Bukefalos 28 år!

Skicka med foto i jobbansökan

Jag har, som flera andra, ett porträttfoto i mitt CV. Har inte reflekterat jättemycket över varför, men såklart är ju mitt utseende och det visuella intryck jag ger en del av mig, och syftet med mitt CV är ju att presentera just mig... Jag jobbar som konsult inom affärssystem, har också jobbat som säljare av affärssystem och konsulttjänster. Det som finns på insidan av mitt huvud är betydligt viktigare för hur jag lyckas i jobbet än hur utsidan ser ut, men jag utesluter inte att utsidan har VISS betydelse.
 
Tillägg: Ingen arbetsgivare har någonsin KRÄVT att jag skall skicka med ett foto, och har, tycker jag, inte rätt att göra det heller.
 
Foto i jobbansökan är lite som avatar på forum.
De av oss som har standardavataren här till höger, får helt enkelt jobba lite hårdare med sin text för att sticka ut och bli en personlighet.
Medan ni som ser den glada katten med den gula bakgrunden vet redan innan ni börjat läsa inlägget, att det egentligen bara är att scrolla vidare nedåt.
 
Jag sysslar med rekrytering och jag kunde inte brytt mig mindre om utseende. Däremot känns det som ett bra och öppet sätt att presentera sig med bild och text. Och såklart, lättare att bli ihågkommen.

Du bryr dig inte om utseendet men ändå vill du se det? Jag hänger faktiskt inte med på vilken funktion du anser att bilden har.
 
Självklart är det bra för rekryteraren att få en bild av personen som söker. Det ökar ju chansen att bli ihågkommen i rekryteringsprocessen.

Mitt extrajobb fick jag till stor del pga mitt utseende, pga att jag matchar företagets image stilmässigt helt enkelt. Vilket är viktigt för dom.

På samma sätt tänker jag att det kan vara problematiskt att få jobb som säljare av viktminskningsprodukter om man är gravt överviktig eller som hudterapeut om man har allvarlig acne. Det är kanske inte jättekonstigt egentligen?