliserade dig - inte för arbetsgivarens?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 615
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 482
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 764
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
1 996
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp