Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Ramona

Trådstartare
En ren statistisk undersökning. Ska man eller ska man inte varna andra människor för tredje part?

Om någon har en fd kompis som är mytoman samt kleptoman (har flera gånger blivit påkommen med att stjäla saker från sina vänner och ljuger om precis allting), och den personen nu börjat umgås med personer som någon bryr sig om, ska någon då berätta för dessa hur den personen är? Eller ska man inte lägga sig i och bara släppa det hela? Får folk komma på det själv?

Jag är kluven i frågan och behöver input för att ta ställning. För och emot argument?
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Om det är en nära vän så tycker jag absolut att man kan varna dem lite.

Om det bara är en bekant så finns ju risken att de inte lyssnar iaf, då kan man kanske nämna det lite försiktigare.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag vet bara att jag hade velat veta om jag hade börjat umgås med någon som ljuger och stjäl. Då slipper jag kanske att bli av med saker själv och jag kanske är lite försiktigare med att tro på vad hen säger. Så ja. Jag hade berättat om en vän hade börjat umgås med någon som beter sig så och jag tycker att det hör till god ton att faktiskt varna de hen känner som börjar umgås med den personen som inte kan uppföra sig.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag har blivit varnad och det är jag väldigt tacksam för!
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag blev varnad för en person lite löst och det var inget jag direkt tog på allvar eftersom ingen sa rakt ut varför så naiv som jag var tyckte jag att alla förtjänar väl en chans. Jag önskar att de hade varit tydliga med varför de varnade eftersom det slutade med polisanmälan osv. Så ja varna och var tydlig med varför.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag hade funderat vilka jag satte högst. Mytomanen eller de andra vänner na.

Är svaret de andra vännerna hade jag självklart sagt något.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag skulle varna.

För man kan faktiskt vara kompis med någon även om denne ljuger eller snor saker eller aldrig lämnar tillbaka sånt som lånas eller missbrukar.

Även såna människor behöver dessutom kompisar.

Om man vet att ens bekanting med har någon sån problematik blir det lättare att anpassa umgänget så att man faktiskt kan umgås med personen utan att det händer onödiga katastrofer.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Typ Gyllene regeln - Som I Gören för Andra, Så Skall de Ock göra för Eder....;)

Jag har varnat andra för en f.d. kollega som jag inte kan kalla annat än psykopat. Jag skulle vara tacksam över att andra varnade mig för dylikt.

Sedan är det upp till andra att själva avgöra vad som är elaka rykten eller välmenta förmaningar, vissa erfarenheter är ju onödigt dyrköpta... O_o
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jättesvårt tycker jag.

Å ena sidan så skulle jag nog gärna vilja bli varnad för en "riktig" mytoman eller kleptoman.

Å andra sidan så är det VÄRSTA jag vet folk som bär skvaller och som ger mig fördomar om andra som jag absolut inte vill ha. Det finns hur många exempel som helst på det.

Så i grund och botten vill jag nog helst själv upptäcka mina "misstag". Och i de allra flesta fall fungerar vi ju på olika sätt med olika människor, den som jag fungerar med behöver absolut inte fungera med andra.

Jag har nog vid närmare eftertanke bara ett reellt exempel ur mitt eget liv. Det var (är) en mytoman som jag träffade på 90-talet. Vi umgicks inte så mycket irl men desto mer på nätet. Det tog rätt många år innan jag insåg vad det var för slags människa. Vi hade en del dispyter på nätet men har sen många år helt brutit kontakten. Hon har dock skaffat nya "kompisar" som var och en (gemensamma bekanta med mig) allt eftersom också insett hur det är fatt. Det är både skrämmande och intressant. Jag har dock aldrig haft en tanke på att "varna" andra, det är nog inte min stil helt enkelt.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tycker att det kan vara en svår fråga för jag gillar inte skitsnack och vill helst bilda mig en egen uppfattning om personer. Generellt så varnar jag, berättar inte mycket men säger att det är någon som jag håller distans till.
Det svåra för mig är att jag i mitt jobb får en massa information som är sekretessbelagd. Några gånger har det krockat med mitt privatliv och då har jag hamnat i dilemman, har informationen varit riktigt graverande/jag har träffat personen i de sammanhangen har jag hintat så att jag inte bryter sekretessen men budskapet går fram.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Du är en av de gemensamma bekanta jag syftar till ovan...
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag fattar vad du menar, och är tacksam för att jag själv fick upptäcka hur det var fatt med personen, annars hade jag nog inte varit säker på att denne var så vriden som denne faktiskt är.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag fattar vad du menar, och är tacksam för att jag själv fick upptäcka hur det var fatt med personen, annars hade jag nog inte varit säker på att denne var så vriden som denne faktiskt är.

Det är absolut också en viktig aspekt att ta hänsyn till!
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Man kan varna den som är klok nog att bilda sig en egen uppfattning. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort, men en människa måste alltid få en chans att bättra sig. Det är inte lätt, om man förföljs av det förflutna, men samtidigt blir inget bättre av att någon fortsätter att lura andra.

När jag för många år sedan vikarierade som lärare, blev jag varnad för en flicka, som påstods vara väldigt besvärlig. Jag var observant på henne, men jag lät inte något i mitt uppträdande påverkas av vad som hade berättats. Det tog en lektion, innan hon var en av dem som uppförde sig bäst. Hon hade fastnat i en roll, som omgivningens förväntningar höll henne kvar i; den rollen lät jag henne inte få.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag hade velat veta men av erfarenhet vet jag att det oftast är budbäraren som blir skjuten så jag skulle fundera ett par gånger innan jag sa någonting.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Man behlver ju inte säga allt och gå in på detalj, men man kan ju uppmana dem att vara försiktiga.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Om du var min vän och undanlät att varna mig skulle jag nog bli lite sur. Jag skulle vilja veta även om jag sedan väljer att fortsätta umgås med vederbörande.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Om du var min vän och undanlät att varna mig skulle jag nog bli lite sur. Jag skulle vilja veta även om jag sedan väljer att fortsätta umgås med vederbörande.

Håller helt med. Jag har varit med om folk som sagt, varför sa du inget. :(
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag hade funderat vilka jag satte högst. Mytomanen eller de andra vännerna.

Är svaret de andra vännerna hade jag självklart sagt något.

Klokt sagt som vanligt... Att varna någon gör man väl bara om det är befogat, i synnerhet om man inte är glad i att skvallra om allt och alla...
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tycker att man ska informera om hur personen betett sig tidigare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 655
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 282
Senast: alazzi
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 007
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp