Bukefalos 28 år!

Skicka med foto i jobbansökan

Jag har, som flera andra, ett porträttfoto i mitt CV. Har inte reflekterat jättemycket över varför, men såklart är ju mitt utseende och det visuella intryck jag ger en del av mig, och syftet med mitt CV är ju att presentera just mig... Jag jobbar som konsult inom affärssystem, har också jobbat som säljare av affärssystem och konsulttjänster. Det som finns på insidan av mitt huvud är betydligt viktigare för hur jag lyckas i jobbet än hur utsidan ser ut, men jag utesluter inte att utsidan har VISS betydelse.
 
Tillägg: Ingen arbetsgivare har någonsin KRÄVT att jag skall skicka med ett foto, och har, tycker jag, inte rätt att göra det heller.
 
Foto i jobbansökan är lite som avatar på forum.
De av oss som har standardavataren här till höger, får helt enkelt jobba lite hårdare med sin text för att sticka ut och bli en personlighet.
Medan ni som ser den glada katten med den gula bakgrunden vet redan innan ni börjat läsa inlägget, att det egentligen bara är att scrolla vidare nedåt.
 
Jag sysslar med rekrytering och jag kunde inte brytt mig mindre om utseende. Däremot känns det som ett bra och öppet sätt att presentera sig med bild och text. Och såklart, lättare att bli ihågkommen.

Du bryr dig inte om utseendet men ändå vill du se det? Jag hänger faktiskt inte med på vilken funktion du anser att bilden har.
 
Självklart är det bra för rekryteraren att få en bild av personen som söker. Det ökar ju chansen att bli ihågkommen i rekryteringsprocessen.

Mitt extrajobb fick jag till stor del pga mitt utseende, pga att jag matchar företagets image stilmässigt helt enkelt. Vilket är viktigt för dom.

På samma sätt tänker jag att det kan vara problematiskt att få jobb som säljare av viktminskningsprodukter om man är gravt överviktig eller som hudterapeut om man har allvarlig acne. Det är kanske inte jättekonstigt egentligen?
 
Alltså, ingen kan ju KRÄVA bild. Det som händer om något företag önskar bild men inte får det är att man har mindre chans att bli uttagen för intervju (möjligen). Ungefär som att inte skicka med alla önskade blanketter, bilagor etc i min värld.

Om man i ansökan skriver att bild ska bifogas, är inte det ett krav? Och om den som inte skickat med bild, inte kommer på tal vid urvalet, är det inte ett krav? Men ja, självklart kan ju inte företaget hindra folk att skicka in ansökningar utan bild, men det finns heller inget som säger att jag inte kan söka en tjänst som jurist, trots att jag inte har någon som helst kunskap inom det området.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 195
Senast: movi
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 370
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 967
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp