SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Jag har inga åsikter om labradoodle eller blandraser, men ett problem jag ser hos storpudlar är att det endast är väldigt få hundar som mentalbeskrivs (oavsett om det är MH eller BPH). Några få uppfödare verkar vara bättre på detta, men på det stora hela verkar det vara ganska få hundar som visas. Det gör att det kan vara svårt att veta hur valparna blir mentalt, både när det gäller rädslor (min egen fick avbryta sitt BPH p.g.a. rädsla, det är väl efter det jag har börjat reagera på hur få hundar som verkar undersökas när jag kollar på avelsdata) men även att det verkar vara stora skillnader när det gäller t.ex. jaktintresse etc. Även när det gäller röntgen av leder och liknande verkar det vara hyfsat vanligt att de enda hundarna i en kull som undersöks är de som ska användas i avel, vilka kan vara de bästa individerna i kullen. Även om det är renrasiga hundar är det alltså inte helt lätt att få information om syskonens mentalitet etc., eftersom det verkar vara ganska vanligt att det inte finns några andra syskon som har kollat mentaliteten.

(T.ex. min hunds pappa har gett 5 kullar och totalt 38 valpar. Första kullen (7 valpar) - en hund röntgad och kollad ögonen, och den fick en kull valpar. Andra kullen (6 valpar) - en gjort BPH, två hundar röntgade varav båda har fått varsin kull valpar. Tredje kullen (7 valpar) - fem är röntgade, två BPH och en MH. Fjärde kullen (9 valpar) - fyra röntgade hundar, en som gjort både MH, BPH och som fått valpar. Femte kullen (9 valpar) - min hunds kull, det enda som finns registrerat där som inte är från min hund är att en av dem har röntgats. Utöver tredje/fjärde kullen finns det inte särskilt mycket data att jämföra med för att se hur syskonen är.)

Utöver det verkar det också som om hundarna blir större - enligt rasstandarden ska storpudlar vara mellan 45-60 cm, och är de över 62 cm är det ett diskvalificerande fel. Utifrån diskussioner på Facebook verkar det inte finnas i princip några hundar på under 50 cm, och under 55 cm verkar även det vara väldigt ovanligt. Medan det verkar vara snararst vanligt att hundarna är över 60 cm. Det verkar vara mer vanligt med indivder över 65 cm än under 55 cm.

Jag har dock inte varit aktiv i Pudelklubben, och kan inte säga något om de jobbar aktivt mot mindre hundar och mer undersökta hundar (både när det gäller mentalitet och hälsa).
Det kommer alltid finnas uppfödare som kanske inte är så noga i sin avel även om dem följer SKK regler, men där kan man som köpare själv välja att köpa från/stötta seriösa uppfödare. Tex när vi köpte vår lagotto köpte vi från en uppfödare som MH testade föräldradjuren eftersom lagotto har endel mentala problem inom rasen.
 
Självklart är det skillnad, men samtidigt kan man behöva fundera på var förgvariationerna kom ifrån och varför de anses 'icke önskvärda' tycker jag, samt hur man hanterar de oönskade färgerna inom rasklubben. Jag har ingen koll alls på pudelaveln så jag har ingen aning om vad som är bakgrunden där.
Inom shiban är till exempel creme/vit oönskad eftersom den är en rest av utblandningen av rasen som nästan resulterade i att den försvann helt och hållet. cremehundar registreras fortfarande och får ställas ut, men premieras inte av flera olika anledningar. Sedan avlas den på ändå och de poppar upp cremevalpar i andra färgkombinationer då och då.

Oavsett är det skillnad på detta och inlägget jag svarade på, om att alla (hälsosamma) färgvarianter borde tillåtas inom alla raser.
En färgvariation som inte var tillåten pga hälsan var merle-taxarna - ofta kände man inte till den genetiska förklaringen till varför vissa färger gav sänkt hälsa/funktion. Vad gäller en jakthund hade den ju fått vara gredelin bara den jagade. Otur för taxen att merle blev modernt och tillåtet, samtidigt som de blev omoderna som jakthundar :(

Och när färgen blir det viktigaste så är det enklaste sättet att få "rätt färg" hård linjeavel. Och om det då sker på individer som kanske inte hade någon kvalitet utöver färgen :crazy: Jag har träffat kommersiellt avlade småblandrashundar med dubbelt merle -det stämmer att ögonen kan bli små och missbildade :(

Vad gäller pudlar så kan du regga en flerfärgad pudel, men den får inte ställas ut (bara den franska moderklubben kan ändra det). Den ska ha ett X efter namnet så att man kan följa hundarna. Du får regga avkomma efter en färgad pudel - så om nästa SM-vinnare i agility är harlekin så kan de generna föras vidare utan problem. Fö rekommenderas Pudelklubbens hemsida för deras årliga hälsosammanställning som ligger öppen för alla att se.
 
Jag är trött på alla dessa färgavlare som då ofta kastar skit på SKK för utställningsaveln - i min värld är det samma skit olika namn. Utseende före hälsa, funktion och välbefinnande... vad gäller de fläckiga pudlarna handlar det ju dessutom bara om rätten att ställa ut. I allt annat är en färgad pudel en pudel.
 
Det kommer alltid finnas uppfödare som kanske inte är så noga i sin avel även om dem följer SKK regler, men där kan man som köpare själv välja att köpa från/stötta seriösa uppfödare. Tex när vi köpte vår lagotto köpte vi från en uppfödare som MH testade föräldradjuren eftersom lagotto har endel mentala problem inom rasen.
Så är det ju, och det verkar finnas en del uppfödare av storpudel som fokuserar på att testa mentalitet, hälsa och arbetsegenskaper. Tyvärr är det väl inte så många som man hade kunnat önska.
 
Jag vet inte om jag håller med. Jag tycker det finns värde i att bevara visst utseende också; de märkliga pintoshibor och liknande som dyker upp i amerika till exempel är utseendeavel i betydligt större och mer skrämmande utsträckning än det är det bland de registrerade hundarna som redan följer rasstandard. Någonstans kommer ju färgmutationerna ifrån, de blir sedan populära för att de är annorlunda och aveln barkar åt helt fel håll.
Jag förstår helt och hållet att man vill bevara något som är en del av rasens historia. Detsamma med pälstyp, temperament, öron och kroppsform. Väljer jag en shiba är det ju för att jag vill ha en shiba, helt enkelt. Kan jag då inte nöja mig med de färgvarianter som finns utan känner ett stort magsug efter en fläckig hund får jag kanske tänka om istället för att försöka introducera nya färganlag i rasen.
Det kan ju vara så att det finns ett magsug efter ökad genetisk variation och därför blanda färger. Utseende avel på färg är lika fånigt som annan Utseende avel
 
Det är en privat facebooksida - den har inget med SKK att göra mer än att de som är med har pudlar godkända enligt rasstandarden. Det är alltså inget som SKK driver. Det är väl folk som gillar pudlar och är trötta på "pudlar".

Nu hemfaller du åt en väldigt billig typ av argumenterande. Och du sitter själv i en väldigt ostadig båt
Det blir ju problem för mig. Jag har ju inte lyckats köpa nån pudel där vi båda var nöjda. De jag träffat har inte haft samma tänk som jag ( det har inte handlat om pooblandningar). De som är bra säljer väl bara till sin kundkrets antar jag.
Ang färgen är min åsikt att den är helt oväsentlig om det inte finns skadliga gener. Alltså varken bra eller dåligt med flerfärgad pudel.
 
Det kan ju vara så att det finns ett magsug efter ökad genetisk variation och därför blanda färger. Utseende avel på färg är lika fånigt som annan Utseende avel
Så om jag är ute efter större genetisk variation inom min ras ska jag helt enkelt välja en hund av en annan färg bara för att, eller hur menar du? Vill man arbeta för större genetisk variation och samtidigt behålla rasens grundegenskaper behöver man nog utgå ifrån några fler kriterier än så. Det finns ingenting som säger att jag inte kan försöka utöka genbasen och behålla så många grundkaraktärer av rasen (till exempel färg, pälstyp mm) som möjligt. Fler fäger innebär inte omedelbums större variation, eller förbättring överhuvudtaget.
Var inte du ganska noga med vilken typ av utseende och framför allt storlek du ville ha när du valde hund? Jag tycker mig minnas det från dina tidigare rastrådar.
 
Det blir ju problem för mig. Jag har ju inte lyckats köpa nån pudel där vi båda var nöjda. De jag träffat har inte haft samma tänk som jag ( det har inte handlat om pooblandningar). De som är bra säljer väl bara till sin kundkrets antar jag.

Men vad har det med någons privata FB-grupp att göra? :confused: Du köper väl inte hund genom Facebook?
 
Det kan ju vara så att det finns ett magsug efter ökad genetisk variation och därför blanda färger. Utseende avel på färg är lika fånigt som annan Utseende avel
Problemet är att färgavlare inte vinner på genetisk variation eftersom hårdlinjeavel är det enklaste sättet att få "rätt" färger, i synnerhet om det är ett recessivt anlag som ger den önskade färgen/teckningen.
 
Det blir ju problem för mig. Jag har ju inte lyckats köpa nån pudel där vi båda var nöjda. De jag träffat har inte haft samma tänk som jag ( det har inte handlat om pooblandningar). De som är bra säljer väl bara till sin kundkrets antar jag.
Ang färgen är min åsikt att den är helt oväsentlig om det inte finns skadliga gener. Alltså varken bra eller dåligt med flerfärgad pudel.
Men detta är inget att kasta skit på SKK för? Är det deras fel att folk inte vill sälja sina djur till Wilda Western-hundproduktion? Du måste minnas att den typ av avel du vill bedriva inte hamnar i några register - det lilla utomstående skydd som finns för tikar i renrasaveln saknas hos sådana som dig. Du har alla möjligheter att lägga på valfri hanhund på första löpet och sedan hålla hundstackarn dräktig tills hon inte håller längre - det är så gott som omöjligt att kontrollera att så inte sker i oregistrerad avel. Och du förväntar dig att folk inte känner dig och som föder upp hundar som hobby och nöje ska sälja hund till dig?

Och sedan går du ut och smutskastar en organisation för att du inte gillar vad en grupp skriver på internet. DEN PUDELGRUPP DU DRAR UPP DRIVS INTE AV SKK!
 
Jag är trött på alla dessa färgavlare som då ofta kastar skit på SKK för utställningsaveln - i min värld är det samma skit olika namn. Utseende före hälsa, funktion och välbefinnande...
Det där skriver jag under på, och där tycker jag att SKK inte gör tillräckligt.

Dom lyfter ju utställningar till skyarna, det är deras "pride and joy", men vad gynnas då - ja inte är det hälsa, funktion och välbefinnande precis. Därför är jag inget fan av SKK längre.
Om jag däremot fick se en frisk, sund och bevarande av funktions-avel prioriteras, då ska jag ändra mig.
 
Så om jag är ute efter större genetisk variation inom min ras ska jag helt enkelt välja en hund av en annan färg bara för att, eller hur menar du? Vill man arbeta för större genetisk variation och samtidigt behålla rasens grundegenskaper behöver man nog utgå ifrån några fler kriterier än så. Det finns ingenting som säger att jag inte kan försöka utöka genbasen och behålla så många grundkaraktärer av rasen (till exempel färg, pälstyp mm) som möjligt. Fler fäger innebär inte omedelbums större variation, eller förbättring överhuvudtaget.
Var inte du ganska noga med vilken typ av utseende och framför allt storlek du ville ha när du valde hund? Jag tycker mig minnas det från dina tidigare rastrådar.
Jag ville ha en hund på max 10 kg som avelsmål vilket tolkades till dvärgavel. Jag kan inte känna att det är är så extremt.

Det är ju fler grejer än så, jag reagerar på, men ffa att allt ska vara på ett visst sätt även om det inte går med bibehållen djurvälfärd. Dvs avla med Djur ur samma lilla ankdamm för att de andra ankdammen är fel.

Då när jag liksom inte förstår problemet så blir det konflikter.
När det gäller min egen avel gör jag vad jag kan för att ha friska djur med en sund fysik och ja, max 10 kg. En av mina väger precis det, och det är verkligen max vad jag kan lyfta.
 
Nej, resultatet av inslaget blir inte det. Det är ju bara att titta på de tre exemplen som lyfts fram i avsnittet. Om man ville granska detta korrekt så hade de tre inte fått en sekund i rutan.
Hur tänker du nu? De verkar ju som om temat är parallellt rättsväsende. Menar du att du inte tycker att dessa fall visar på det?
Visst skulle dålig avel inom skk varit en bättre vinkel, men det hänger ju ihop eftersom det inte går att kritisera utan att bli utslängd.
Den där Lars och JB skulle ju få mer utrymme nästa gång. JB visar ju hur långt man går för att hålla varandra om ryggen.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 605
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 638
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 761
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 134
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp