SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Jag ville ha en hund på max 10 kg som avelsmål vilket tolkades till dvärgavel. Jag kan inte känna att det är är så extremt.

Det är ju fler grejer än så, jag reagerar på, men ffa att allt ska vara på ett visst sätt även om det inte går med bibehållen djurvälfärd. Dvs avla med Djur ur samma lilla ankdamm för att de andra ankdammen är fel.

Då när jag liksom inte förstår problemet så blir det konflikter.
När det gäller min egen avel gör jag vad jag kan för att ha friska djur med en sund fysik och ja, max 10 kg. En av mina väger precis det, och det är verkligen max vad jag kan lyfta.
Nå, nog hade du andra kriterier på både temperament och typ av hund, annars hade du väl inte blivit så frustrerad över att du inte hittat uppfödare du trivs med inom just den ras/raser du från början var intresserad av? Det finns ju MÄNGDER av raser som väger max tio kilo, så om det varit enda som spelade roll hade det säkert inte varit något problem att hitta en uppfödare.

För att få fram en hyfsat homogen typ av hund krävs riktad avel helt enkelt, av storlek och hårtyp, temperament och driv. Utan renraserna får du ju inte fram dina poohundar heller.... Tycker ditt resonemang är lite motsägelsefullt i stort.
Andra hundars välfärd blir varken bättre eller sämre för att du väljer att stå på sidan om och avla fram blandraser, tycker det är märkligt att ha så starka åsikter men samtidigt 'vara villig att gå med i SKK och avla renrasigt om saker och ting förbättras' utan att själv bidra till förbättringen.
 
Senast ändrad:
Hur tänker du nu? De verkar ju som om temat är parallellt rättsväsende. Menar du att du inte tycker att dessa fall visar på det?
Visst skulle dålig avel inom skk varit en bättre vinkel, men det hänger ju ihop eftersom det inte går att kritisera utan att bli utslängd.
Den där Lars och JB skulle ju få mer utrymme nästa gång. JB visar ju hur långt man går för att hålla varandra om ryggen.

Nej, jag tyckte de fall som visades var offerkofftor som trampat i klaveret.
 
Efter att ha hört allt jag hört om skk och dom som har att göra med skk tycker jag allt är väldigt obehagligt, verkar mera som en sekt än något annat. Dom får ändra om mycket när det gäller attityd och syn på saker och ting om jag ska ha något förtroende för dom igen.
 
Efter att ha hört allt jag hört om skk och dom som har att göra med skk tycker jag allt är väldigt obehagligt, verkar mera som en sekt än något annat. Dom får ändra om mycket när det gäller attityd och syn på saker och ting om jag ska ha något förtroende för dom igen.
Fast alltså, i de allra flesta fulla fall både som 'vanlig' hundägare och uppfödare påverkas man inte nämnvärt av vare sig styrelse eller DN, utan man betalar in sin medlemsavgift och tuffar på som vanligt. Sedan kan man självklart tycka det är trist att bidra med avgifterna till en organisation vars ledning man tycker är kass etc etc, men för de allra flesta medlemmar är det varken obehagligt eller påverkar vardagen ens pyttelite.
 
Nå, nog hade du andra kriterier på både temperament och typ av hund, annars hade du väl inte blivit så frustrerad över att du inte hittat uppfödare du trivs med inom just den ras/raser du från början var intresserad av? Det finns ju MÄNGDER av raser som väger max tio kilo, så om det varit enda som spelade roll hade det säkert inte varit något problem att hitta en uppfödare.

För att få fram en hyfsat homogen typ av hund krävs riktad avel helt enkelt, av storlek och hårtyp, temperament och driv. Utan renraserna får du ju inte fram dina poohundar heller.... Tycker ditt resonemang är lite motsägelsefullt i stort.
Andra hundars välfärd blir varken bättre eller sämre för att du väljer att stå på sidan om och avla fram blandraser, tycker det är märkligt att ha så starka åsikter men samtidigt 'vara villig att gå med i SKK och avla renrasigt om saker och ting förbättras' utan att själv bidra till förbättringen.
Jag är inte rätt person att driva den förändringen. Det slutar bara att jag åker ut på ändan. Man måste inse sina egna begränsningar.
 
Nej, jag tyckte de fall som visades var offerkofftor som trampat i klaveret.
Sen kan man ju tycka att skk inte ska lägga sig i detta. Damen med frallorna borde väl kanske fått en varning om man nu verkligen trodde hon gått emot reglerna. Kennelkonsulenter borde vara olagliga. Att bli utslängd borde vara krav på brott.

Vet inte om du känner till JBs historia, den kommer nästa gång, den är intressant.
 
Fast alltså, i de allra flesta fulla fall både som 'vanlig' hundägare och uppfödare påverkas man inte nämnvärt av vare sig styrelse eller DN, utan man betalar in sin medlemsavgift och tuffar på som vanligt. Sedan kan man självklart tycka det är trist att bidra med avgifterna till en organisation vars ledning man tycker är kass etc etc, men för de allra flesta medlemmar är det varken obehagligt eller påverkar vardagen ens pyttelite.
Förrän man nekar kennelkonsulent tillträde, vilket jag har laglig rätt till.
 
Förrän man nekar kennelkonsulent tillträde, vilket jag har laglig rätt till.
Klart du har,och SKK har laglig rätt att neka dig medlemskap om du inte följer deras regeler och förordningar. Fritt val helt enkelt. Finns väl ingen anledning att neka dem tillträde om man valt att vara uppfödare och därmed också valt att hålla en standard de vill kontrollera.
Knappast något som påverkar din vardag om du inte väljer att göra det till ett problem.
 
Fast alltså, i de allra flesta fulla fall både som 'vanlig' hundägare och uppfödare påverkas man inte nämnvärt av vare sig styrelse eller DN, utan man betalar in sin medlemsavgift och tuffar på som vanligt. Sedan kan man självklart tycka det är trist att bidra med avgifterna till en organisation vars ledning man tycker är kass etc etc, men för de allra flesta medlemmar är det varken obehagligt eller påverkar vardagen ens pyttelite.
Det handlar inte för mig så mycket om vad jag personligen skulle kunna råka ut för utan hur dom behandlar andra, det är ju under all värdighet. Jag har hört mycket genom åren om dom och hur dom behandlat folk och nu fick jag bara lite mera bekräftat att det inte är någonting jag vill vara med att stödja.

Dom flesta är det väl hyfsat smärtfritt för tills dom gör något misstag eller har en åsikt som inte är godkänd.
 
Gud så överdrivet det blir i diskussionen, kan jag känna. Vi behöver ju inte försöka få det att framstå som om SKK är någon form av myndighet som jagar såväl medlemmar som uppfödare med blåslampa, liksom.
 
Det handlar inte för mig så mycket om vad jag personligen skulle råka ut för utan hur dom behandlar andra, det är ju under all värdighet. Jag har hört mycket genom åren om dom och nu fick jag bara lite mera bekräftat att det inte är någonting jag vill vara med att stödja.

Dom flesta är det väl hyfsat smärtfritt för tills dom gör något misstag eller har en åsikt som inte är godkänd.

Jag tycker också att det är helt rätt att ledningen i organisationen granskas och ställs till svars, men som andra skrivit tidigare stöttar jag gärna de seriösa uppfödare som finns Inom organisationen. Jag skulle inte vilja ha ett hundsverige utan SKK eller motsvarande.

Klart det har misskötts och missköts, men riktigt så illa som det framställs från många som blivit utsatta tycker jag ofta inte att det ser ut från utsidan. Tvärtom släpps det väl igenom lite för många snedsteg egentligen, som jag tycker skulle prioriteras istället.

Sedan är det givetvs upp till var och en, jag är liksom inte heller medlem. :)
 
Fast det borde man ju hellre ändra i rasstandarden då :idea:. Alla färger som inte ökar risken för sjukdom borde vara godkända hos alla raser.
Rasstandarden bestäms av den franska rasklubben. Ska något ändras är det genom dem.

Sen håller jag med om att flerfärgade pudlar borde vara godkända. Det finns seriösa uppfödare av dem också. För att få fram bra flerfärgade blandar man i bra enfärgade - det är därför jag har en aprikosröd mellanpudel med två black-and-tan föräldrar. :D
 
Klart du har,och SKK har laglig rätt att neka dig medlemskap om du inte följer deras regeler och förordningar. Fritt val helt enkelt. Finns väl ingen anledning att neka dem tillträde om man valt att vara uppfödare och därmed också valt att hålla en standard de vill kontrollera.
Knappast något som påverkar din vardag om du inte väljer att göra det till ett problem.
Det här kan man ha väldigt olika uppfattning om, vilket kalla fakta dokumentären bygger på.


Men vad bra, då gör jag ju rätt. Jag bedriver ju aveln utanför skk, men med all lagstiftning, ls får gärna komma hem till mig. Har ansökt om tillstånd till kennel hos ls i år fast jag inte behöver ( bara 2 kullar) samt företag från första kullen, fast
 
Gud så överdrivet det blir i diskussionen, kan jag känna. Vi behöver ju inte försöka få det att framstå som om SKK är någon form av myndighet som jagar såväl medlemmar som uppfödare med blåslampa, liksom.
De tar på sig myndighetsuppgifter och rider högt på att föreningslivet är oreglerat.
Det kommer nog att ändras i lagstiftning framöver.
Det är obehagligt att skk har förmåner som de kan dra in, renrasavel alltså.
Skks djurskyddsregler är dock bra, men de kollas ju väldigt lite.
 
De tar på sig myndighetsuppgifter och rider högt på att föreningslivet är oreglerat.
Det kommer nog att ändras i lagstiftning framöver.
Det är obehagligt att skk har förmåner som de kan dra in, renrasavel alltså.
Skks djurskyddsregler är dock bra, men de kollas ju väldigt lite.

Föreningslivet är en viktig del av folkbildning och demokrati så att det skulle komma lagstiftning som inskränker de rättigheterna ser jag som osannolikt.
 
Sen kan man ju tycka att skk inte ska lägga sig i detta. Damen med frallorna borde väl kanske fått en varning om man nu verkligen trodde hon gått emot reglerna. Kennelkonsulenter borde vara olagliga. Att bli utslängd borde vara krav på brott.

Vet inte om du känner till JBs historia, den kommer nästa gång, den är intressant.

Varför är kennelkonsulenter ett problem?
Har man inget att dölja så kan de knappast vara något jobbigt.
Jag tyckte det var jättekul när konsulenterna kom. De var supertrevliga, kunniga och genuint intresserade. Det var mycket givande med dessa besök.
Jag viste ju vad jag gav mig in på när jag skrev på för mitt kennelprefix så det var ju inget problem att ta emot dem. Och jag förstår verkligen deras nytta.
 
Det här kan man ha väldigt olika uppfattning om, vilket kalla fakta dokumentären bygger på.


Men vad bra, då gör jag ju rätt. Jag bedriver ju aveln utanför skk, men med all lagstiftning, ls får gärna komma hem till mig. Har ansökt om tillstånd till kennel hos ls i år fast jag inte behöver ( bara 2 kullar) samt företag från första kullen, fast
Vad har man olika uppfattning om?

Det är ingen som har påstått att du gör någonting olagligt eller 'fel' på något vis, jag tycker bara att ditt resonemang är motsägelsefullt och kommer med en del dubbelmoral.
 
Föreningslivet är en viktig del av folkbildning och demokrati så att det skulle komma lagstiftning som inskränker de rättigheterna ser jag som osannolikt.
Fast de måste ju verka demokratisk annars faller det.
Det finns redan lite regler om att alla ska få vara med och på demokrati temat.det tror jag kan bli följden.
Det kan inte vara meningen att skk ska ha den godtyckliga makten den har idag.
 
Vad har man olika uppfattning om?

Det är ingen som har påstått att du gör någonting olagligt eller 'fel' på något vis, jag tycker bara att ditt resonemang är motsägelsefullt och kommer med en del dubbelmoral.
Huruvida skk ska kunna agera som de gör kan man ha olika uppfattning om. Då avser jag regler om kritik och kenneljönsar som man måste släppa in.
 
Varför är kennelkonsulenter ett problem?
Har man inget att dölja så kan de knappast vara något jobbigt.
Jag tyckte det var jättekul när konsulenterna kom. De var supertrevliga, kunniga och genuint intresserade. Det var mycket givande med dessa besök.
Jag viste ju vad jag gav mig in på när jag skrev på för mitt kennelprefix så det var ju inget problem att ta emot dem. Och jag förstår verkligen deras nytta.
Det är ett mundighetsuppdrag de uppfyller. Skulle möjligen kunna förstå om de anmälde oegentligheter till LS, men nu använder de en egen domstol utan möjlighet att överklaga. Så om jag hamnar i konflikt med 1 person och inte smörar gärnet med fikabröd och beröm kan jag bli utkastad utan möjlighet att överklaga. Jag har varit där, aldrig mer. Det går alltid att hitta saker att klaga på. Var före min tid med barf och det fick jag dölja och ha en säck torrfoder framme.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 606
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 639
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 762
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 134
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp