Sjukskrivning eller tjänstledig?

Men om det är ett kosmetiskt ingrepp - behöver du det då?
Ja du, det är nog upp till var och en att bestämma. Att operera sig är ju ändå en rätt stor grej, så då skulle jag se det som ett behov om man väljer att göra det. Men ja, behov vs icke-behov kan man nog köra i oändlighet, och jag känner mig rätt biased från början.
 
Men jag anser att det skall vara kopplat.
Allmän finansiering av ingreppet = sjukskrivning.
Privat finansiering för nöjes skull = ledighet på egen bekostnad.

Som jag tidigare skrev så baserar jag den åsikten på att den allmänna vården har gjort noggranna utredningar av vad de finansierar.
Större operation av visdomstand (privat)? Hur ställer du dig till det?
 
Vad är en sjukdom?
En bekant hade godartade knölar i bröstet som man kunde operera bort om hon ville. Klart hon ville! ...och blev sjukskriven i 3 veckor. Är det ok?

Nu börjar argumenten bli löjliga.

Min mamma hade godartade knölar i ett bröst som opererades bort. Hon kunde ha låtit dem vara kvar men läkaren rekommenderade att ta bort dem för att verkligen helt säkert kunna säga att de var godartade.

Den ende läkare som rekommenderar en rent kosmetisk operation lär vara den som tjänar pengar på den.
 
Jag vet inte om somliga levt under en sten de senaste 20 åren, men det är inte direkt så att "det allmänna" erbjuder operationer och andra vårdinsatser utan ordentlig bakgrund. Alltså är min åsikt att om utredningen säger att det är nödvändigt och påkallat och ingreppet bekostas av det allmänna: då står också det allmänna för sjukskrivningen.

Är det något ingrepp man väljer att göra för att.. whatever... så är det privat plånbok och på fritiden.
 
Större operation av visdomstand (privat)? Hur ställer du dig till det?
Tandvård är en svår diskussion.
Den behövs ju rent medicinskt men måste ofta bekostas privat.
Så 1. Jag anser att all nödvändig tandvård skall gå på sjukförsäkringen.
Vilket då medför 2. Då så skall man få vara sjukskriven.
Däremot så anser jag inte att kosmetiska ingrepp på tänder skall in under den hatten.
 
Jag var definitivt inte arbetsför, och hade ont i flera veckor. Sjukskriven "veckan ut", dvs 4 dagar.
Jag var dock litet påverkad av narkosen och borde nog varit hemma dagen efter p.g.a. det.
Annars två små sår på magen.
Det ena såsade litet men det var allt.
 
Om någon viste när den klev upp på en häst eller ställde sig på ett par skidor att den skulle skada sig och bli sjukskriven i en vecka eller två, ja då skulle nog alla hoppa av hästen eller ta av sig skidorna.
Med em bröstförstoring är det ju inte en fråga om man får ont och inte kan arbeta.

Nej, jag tycker att dennledigheten får man obesörja själv på egen bekostnad.
 
Jo.
Det visar ju på hur den Landstingsfinansierade vården ser på saken.
Nya och större bröst får man inte på den vanliga patientavgiften.
Ja, fast du skrev ju att @tott fått sin sterilisering finansierad av vården av medicinska skäl. Och då undrade jag om inte rätt många landsting steriliserar en mot vanlig patientavgift oavsett skäl. Alltså även om man gör det får att inte bli gravid.
 
Man kan väl inte sjukskriva sig ifall man inte är sjuk? En bröstoperation är ju en högst frivillig grej och går inte att jämföra med cancer. Däremot vid komplikationer efter en operation, då kan jag förstå sjukskrivningen. Vad jag förstått kan man relativt snabbt komma tillbaka till ett vanligt liv efter en sån operation.

Faktiskt en ganska svår fråga.
Man har själv valt att låta operera sig för något som inte innebär sjukdom.
Dock är det ju sjukdomsskäl (postoperativt) som gör att man inte kan arbeta.

Det som blir problematiskt är ju att samhället i form av arbetsgivaren och möjligen försäkringskassan ska gå in och täcka ekonomiskt för något som inte har med hälsa att göra i grund.

Men jo, antagligen sjukskrivning.
 
Ja, fast du skrev ju att @tott fått sin sterilisering finansierad av vården av medicinska skäl. Och då undrade jag om inte rätt många landsting steriliserar en mot vanlig patientavgift oavsett skäl. Alltså även om man gör det får att inte bli gravid.

Jag tror det varierar rätt kraftigt. När jag kollade upp det så var en sterilisering rätt dyrt i flera landsting. Här (Dalarna) tror jag det var strax över en 1000-lapp om man gör det på icke-medicinsk grund.

Nu hade jag nog fått godkänt att göra det av medicinska skäl. Att jag inte gick vidare berodde dels på att jag blev skitarg på kuratorn jag var tvungen att prata med och dels var det väldigt lång väntetid för att få göra det med Essure (jag vill inte göra en bukoperation om det inte behövs och min behandlande läkare höll med).
 
Det är faktiskt inte en helt orealistisk jämförelse. Jag har 6 stycken i min omedelbara närhet som gjort en Gastric Bypass under de senaste 3-4 åren. Av dessa 6 är det 1 (!) som gjort det för att rädda sitt liv. Övriga var inte i närheten av så stora som man tror att folk ska vara för att få en beviljad. Åtminstone här i Göteborgsområdet är det otroligt lätt att få en operation idag. Inte heller hade dessa övriga 5 gjort några särskilda ansatser att ens försöka gå ner i vikt själva. Jag har dessutom ett par i min närhet som har sagt att de tänker äta och dricka så gott de kan nu eftersom de ändå ska göra (läs kräva) en gastric bypass längre fram. Så de behöver inte bry sig. Alla ovan är släkt kan tilläggas. Föräldrar och deras barn. Yngsta som fått gastric bypass var 22 år och även om personen inte var smal så var den inte extrem på något sätt och ingen hade reagerat på storleken.

Så jag har gått från att tro att man bara gjorde gastric bypass när det var absolut nödvändigt och alla andra möjligheter var uttömda till att inse att man idag använder det som en skönhetsoperation. Och det skrämmer mig väldigt. Ingen vet ju de långsiktiga effekterna.
Är det verkligen hela sanningen?
Jag bor också i Göteborgsregionen och har två bekanta som gjort op. De har båda fått kämpa sig till op trots mycket övervikt, diabetes och medicinerat för högt blidtryck. Båda har också fått gått ner innan op beviljades. Den ena var tvungen att ingå i ett kostprogram på 1,5 år och tappa 35 kg innan de ens ville säga ja till op.
 
Jag tror det varierar rätt kraftigt. När jag kollade upp det så var en sterilisering rätt dyrt i flera landsting. Här (Dalarna) tror jag det var strax över en 1000-lapp om man gör det på icke-medicinsk grund.

Nu hade jag nog fått godkänt att göra det av medicinska skäl. Att jag inte gick vidare berodde dels på att jag blev skitarg på kuratorn jag var tvungen att prata med och dels var det väldigt lång väntetid för att få göra det med Essure (jag vill inte göra en bukoperation om det inte behövs och min behandlande läkare höll med).
Jag googlade lite snabbt. På den här sajten - som jag inte kan gå i god för - räknas de landsting upp som bara tar patientavgift, samt de som tar olika högre avgifter.

http://sterilisering.se/kostnad-for-sterilisering/
 
Då så skulle jag gissa på någon genetisk orsak som du inte vet något om.
Gastric Bypass är inte den lätta vägen utan det är den svåra och komplicerade vägen.
En väg som man bara går i absoluta nödfall.

Det är min familj så jo, jag vet att där inte är något gentiskt. ;)
 
Det är min familj så jo, jag vet att där inte är något gentiskt. ;)
Det är ändå en medicinsk bedömning som har gjorts av en eller flera läkare.
Något är det garanterat som fått vården att fatta detta beslut men vad är det ju inte säkert att du har fått veta.
Kanske inte de heller.
Min gissning är de har bedömts vara oförmögna att på egen hand kontrollera sina vikter.
Orsaken kan ju vara så väl fysisk som psykisk.
Din beskrivning av deras inställning till ätande kan ju ge en fingervisning.
 
Men det är ju då läkarna som ska ifrågasättas, inte ingreppet som sådant. Dessutom vet man inte bakgrunden till läkarnas resonemang.

Det håller jag absolut med om! Jag är inte emot ingreppet som sådant, men det ska inte användas så som det gör.
Är man duktig på att prata och säger rätt saker så verkar vissa läkare pigga på att skära.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 725
Senast: Fiorano
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 554
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 797
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp