Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Är man säker på sin sak, tycker jag absolut man ska varna.

Jag hade en ny bekantskap som jag ganska omedelbart visste var mytoman å det grövsta, men sa inget till alla de andra han umgicks med, eftersom han var en så extremt charmig person som alla verkligen älskade. Jag kände mig som en skurk som hade sådana misstankar om honom - fastän jag var absolut övertygad.

När bubblan sprack hade många råkat riktigt illa ut, både ekonomiskt och känslomässigt, personen ifråga visade sig vara känd världen över (!!) för sina förehavanden. Hade jag sagt något hade de andra vännerna åtminstone haft möjligheten att själv avgöra om de trodde på mig eller på honom. Jag ångrar fortfarande min flathet.

(Samtidigt som jag är förbluffad över att INGEN annan insåg något.)
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Ljuger och stjäl, och du har belägg för det, då tycker jag det är helt okej att säga till. Men det gäller att säga det på ett sådant sätt att det låter trovärdigt, och inte bara som rykten och skitsnack.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

*kl

Jag tycker det är en jättesvår sak. För det kan ju vara så att det är umgänget i sig som gör att en person beter sig på ett visst sätt. I ett annat sammanhang kanske den är helt korrekt och "uppför sig som folk" och då är det inte fair att ge en stämpel.

Möjligen att man kan presentera det som att "när jag umgås med den här personen så har det här och det här hänt men det kan ju lika gärna vara vi som inte fungerar ihop" eller något liknande.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag var med om det för cirka två år sedan där jag blev varnad. Självklart kunde man ju ta saker o ting med en nypa salt men jag valde faktiskt att ta undan de saker som betydde mest för mig såsom saker jag fått från pappa, mamma, mormor eller farmor eller mina syskonbarn.

Men självklart måste personen som varnar vara miljoner gånger så säker så man inte falskt anklagar någon :cautious:.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Det beror på, självklart vill jag ju avstyra att mina nära och kära råkar ut för en patologisk lögnare och kleptoman. Samtidigt vill jag, om möjligt, ge personen som ljuger en chans att bättra sig. Vet jag med mig att lögnaren bara kör på som vanligt och lurar folk på löpande band hade jag nog varnat, men bara personer nära mig som jag litar på inte för informationen vidare. Dessa personer litar jag också på kan hantera informationen på ett bra sätt och bilda sig en egen uppfattning om lögnaren.

Om det rör sig om en person med sjukdomsinsikt som försöker göra något åt sina problem vill jag ju gärna ge personen en chans, men inte till vilket pris som helst.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag varnar.
Om det är vänner som jag bryr mig om.
Dels så är det en risk att råka illa ut om man blir indragen.
Häleri är ju straffbart.
Och dels så kan man bli av med saker.

Jag vill själv bli varnad och behandlar andra därefter.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag varnade i ett fall A där personen kan komma i beroendeställning av mytomanen. Föll inte i god jord men då har jag sagt ifrån.

I ett annat fall B är det mest lustigt/störande med mytomaneriet - han har skrivit kända låtar tex - NOT. Där kan jag hålla tyst. Att jobba med person B kan vara irriterande då han ljuger för att komma undan jobb (mycket underliga lögner som är lätta att genomskåda när man vet att han ljuger) men är trevlig för övrigt.

Person A är en mr Jekyll o dr Hyde. Skrupellös - framstår som en riktig hyvens prick men ljuger om det mesta - helt utan urskillning - vad han åt till middag, vem han känner eller vilken bil han har. Och har positioner där det kan bli vääääldigt fel om man litar på honom. Kan vara mycket ful om han känner sig hotad och då ljuger han än mer. En person som skulle kunna sprida pedofilrykten för att han känner för det.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

KL. Jag frågar om min vän vill bli varnad. Säger något i stil med att jag personligen har dålig erfarenhet av person x och vill inte att min vän ska råka ut för samma sak, vill hen veta eller vill hen bilda sig en egen uppfattning?
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

svårt.

tycker det beror så himla mycket på faktiskt.
Det kan ju vara så att personen bara beter sig jävligt mot vissa, varav "jag" är en av dem... då kan jag ju inte gå runt och varna folk att den andra personen har den och den personlighetsstörningen.

På något sätt känns det lite som att någon som suttit av ett straff i fängelse aldrig blir av med stämpeln. och man måste ju få en "clean slate" någon gång.

sen beror det ju på hur extrem personen är också. är det ett extremt och skadligt beteende som man som närstående måste hitta ett förhållningssätt till skulle jag nog varna. eller hinta iaf. fråga hur kontakten med personen upplevts t ex.

annars skulle jag nog mest bara lyssna på andra och om det passar på något sätt lyfta ämnet om beteende lite för att avväga situationen och lägga fram lite mer generell info/diskussion som öppnar för att den här personen kan bete sig knepigt.

handlade det om affärer - då skulle jag utan tvekan varna.

äsch vad snurrigt det blev.
som sagt, svår balansgång när det är så många olika faktorer inblandade.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Så intressant!

En (tyvärr....) bekant till mig, våldtäktsman sedan tonåren, sitter nu på sluten psykvård för sin senaste våldtäkt, av ett barn - har en fbsida där han beskriver sig själv i ljuvligaste ordalag som skribent, författare, dramatiker. Fyller sina sidor med godaste citat och delar kärleksfulla bilder från diverse sidor. Kvinnorna dras till honom, skriver och håller med. Bara jag vet vem han egentligen är, hans bakgrund (han har våldtagit mm i hela sitt liv, är nu över 50) men kan inget säga om jag inte vill få min identitet avslöjad. Eller kan jag skriva på hans fb anonymt? Borde jag ens?

Kvinnorna vill träffa honom, bjuda hem honom. Idag är han inlåst, med särskilt utskrivningsprövning. Men sedan?

Borde jag (förlåt trådkap...) skriva på hans fb-sida, anonymt (hur nu det går till) och avslöja honom? Eller låta honom vara, kanske det är en del i någon slags behandling, att han hittar en ny identitet som någon slags Kärleksprofet? Trots att jag vet att det är en utopi utan sannolikhet....
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

KL

Jag berättar alltid det jag vet, om situationer jag har en klar bild av, för kompisar. De får sedan ta ställning. Jag tycker faktiskt att det är upp till de i "riskzon" att välja om de vill ge människan en ny chans eller ej. Jag kan även berätta om vaga aningar, men då betonar jag att känslan är min, och att man därmed inte ska lägga för mycket i den.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Eftersom jag kan bilda mig en egen uppfattning om personen oavsett infon jag fått så vill jag bli varnad. Just in case.
Man behöver ju inte lämna plånboken på köksbordet om personen kommer över på en fika och man vet om problematiken. Förhoppningsvis så går det att undvika incidenter om man vidtar åtgärder i förhand.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Så intressant!

En (tyvärr....) bekant till mig, våldtäktsman sedan tonåren, sitter nu på sluten psykvård för sin senaste våldtäkt, av ett barn - har en fbsida där han beskriver sig själv i ljuvligaste ordalag som skribent, författare, dramatiker. Fyller sina sidor med godaste citat och delar kärleksfulla bilder från diverse sidor. Kvinnorna dras till honom, skriver och håller med. Bara jag vet vem han egentligen är, hans bakgrund (han har våldtagit mm i hela sitt liv, är nu över 50) men kan inget säga om jag inte vill få min identitet avslöjad. Eller kan jag skriva på hans fb anonymt? Borde jag ens?

Kvinnorna vill träffa honom, bjuda hem honom. Idag är han inlåst, med särskilt utskrivningsprövning. Men sedan?

Borde jag (förlåt trådkap...) skriva på hans fb-sida, anonymt (hur nu det går till) och avslöja honom? Eller låta honom vara, kanske det är en del i någon slags behandling, att han hittar en ny identitet som någon slags Kärleksprofet? Trots att jag vet att det är en utopi utan sannolikhet....

Väldigt spektakulärt!

Om man skulle betrakta det här som en varning, så är det INGEN som har någon som helst reaktion på den!? Så typiskt svenskt. Dom fortsätter bara som om ingenting har hänt! Är detta bara lögner? Hur vet alla det i så fall?!

Ska vi se det här som en riktig varning om att en pedofilistik våldtäktsman är i farten?
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Väldigt spektakulärt!

Om man skulle betrakta det här som en varning, så är det INGEN som har någon som helst reaktion på den!? Så typiskt svenskt. Dom fortsätter bara som om ingenting har hänt! Är detta bara lögner? Hur vet alla det i så fall?!

Ska vi se det här som en riktig varning om att en pedofilistik våldtäktsman är i farten?

Hur menar du nu? Att detta är lögner? Jag förstår inte riktigt.

Mannen i fråga har begått våldtäkter och andra våldsbrott under i stort sett hela sitt liv. Det är inga antaganden, jag vet. Jag följde honom (anonymt) på face book, läste hans rabiata inlägg, hans rantande, hans tvära kast mellan "kärleksfullhet" och grova sexuella anspelningar, hotelser mot människor och bisarra antaganden. Så försvann han, efter att ha skrivit att polisen slet i hans dörr. Jag hittade honom i nyheterna, han var dömd till sluten psykvård för våldtäkt mot barn. Ett år senare var han tillbaka på face book, nu förmodligen medicinerad, utan tvivel inlåst, men nu med sida upp och sida ner med kärleksfyllda citat. Nästan alla hans "vänner" är hämtade från ett annat nordiskt land som han tydligen fattat tycke för. Idel kvinnor, som faller för hans kärlekspredikan. Jag ser rakt igenom hans fasad. Han kallar sig författare, skribent, dramatiker - men har knappast haft ett jobb i hela sitt liv. Några böcker har han verkligen inte givit ut.

Ska man stillatigande se på? Är det kanske ett steg i någon slags behandling?Vad händer då han släpps ut och kontaktar kvinnorna han blivit vän med på face book?
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Om det rör sig om en person med sjukdomsinsikt som försöker göra något åt sina problem vill jag ju gärna ge personen en chans, men inte till vilket pris som helst.
I detta fall har personen ingen som helst sjukdomsinsikt. Tyvärr. Innan jag helt bröt kontakten gick vi ihop flera kompisar och verkligen försökte hjälpa personen på alla sätt, men det gick inte. Personen fortsatte istället med mer lögner.

Och jag är helt bombsäker på både lögner och stölder. Är själv en av de som är drabbad av att personen nallat saker hemma hos mig. Och vi är många som har exakt samma erfarenheter av personen.

Samtidigt som jag vill skydda andra människor vill jag ju inte förstöra livet för personen.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

För man kan faktiskt vara kompis med någon även om denne ljuger eller snor saker eller aldrig lämnar tillbaka sånt som lånas eller missbrukar.

Även såna människor behöver dessutom kompisar.
Fast jag håller absolut inte med dig. Jag var kompis med personen alldeles för länge. Och flera andra i min närhet har också varit offer för personen. En kompis blev av med sin mormors vigselring. :(

Det är ingen av oss som behöver vänner som ljuger och stjäl av oss!!
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Samtidigt som jag vill skydda andra människor vill jag ju inte förstöra livet för personen.

Det verkar den ju klara av på alldeles egen hand så frågan är vad som är att skydda och vad som är att hjälpa. För din/er del bör ni nog i första hand skydda er själva.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Jag själv skulle iallafall vilja veta så man kan vara uppmärksam åtm

Jag varnade en okänd människa då jag fick reda på att en person hade tagit en hund på foder från henne ( denna människan hade leasat en häst av mig) ...hon tackade men ansåg personen vara den bästa människan på jorden ( ruskigt manipulativ) ...det slutade att hunden blev så vanvårdad att den blev avlivad .....hon sa att hon ångrade att hon inte tagit mig på allvar , men jag gjorde så gott jag kunde
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Ja, det är ju detta med manipulativt som är så obehagligt också. Man tror ju inte att människor är sådär beräknande och så långsiktigt manipulativa. Att de liksom tänker flera månader och till och med år framåt.
 
Sv: Ska man varna andra eller ska de få klura ut saker själv?

Ja, hade jag känt människan hade jag tvingat henne avbryta överlämnandet av hunden , men jag kunde inte det

...dock har jag människan på fb som vän för att kunna ha koll på vad som händer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 651
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 249
Senast: alazzi
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 004
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp