Skk uppfödare missköter 145 hundar.

Lästw artikeln och det låter ju helt galet! Undra om valpköpare får se det där eller om dom visar valparna någon annanstans.

Jag har svårt att förstå hur dom har fått fortsätta så här länge efter första besöket. När bristerna inte var åtgärdade vid andra besöket borde dom ha kunnat fatta beslut på en gång.

@Unafraid - har fått för mig att du jobbar med sånt här, har du någon aning om varför processen tar så lång tid?
 
Lästw artikeln och det låter ju helt galet! Undra om valpköpare får se det där eller om dom visar valparna någon annanstans.

Jag har svårt att förstå hur dom har fått fortsätta så här länge efter första besöket. När bristerna inte var åtgärdade vid andra besöket borde dom ha kunnat fatta beslut på en gång.

@Unafraid - har fått för mig att du jobbar med sånt här, har du någon aning om varför processen tar så lång tid?
Jättesvårt att säga, det finns många olika faktorer, det kan vara så enkelt som att djurägaren vill bygga om hela sin anläggning och får tid till det, eller att det helt enkelt är personalbrist på länsstyrelsen? Många länsstyrelser har svårt att rekrytera och måste prioritera hårt.
 
Jättesvårt att säga, det finns många olika faktorer, det kan vara så enkelt som att djurägaren vill bygga om hela sin anläggning och får tid till det, eller att det helt enkelt är personalbrist på länsstyrelsen? Många länsstyrelser har svårt att rekrytera och måste prioritera hårt.
Vet du vad som händer med hundarna om de inte säljer av dem? Blir de omhändertagna och utdelade eller kan de avlivas om de är så pass många? Kan man skriva upp sig som tillfälligt hem eller något om inte länsstyrelsen kan ta hand om alla på en gång?
 
Vet du vad som händer med hundarna om de inte säljer av dem? Blir de omhändertagna och utdelade eller kan de avlivas om de är så pass många? Kan man skriva upp sig som tillfälligt hem eller något om inte länsstyrelsen kan ta hand om alla på en gång?
Länsstyrelsen samarbetar inte med privatpersoner på det sättet.
Om djuren blir omhändertagna kommer de hamna hos någon uppstallare, tills det beslutas vad som kommer ske sen (försäljning, överlåtelse eller avlivning) :)
 
Länsstyrelsen samarbetar inte med privatpersoner på det sättet.
Om djuren blir omhändertagna kommer de hamna hos någon uppstallare, tills det beslutas vad som kommer ske sen (försäljning, överlåtelse eller avlivning) :)
Okej tack! Så de kan inte besluta att avliva ev, friska hundar då för att de anser att de är för många till antalet? Kanske låter som en heldum fråga men jag har som märks ingen aning om hur det går till och tänker på hundarna.
 
Okej tack! Så de kan inte besluta att avliva ev, friska hundar då för att de anser att de är för många till antalet? Kanske låter som en heldum fråga men jag har som märks ingen aning om hur det går till och tänker på hundarna.
Den här typen av hund tror jag inte behöver avlivas såvida dom inte har mentala eller fysisk skador som kräver det.
Folk brukar köa för att ta emot en sällskapshund som behöver omplaceras.
 
Okej tack! Så de kan inte besluta att avliva ev, friska hundar då för att de anser att de är för många till antalet? Kanske låter som en heldum fråga men jag har som märks ingen aning om hur det går till och tänker på hundarna.

Den här typen av hund tror jag inte behöver avlivas såvida dom inte har mentala eller fysisk skador som kräver det.
Folk brukar köa för att ta emot en sällskapshund som behöver omplaceras.
Nej inte om de är fysiskt och mentalt friska som @Lhas säger :)
 
Okej tack! Så de kan inte besluta att avliva ev, friska hundar då för att de anser att de är för många till antalet? Kanske låter som en heldum fråga men jag har som märks ingen aning om hur det går till och tänker på hundarna.
Det har ju hänt att hundstallet fått in stora antal hundar som blivit misskötta. Är det små, lättplacerade och friska hundar så är det nog inte så svårt för dem att ordna med något.
 
Okej tack! Så de kan inte besluta att avliva ev, friska hundar då för att de anser att de är för många till antalet? Kanske låter som en heldum fråga men jag har som märks ingen aning om hur det går till och tänker på hundarna.
På alla länsstyrelsers hemsidor finns en flik för djur som söker nya hem. Är det aktuellt med omplacering kan de alltså hamna där.
 
Jag blir så ledsen när jag hör om sånt här :cry: stackars små vovvar… Alla små gubbisar med munnar som gör ont och inga tänder kvar…

Men på uppfödarens facebook är allt frid och fröjd, så de verkar ju inte särskilt brydda av det hela! :meh:
 
Men uppstallningen sker på ägarens bekostnad. De flesta tar mer betalt än t.ex. ett hundpensionat. Om beslut tas att hundarna ska säljas räknas priset av från uppstallningskostnaden.

Det är fortfarande ägarens hundar som hen förfogar över tills dess att lst fattar ett beslut. Ägaren kan alltså själv välja att avliva övertaliga hundar.

PS även i detta fall är det nog mer tragik och både hundsligt och mänskligt lidande involverat än vi ser. Hade ägaren bara varit en kall fan hade de gamla och skröpliga inte funnits kvar (typ varför mata en tik som inte kan få valpar). Men situationen måste lösas så snart som möjligt, naturligtvis för hundarna skull först och främst
 
Det är så sjukt mycket fel med den där aveln. Jag misstänker att det varit någon smäll på fingrarna från SKK men inte mer, trots att massuppfödningen av hundar som försigått strider mot så många grindläggande principer i god avel. Och då räknar jag alltså inte ens med vanskötseln av hundarna!

T ex en hane som gick i avel första gången 2019. Hans första kull föddes strax innan hans 1-årsdag. När hanen firade sin 2-årsdag var han pappa till 18 kullar med sammanlagt 45 valpar. Alla på den egna kenneln. Under 2019 var han, som då var mellan 1 och 2 år, den hane som hade procentuellt klart störst andel av både kullar och valpar i rasen.

I nuläget har denna hane 29 kullar(varav 27 på den aktuella kenneln), 64 valpar och 46 svenskfödda barnbarn. En enda av hans avkommor har undersökts avseende hälsa - resultatet var patella grad 2 lateralt och medialt.

Den här typen av hundproduktion är inte ok även om djurens fysiska levnadsvillkor vore ok.
 
Det är så sjukt mycket fel med den där aveln. Jag misstänker att det varit någon smäll på fingrarna från SKK men inte mer, trots att massuppfödningen av hundar som försigått strider mot så många grindläggande principer i god avel. Och då räknar jag alltså inte ens med vanskötseln av hundarna!

T ex en hane som gick i avel första gången 2019. Hans första kull föddes strax innan hans 1-årsdag. När hanen firade sin 2-årsdag var han pappa till 18 kullar med sammanlagt 45 valpar. Alla på den egna kenneln. Under 2019 var han, som då var mellan 1 och 2 år, den hane som hade procentuellt klart störst andel av både kullar och valpar i rasen.

I nuläget har denna hane 29 kullar(varav 27 på den aktuella kenneln), 64 valpar och 46 svenskfödda barnbarn. En enda av hans avkommor har undersökts avseende hälsa - resultatet var patella grad 2 lateralt och medialt.

Den här typen av hundproduktion är inte ok även om djurens fysiska levnadsvillkor vore ok.
Helt oinsatt i de administrativa bitarna av hundavel; men vad ska man med SKK till om inte sätta stopp för sånt där?
Borde väl finnas något om "rimlig mängd avkommor" och sen en begränsning på hur många som kan registreras, eller nått.
 
Helt oinsatt i de administrativa bitarna av hundavel; men vad ska man med SKK till om inte sätta stopp för sånt där?
Borde väl finnas något om "rimlig mängd avkommor" och sen en begränsning på hur många som kan registreras, eller nått.

Det saknas helt gräns för hur många avkommor en hane får ha i nästan alla raser tyvärr. De enda som har en gräns är några få svenska raser.

SKK borde verkligen införa sådana gränser om man vill göra något för alla hundraser i Sverige.

En tik får ha max 5 kullar. Samma gräns borde der vara för hanar. I små raser borde gränsen vara lägre än så för både tikar och hanar.
 
´Ja, det är helt ofattbart. Jag skrev till henne för några dagar sedan under en valpannons hon hade på fb.
Frågade hur det var möjligt.
Och det är helt otroligt att inte SKK henne. Och länsstyrelsen? Fattar inte.... hon har ju fått många chansetr att rätta till och det var inga små missförhållanden.
Men när det är utställning så badar hon och fluffar till hundarna, ställer och vinner priser...och sådant gillar ju SKK.
Sådant vidrigt hyckleri.
 
Helt oinsatt i de administrativa bitarna av hundavel; men vad ska man med SKK till om inte sätta stopp för sånt där?
Borde väl finnas något om "rimlig mängd avkommor" och sen en begränsning på hur många som kan registreras, eller nått.
Exakt. Det handlar helt enkelt om att hon är en väldigt "framgångsrik" uppfödare med SKK mått och det är sånt som gör att det är en så oerhört oetisk förening detta.
Och känner så för länstyrelsen också. Om det inte är tillräckligt grovt att ha 60 hundar för mycket, att de aldrig går ut och ens rastas utan får göra det där de sover. Då vet jag inte vad som är tillräckligt för att stoppa någon. hon fick ju flera chanser att levla upp med fick flera anmärkningar på "uppföljningskontrollerna.....och hon säljer valpar nu. Ofattbart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 064
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 178
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 380
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp