Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

...dock har jag människan på fb som vän för att kunna ha koll på vad som händer.
Det innebär att människan också har koll på vad som händer i ditt liv. Är det någonting du tänker på eller känt att det är jobbigt?

Jag tog bort personen mitt inlägg handlar om eftersom jag inte ville att personen skulle se vad som hände i mitt liv. Det blir så mycket sjuka och konstiga lögner av det ifall jag inte skyddar den delen.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Nej , den är inte intresserad av mitt liv på det sättet , och jag har inga privata grejer direkt på fb heller ..bor inte ens i samma stad
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag blev varnad och varnade sedan vidare senast igår ( dock inte för en specifik person).

En kompis ska omplacera sin hund och jag försökte hjälpa till genom att skriva på min fb-status om detta. En person rekommenderade att lägga ut annonsen i en grupp som finns på fb. Jag bad aldrig ägaren göra detta, men fick ett pm av en annan person att hon vart inne och tittat på sidan och hittat ett flertal missbrukare och dåliga hundägare där. Hon jobbar med missbruk, så naturligtvis tror jag henne. Men hon varnade på ett bra sätt, när hon skrev att ett antal person är missbrukare där, så be din kompis med hunden att vara mycket försiktigt om hon lägger ut hunden där.

Jag har också varnat min chef för att anställa en viss person. Då jag arbetat med personen innan, vet att denne missköter både jobb och är hemma mer än ofta, så ville jag inte låta denna person förstöra min arbetsplats en gång till utan att min chef visste vad jag visste om det hela.

Jo, jag tycker man kan varna, men inte som skitsnack, utan mer att förklara att "jag" har upplevt detta och detta med den personen, så var lite försiktigt så du inte råkar illa ut du också.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag meddelar goda vänner att jag tyvärr har en lite tråkig bild av Patrik eftersom jag dessvärre kommit på honom både med att ljuga och att stjäla av mig. Vilket är extra tråkigt, eftersom Sandra och Sara har samma erfarenhet.

Och tillägger att jag vill att mottagaren ska bilda sig en egen uppfattning om Patrik, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet vid en utvärdering.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Borde jag (förlåt trådkap...) skriva på hans fb-sida, anonymt (hur nu det går till) och avslöja honom?..

Nej det borde du inte.
Om han är dömd så är det öppen information för alla.
Och då så har alla vuxna människor sitt eget ansvar för att ta reda på vilka de umgås med.
Det har du inte med att göra.

Men om en vän till dig som du bryr dig om involverar sig i denna mannen så kan det vara på sin plats att prata om saken.
För att du bryr dig om vännen.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag har fått en hint på buke efter att ha erbjudit min hjälp. Det tackar jag för, och i efterhand ser jag varför. Det var en känd användare (då) med flera nick och en lång historia av knepiga trådar. Mycket tacksam över att jag inte lade energi på det.


Overkliga livet har jag blivit varnad en gång, valde att vilja se dru goda och positiva och ångrar mig bittert... Ibland behöver man kanske inte kolla själv om saker stämmer. Det kan kosta mycket i slutändan.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Nej det borde du inte.
Om han är dömd så är det öppen information för alla.
Och då så har alla vuxna människor sitt eget ansvar för att ta reda på vilka de umgås med.
Det har du inte med att göra.

Men om en vän till dig som du bryr dig om involverar sig i denna mannen så kan det vara på sin plats att prata om saken.
För att du bryr dig om vännen.

Det jag reagerade på, i det inlägget från Sevenofnine, var att en person som tydligen sitter inne i sluten psykvård, har tillgång till internet på det viset. Kollar de ansvariga på avdelningen inte vad de intagna sysslar med på nätet??
Får en våldtäktsdömd verkligen kontakta kvinnor hur som helst och fabulera hämningslöst? De kanske inte räknar med att karln nånsin ska släppas ut?
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tänker att detta ändå måste vara en specifik typ av person, snudd på en sol-och-vårare du pratar om? Hur lätt är det för människor att nästla sig in i vuxna personers liv så där från ingenstans och få tillgång till saker att stjäla och förstöra? Jag har svårt att se att någon skulle kunna komma in i mitt liv på det sättet. Det är nog lite så jag tänker, att situationen behöver bli någorlunda aktuell före jag varnar. Dvs när man får höra att nu närmar det sig att X och Y börjar samarbeta och då kan det vara läge för att informera om X's historik av kraschade samarbeten. Tex. Men då ska det vara nära kontakter.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tänker att detta ändå måste vara en specifik typ av person, snudd på en sol-och-vårare du pratar om? Hur lätt är det för människor att nästla sig in i vuxna personers liv så där från ingenstans och få tillgång till saker att stjäla och förstöra? Jag har svårt att se att någon skulle kunna komma in i mitt liv på det sättet.
Jaa du, detta är en bukefalist som jag har flera gemensamma intressen med. En person som är rolig och glad och väldigt social. Driven och väldigt rolig att umgås med rent socialt. Hänger med på det mesta liksom. Så vi började umgås efter att ha träffats på ett par buketräffar och eftersom vi har gemensamma vänner.

Det är väl inte svårt att få tillgång till saker att stjäla. Personen stjäl sådant som ligger framme. Det är ju omöjligt att ha koll på personen hela tiden, tex när denne är på toaletten eller står i hallen för att gå hem. Det är inte nödvändigtvis dyra saker som personen stjäl, utan parfymer, smink, hårgrejer, hundkoppel, mm. En gemensam kompis hade lite smycken liggandes på en hylla i sitt badrum som försvann, bland annat sin mormors vigselring. Men personen nallar också foder av andra i stallet, etc. Allting som går att tas med tas med. Det är sjukligt. :(

Och personen ljuger om allting. Precis allting. Men personen är oerhört trovärdig och det tog mig nästan ett år innan jag kom på det. Och det var inte förrän jag startade en tråd om mytomaner här på Buke och frågade efter hjälp, som jag fick kontakt med andra människor som också råkat ut för denna människan. När de olika kompisgängen började snacka med varandra insåg vi att vi alla varit med om samma sak, lögner, stölder, etc. Vi hade precis samma erfarenheter. :( Och vi fick också klarhet i oerhört mycket som vi tyckt var konstigt. Men människan är inte alls vad den utger sig för att vara. Skrev saker om sig själv på Buke som inte alls stämmer, vilket är farligt eftersom personen gärna gav massor med råd också. Man tror att personen har en viss utbildning och ger råd därefter, men den personen har inte alls den utbildningen och har ingenting alls på fötterna. Personen ljuger också om vilka jobb denne har och vad den sysslar med.

Det är inte alls svårt att den personen får tillgång till ens hem. Räcker ju med att man varit någonstans och denne ber om att få låna toaletten innan den åker vidare hem. Eller att man har middag för några vänner.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Ja, det hade jag gjort. Jag vill inte att mina vänner skall bli utnyttjade av en sån idiot.

Min lillasyster var i hop med en mytoman. Jag har bra antenner och ogillade honom starkt från dag ett, men han var som du skriver charmig och ingen annan i familjen förstod vem han eg var innan det var för sent. Det blev en dyr historia för henne, båda känslomässigt och ekonomiskt eftersom han dels levde på henne och dels "lånade" en hel del pengar som såklart aldrig betalades tillbaka.

Hade inte tvekat en sekund på att berätta hur han är om någon jag känner börjat umgås med honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jo det där är ju intressant hur snabbt man fattar att något inte stämmer och vågar lita på att man inte bara missuppfattat. Något som jag tror att såna här mer extrema personer lever på är andras goda vilja och tendens att vilja normalisera och släta över.

Det svåra med att varna är väl i vilken utsträckning man känner att man har fog för det man säger. Det finns ju en sorts spektrum från illvilligt gnäll till befogade varningar ur ren säkerhetssynpunkt (typ våldtäktsmannen som nämndes ovan). Det är därför jag tycker att det behöver finnas en sannolik risk för att historien ska upprepa sig med den personen för att man ska varna. Det blir lite konstigt om man varnar för att nån är knäpp i förebyggande syfte. Dessutom är min erfarenhet av att när folk blir varnade så kan de få för sig att de ska vara den som inte går att knäcka och som ska klara av personen (ungefär som att klara en riktigt knepig häst...). Jag vet flera fall med den person som jag ibland varnar folk för där folk har sagt "ja jag har ju inga problem med hen" och sen går det ett par månader... Så det är ju risken med varningar också, att folk blir nyfikna och antar utmaningen.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Fast jag håller absolut inte med dig. Jag var kompis med personen alldeles för länge. Och flera andra i min närhet har också varit offer för personen. En kompis blev av med sin mormors vigselring. :(

Det är ingen av oss som behöver vänner som ljuger och stjäl av oss!!

Nu är ju kompis ett ganska vitt begrepp, och jag tänkte mer att man kan umgås med människor även om de har en sån här problematik - inte att man måste ha dem som jättenära vän och släppa in dem i alla sammanhang.

Att om man t ex träffar en person som är rolig att umgås med men som inte kan hålla ett förtroende för sig själv, och man får reda på problemet. Om man då låter bli att avslöja sina mest privata hemligheter så kan man fortsätta att umgås och ha kul utan att råka illa ut. Eller om man träffar någon som är bipolär och har en tendens att dra igång affärsprojekt under sina mer intensiva perioder - då vet man att man inte ska låta sig dras med i de här projekten utan vara noga med att hålla isär arbete och fritid.

Jag menar inte att man ska umgås med alla människor till varje pris. Men i vissa fall kan man ha ett givande umgänge med en person som kanske har något att tillföra i ens liv, under förutsättning att man är lite försiktig.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tycker faktiskt att det är på sin plats att varna för en sån person. Om man ser att någon annan är på väg in i dens nät så hade jag nog varnat och talat om vad jag varit med om. Tråkig historia måste jag ju säga, det är klart att jag fattar att det finns såna även på buke.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jo det där är ju intressant hur snabbt man fattar att något inte stämmer och vågar lita på att man inte bara missuppfattat. Något som jag tror att såna här mer extrema personer lever på är andras goda vilja och tendens att vilja normalisera och släta över.
Ja, men eller hur?

Det tog lång tid innan jag ville erkänna för mig själv att jag faktiskt visste att personen stal saker från vårt hem. Det är en väldigt stark anklagelse att anklaga någon från att stjäla saker från kompisar dessutom!! Så det är ju inget man gör bara sådär heller.

Men jag hade sådana tydliga bevis så jag är 110% säker. Och eftersom alla andra har precis samma erfarenheter så är vi helt säkra på att det är såhär.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

De kanske inte räknar med att karln nånsin ska släppas ut?

Eller så är det så att de håller koll och så släpps han inte ut förrän han har slutat med det beteendet.
Så att det blir självreglerande.
Så länge som han håller på med det där på nätet så sitter han kvar där han är.
Först när han visar sig frisk nog för att sluta så kan de börja fundera på att släppa ut honom.

Vård innebär ju att man är sjuk.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Det är jättesvårt att komma till insikt om att man blivit och blir lurad.
Bäst är om man kan skaffa sig bevis.
Jag blir mycket arg på människor som lurar mig så jag vill inte ha med dem att göra när jag har avslöjat dem.
Det känns som ett övergrepp mot mig att utnyttja min välvilja och kränkande att de tror att jag skulle vara korkad nog att inte märka det.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag tycker i och för sig mest synd om personen i fråga. Det är inga större summor som jag förlorat på personen, men jag har ju sagt upp bekantskapen. Personen bränner ju broar vart den än kommer. Det är ju det som är det tråkiga.

Sen har jag och många med mig gett denna personen flera chanser, stöttat om hjälp osv, men det vänds alltid emot oss. Det är vi som hittar på, vi som ljuger för varandra, vi som är elaka etc. Säger man då att det är konstigt att alla har samma historia om detta, utom du, så förstår personen inte alls vad du pratar om.

Personen är sjuk, fast det märks inte innan man varit där och grävt lite.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

...sen finns det ju folk som försöker svartmåla andra inför ens vänner , det gäller att kunna skilja agnarna från betet ...
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Hur menar du nu? Att detta är lögner? Jag förstår inte riktigt.

Mannen i fråga har begått våldtäkter och andra våldsbrott under i stort sett hela sitt liv. Det är inga antaganden, jag vet. Jag följde honom (anonymt) på face book, läste hans rabiata inlägg, hans rantande, hans tvära kast mellan "kärleksfullhet" och grova sexuella anspelningar, hotelser mot människor och bisarra antaganden. Så försvann han, efter att ha skrivit att polisen slet i hans dörr. Jag hittade honom i nyheterna, han var dömd till sluten psykvård för våldtäkt mot barn. Ett år senare var han tillbaka på face book, nu förmodligen medicinerad, utan tvivel inlåst, men nu med sida upp och sida ner med kärleksfyllda citat. Nästan alla hans "vänner" är hämtade från ett annat nordiskt land som han tydligen fattat tycke för. Idel kvinnor, som faller för hans kärlekspredikan. Jag ser rakt igenom hans fasad. Han kallar sig författare, skribent, dramatiker - men har knappast haft ett jobb i hela sitt liv. Några böcker har han verkligen inte givit ut.

Ska man stillatigande se på? Är det kanske ett steg i någon slags behandling?Vad händer då han släpps ut och kontaktar kvinnorna han blivit vän med på face book?

Nej, men det här är ju inte någonting som du kan ansvara för. Eftersom det finns människor som är ansvarig för honom, så undrar man ju vad dom sysslar med. Och man undrar vad det är för kvinnor som faller för sådana där män.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 654
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 268
Senast: alazzi
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 007
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp