Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Vår skola hade alltid avslutningarna i kyrkan. Anledningarna var väl lite som några tidigare nämnt, att det var en stor och rätt tillgänglig lokal som dessutom har helt fantastisk akustik när det skulle sjungas. :heart
Jag minns däremot inga andra religiösa inslag överhuvudtaget, varken från präst eller övrig församling. Vi hade inte heller någon julavslutning, det har jag aldrig hört talas om? Kanske är en sörmlänsk sed? :D

Att ha skolaktiviteter med religiösa inslag är otroligt olämpligt, tycker jag, oavsett lokal och oavsett religion.
 
Men du verkar inte förstå:
vi är väldigt många som inte vill ens bli petade på av vare sig svenska kyrkan, eller något som helst annat religiöst samfund.

I synnerhet vill vi inte att olika religiösa samfund, ska få bedriva religiös propaganda gentemot barn och ungdomar.
Jag förstår mycket väl! Denna tråd är ett ypperligt exempel på det hur många andra ser på saken. Någon religiös propaganda mot barn och ungdomar handlar det däremot inte om alls.
Lite höjde jag däremot på ögonbrynet när man bannar sina barn från att besöka kyrkor.
 
Varför har du så dålig koll på dem om du nu tycker att man ska visas olika sätt att tro och leva på? Lever du inte som du lär?

Det finns mängder av saker jag inte aktivt lär mina barn. Söker de sig dit frivilligt är det helt OK.
Men va? Så jag måste uppskatta och bry mig om alla typer av religioner bara för att jag finner viss trygghet i en av dom? Måste jag sätta mig in i allt om jag nu råkar tycka om någon? Liksom nej det gör jag inte, och gå in på tro osv med dig är hyfsat onödigt då du förmodligen inte ens förstår så mycket om olika typer av sätt att tro på.

Seriöst lägg ner sånt du inte vet något om. Jag pratar om att aktivt hindra barn från att besöka kyrkor osv, att inte uppmuntra alls att söka sig runt och hitta sin egen väg i livet och hitta sin hjälp till viss trygghet.

Det är svårt att som barn gå till något frivilligt när föräldern hyser sådant agg mot det. Det är ganska naturligt att barn då också tar efter föräldrarnas åsikter. Därför är det tycker jag viktigt att vara neutral med sånt mot barn så dom kan forma sig till egna personer och inte som kopior av föräldrarna.
 
Senast ändrad:
Menar du att det ska vara ett krav att låta barnen vara med i församling eller hur menar du? Barnen runt omkring här har hästar, spelar fotboll, går på gymnastik och dansar... Vet inte någon av barnens kompisar som är aktiv i församling förutom någon enstaka på miniorerna , då har dottern hoppträning och laget fotbollsträning, men det är ett måste alltså för att vilja sitt barn väl? Ok. Då är vi inte överens där helt enkelt.
Tror du på riktigt att man måste vara med i en församling för att kunna gå in i kyrkor och kolla runt? Suck, du har inte mycket koll.

Sen förstår jag inte överhuvudtaget vad ridning och fotboll osv övht har med kyrkan att göra? Tror du verkligen inte att man kan uppskatta både och? Att man inte kan ha glädje av båda två?

Jag har aldrig i hela mitt liv varit aktiv i någon församling trots att jag uppskattar kyrkan och det som finns där. Skaffa lite koll på saker och ting innan du slänger ur dig saker som inte stämmer.
 
Men va? Så jag måste uppskatta och bry mig om alla typer av religioner bara för att jag finner viss trygghet i en av dom? Måste jag sätta mig in i allt om jag nu råkar tycka om någon? Liksom nej det gör jag inte, och gå in på tro osv med dig är hyfsat onödigt då du förmodligen inte ens förstår så mycket om olika typer av sätt att tro på.

Seriöst lägg ner sånt du inte vet något om. Jag pratar om att aktivt hindra barn från att besöka kyrkor osv, att inte uppmuntra alls att söka sig runt och hitta sin egen väg i livet och hitta sin hjälp till viss trygghet.

Det är svårt att som barn gå till något frivilligt när föräldern hyser sådant agg mot det. Det är ganska naturligt att barn då också tar efter föräldrarnas åsikter. Därför är det tycker jag viktigt att vara neutral med sånt mot barn så dom kan forma sig till egna personer och inte som kopior av föräldrarna.

Fast som förälder ska man också skydda barn mot sådant som man tycker är olämpligt. Religion kan vara en sådan sak, särskit innan de är gamla nog att faktiskt ta ställning.
Jag önskar till exempel att mina föräldrar låtit bli att döpa mig och mot min vilja saktionerat mitt medlemskap i svenska kyrkan.
 
Fast som förälder ska man också skydda barn mot sådant som man tycker är olämpligt. Religion kan vara en sådan sak, särskit innan de är gamla nog att faktiskt ta ställning.
Jag önskar till exempel att mina föräldrar låtit bli att döpa mig och mot min vilja saktionerat mitt medlemskap i svenska kyrkan.
Fast tycker man att en tro är olämpligt så har man inte så mycket koll på vad en tro är. Tron är liksom inte svart eller vit. Det kryllar av olika sätt att ha en tro.

Och som sagt, man ska inte lägga åsikter åt barnen, dom får bilda sin egen tro. Man ska inte som förälder tycker jag uppmuntra åt något håll. Det handlar ju om att barnet ska bli en egen person.
 
Tror du på riktigt att man måste vara med i en församling för att kunna gå in i kyrkor och kolla runt? Suck, du har inte mycket koll.

Sen förstår jag inte överhuvudtaget vad ridning och fotboll osv övht har med kyrkan att göra? Tror du verkligen inte att man kan uppskatta både och? Att man inte kan ha glädje av båda två?

Jag har aldrig i hela mitt liv varit aktiv i någon församling trots att jag uppskattar kyrkan och det som finns där. Skaffa lite koll på saker och ting innan du slänger ur dig saker som inte stämmer.
Jag vet mycket väl hur både svenska kyrkan och andra samfund fungerar och är medlem i både equmeniakyrkan och svenska kyrkan. Det fråntar inte att jag tycker det är en olämplig miljö för mindre barn. Mina barn har dock läst barnens bibel och motsvarande från koranen, jag tror det är betydligt mycket mer än de flesta av deras kompisar. När det kommer till kyrkan är jag för equmenias barn och ungdomsverksamhet, Svenska kyrkans finner jag mycket olämplig av det jag ser här. Vill mina barn döpas och konfirmeras när de är äldre får de välja det då. Tills dess väljer jag, och jag kan finna flera miljöer jag hellre skolar dem i än svenska kyrkor... Samma med islam och judendom där de faktiskt har religiösa människor betydligt närmare sig än vad de har troende kristna....
 
Senast ändrad:
Fast tycker man att en tro är olämpligt så har man inte så mycket koll på vad en tro är. Tron är liksom inte svart eller vit. Det kryllar av olika sätt att ha en tro.

Och som sagt, man ska inte lägga åsikter åt barnen, dom får bilda sin egen tro. Man ska inte som förälder tycker jag uppmuntra åt något håll. Det handlar ju om att barnet ska bli en egen person.
Du anser alltså att alla föräldrar som väljer att inte diskutera tro med sina barn och ta dem till kyrkan gör fel? Då får det stå för dig. Sverige är det mest sekulära landet i världen, vi har ingen statsreligion och många benämner sig som ateist. De flesta jag känner tar inte sina barn regelbundet till kyrkor bara för att. Mycket för deras egen icketro. Det tror jag inte är märkligt alls. Jag tar för övrigt inte min son till boxning heller. Jag har inget intresse för det. Hade han velat boxas får han börja när han är äldre. Varken mer eller mindre. Det finns tillräckligt att göra här ändå, barn kan inte göra allt.
 
Du anser alltså att alla föräldrar som väljer att inte diskutera tro med sina barn och ta dem till kyrkan gör fel? Då får det stå för dig. Sverige är det mest sekulära landet i världen, vi har ingen statsreligion och många benämner sig som ateist. De flesta jag känner tar inte sina barn regelbundet till kyrkor bara för att. Mycket för deras egen icketro. Det tror jag inte är märkligt alls. Jag tar för övrigt inte min son till boxning heller. Jag har inget intresse för det. Hade han velat boxas får han börja när han är äldre. Varken mer eller mindre. Det finns tillräckligt att göra här ändå, barn kan inte göra allt.
Det handlar inte om att diskutera tro eller inte. Det handlar om att varken hindra eller inte hindra barn att vilja gå in i kyrkor. Att förklara vad som finns och vad som är bra med kyrkan och hur mycket gott dom gör i samhället tycker jag är viktigt då dom kan behöva söka hjälp där i framtiden.

Man kan vara ateist och ändå ha nytta av kyrkan.

Det handlar inte om att skaffa sig en aktivitet liksom. Jag går inte ens till kyrkan regelbundet som ändå har en tro, förstår inte vad det kommer sig att du tror att man måste vara aktivt deltagande i den för att kunna ha nytta av den.
 
Det handlar inte om att diskutera tro eller inte. Det handlar om att varken hindra eller inte hindra barn att vilja gå in i kyrkor. Att förklara vad som finns och vad som är bra med kyrkan och hur mycket gott dom gör i samhället tycker jag är viktigt då dom kan behöva söka hjälp där i framtiden.

Man kan vara ateist och ändå ha nytta av kyrkan.

Det handlar inte om att skaffa sig en aktivitet liksom. Jag går inte ens till kyrkan regelbundet som ändå har en tro, förstår inte vad det kommer sig att du tror att man måste vara aktivt deltagande i den för att kunna ha nytta av den.
De är fullkomligt medvetna om det , men det behöver man inte gå in i kyrkor för att ta reda på ;-) .
 
Det handlar inte om att diskutera tro eller inte. Det handlar om att varken hindra eller inte hindra barn att vilja gå in i kyrkor. Att förklara vad som finns och vad som är bra med kyrkan och hur mycket gott dom gör i samhället tycker jag är viktigt då dom kan behöva söka hjälp där i framtiden.

Man kan vara ateist och ändå ha nytta av kyrkan.

Det handlar inte om att skaffa sig en aktivitet liksom. Jag går inte ens till kyrkan regelbundet som ändå har en tro, förstår inte vad det kommer sig att du tror att man måste vara aktivt deltagande i den för att kunna ha nytta av den.
Svarar igen: du menar alltså att barn ska veta just det om just den svenska kyrkan men det är inte så viktigt att de vet att moskéer faktiskt gör samma sak (eftersom du erkände själv att du hade dålig koll på det så verkar du ju inte veta det själv)?
 
Men va? Så jag måste uppskatta och bry mig om alla typer av religioner bara för att jag finner viss trygghet i en av dom? Måste jag sätta mig in i allt om jag nu råkar tycka om någon? Liksom nej det gör jag inte, och gå in på tro osv med dig är hyfsat onödigt då du förmodligen inte ens förstår så mycket om olika typer av sätt att tro på.

Seriöst lägg ner sånt du inte vet något om. Jag pratar om att aktivt hindra barn från att besöka kyrkor osv, att inte uppmuntra alls att söka sig runt och hitta sin egen väg i livet och hitta sin hjälp till viss trygghet.

Det är svårt att som barn gå till något frivilligt när föräldern hyser sådant agg mot det. Det är ganska naturligt att barn då också tar efter föräldrarnas åsikter. Därför är det tycker jag viktigt att vara neutral med sånt mot barn så dom kan forma sig till egna personer och inte som kopior av föräldrarna.

Det var du som skrev:

"Alltså, normalt sätt vill man väl sina barn väl. Man vill visa dom världen och olika sätt att tro och leva på. Låta dom bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, trivs dom i kyrkan oavsett troende eller inte så låt dom vara där och framförallt låt dom få en chans att upptäcka det själva utan din skeva syn på det.
"

Varför skulle din skeva och smala syn vara bättre än min skeva och smala syn?

Jag vill mina barn väl och därför finner jag ingen anledning att aktivt slå i dem dumheter och vanföreställningar, men de är såklart frivilliga att gå till kyrkan vilken dag de än vill.
 
Svarar igen: du menar alltså att barn ska veta just det om just den svenska kyrkan men det är inte så viktigt att de vet att moskéer faktiskt gör samma sak (eftersom du erkände själv att du hade dålig koll på det så verkar du ju inte veta det själv)?

Eller de andra 22 stora religionerna som har sina absoluta uppfattningar och varför inte de 500-tals mindre utbredda?. Det var väl just "olika tro och sätt att leva på" man ville visa? @Grazing
 
Det var du som skrev:

"Alltså, normalt sätt vill man väl sina barn väl. Man vill visa dom världen och olika sätt att tro och leva på. Låta dom bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, trivs dom i kyrkan oavsett troende eller inte så låt dom vara där och framförallt låt dom få en chans att upptäcka det själva utan din skeva syn på det.
"

Varför skulle din skeva och smala syn vara bättre än min skeva och smala syn?

Jag vill mina barn väl och därför finner jag ingen anledning att aktivt slå i dem dumheter och vanföreställningar, men de är såklart frivilliga att gå till kyrkan vilken dag de än vill.
Påminner mig om när mitt ena barn kom hem vid jultid från förskoleklass eller möjligtvis ettan och frågade vad grejen med åsnan var. Jag fattade inte först vad hen menade men fattade sedan och insåg att jag i min iver att ge mina barn hela världen (inte bara den trånga svenska kyrkans syn på den) hade missat de där sagorna om när Jesus föddes. Så, jag fick berätta den :p
 
Fast tycker man att en tro är olämpligt så har man inte så mycket koll på vad en tro är. Tron är liksom inte svart eller vit. Det kryllar av olika sätt att ha en tro.

Och som sagt, man ska inte lägga åsikter åt barnen, dom får bilda sin egen tro. Man ska inte som förälder tycker jag uppmuntra åt något håll. Det handlar ju om att barnet ska bli en egen person.

Precis, det kryllar av olika sätt att ha en tro, och många av de sätten tycker jag är olämpliga att utsätta barn för. Jag tycker att det räcker att barn lär sig om olika religioner helt ofärgat som en del av sin utbildning - de behöver inte alls få höra hur mycket positivt svenska kyrkan gör eller hur fantastiska aktiviteter organisationen bjuder på, det kan de ta reda på själva om de håller med om budskapet och blir nyfikna.
Jag belyser mycket hellre en neutralt grundad organisation i så fall.
 
Sedan måste jag säga att jag även som barn tyckte att det var superfint och härligt med jättegamla kyrkor... och jättegamla slott och vikingagravar och gamla båtar och dinosaurier och tusen andra ting. Personligen tycker jag att alla människor ska titta på så många gamla fantastiska ting som möjligt och lära sig om minst sjuhundra olika kulturer, men alltid utan propaganda.
Kristendomen och svenska kyrkan är inte ett vitt och fluffigt lamm direkt.
 
Vad har det med tråden att göra?
Många präster o diakoner har en gedigen utbildning i samtalsmetodik, flera är legitimerade psykoterapeuter.

Men de är väl ändå i första hand präster/diakoner? Själasörjare, med ett gammalt ord. Att vara präst eller diakon utan att vara troende borde vara svårt, och jag har inte träffat någon som inte varit det (på olika vis) även om de tonat ner det.

Frågan är om kyrkor ska ses som vackra gamla lokaler eller som heliga rum.
 
Precis, det kryllar av olika sätt att ha en tro, och många av de sätten tycker jag är olämpliga att utsätta barn för. Jag tycker att det räcker att barn lär sig om olika religioner helt ofärgat som en del av sin utbildning - de behöver inte alls få höra hur mycket positivt svenska kyrkan gör eller hur fantastiska aktiviteter organisationen bjuder på, det kan de ta reda på själva om de håller med om budskapet och blir nyfikna.
Jag belyser mycket hellre en neutralt grundad organisation i så fall.
Blir lite knapplån rent allmänt här. Ja precis vad jag menar, även om folk hakade upp sig på ett enda ord och tillskriver ord som jag aldrig sagt (förbjuda och banna bland annat). Mina barn är <10 och därmed anser jag inte att en religion ska prackas på dem. I studiesyfte absolut. De har anpassad skolgång för att kunna hänga med mig på jobb och nästa resa till Israel och Palestina har de bland annat uppgiften hur de olika kyrkorna ser ut invändigt (är ju som bekant stor skillnad på ortodox-katolsk-protestantisk etc).
Förra gången skulle de ta reda på de olika religionernas olika hus och vad som skiljde dem när det kommer till religion och liknande uppgifter i historia etc.

Däremot - ska de gå i kyrkor ska de gå i kyrkor i studiesyfte. Jag har all rätt som förälder att inte låta dem vara i kyrkan av andra skäl, och jag tror det är ganska vanligt i alla fall bland föräldrar som inte är troende, därmed är jag helt emot kyrkan som lokal på skoltillställningar vilket hela tråden handlar om, och det oavsett vilket samfund det gäller. Jag tror få som propsar på kyrkan här skulle tycka det vore ok att ha avslutning i en moske bara för att använda lokalen...
Jag är inte en sämre förälder för det, jag anser inte att barn ska utsättas för religiösa miljöer oavsett religion. Och svenska kyrkan, om det nu var den som måste diskuteras, har jag inget förtroende för alls. Det är konstigt att folk reagerar på det kan jag tycka, för jag tror inte de skulle ta med sina barn till Livets ord eller Jehovas bara för att barnet ska få välja själva vilken tro det ska ha...

Som sagt, studiesyfte är ok för mina barn, med personer som även berättar om Big Bang och vetenskap och inte bara Adam och Eva... Allt annat kyrkligt får de i så fall åka till när de är äldre och kan ta ställning för själva. Vilket jag anser mycket väl att jag som förälder kan och ska hindra för deras eget bästa innan de kommit i den åldern. Sedan tycker jag att det finns väldigt mycket fler organisationer som gör väldigt gott i samhället. Barnen vet att kyrkan gör mycket gott, de vet även hur sakat fungerar och de har koll på de största NGOs i världen. Jag tycker väl egentligen det är viktigare att de har koll på de FNs underorganisationer än på de olika kyrkliga samfunden, som också räknas som NGOs inom internationella relationer.

Sedan angående ditt sista inlägg, mina barn och framförallt jag är också väldigt intresserade inom både religion och histioria. De tycker väl inte det är skitkul att gå i byggnader och har inte kommit in i den åldern än.

För övrigt kan jag, som ändå är med i två samfund och betalar två kyrkoskatter (och sakat) just för att jag tycker att de religiösa samfunden faktiskt för något bra, tycka att det är sanslöst nonschalant att kräva att man ska ha lokalerna utan prästinslag. Jag har full förståelse att kyrkan sprider ett kristet budskap och vill göra det, just därför ska inte skolan eller mina barn via skolan ha någon avslutning i den (på vår tid predikade pastorn på avslutningarna, men då var kyrkan en del av staten och det fanns ingen reglering i skollagen, det gör det idag).
 
Sedan måste jag säga att jag även som barn tyckte att det var superfint och härligt med jättegamla kyrkor... och jättegamla slott och vikingagravar och gamla båtar och dinosaurier och tusen andra ting. Personligen tycker jag att alla människor ska titta på så många gamla fantastiska ting som möjligt och lära sig om minst sjuhundra olika kulturer, men alltid utan propaganda.
Kristendomen och svenska kyrkan är inte ett vitt och fluffigt lamm direkt.
Kommer ihåg fösta gången jag minns av att vara i kyrkan. Det var på farfars begravning och hade mardrömmar flera veckor efteråt pga den blodiga Jesus som är avbildad i den kyrkan, inte blev det bättre av att en "vänlig skäl" pratade med oss barn om himmel och helvete som mer eller mindre gick ut på att om man är lydig och lever som Gud vill så hamnar man i himmelen, om inte så i helvete.
 
Kommer ihåg fösta gången jag minns av att vara i kyrkan. Det var på farfars begravning och hade mardrömmar flera veckor efteråt pga den blodiga Jesus som är avbildad i den kyrkan, inte blev det bättre av att en "vänlig skäl" pratade med oss barn om himmel och helvete som mer eller mindre gick ut på att om man är lydig och lever som Gud vill så hamnar man i himmelen, om inte så i helvete.

Precis som det absolut inte ska vara men som det säkert ofta är.

Knapplån:
Jag har haft tur, tror jag. Enda gångerna jag varit i kyrkan utöver de gånger jag valt att "ta en titt" i turistsyfte har varit under skolavslutningarna och det var som sagt neutrala tillställningar som jag minns med värme. Vår byakyrka är verkligen jättevacker! :heart

Jag tycker att det är skönt att kunna gå in i religiösa byggnader utan att känna mig illa till mods - de är bara byggnader.
Däremot skulle jag aldrig gå in under ceremoni eller ansluta mig till någon religiöst kopplad verksamhet, särskilt inte som homosexuell. Här i UK måste man fortfraande googla för att hitta en församling som välkomnar "sexuella avvikelser". Kan tänka mig att det är likadant i sverige, om än inte lika uttalat.

Lite väl OT kanske. :D jag tror jag vill säga att en kyrklig lokal för skolavslutning är okej så länge det är just en LOKAL och ALLA utan undantag känner sig välkomna och bekväma med det. I TS exempel var varken skola eller kyrka överens, så beslutet att inte ha avslutningen där var helt rätt"
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 099
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp