Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan klimat och väder

Wille

Trådstartare
Jag blir något irriterad när folk inte kan skilja på väder och klimat. De säger att eftersom vi har tjugo minusgrader så har vi ingen global uppvärmning. Hur förklarar man skillnaden på ett enkelt sätt?
 
Oftast handlar det väl om att det är lättare att mentalt förneka och se det som passar ens egen världsbild?

Jag vet ärligt talat inte vad man kan göra åt den typen av bias, eftersom det verkar vara "damned if you do, damned if you don't", så jag orkar inte längre ödsla energi på det... 🙄
 
Jag blir något irriterad när folk inte kan skilja på väder och klimat. De säger att eftersom vi har tjugo minusgrader så har vi ingen global uppvärmning. Hur förklarar man skillnaden på ett enkelt sätt?
Väder är den aktuella atmosfäriska förhållanden, inklusive temperaturer, sol, regn, snö, vind och moln, på ett specifikt ställe vid en specifik tidpunkt. Väder kan variera mycket från dag till dag och från ställe till ställe.

Klimat, å andra sidan, är det genomsnittliga vädret i en region under en längre tidsperiod, vanligtvis 30 år eller mer. Klimatet för en region påverkas av många faktorer, inklusive solens styrka, luftfuktighet, topografi och närhet till hav. Klimatet kan vara mycket stabilt från år till år, men det kan också förändras över längre tidsperioder på grund av faktorer som mänsklig aktivitet och klimatförändringar.

Så, på ett enkelt sätt, kan man säga att väder är vad det är ute just nu, medan klimat är vad det brukar vara ute på den här tiden på året och i den här regionen.
 
Väder är den aktuella atmosfäriska förhållanden, inklusive temperaturer, sol, regn, snö, vind och moln, på ett specifikt ställe vid en specifik tidpunkt. Väder kan variera mycket från dag till dag och från ställe till ställe.

Klimat, å andra sidan, är det genomsnittliga vädret i en region under en längre tidsperiod, vanligtvis 30 år eller mer. Klimatet för en region påverkas av många faktorer, inklusive solens styrka, luftfuktighet, topografi och närhet till hav. Klimatet kan vara mycket stabilt från år till år, men det kan också förändras över längre tidsperioder på grund av faktorer som mänsklig aktivitet och klimatförändringar.

Så, på ett enkelt sätt, kan man säga att väder är vad det är ute just nu, medan klimat är vad det brukar vara ute på den här tiden på året och i den här regionen.
Tack! Har snott din text och skickat till en okunnig.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 894
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 258
Senast: Hedinn
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 023
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp